Gå til innhold

Rundstykker til skolematen hver dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får så vondt av disse stebarna som må tåle bitre, sjalu og overkjørende stemødre som rett og slett ikke tåler at mannen har noen i livet sitt som ikke hun har vært med å kreere. At han har noen han ville valgt over henne uten å blunke. At han er like glad i barn(a) han har fra før som i felles barn.

Anonymkode: e4c66...038

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan reagerer dine barn på denne forskjellen?

Anonymkode: 39853...274

Det er jo det som gjør mine,dine, våre så vanskelig da. For ofte blir det «kræsj» i oppdragelsen (i mangel på et mer passende ord)

Hvem sine meninger må vike? 

Nytt eksempel: Vi har stort sett bare juice i helgene. Da får mine ta seg et glass til frokost med en gang, fordi dem er kjempeflink å drikke melk hele uka. Mens sambo mener at hans må drikke melk først, for dem drikker nesten aldri melk i løpet av uka..

Hva gjør man da? Hvem skal gi seg liksom?

Anonymkode: 15475...6fb

• Liker 1
Skrevet

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan reagerer dine barn på denne forskjellen?

de syns det er urettferdig.. men jeg lar de ikke proppe seg fulle i sukker fordi andre foreldre lar barna sine gjøre det..

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte en gang å merke yoghurten, det ble motatt sånn; «åja, var den merka? Det så vi ikke»😡 Jeg syns det er litt drøyt å merke dem, derfor har jeg nesten slutta å kjøpe yoghurt😔 Men det er godt å lese at jeg ikke er alene om å ha slike «yoghurtproblemer» 

Det var også sånn at de kunne spise en når de kom fra skolen f.eks. Og ja, det vet jeg for jeg har oversikt over hva som er i kjøleskapet. Så, til kvelds, hår de til faren å spør om de kan ta en yoghurt, og han sier jo bare ja, for han har jo ikke oversikt. Så dem er «utspekulert» og..

jeg er enig i at det er drøyt.. men jeg må jo bare.. jeg har gitt klar beskjed at de ikke skal røre den, og får spise yoghurt når far kjøper det til dem..

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som gjør mine,dine, våre så vanskelig da. For ofte blir det «kræsj» i oppdragelsen (i mangel på et mer passende ord)

Nytt eksempel: Vi har stort sett bare juice i helgene. Da får mine ta seg et glass til frokost med en gang, fordi dem er kjempeflink å drikke melk hele uka. Mens sambo mener at hans må drikke melk først, for dem drikker nesten aldri melk i løpet av uka..

jeg mener at far bør gi seg.. så lenge de holder seg unna juice og saft i hverdagene så syns jeg felles regel kan gjelde her.. men erstatter de melken med andre søtsaker, så er jeg enig

Anonymkode: be23a...bdd

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I det tilfellet du nevner der, så ville jeg gått med på at barna (alle sammen) måtte drikke et glass melk før de fikk drikke juice, og bare droppet å nevne noe om hvem som var dårlige eller flinke til å drikke melk ellers i uka - det kan bare være en fast regel at det skal være sånn, og det skader vel ingen i så fall..?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får så vondt av disse stebarna som må tåle bitre, sjalu og overkjørende stemødre som rett og slett ikke tåler at mannen har noen i livet sitt som ikke hun har vært med å kreere. At han har noen han ville valgt over henne uten å blunke. At han er like glad i barn(a) han har fra før som i felles barn.

Anonymkode: e4c66...038

Dette har ikke med at det er stebarn å gjøre, jeg kan med hånda på hjerte si at mine barn ikke kommer til å få hjemmebakte rundstykker i matpakken hver dag. Eller slurpe i seg yoghurter flere gang om dagen bare fordi det er godt.

Hovedinnlegget har jo ikke nødvendigvis noe med jenta å gjøre, men at hun reagerer på at mannen syns det er helt ok. 

Sånn er det stort sett i alle stemors tråder, det er jo mannen som er det største problemet.

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? De aller fleste jeg kjenner, baker da selv både brød og rundstykker.

Anonymkode: 7e017...53d

De eneste jeg kjenner som baker selv mer enn til spesielle anledninger er svigermor, og hun har vært hjemmeværende hysmor hele livet. 

Ellers baker folk jeg kjenner kun for kos, og da er det sjelden grovbakst.

Anonymkode: 25094...1eb

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Anki- skrev:

I det tilfellet du nevner der, så ville jeg gått med på at barna (alle sammen) måtte drikke et glass melk før de fikk drikke juice, og bare droppet å nevne noe om hvem som var dårlige eller flinke til å drikke melk ellers i uka - det kan bare være en fast regel at det skal være sånn, og det skader vel ingen i så fall..?

