AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Vi har lenge ønsket oss en hund, og valget faller stadig tilbake til cavalier, til tross for dens kjente helseproblemer. Jeg har hatt cavalier før som var helt frisk og alt var bare velstand, men slik er det jo ikke med alle dessverre. Men jeg har flere venner som har kjøpt fra Sverige og helsen til svensk avlede cavalier hunder er visst betydelig bedre da de ikke driver så mye innavl og avl på syke hunder. Kan også se forskjell på deres valper/hunder og cavalier fra Norge på samme alder, at de svenske har større hode og ser ikke så "innskrumpet" ut som de som er avlet hos norsk cavalier kennel. Noen som har erfaring eller kjennskap til dette? Hvis ikke vi kan ha cavalier så vil jeg ikke ha hund, da dette er den eneste rasen jeg ønsker grunnet temperamentet og dens herlige vesen Anonymkode: 5aa39...983
nurcos Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Da synes jeg du bør velge å ikke ha hund, hvis du ikke en gang har såppas omtanke for hunder at du velger en frisk rase. 19
Nerine_ Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Det finnes veldig mange raser, og mange med bra lynne og vesen uten å ha store helseutfordringer. 9
Leo Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har lenge ønsket oss en hund, og valget faller stadig tilbake til cavalier, til tross for dens kjente helseproblemer. Jeg har hatt cavalier før som var helt frisk og alt var bare velstand, men slik er det jo ikke med alle dessverre. Men jeg har flere venner som har kjøpt fra Sverige og helsen til svensk avlede cavalier hunder er visst betydelig bedre da de ikke driver så mye innavl og avl på syke hunder. Kan også se forskjell på deres valper/hunder og cavalier fra Norge på samme alder, at de svenske har større hode og ser ikke så "innskrumpet" ut som de som er avlet hos norsk cavalier kennel. Noen som har erfaring eller kjennskap til dette? Hvis ikke vi kan ha cavalier så vil jeg ikke ha hund, da dette er den eneste rasen jeg ønsker grunnet temperamentet og dens herlige vesen Anonymkode: 5aa39...983 Men da er det jo enkelt da! Ingen hund på dere. Infoskriv fra NKK/NCk 11
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Kan dere ikke lese? Jeg spør ikke om jeg burde ha cavalier eller ikke. Jeg spør om noen har erfaring med svenske. Rasestandarden i SKK er ikke helt lik som i NKK. Anonymkode: 5aa39...983 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan dere ikke lese? Jeg spør ikke om jeg burde ha cavalier eller ikke. Jeg spør om noen har erfaring med svenske. Rasestandarden i SKK er ikke helt lik som i NKK. Anonymkode: 5aa39...983 Herregud! 99.99% av rasen er knust og Ts babler om de i Sverige!? Skjerping. Anonymkode: 19ddc...bce 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud! 99.99% av rasen er knust og Ts babler om de i Sverige!? Skjerping. Anonymkode: 19ddc...bce Det finnes flere raser som er avlet ihjel, og cavalier er langt ifra verstingen. For her finner du faktisk individer som er helt friske og uten plager, og blir det livet ut. Ta mops for eksempel, Boston terrier, fransk bulldog etc som har så kort snute at de sliter med å puste. ALLE hunder innenfor disse rasene sliter, for her går det ikke på sykdommer men nemlig eksteriør og anatomi. Anonymkode: 5aa39...983
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 Kanskje best å droppe å skaffe seg hund da om du bare går etter utseende. Det finnes da utallige hunderaser med like "bra lynne" som Cavalier. Personlig ville jeg styrt unna denne rasen. De jeg kjenner har kjent har slitt med hjerteproblemer og har vert avhengig av masse medisiner. Men det verste er kanskje at så stor andel har "Syringomyelin" -der hjernen er for stor/ikke får plass i hodeskallen. Resultatet er konstant hodepine og andre mer eller mindre uttalte nevrologiske plager. En veterinær jeg brukte på hundene mine som driver med CT/MR sa at de fant denne lidelsen på 2 av 3 CKCS, triste greier. Anonymkode: 95309...cd5 6
