Gå til innhold

Hvitevarer kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke merker har dere på hvitevarene på kjøkkenet? Hva anbefales (ikke)? Er det noe man absolutt bør unngå? 

Vi er ingen gourmetkokker, kun vanlig middagslaging. Ergo ikke noen enorme krav. Ei heller er vi ekstremt opptatt av design. Men vi vil ha kvalitet.

Anonymkode: 6b565...77e

Skrevet

Dette lurer jeg på også! 

Skrevet

Det kommer så an på, for alle leverandører har forskjellig kvalitet innenfor sine produkter. 
Merker jeg styrer unna, er f.eks Gram, og billige utgaver av Electrolux og Whirpool. Jeg liker godt f.eks Siemens. Det avhenger hva slags hvitevarer det er snakk om :)

Skrevet (endret)

Vi var akkurat i den situasjonen hvor vi måtte (dessverre) gå til innkjøp av hvitevarer. Vi valgte samsung til både kombiskap og oppvask. Vi hadde siemens fra før som oppførte seg svært bipolar til tider. Merkevarer vi så på var hovedsakelig AEG, Siemens, LG og samsung. Vi tittet innom Grundig, men falt bort. 

Styrer unna som nevnt over her; Gram, billige utgaver av Electrolux og Whirpool. 

Uten at vi la merke til det så ble det samsung kombiskap og samsung oppvaskmaskin (+ samsung tørketrommel), vi så heller litt på pris og andre funksjoner enn selve merket. 

Skal nevnes at Bosch stekeovn og kokeplate ble satt inn samtidig som de forrige eierne satte inn oppvask + et side by side skap, de to sistenevnte ligger nå på en avfallstasjon (og jeg jubler av glede), mens stek + kok holder fortsatt en svært god standar. 

Endret av dillyduzit
Skrevet (endret)

Kjøle- og kjøle-/fryseskap har jeg god erfaring med Bosch. 

Oppvaskmaskin har jeg bare gode erfaringer med Husqvarna og Asko

Komfyr har jeg gode erfaringer med tElectrolux og Bosch (ikke billigutgavene. Har alltid ligget nærmere toppmodellen de få gangene jeg har kjøpt ny komfyr). Er ikke like sikker på at Electrolux produserer med samme kvalitet i dag som for 15 år siden. 

Endret av Mis(s)Understood
Lagt til detaljer om komfyr
Skrevet

Miele. Har en 18 år gammel oppvaskmaskin som det aldri har vært feil med, og den er fortsatt bedre enn det aller meste av nye modeller. Samme gjelder vår 16 år gamle vaskemaskin. Aldri feil på den heller, og fortsatt mer moderne enn det meste (med skjerm og mulighet for å lage spesialprogrammer osv. ). Så da vi rehabiliterte kjøkkenet var det ingen tvil om at alle de nye ovnene (stekeovn, mikro og kombiovn i én søyle) skulle være fra Miele. Har ikke angret på det. Det koster, men så får man også kvalitet og design deretter. Vil heller betale en del for ting av god kvalitet som varer i 20+ år enn å kjøpe billigvarer som må repareres et par ganger innenfor garantitiden og som konker ut dagen etter at garantien går ut. 

Skal ha nytt kjøkken på hytta nå, da blir det både Miele mikro og kjøleskap (det er det som skal kjøpes nytt). 

Skrevet (endret)

Jeg hadde en Miele oppvaskmaskin, som fungerte uten reparasjoner i 20 år før den ga seg. Var innstilt på å kjøpe en ny Miele, men den butikkansatte anbefalte meg heller en Grundig, til halve prisen, som jeg er godt fornøyd med så langt. Den er like stillegående som min gamle Miele, vasker bra og har mange programmer. Overkurven kan settes i to ulike høyder, så det er mulig å vaske store kasseroller, når den står høyt. Grundig'en holder neppe i 20 år, men det får så være.

Har ellers god erfaring med Husqvarna (komfyr), men det merket eksisterer jo ikke lenger - er vel Electrolux som gjelder nå. Tillegg: komfyren virker fremdeles, etter 20 år, men jeg må bytte et grillelement i den minste ovnen, som har vært brukt omtrent annenhver dag i snitt i alle disse årene. Det er å få kjøpt (!).

Det gamle Bosch kjøleskapet mitt (kjøl/frys) ga opp etter ca 25 år, så jeg kjøpte et nytt av samme merke.

Endret av T-Rex
Skrevet
6 minutter siden, T-Rex skrev:

Har ellers god erfaring med Husqvarna (komfyr), men det merket eksisterer jo ikke lenger - er vel Electrolux som gjelder nå.

Joda, Euronics fører Husqvarna :)

• Liker 1
Skrevet

Har Siemens og er fornøyd med nesten alle elementer: stekeovn, kombiovn, koketopp, oppvaskmaskin og kaffemaskin. Alle integrert.

Kjøleskap er vi ikke fornøyd med, og skal med tid og stunder ha et som ikke er innebygd.

En ting jeg aldri mer vil være foruten på stekeovn/kombiovn er pyrolyse, det er noe av det mest geniale jeg noen sinne har vært borti. Anbefales på det sterkeste uansett hvilket merke du ender på.

Anonymkode: d9cd5...e5c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har Siemens og er fornøyd med nesten alle elementer: stekeovn, kombiovn, koketopp, oppvaskmaskin og kaffemaskin. Alle integrert.

Kjøleskap er vi ikke fornøyd med, og skal med tid og stunder ha et som ikke er innebygd.

En ting jeg aldri mer vil være foruten på stekeovn/kombiovn er pyrolyse, det er noe av det mest geniale jeg noen sinne har vært borti. Anbefales på det sterkeste uansett hvilket merke du ender på.

Har nettopp bestillt meg kjøleskap fra Siemens på tilbud. Hva er det du ikke var fornøyd med?

Skrevet (endret)

Vi har innebygget Siemens-skap, dette iser endel på bakveggen. Blir nok Miele-skap når vi engang bytter. Skal ihvertfall teste det på hytta og se hvordan det er i forhold. 

Integrert skap må det være synes jeg, kjøleskap er ikke akkurat pene og har best av å ikke synes ;)

Endret av -jk-
Skrevet
19 timer siden, 2shy skrev:

Har nettopp bestillt meg kjøleskap fra Siemens på tilbud. Hva er det du ikke var fornøyd med?

Iser en god del og frukt og grønt holder seg veldig dårlig. Mulig det er en billig variant, og derfor ikke er noe bra. Sto i huset da vi overtok, men var ikke mer enn 3,5år da.

Har til sammenligning et whirlpool frittstående skap som er ca like gammelt. Men riktignok var det av de dyreste skapene de hadde i butikken. Har aldri opplevd is i dette skapet og frukt og grønt har jeg aldri hevet fra det skapet fordi det et ødelagt. I Siemens skapet har jeg på det værste vært nødt til å hive grønnsaker/salat etter 3-4 dager.

Ønsker meg forøvrig frittstående skap igjen pga størrelse. Integrerte skap er langt mindre.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Iser en god del og frukt og grønt holder seg veldig dårlig. Mulig det er en billig variant, og derfor ikke er noe bra. Sto i huset da vi overtok, men var ikke mer enn 3,5år da.

Har til sammenligning et whirlpool frittstående skap som er ca like gammelt. Men riktignok var det av de dyreste skapene de hadde i butikken. Har aldri opplevd is i dette skapet og frukt og grønt har jeg aldri hevet fra det skapet fordi det et ødelagt. I Siemens skapet har jeg på det værste vært nødt til å hive grønnsaker/salat etter 3-4 dager.

Ønsker meg forøvrig frittstående skap igjen pga størrelse. Integrerte skap er langt mindre.

Det jeg har bestillt koster 7500 eller 7900 full pris, forventer at det bør være ok da? Ja, har integrert nå, aldri mer. Jeg trenger stoor kjøleavdeling, så da blir det frittstående denne gangen :)

Skrevet
På 6.10.2017 den 21.41, -jk- skrev:

Vi har innebygget Siemens-skap, dette iser endel på bakveggen. Blir nok Miele-skap når vi engang bytter. Skal ihvertfall teste det på hytta og se hvordan det er i forhold. 

Integrert skap må det være synes jeg, kjøleskap er ikke akkurat pene og har best av å ikke synes ;)

Hei, vi kjøpte nettopp nytt kjøleskap, fra Miele og det iser mot bakveggen det også :vetikke: 

Anonymkode: 1e748...8ec

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, vi kjøpte nettopp nytt kjøleskap, fra Miele og det iser mot bakveggen det også :vetikke: 

Står det helt inntil veggen?

Annonse
Skrevet
1 time siden, 2shy skrev:

Står det helt inntil veggen?

Det er et helintegrert, regner med det står slik det skal?  Inni ett høyskap. Hadde et fra AEG før, det funket bedre. :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et helintegrert, regner med det står slik det skal?  Inni ett høyskap. Hadde et fra AEG før, det funket bedre. :) 

Ah, nei da har jeg ikke peiling. Jeg foretrekker frittstående kombiskap, foretrekker faktisk egentlig bare komfyr som integrert. Lettere å se lekkasjer når det ikke er integrert :)

Skrevet

Vi har Siemens kjøleskap, kaffemaskin, stekeovn, dampovn og koketopp. Vi har AEG oppvaskmaskin. Ser ut til å være god kvalitet. Vi har tidligere hatt Miele kjøleskap. Vi var ganske misfornøyd med det da plastikken inne i kjøleskapet begynte å sprekke etter 5-6 år slik at glasshyller o.l. ikke ville sitte fast.

Vi har i tillegg Bosch kjøleskap og fryseskap i boden. Godt fornøyd med disse.

Før vi flyttet hit vi bor nå hadde vi et Bosch kjøleskap kjøpt i 1998. Vi satte det igjen da vi flyttet, 18 år og still going strong! Det samme gjelder forsåvidt en AEG vaskemaskin. 6 år med daglige gruslass fra barnehagen tok merkelig nok ikke knekken på maskina.

Anonymkode: 801f6...139

Skrevet

Miele kjøleskap er forøvrig ikke produsert av Miele men av Liebherr. Liebherr er regnet for å være av ganske god kvalitet, men de er dyre. Selges også under eget merke i Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...