Det nevnes ikke rundt matbordet altså, bare så det er sagt. Vi har ingen hvem er flinkest å drikke melk konkurranse🙈 Når det er sagt er jeg helt uenig med deg😉

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De eneste jeg kjenner som baker selv mer enn til spesielle anledninger er svigermor, og hun har vært hjemmeværende hysmor hele livet. 

Ellers baker folk jeg kjenner kun for kos, og da er det sjelden grovbakst.

Amen! 

Hjembakst til kos..

Her i huset går det over et brød pr dag. Syns jeg ser at jeg skulle holdt huset med hjembakst😂 Nei da er jeg både lat og dårlig mamma for å bake, det gjør jeg til spesielle anledninger!

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, skjerpings skrev:

Det er jo ikke du som betaler for det engang. Hva er problemet? 

Hun gjorde det tydeligvis før. Nå er det ofte slik at man deler økonomi og steforeldre er med på å splitte halvparten. Hvis man har en i familien som blir en stor konstnad, kan jeg tenke meg det kan være irriterende og det blir forskjellsbehandling på de andre som er mere sparsommelige. Nå sier ikke Ts noe om hva slags vaner ungdommen har ellers men kan tenke meg det er toppen av isberget.

Anonymkode: eb3ca...111

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? De aller fleste jeg kjenner, baker da selv både brød og rundstykker.

Anonymkode: 7e017...53d

Jeg kjenner bare en person som gjør det fast. Man er virkelig ikke en lat mor om man ikke gidder å bruke tiden sin på å bake. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes at baking av brødvarer + annen matlagning er en aktivitet som både mødre og fedre (og stemødre og stefedre) burde gjøre sammen med alle barna i husholdningen, jevnlig. Baking og annen matlagning er viktige kunnskaper som alle barn burde få sjansen til å lære. Og det er også hyggelig.

• Liker 6
Skrevet

Men man får da billige ferdige rundstykker og. De som ikke er i fryseren, og de har da både grove og fine.

Kjenner jeg er glad for at jeg har bodd alene med mine barn i alle år, så er det ingen som klager på hva slags mat tenåringen får. Eller alt hun får av penger. Og hvorfor skal man ikke la barna få spise det de har lyst på, så lenge det ikke er usunt. Min tenåring vil ha med seg grove rundstykker med ost og skinke, og smoothie på skolen. Da får hun det. Og iblant lager jeg salat, pizzasnurrer og hjemmelagde kjøttboller som hun kan ha med.

Anonymkode: d6c3e...5b6

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at baking av brødvarer + annen matlagning er en aktivitet som både mødre og fedre (og stemødre og stefedre) burde gjøre sammen med alle barna i husholdningen, jevnlig. Baking og annen matlagning er viktige kunnskaper som alle barn burde få sjansen til å lære. Og det er også hyggelig.

PS. De aller, aller fleste har tid. Om alle kutter ned den tiden de bruker på internett (inkl FB, spill etc), så får man frigjort mye tid som man kan bruke på slike viktige aktiviteter som baking og matlagning.

• Liker 5
Skrevet
52 minutter siden, Teddi skrev:

Forstår at dette blir et irritajonsmoment for ts når alle andre i familien spiser brødskiver og "vanlig" pålegg hver dag. Far gir jo da datteren spesialbehandling. Hvis de to andre barna får med seg dette vil nok de også ha samme behandling, og da kan det fort bli dyrt. 

En ungdomsskoleelev og to barnehageunger vil bli forskjellig behandlet på så mange områder uansett, jeg klarer ikke se at det skal være noe problem. De små ser neppe hva den store har i matpakken - og kan for alt vi vet være strålende fornøyd med brød, eller få mat i barnehagen.

Med mindre dette faktisk har reell innvirkning på familieøkonomien - og da mener jeg ikke den prinsipielle "det koster oss 5 kr mer pr dag enn den matpakken jeg synes hun burde spise"-sutringen, men "vi har ikke råd til nye vintersko til minstemann"-konsekvenser - synes jeg det er en utrolig smålig ting å krangle på. Det er veldig lett å bli den onde stemoren som ikke engang unner stebarnet maten hun putter i munnen, med mindre hun spiser akkurat det stemor tildeler henne...

Anonymkode: 722a8...30a

• Liker 13
Skrevet

Nå har vi ikke barn, men jeg baker rundstykker til meg og samboeren 1 gang i uka. Det tar meg 15 min (+ 40 min å steke, da de må stekes i to omganger, men da kan jeg gjøre andre ting). Dette blir ca 20 rundstykker med godt næringsinnhold (tilpasset trening), han spiser mye mer enn meg og på denne måten holder jeg matbudsjettet nede. Tar jo ikke tid i det hele tatt..

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk rundstykker i matpakken hver dag på ungdomskolen. Fikk ikke ha helt fine, men sånne halvgrove frossede. Tenker at det er viktig at matpakken er litt fristende i den alderen, særlig hvis ungdommen er litt for tynn.

Anonymkode: c773e...3a5

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ungdomsskoleelev og to barnehageunger vil bli forskjellig behandlet på så mange områder uansett, jeg klarer ikke se at det skal være noe problem. De små ser neppe hva den store har i matpakken - og kan for alt vi vet være strålende fornøyd med brød, eller få mat i barnehagen.

Med mindre dette faktisk har reell innvirkning på familieøkonomien - og da mener jeg ikke den prinsipielle "det koster oss 5 kr mer pr dag enn den matpakken jeg synes hun burde spise"-sutringen, men "vi har ikke råd til nye vintersko til minstemann"-konsekvenser - synes jeg det er en utrolig smålig ting å krangle på. Det er veldig lett å bli den onde stemoren som ikke engang unner stebarnet maten hun putter i munnen, med mindre hun spiser akkurat det stemor tildeler henne...

Anonymkode: 722a8...30a

Enig. Og de minste barna ønsker kanskje også matpakker med ingredienser som koster litt mer, når de blir tenåringer.

• Liker 3
Skrevet

Er det virkelig noen som sitter og regner ut hva de enkelte barna i husholdningen "koster" i matveien?

Hva om et av barna har høy forbrenning, da? Skal dette barnet få billigere pålegg, for å ikke koste for mye? :riste:

Det som er viktig, er at de spiser og at de får den næringen som de trenger, og at måltidene forbindes med trivsel,og at de utvikler et sunt forhold til mat.

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Eller hun kan si at datteren kan ete brød, som vi andre gjør... Det er ikke barnemishandling å få ungene til å ete brød i stedet for å bruke timesvis på å bake rundstykker (for ja, det tar faktisk tid). 

Ja, det tar flere timer å bake rundstykker, men selve jobben tar ikke lang tid.

En setter deigen, det tar 10 min. Så skal den heve en times tid (da kan man slappe av eller gjøre andre ting). Så skal den bakes ut, det tar ca 10-15 min det også. Så skal de heves, og deretter stekes. 

Så jobben i seg selv tar ca 25 min, men en må jo være til stede den tiden det tar med heving og steking. En småbarnsfamilie er som regel i huset på kveldstid, så om hun/mann/datter setter en deig, så kan de gjøre andre ting innimellom. 

Det er faktisk ikke så mye jobb med å bake, så jeg skjønner ikke at det er et problem. Og jeg synes det er litt rart at mange kjøper dyre brød i butikken når det er mye billigere (og bedre) å bake selv.

Til ts:

Når det gjelder stedatter, så er hun snart voksen. Kan hun å bake brød, rundstykker, kaker og andre ting? Hvis ikke er det på tide å lære henne det. Eller er det sånn at ts heller ikke kan bake? Selv lærte jeg å bake ulike ting fra jeg var liten, og har også lært mine barn det. Mine døtre er også i full jobb med småbarn, men de baker ofte. 

Det å kunne bake og lage mat er noe man burde kunne når man blir voksen, så selv ville jeg brukt litt tid på slike ting med en tenåring. Selv om du ts har en travel hverdag, så har du også et ansvar for at denne tenåringen blir selvstendig og kan ting som er nyttige som voksen, ettersom hun er endel av familien din. 

En god kjøkkenmaskin med plass til store deiger er en god hjelper, men selv bakte jeg brød i mange år med kun en sleiv. Så alt går an.

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det virkelig noen som sitter og regner ut hva de enkelte barna i husholdningen "koster" i matveien?

Hva om et av barna har høy forbrenning, da? Skal dette barnet få billigere pålegg, for å ikke koste for mye? :riste:

Det som er viktig, er at de spiser og at de får den næringen som de trenger, og at måltidene forbindes med trivsel,og at de utvikler et sunt forhold til mat.

Nå er det faktisk ikke alle som har ubegrenset matbudsjett...

Anonymkode: d4a08...ca8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...