Leo Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes flere raser som er avlet ihjel, og cavalier er langt ifra verstingen. For her finner du faktisk individer som er helt friske og uten plager, og blir det livet ut. Ta mops for eksempel, Boston terrier, fransk bulldog etc som har så kort snute at de sliter med å puste. ALLE hunder innenfor disse rasene sliter, for her går det ikke på sykdommer men nemlig eksteriør og anatomi. Anonymkode: 5aa39...983 At flere andre raser har problemer gjør vel ikke situasjonen bedre. Tvert i mot. Og at størrelsen på hodeskallen er avlet ned slik at den forårsaker sykdom har ingenting med eksteriør og anatomi å gjøre mener du? 10
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes flere raser som er avlet ihjel, og cavalier er langt ifra verstingen. For her finner du faktisk individer som er helt friske og uten plager, og blir det livet ut. Ta mops for eksempel, Boston terrier, fransk bulldog etc som har så kort snute at de sliter med å puste. ALLE hunder innenfor disse rasene sliter, for her går det ikke på sykdommer men nemlig eksteriør og anatomi. Anonymkode: 5aa39...983 Noen individer er friske. Leser du ikke hva du selv skriver? For at du skal få en frisk hund skal flere syke individer bli født? Anonymkode: f5830...100 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 Dette er den tristest utseende type hunder jeg ser.De ser på så lei seg ut,og det at useriøse oppdrettere ødelegger dem er bare forferdelig.Her burde Mattilsynet gått inn og stoppet disse syke menneskenes dyremishandling.De er ikke glade i dyrene i det hele tatt. Anonymkode: 95720...080 9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, Leo skrev: At flere andre raser har problemer gjør vel ikke situasjonen bedre. Tvert i mot. Og at størrelsen på hodeskallen er avlet ned slik at den forårsaker sykdom har ingenting med eksteriør og anatomi å gjøre mener du? Det er slettes ikke alle hundene dette gjelder, og det er derfor jeg er så nøye på hvilken oppdretter jeg velger. Og etter det jeg har hørt, så er svenskene MYE flinkere enn nordmenn til å unngå avl på syke hunder samt innavl. 2 av 3 hunder av rasen har lidelser, så er det ganske mange som IKKE har det. Det finnes nemlig ganske mange cavalier her i verden. Veldig mange oppdrettere i Norge er useriøse og tenker kun på penger, samt rotter seg imot de som faktisk prøver å gjøre det på ordentlig vis fordi det tross alt er en bransje, med konkurranse som alle andre. Triste greier og forferdelig fortvilende at ikke myndighetene har slått ned på dette for lenge siden. Anonymkode: 5aa39...983 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er slettes ikke alle hundene dette gjelder, og det er derfor jeg er så nøye på hvilken oppdretter jeg velger. Og etter det jeg har hørt, så er svenskene MYE flinkere enn nordmenn til å unngå avl på syke hunder samt innavl. 2 av 3 hunder av rasen har lidelser, så er det ganske mange som IKKE har det. Det finnes nemlig ganske mange cavalier her i verden. Veldig mange oppdrettere i Norge er useriøse og tenker kun på penger, samt rotter seg imot de som faktisk prøver å gjøre det på ordentlig vis fordi det tross alt er en bransje, med konkurranse som alle andre. Triste greier og forferdelig fortvilende at ikke myndighetene har slått ned på dette for lenge siden. Anonymkode: 5aa39...983 2 av 3 hunder har lidelser. Det sier alt. Denne rasen har ikke livets rett. Anonymkode: f5830...100 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen individer er friske. Leser du ikke hva du selv skriver? For at du skal få en frisk hund skal flere syke individer bli født? Anonymkode: f5830...100 Hvorfor vrir du på det jeg sier? Jeg mener det er kjøpers jobb å undersøke NØYE hva slags oppdretter man handler hund hos. Og dette gjelder hunder av