GammelKaktus Skrevet 3. oktober 2017 #21 Del Skrevet 3. oktober 2017 Ser ikke helt problemet her jeg. Faren betaler for maten hennes så da har du faktisk ingen ting å legge deg oppi. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #22 Del Skrevet 3. oktober 2017 Matglede er veldig viktig, og ferske rundstykker og brød er vel ikke nymotens greier. Spekeskinke hver dag er ikke spesielt sunt, og jeg er enig at det er noe man kan spise av og til. Ta en prat med far om pålegg. Når det gjelder rundstykker, og brød er det veldig enkelt å lage selv. Feks bake rundstykker som holder til alle i familien hele uka er både økonomisk smart, og ikke minst sunnere. Hvis dere samarbeider så blir det lettere også. En søndag baker (ste)mor, søndag baker datter og en søndag kan far bake. Da kan dere har hjemmelaget rundstykker nesten hele måneden, og du legger inn bare en søndag som innsats. Der finnes masse enkle oppskrift på grytebrød på nettet. Bare å søke det opp. Da lager man deigen dagen før, la den stå på benken, varm opp gryte du legger brødet i, og vips så har du laget sunt brød på enkel måte. Så kan du variere i det uendelige med hva du vil, loff i helger, rosmarin for smak, spelt osv. Jeg skjønner stedatter veldig godt. Mat skal være sunt, og smake godt. Butikkbrød er sjeldent sunt, og nå som jeg baker selv syns jeg ikke det smaker noe godt. Lykke til Anonymkode: 11f8e...e0f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cocosa Skrevet 3. oktober 2017 #23 Del Skrevet 3. oktober 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. alternativet er ikke skoleboller og cola, da skolen ikke ligger i nærheten av noen butikk. Helt vanlig brødskiver, slik som hennes søsken, far og meg selv spiser til Lunch. Vi er mange, så om alle skulle spist rundstykker til Lunch hadde vi pløyd oss igjennom flere poser daglig. Bake selv er ikke noe jeg prioriter med 100% jobb, turnusarbeidene samboer og to barn under 4 år. Anonymkode: f7971...d23 Hvem har sagt at du må gjøre det? Er det ikke både en far og en nesten voksen jente i bildet? Og små barn elsker å bake! Lag en heftig opsjon en lørdag formiddag dere har tid, og dere har lunsj og frokost i lange baner i lang tid fremover. Snakk om å lage et ikke-problem til et problem. Om du ikke orker tanken på dét engang, ja, da får far bare fortsette å kjøpe rundstykker. Jeg ser ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #24 Del Skrevet 3. oktober 2017 First price eller best pris til rema, baguetter er billige og gode. Et vanlig brød (bortsett fra kneipp) er ganske så dyrt det også, kommer fort opp i 30 kr. Jeg synes ikke det er noe problem å gi ungdommen rundstykker, da vet du at hun spiser. Selv om hun tar med seg en brødskive så kan den bli kastet, mange kaster skolematen sin. Så jeg hadde satt stor pris på at mine barn kom med forslag til hva de ønsket seg. Mine får med frukt eller grønsaker hver dag, det koster det også, men det er viktig at de spiser godt. Du høres ut som en klassisk stemor. Liker ikke stebarna sine. Leter etter feil. Anonymkode: eae85...983 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #25 Del Skrevet 3. oktober 2017 En pose i uka er vel ingenting, jenta må jo ha mat! Rundstykker er ikke spesielt kostbart. Tipper du ikke hadde reagert om det var ditt barn.. Anonymkode: 4db93...5bb 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #26 Del Skrevet 3. oktober 2017 Synes du høres ganske smålig ut, TS. "Robber frysen" fordi hun bruker en pose eller to med rundstykker i uken? Hva er egentlig merkostnaden ved dette? 30-40 kr i forhold til om hun spiste brød? Når hun ordner og lager til selv virker dette helt uproblematisk. Synes enkelte har et nærmest religiøst og jantelovenpreget forhold til den tradisjonelle "svett pålegg på tørr og kjedelig brødskive"-matpakken. Det fikk jeg med meg i matpakken da jeg gikk til skolen. Synes det smakte grusomt, men for å ikke få kjeft kastet jeg som oftest matpakka i søppelet i pausen. Min mor høres litt ut som deg når hun nektet meg å spise knekkebrød istedenfor (som jeg likte) "bare fordi". Synes det er helt merkelig å anse frossenrundstykker som noen form for luksus. Anonymkode: 9694a...5cc 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #27 Del Skrevet 3. oktober 2017 Lær jenta å bake rundstykker og løfte på rævva si. Hun kan bake så mange rundstykker hun gidder i helgen og ta med seg til skolemat. Hver dag! Anonymkode: e90e5...c76 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #28 Del Skrevet 3. oktober 2017 Skjønner henne jeg, kjøpebrød er ikke godt, og er vel like dyrt som rundstykker omtrent. Kjøp de billige rundstykkene eller bytt på å bake jeg liker heller ikke kjøpe brød og synes rundstykker blir dyrt (og brød forsåvidt) så jeg baker alltid. Spekeskinke for 300kr uken er derimot voldsomt det er jeg enig i snakk med henne om å variere pålegget litt? Anonymkode: b5168...276 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #29 Del Skrevet 3. oktober 2017 Nå har jeg et særdeles dårlig forhold til min nå voksne stedatter, men det kunne aldri ha falt meg inn å nekte henne rundstykker og godt pålegg til lunch. 300 kr i spekeskinke i uka er da ikke så mye! Av alle ting å irritere seg over kan du vel heller finne noe annet a la mat på rommet, bruk av din kosmetikk osv, men ikke MAT! vær glad for at hun spiser på skolen og vær glad for at hun går på skolen. Kjøp inn ekstra rundstykker og pålegg, eller gi henne penger slik at hun kan kjøpe ferske hver dag. Anonymkode: ed082...b18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #30 Del Skrevet 3. oktober 2017 10 minutes ago, AnonymBruker said: Synes du høres ganske smålig ut, TS. "Robber frysen" fordi hun bruker en pose eller to med rundstykker i uken? Hva er egentlig merkostnaden ved dette? 30-40 kr i forhold til om hun spiste brød? Når hun ordner og lager til selv virker dette helt uproblematisk. Synes enkelte har et nærmest religiøst og jantelovenpreget forhold til den tradisjonelle "svett pålegg på tørr og kjedelig brødskive"-matpakken. Det fikk jeg med meg i matpakken da jeg gikk til skolen. Synes det smakte grusomt, men for å ikke få kjeft kastet jeg som oftest matpakka i søppelet i pausen. Min mor høres litt ut som deg når hun nektet meg å spise knekkebrød istedenfor (som jeg likte) "bare fordi". Synes det er helt merkelig å anse frossenrundstykker som noen form for luksus. Anonymkode: 9694a...5cc Dennnne! foreldre min var/er sånn,men det gjelder selvsagt ikke de... Anonymkode: 0c762...975 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. oktober 2017 #31 Del Skrevet 3. oktober 2017 Synes det er helt legitimt at jenta vil ha rundstykker til lunsj, men hun er jo gammel nok til å tilberede dem selv da. Rundstykker er vel ikke spesielt dyrt? Sånne frosne eller halvstekte har ofte lavere kilopris enn brød. Jeg ville sagt at hun gjerne skal få rundstykker, men hun får lage dem selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 3. oktober 2017 #32 Del Skrevet 3. oktober 2017 Det er alltid så herlig å lese hvor mye noen av dere kvinner virkelig hater barn. Kjøp baguetter da- First Price har det billig! Men mine barn er lei av brød- da blir det 3-4 rundstikker/baguetter hver dag. Stekk dette MED GLEDE!! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 3. oktober 2017 #33 Del Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Jeg er faktisk enig med TS. Rundstykker er ganske dyrt. TS skriver også at de er mange i familien og at de ikke kan kjøpe rundstykker til alle slik som stedatter får. Hva med å foreslå at stedatter slenger sammen en deig og baker seg rundstykker for to uker av gangen? Forstår ikke helt alle dere som foreslår at TS skal gjøre det. Hun høres ut som om hun er gammel nok til å klare å ordne dette selv. Spekeskinke er i mine øyne kosemat og ikke noe jeg har råd til å kjøpe på fast basis. Jeg støtter deg fult ut ts, og syntes ikke du er urimelig. Endret 3. oktober 2017 av altflyter 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #34 Del Skrevet 3. oktober 2017 Å herregud går det an? La jenten spise rundstykker. Hun går på skole og trenger bra matpakke og energi. Skal du sutre nå for at dine barn og du må spise brødskiver. Tror ikke dere bankroterer pga hennes rundstykker. Her både mine barn og stebarn får lage matpakke selv og velger hva de skal ha. Jeg kjøper det de har lyst på. Vi er også mange, men det betyr ikke at alle skal spise det samme hele tiden. Mat er viktig. Hun steker rundstykker selv og ordner matpakke selv. Det skal du være glad for. Hvis du ikke vil bake så kan du spørre moren hennes. Hun gjør det nok med glede og leverer porsjonert deig til deg. Som Dag sier i en episode ,, Nå må du gi deg, der ute finnes det folk med virkelige problemer!,, Innrøm at jenten irriterer deg sånn generelt Da blir alt irritasjon Anonymkode: eb6ba...ede 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DMS Skrevet 3. oktober 2017 #35 Del Skrevet 3. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. alternativet er ikke skoleboller og cola, da skolen ikke ligger i nærheten av noen butikk. Helt vanlig brødskiver, slik som hennes søsken, far og meg selv spiser til Lunch. Vi er mange, så om alle skulle spist rundstykker til Lunch hadde vi pløyd oss igjennom flere poser daglig. Bake selv er ikke noe jeg prioriter med 100% jobb, turnusarbeidene samboer og to barn under 4 år. Anonymkode: f7971...d23 Jenta går på ungdomskulen, ho kan bake sjølv Og det burde far vere einig i at er god oppseding, tykkjer eg. Eg meiner ein burde få ete det pålegget ein sjølv vil... men det har sikkert med at eg et dyrt pålegg sjølv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkerusen Skrevet 3. oktober 2017 #36 Del Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, altflyter skrev: Jeg er faktisk enig med TS. Rundstykker er ganske dyrt. TS skriver også at de er mange i familien og at de ikke kan kjøpe rundstykker til alle slik som stedatter får. Hva med å foreslå at stedatter slenger sammen en deig og baker seg rundstykker for to uker av gangen? Forstår ikke helt alle dere som foreslår at TS skal gjøre det. Hun høres ut som om hun er gammel nok til å klare å ordne dette selv. Spekeskinke er i mine øyne kosemat og ikke noe jeg har råd til å kjøpe på fast basis. Jeg støtter deg fult ut ts, og syntes ikke du er urimelig. begge de to andre er under 4 år. tror neppe de bryr seg om at storesøster får rundstykker utenom det så er jeg forsåvidt enig i at hun kan bake egne rundstykker og at spekeskinke høres litt drøyt ut som hverdagsniste. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #37 Del Skrevet 3. oktober 2017 Jeg går selv på vgs nå, andre året. God mat er en av tingene som hjelper meg gjennom en slitsom dag, hadde ikke blitt særlig glad om jeg måtte åpne en matboks med tørre brødskiver hver dag. Foreslå en bakekveld hver søndag, f.eks? Så har dere ferske bakevarer hele uka. Anonymkode: e9b50...f29 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moho Skrevet 3. oktober 2017 #38 Del Skrevet 3. oktober 2017 Jeg syns du skal foreslå å bake sammen med stedatteren din en dag, så kan far ta med småungene ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #39 Del Skrevet 3. oktober 2017 Her virker det som det er snakk om en pose Hatting rundstykker på 5 dager og en pakke spekeskinke på 5 dager, er man en stor familie går dette faktisk ut over økonomien om alle skulle spist slik. Hvorfor skal noen få å ikke alle. For mange er dette helgemat eller når når man har gjester. Men byttes rundstykkene ut til noen billige, og skinke og salami, så kan det jo gå Anonymkode: 16758...b2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 3. oktober 2017 #40 Del Skrevet 3. oktober 2017 5 minutter siden, DMS skrev: Jenta går på ungdomskulen, ho kan bake sjølv Og det burde far vere einig i at er god oppseding, tykkjer eg. Eg meiner ein burde få ete det pålegget ein sjølv vil... men det har sikkert med at eg et dyrt pålegg sjølv. I vår husholdning så hadde vi faktisk ikke hatt råd til at noen skulle spise spekeskinke hver dag. Jeg hadde gitt mine hypotetiske barn alt det pålegget de ønsket, men ikke hvis det gikk på bekostning av hva resten av familien kunne spise den uken. Spekeskinke er som jeg nevnte tidligere kosemat som jeg bare unner meg av og til, og jeg syntes ikke det bør være hverdagskost. Alt det saltet er ikke særlig sunt heller. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå