Gå til innhold

Bakteriell Vaginose


Pussicat

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er har vært veldig plaga med at det lukter fisk, klør og svir i underlivet. Legen sa at det var bakteriell vaginose jeg hadde fått. Nå har jeg hatt dette her etter at jeg er ferdig med mensen nesten i 6mnd. Har gått på uendelig mange pille kurer. Men det ser ikke ut til å hjelpe. Er det noen som har noen tips?? Dette er veldig plagsomt og ødelegger litt for sex-livet mitt.

Og i tillegg sprekker huden min opp der nede. Mellom de ytre og indre kjønnsleppene sprekker jeg opp. Smører med Brulidine, men med en gang det har grodd så sprekker det opp igjen. Huden min har vært sånn der nede siden jeg kom i puberteten, men nå har det blitt mye verre enn før. Jeg er nå 21 år. Er det noen andre som har det på samme måte? Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kanskje din partner også skulle hatt en form for behandling?? Det er sikkert lurt å avstå fra samleie i en perioder også, slik at sprekkdannelsen får grodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Legen sa at partneren min ikke skulle ha behandling ennå. Men kanskje han får behandlig snart han og siden jeg har hatt dette så lenge nå. Er jo lange ventelister for å komme til legen. Må vente i 14 dager. Og da blir jeg vel sendt videre til Gynokolog. Det må jo gå an å finne en løsning på dette. Partneren min synes det er veldig frustrerende at det feiler underlivet mitt noe hele tida. Det ødelegger så mye for oss.

Ang. sprekkdannelsene så sprekker de opp samme om jeg har sex eller ikke. Så det spiller ingen rolle om vi har det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke en helsestasjone eller noe sånt i nærheten av der du bor som du kan gå til i steden for fast lege da?? Olafia klinikken i Oslo, poliklinikk for seksuelt overførte sykdomme på Haukeland Sykehus ol.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har til nå ikke hatt vaginel variose til nå, men jeg har vært SVÆRT plaget av sopp siden puberteten. Er til tider like frustret som du høres ut som , da det går ut over det meste som sexlivet, humøret pga. smertene fra den sprukne huden og kløen mm.

Føler personlig at jeg har prøvd det meste selv, og har tid tider også lurt på hva jeg skal gjøre med dette. Har kanskje ikke noen ård som kan hjelpe deg, men her er noe av det jeg pleier å gjøre når jeg har fått sopp.

1. Smører meg med olje (jordnøttolje eller babyolje), slik at det ikke svir sånn fra sprekkene i huden. Min gyn. anbefalte forresten og vaske meg med babyolje neden til, når jeg dusjet slik at huden bevarer fuktigheten.

2. Bruk gjevnlig melkesyrebakteritabletter i sjeden. Du får kjøpt de på apoteket i en 12 pakning. De heter vivag og ser ut som vitaminer. Dette er helt naturlige melkesyre bakterier, og ikke noe antibiotika som gjøre det hele bare verre og verre. Disse kan du bruke som en kur, slik at floraen neutraliseres.

3. Bruk ikke trange bukser, g-string (hvis du må bruke string bruk helst noen laget av bomull), strøpebukser (bruk heller stay-ups, da blir det ikke så trangt og fuktig miljø der nede) og andre trange klær.

4. Spis ikke så mye sukkerholdig mat og drikke. Er selv svært bevist på kostholdet mitt pga. atopisk eksem. Men siden jeg for det meste spiser lite sukkerholdig mat, trenger det nødvendigvis ikke ha noe å si. Dette er svært inviduelt. Men man kan jo prøve å redusere sukker inntaket litt. Kroppen har jo uansett ikke vondt av dette.

5. Jeg selv blaander alovera gel kan kjøpes på helsekost eller vita, ren alovera) som jeg blader med tea tree olje. Dette fører jeg inn i sjeden med en stor sprøyte (uten spiss), som man kan kjøpe på apoteket. Gjør dette 4-5 kvelder etter hverandre og det pleier å bli borte rundt den 5 dagen. Såv helst uten noe neden til, slik at huden får luft og ikke så mye friksjon. Legg et ekstra laken under deg, hvis du er redd for flekker.

6. Når du har mensen bruk helst tamponger, siden svært mange bind føere til kløe. Dette fordi det er et plasbelegg/hinne øverst på bindet som holder bomullen/"fyllet" på plass.

Dette var en del info. Vet ikke om det kan være noe til hjelp, men tenkte jeg hvertfall skulle videreformidle mine måter å håndtere sopp utbruddene på en best mulig måte. Skulle du lure på noe mer, så får du bare si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kanskje løsningen på problemet: :)

Kjøp en "Vaginapumpe" på apoteket. Fyll den med lunkent saltvann og rens skjeden hver kveld + etter samleie.

Jeg slet selv med Bakteriell Vaginose et års tid, men så fortaltle en lege at jeg kunne prøve overnevnte. Det fungerte, for nå er jeg HELT fin igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...