alle raser. Hadde folk vært med obs på valg av kennel så hadde det til slutt ikke gått rundt for useriøse oppdrettere og de hadde forsvunnet sakte men sikkert. Min cavalier ble 13 år gammel, og det eneste problemet vi noen gang hadde med henne helsemessig var soppinfeksjon i ørene. Og det har ingenting med rasen å gjøre, for dette kan nemlig skje alle hunder som har hengende ører fordi det blir klamt og fuktig. Paradis for bakterier Anonymkode: 5aa39...983 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vrir du på det jeg sier? Jeg mener det er kjøpers jobb å undersøke NØYE hva slags oppdretter man handler hund hos. Og dette gjelder hunder av alle raser. Hadde folk vært med obs på valg av kennel så hadde det til slutt ikke gått rundt for useriøse oppdrettere og de hadde forsvunnet sakte men sikkert. Min cavalier ble 13 år gammel, og det eneste problemet vi noen gang hadde med henne helsemessig var soppinfeksjon i ørene. Og det har ingenting med rasen å gjøre, for dette kan nemlig skje alle hunder som har hengende ører fordi det blir klamt og fuktig. Paradis for bakterier Anonymkode: 5aa39...983 Men mye har skjedd på 13 år. Også innen hundeoppdrett, og alt er ikke bra. Hva med å slutte å forsvare deg og heller ta inn over deg fakta? Anonymkode: f5830...100 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men mye har skjedd på 13 år. Også innen hundeoppdrett, og alt er ikke bra. Hva med å slutte å forsvare deg og heller ta inn over deg fakta? Anonymkode: f5830...100 Tror du ikke jeg er klar over dens helseproblemer? Skulle man latt være å kjøpe hunder som hadde rasetypiske lidelser/sykdommer så hadde ingen hatt hund. Igjen så var heller ikke spørsmålet om jeg skal ha cavalier eller ikke. Hvis ikke du kan svare meg på det jeg lurer på så kan du heller la være å skrive noe. Anonymkode: 5aa39...983
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du ikke jeg er klar over dens helseproblemer? Skulle man latt være å kjøpe hunder som hadde rasetypiske lidelser/sykdommer så hadde ingen hatt hund. Igjen så var heller ikke spørsmålet om jeg skal ha cavalier eller ikke. Hvis ikke du kan svare meg på det jeg lurer på så kan du heller la være å skrive noe. Anonymkode: 5aa39...983 Dette er et forum der du ikke kan styre hvem som svarer. Det finnes nok av hunder uten rasetypiske lidelser. Det du skriver der viser at du ikke vet nok om emnet. Anonymkode: f5830...100 5
Nerine_ Skrevet 5. oktober 2017 #19 Skrevet 5. oktober 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du ikke jeg er klar over dens helseproblemer? Skulle man latt være å kjøpe hunder som hadde rasetypiske lidelser/sykdommer så hadde ingen hatt hund. Igjen så var heller ikke spørsmålet om jeg skal ha cavalier eller ikke. Hvis ikke du kan svare meg på det jeg lurer på så kan du heller la være å skrive noe. Anonymkode: 5aa39...983 Ja mange hunder har rasetypiske sykdommer, men det er ikke mange raser som er så ødelagt som cavalieren. Hvis hund er noe du/dere ønsker dere sterkt, hadde du vært opptatt av å velge en rase med bedre fremtidsutsikter enn denne. 2/3 er jo helt vilt mye. 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #20 Skrevet 5. oktober 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes flere raser som er avlet ihjel, og cavalier er langt ifra verstingen. For her finner du faktisk individer som er helt friske og uten plager, og blir det livet ut. Ta mops for eksempel, Boston terrier, fransk bulldog etc som har så kort snute at de sliter med å puste. ALLE hunder innenfor disse rasene sliter, for her går det ikke på sykdommer men nemlig eksteriør og anatomi. Anonymkode: 5aa39...983 Slett ikke, går du internasjonalt finner du oppdrettere som avler helt andre neser. Se linken. http://pedigreedogsexposed.blogspot.no/2017/08/the-frenchies-that-win-by-nose.html Anonymkode: e12a9...46b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå