Bottega Skrevet 3. oktober 2017 #41 Skrevet 3. oktober 2017 Det er faktisk ikke dyrt. Jeg betaler 12kr på rema for en pakning med ca 14 stk 8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #42 Skrevet 3. oktober 2017 1 minute ago, altflyter said: I vår husholdning så hadde vi faktisk ikke hatt råd til at noen skulle spise spekeskinke hver dag. Jeg hadde gitt mine hypotetiske barn alt det pålegget de ønsket, men ikke hvis det gikk på bekostning av hva resten av familien kunne spise den uken. Spekeskinke er som jeg nevnte tidligere kosemat som jeg bare unner meg av og til, og jeg syntes ikke det bør være hverdagskost. Alt det saltet er ikke særlig sunt heller. Faren betaler,og synes det er ok.. Anonymkode: 0c762...975 1
altflyter Skrevet 3. oktober 2017 #43 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Faren betaler,og synes det er ok.. Anonymkode: 0c762...975 Hvis de har felles økonomi, så har det lite å si hvem det er som trekker kortet.... 6
Miah Skrevet 3. oktober 2017 #44 Skrevet 3. oktober 2017 Spekeskinke hver dag blir litt for mye, men rundstykker hver dag burde gå greit. Du kan jo inngå et kompromiss med stedatteren din om at hun f.eks må bake halvparten av alle rundstykkene hun vil spise per måned selv, og så kan dere kjøpe resten. 4
FluffyJuggernaut Skrevet 3. oktober 2017 #45 Skrevet 3. oktober 2017 Brødskiver eller rundstykker går vel for det samme. Sånn kjøp rundstykker koster selvfølgelig mer en ett kneippbrød, men det går jo fort å slå opp en deig med rundstykker, finnes billige ferdige blandinger dere kan lage. En pakke spekeskinke er dyrere enn en vanlig pakke med skinke, men det er også mye mer mat i spekeskinke pakken. Og rundstykker med spekeskinke er sunn og god mat, og hovedsaken er jo at hun får i seg mat i løpet av skoledagen. Lett hoderegning med to rundstykker og en god mengde spekeskinke er ca 30-35 kr dagen, det er ikke en dyr lunsj. Dine barn har kanskje yoghurt, frukt eller bær i matboksen sin i tillegg til brødskiver. Jeg tror bare du legger godt merke til utgiftene siden hun er det eneste som spiser det, men tipper deres andres lunsj kommer på rundt samme pris om du begynner å regne på det. 8
tånegla Skrevet 3. oktober 2017 #46 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg var veldig opptatt av at ungene skulle spise på skolen, derfor sto jeg gjerne på kjøkkenet sene kvelder og lagde både Quiche i porsjonsformer. Pizzasnurrer og innebakte pølser. Dette la jeg i frysen og ungene tok det opp da de skulle på skolen, da var det ferdig tint til lunsj. Jeg husker med en ekkel kvalme, de kjipe tørre kneipskivene med leverpostei jeg måtte ta med på skolen hver dag i 3 år. Det skal var jeg helt klar på at ungene mine skulle slippe. 15
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #47 Skrevet 3. oktober 2017 Just now, Miah said: Spekeskinke hver dag blir litt for mye, men rundstykker hver dag burde gå greit. Du kan jo inngå et kompromiss med stedatteren din om at hun f.eks må bake halvparten av alle rundstykkene hun vil spise per måned selv, og så kan dere kjøpe resten. Just now, Elliespelli said: Brødskiver eller rundstykker går vel for det samme. Sånn kjøp rundstykker koster selvfølgelig mer en ett kneippbrød, men det går jo fort å slå opp en deig med rundstykker, finnes billige ferdige blandinger dere kan lage. En pakke spekeskinke er dyrere enn en vanlig pakke med skinke, men det er også mye mer mat i spekeskinke pakken. Og rundstykker med spekeskinke er sunn og god mat, og hovedsaken er jo at hun får i seg mat i løpet av skoledagen. Lett hoderegning med to rundstykker og en god mengde spekeskinke er ca 30-35 kr dagen, det er ikke en dyr lunsj. Dine barn har kanskje yoghurt, frukt eller bær i matboksen sin i tillegg til brødskiver. Jeg tror bare du legger godt merke til utgiftene siden hun er det eneste som spiser det, men tipper deres andres lunsj kommer på rundt samme pris om du begynner å regne på det. Det er faren som kjøper etter at stemor sluttet. Anonymkode: 0c762...975 1
DMS Skrevet 3. oktober 2017 #48 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, altflyter skrev: I vår husholdning så hadde vi faktisk ikke hatt råd til at noen skulle spise spekeskinke hver dag. Jeg hadde gitt mine hypotetiske barn alt det pålegget de ønsket, men ikke hvis det gikk på bekostning av hva resten av familien kunne spise den uken. Spekeskinke er som jeg nevnte tidligere kosemat som jeg bare unner meg av og til, og jeg syntes ikke det bør være hverdagskost. Alt det saltet er ikke særlig sunt heller. Eg er heilt einig at det ikkje må gå på bekostning av familia sin økonomi. Som eg skreiv, eg et dyrt pålegg, og så lenge eg gjer det så må barna mine få lov til det. Også eining at saltet ikkje er særleg sunt (og til mine små barn begrenser eg kor mykje mør, som er mitt favorittpålegg, får ete). 1
Miah Skrevet 3. oktober 2017 #49 Skrevet 3. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Det er faren som kjøper etter at stemor sluttet. Anonymkode: 0c762...975 De har i følge tråden felles økonomi, så da er det vel begge to som betaler for det uansett? I så fall får TS snakke sammen med far og se om hun klarer å overbevise ham om en annen løsning. 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #50 Skrevet 3. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her virker det som det er snakk om en pose Hatting rundstykker på 5 dager og en pakke spekeskinke på 5 dager, er man en stor familie går dette faktisk ut over økonomien om alle skulle spist slik. Hvorfor skal noen få å ikke alle. For mange er dette helgemat eller når når man har gjester. Men byttes rundstykkene ut til noen billige, og skinke og salami, så kan det jo gå Anonymkode: 16758...b2a En pose hatting rundstykker koster set samme som ett brød, remas egne er billigere. Evt kan man kjøpe first price sine baguetter som koster enda mindre for flere. Ingen økonomisk ruin altså. Anonymkode: e13a5...145 10
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #51 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutes ago, altflyter said: Hvis de har felles økonomi, så har det lite å si hvem det er som trekker kortet.... Selvom man har felles økonmi,betyr at ikke at kjæresten min kan bestemme alt vil kjøpe, jeg er vosken,og jeg behøver ikke å spørre om tilatelse om alt jeg bruker pengene, uansett tror jeg at problemmet er noe annet enn dette. 1 minute ago, Miah said: De har i følge tråden felles økonomi, så da er det vel begge to som betaler for det uansett? I så fall får TS snakke sammen med far og se om hun klarer å overbevise ham om en annen løsning. Far spiser også pålegget og rundstykkene,sorry selvom man har felles økonomi,har man fortsatt frihet til kunne bruke pengene til hva man,når det gjelder småe beløp, dette kommer ikke til blakke dem ut,slik at de ikke har råd til husleia osv,nei jeg tror problemmet er noe annet. jeg Anonymkode: 0c762...975 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #52 Skrevet 3. oktober 2017 11 minutter siden, altflyter skrev: I vår husholdning så hadde vi faktisk ikke hatt råd til at noen skulle spise spekeskinke hver dag. Jeg hadde gitt mine hypotetiske barn alt det pålegget de ønsket, men ikke hvis det gikk på bekostning av hva resten av familien kunne spise den uken. Spekeskinke er som jeg nevnte tidligere kosemat som jeg bare unner meg av og til, og jeg syntes ikke det bør være hverdagskost. Alt det saltet er ikke særlig sunt heller. Rema selger spekeskine til 25 kr pk, det er det samme som skine o.l. kostr, og mindre enn fårepølse og salami f.eks. Anonymkode: e13a5...145 5
altflyter Skrevet 3. oktober 2017 #53 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rema selger spekeskine til 25 kr pk, det er det samme som skine o.l. kostr, og mindre enn fårepølse og salami f.eks. Anonymkode: e13a5...145 De pakkene er også veldig små og har mindre pålegg enn en pakke fårepølse/salami. Tror som sagt heller ikke at det er sunt å få i seg så mye salt 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #54 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rema selger spekeskine til 25 kr pk, det er det samme som skine o.l. kostr, og mindre enn fårepølse og salami f.eks. Anonymkode: e13a5...145 Det er mye mindre i spekeskinkepakkene. Anonymkode: 16758...b2a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #55 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutes ago, altflyter said: De pakkene er også veldig små og har mindre pålegg enn en pakke fårepølse/salami. Tror som sagt heller ikke at det er sunt å få i seg så mye salt 1 minute ago, AnonymBruker said: Det er mye mindre i spekeskinkepakkene. Anonymkode: 16758...b2a Ja for det var poenget til brukeren Anonymkode: 0c762...975 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #56 Skrevet 3. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ... Er dette vanlig blandt ungdomsskoleelevene nå til dags? Her krever samboers datter at hun skal få steke seg rundstykker hver kveld for å ha med seg på skolen. Jeg synes dette er litt drøyt, for ikke å snakke om ikke særlig økonomisk. Det er jeg som handler og lager NAT i huset, og jeg sluttet å kjøpe rundstykker da jeg oppdaget at datteren brukte opp en pose i uka. Trodde det ville gi seg da, men nå har far begynt å kjøpe rundstykker.... Det er heller ikke snakk om særlig grove rundstykker... Og pålegg?? Den dyreste spekeskinka så klart! Den har jeg også sluttet å kjøpe, men far redder dagen gang på gang. Tipper han bruker rundt 300,- i uka bare på spekeskinke. Anonymkode: f7971...d23 Du får lære henne å bake egne rundstykker, billigere i lengden 😊 Anonymkode: f0de4...b15 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #57 Skrevet 3. oktober 2017 Hjemmebakte, grove rundstykker er jo snaddermat da. Å lage en brøddeig og dele denne opp i rundstykker er vel ærlig talt ingen særlig stor sak. Og påleggsfavorittene går i perioder for de fleste, også for barn og ungdom. En måned er spekeskinke verdens beste pålegg. Måneden etter er det en ostetype. Så er det ost og skinke, fulgt av et annet pålegg. Sånn er det bare. Anonymkode: 95c3b...918 8
Lill3My Skrevet 3. oktober 2017 #58 Skrevet 3. oktober 2017 Lag eggemuffins eller rundstykker eller pizzasnurrer o.l på søndager og frys ned i porsjonsposer. Så har dere alle mann lunsj for hele uka. Bare ta opp kvelden før. God lunsj er viktig og bør virkelig prioriteres. Det har mye å si for helse, konsentrasjon, ytelse generelt. Og to tørre skiver med en skinkebit er faktisk ikke mye av et måltid... Trenger ikke koste så mye heller... Å bake rundstykker er jo grisebillig og i tillegg får du 100% kontroll på inneholder. Spekeskinke og dyrt pålegg kan dere heller verre litt kjipe på. Finnes nye bra og billig pålegg. Egg, fiskepålegg, skinke, smøreost, grønnsaker, Kjøleskapsgrøt er også et billig og sunt alternativ.. Kan fint holdes kaldt i flere timer ved feks å legge frosne bær nederst i boksen 2
Sirah Skrevet 3. oktober 2017 #59 Skrevet 3. oktober 2017 Det sies at man skal velge sine kamper med omhu, og denne kampen hadde jeg valgt å la gå. Vi snakker om skolematen til en ung jente, jeg hadde glatt sendt med henne rundstykker med godt pålegg dersom det er det hun ønsker. Veldig mange ungdommer spiser ikke skolematen sin av diverse grunner, her har du en som gjerne vil ha mat - og noe så uskyldig som rundstykker! En pose frosne rundstykker koster ikke stort med mindre man kjøper Hatting. Baguettene til First Prise smaker veldig godt som et alternativ. Eventuelt kan de bakes, dette klarer vel jenta selv? Ang pålegget så be far kjøpe billigere varianter. 14
Puny Skrevet 3. oktober 2017 #60 Skrevet 3. oktober 2017 Syntes det er et ganske merkelig råd å komme med at Ts kan bake rundstykker til jenta isteden. Det skjønner jeg veldig godt at du ikke gidder med 100% jobb og flere barn. Dog hadde jeg nok latt henne spise kjøperundstykker om det var så viktig for henne... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå