Gjest Hilde K S Skrevet 20. januar 2005 #1 Skrevet 20. januar 2005 Kan arbeidsgiver bestemme at en av ferieukene skal taes ut i forbindelse med romjul og påske? Gjerne med link.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 20. januar 2005 #2 Skrevet 20. januar 2005 Jeg vet ikke om de har lov å bestemme det,men arbeidsgiveren til sambo gjør det. Har lurt på det samme selv,så det hadde vært kjekt hvis noen har peiling..
Kate Skrevet 20. januar 2005 #3 Skrevet 20. januar 2005 Forsøk på LO`s hjemmeside. Det står sikkert der.
Ugla Skrevet 26. januar 2005 #4 Skrevet 26. januar 2005 Sitat fra ferieloven: §7. Tiden for ferie (1 Hovedferien) Arb.taker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september.... (2 Restferien) Arb.taker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret. (3 Fravikelighet) Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.... Der det brukes en ferieuke romjul/påske, kan det jo være at det er inngått en avtale tidligere. Alternativet er kanskje å jobbe eller trekk i løn. Noen arb.plasser er det nå 5 uker ferie (men det er ikke lovbestemt). Les mere her: http://www.lovdata.no./all/tl-19880429-021-002.html
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2005 #5 Skrevet 26. januar 2005 Arbeidsgiver kan faktisk bestemme ganske mye når det gjelder ferie, noe mange ikke er klar over. Du har rett på å få tre ukers ferie samlet i løpet av sommerhalvåret slik det står over her, og en samlet uke ellers i året. Arbeidsgiver skal fastsette ferie i samråd med deg, og mange steder foregår det slik at den enkelte forteller når vedkommende ønsker ferie, og får det. MEN ikke overalt, mange steder har f.eks. den berømte fellesferien, hvor hele bedriften stenger.
chimp Skrevet 26. januar 2005 #6 Skrevet 26. januar 2005 Jeg tror det er helt vanlig i bedrifter som eksempelvis har få eller ingen oppdrag i romjula og 'rompåsken', f eks entreprenørfirmaer. Min kusine jobber som sekretær i en sånn bedrift, og der er regelen at alle tar ut én ferieuke fordelt på disse dagene ettersom det omtrent ikke finnes arbeidsoppgaver å utføre, ihvertfall ikke eksternt rettede oppgaver.
Gjest Alette Skrevet 26. januar 2005 #7 Skrevet 26. januar 2005 Som det så fint stod på ferieplanen vår på jobb. Arbeidsgiver skal drøfte med arbeidstaker eller tillitsvalgt når ferien skal være, dersom de ikke kommer til enighet kan arbeidsgiver bestemme når ferien skal være, men det skal være innefor rammene av ferieloven §§ 7 til 9.
Ugla Skrevet 29. januar 2005 #8 Skrevet 29. januar 2005 Arbeidsgiver kan faktisk bestemme ganske mye når det gjelder ferie' date=' noe mange ikke er klar over.[/quote'] Det stemmer, noe som kommer tydelig frem i ferieloven (linken i mitt forrige innlegg). Senest i går kom en til meg og fortalte at; "nå har vi bestillt billetter til syden. Drar den dato, og kommer igjen den dato. Jeg blir altså borte i 2 1/2 uke. Men jeg tar ferie bare den ene uken, den andre har jeg så få vakter, så de bytter jeg...". Fikk helt "hake-slipp" jeg! Hadde ikke hørt noe om at han ønsket ferie den tiden, dessuten var det andre som hadde kommet med ønsker om ferie den tiden, før ham... Og bytte av vakter har vi også "regler" for, og de er ikke for å dra til syden... Er det ikke litt "dristi" å bestille billetter, før man vet om man får / kan ta fri da?? Tror Ugla må sette seg mer i respekt! ...men jeg er så lei av å lage "regler" for hver minste ting. Det må da for pokkers gå ann å bruke hode litt sjøl også, og tenke litt på det som allerede er avtalt... :-( Takk, der fikk jeg ut litt frustrasjon også...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå