Lammelåret Skrevet 4. oktober 2017 #181 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg ville vært svært forsiktig med å begrense tenåringen når det kommer til mat (i frykt for utvikling av spiseforstyrrelser). Rundstykker er ikke dyrere enn brød når man baker selv. Tror ts trenger en skikkelig prat med samboer ang arbeidsfordeling og økonomi. Matbudsjettet deres er lavt. Og med eksemplene på annen pengebruk er det fint rom for å øke matbudsjettet og skrenke inn på annen pengebruk. Høres også ut som om dere trenger å ta en prat om tidsbruk og hvilke verdier dere bil leve livet etter. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #182 Del Skrevet 4. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For dere som mener dette er "stemors-fakter", hennes mor er heller ikke særlig begeistret for denne rundstykke "trenden". Der blir det ikke kjøpt inn noe ekstra når hun har barna. Hun har enda trange økonomi enn oss, og flere barn. Der bakes det heller ikke særlig mye. Hadde hun fått like mye pes om hun hadde skrevet et slikt innlegg? Jeg bare lurer.. ts Anonymkode: f7971...d23 Jeg kan ikke snakke for andre, men tror du ville fått ganske mange like svar, og råd om du hadde vært mor, og ikke stemor. Jeg har ikke noe imot folk som er stemor så lenge de gjør det kan for at alle skal få sin plass i familien. Jeg forstår ikke at noen orker å leve med dine og mine barn. Jeg ville uansett at vi skulle vært en familie uavhengig av hvem sine barn det er. Det er nok naturlig om det er noe som går veldig på barnet spesifikt. Feks tenåringsdatter vil ha tatovering eller noe sånt det er noe foreldre må ta. Men dagligdagse ting, og der man har felles økonomi så må steforeldre få lov til å ha meninger, og sette krav. Når man leser HI kan man tenke at dette handler om spekeskinke og rundstykker, men leser man mer i tråden, og det du har oppdatert TS så ligger det nok mer der. Det virker som du en konflikt med samboer, og dette går utover stedatter. For det første er det helt vanlig at man vil være rettferdig, men samtidig så kan man ikke behandle alle barn likt hele tiden. De er i forskjellig alder, forskjellige behov og har forskjellig personlighet. Det at barna dine arver ting er jo bare fint. Det er både økonomisk og miljøvennlig. Så lenge klær, og utstyr fungerer så ser jeg ikke det som noe galt at ski, sykler, klær og andre ting barn vokser ut av kan andre barn arve. Når barna blir eldre og de får andre behov vil dette nok forandre seg. Da vil man besteme tapet på rommet, og man vil ikke ha en 10 år gammel sykkel. Da vil det bli naturlig og arve mindre og får mer nytt som stedatter. Det kan virke som at det kan være sårt for deg at far bruker en del av felles pengene deres på stedatter. Og hvis det er sånn at du er så uenig i pengebruken så kan dere ikke ha felles økonomi. For en av forutsetning for at man skal ha felles økonomi handler om at man er enig om pengebruken. Ellers vil det bli en konstant betent tema. Hvis problemet er slik du sier. Far "kjøper" seg fri fra dårlig samvittighet så er det veldig ødeleggende. Da må du og mor ta ordentlig prat med far. Ikke si det i en krangel, eller å hinte, men virkelig ta det opp. Det finnes masse informasjon om barn og ungdommer på nettet. Du kan godt lese litt igjennom der for å få noen råd. Når det gjelder mat, og ungdommer, eller lettere sagt ungdommer som sliter med mat har jeg erfaring. Jeg vil bare si at spesielt jenter kan være ekstremt sårbar når det gjelder dette med mat og kropp så man skal være veldig forsiktig. Selvfølgelig kan man ta opp det med dyrt pålegg, og kanskje bake sine egne rundstykker, og lære barn om mat, men det er viktig å ha det litt i bakhodet at kropp og mat kan være vanskelig. Hvis man lager mye mat, og baker blir man flink og får mye mer kunnskap. Jeg kan si at det å bake brød, og rundstykker er ikke vanskelig, og det er mulig selv med travel hverdag så kan man få til mye. Feks skaffe brødmaskin. Nå vil jeg også påpeke her inne at hvis man ikke baker skal man ikke ha dårlig samvittighet. Man dør ikke av kjøpebrød, men det er en utrolig flott ting å lage mye mat selv fordi da vet man mer hva man spiser, og kan kutte ned mye på salt, og sukker. Det jeg prøver å si med dette lange innlegget er å ta dine fighter med far, og bli enig om mat og økonomi. Og vil anbefale alle som har lyst til å bake mer. Så vil jeg tro at dine barn vil få mye mer utstyr når de blir eldre, og da vil du savne den tiden de kunne arve masse. Anonymkode: 11f8e...e0f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #183 Del Skrevet 4. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke snakke for andre, men tror du ville fått ganske mange like svar, og råd om du hadde vært mor, og ikke stemor. Jeg har ikke noe imot folk som er stemor så lenge de gjør det kan for at alle skal få sin plass i familien. Jeg forstår ikke at noen orker å leve med dine og mine barn. Jeg ville uansett at vi skulle vært en familie uavhengig av hvem sine barn det er. Det er nok naturlig om det er noe som går veldig på barnet spesifikt. Feks tenåringsdatter vil ha tatovering eller noe sånt det er noe foreldre må ta. Men dagligdagse ting, og der man har felles økonomi så må steforeldre få lov til å ha meninger, og sette krav. Når man leser HI kan man tenke at dette handler om spekeskinke og rundstykker, men leser man mer i tråden, og det du har oppdatert TS så ligger det nok mer der. Det virker som du en konflikt med samboer, og dette går utover stedatter. For det første er det helt vanlig at man vil være rettferdig, men samtidig så kan man ikke behandle alle barn likt hele tiden. De er i forskjellig alder, forskjellige behov og har forskjellig personlighet. Det at barna dine arver ting er jo bare fint. Det er både økonomisk og miljøvennlig. Så lenge klær, og utstyr fungerer så ser jeg ikke det som noe galt at ski, sykler, klær og andre ting barn vokser ut av kan andre barn arve. Når barna blir eldre og de får andre behov vil dette nok forandre seg. Da vil man besteme tapet på rommet, og man vil ikke ha en 10 år gammel sykkel. Da vil det bli naturlig og arve mindre og får mer nytt som stedatter. Det kan virke som at det kan være sårt for deg at far bruker en del av felles pengene deres på stedatter. Og hvis det er sånn at du er så uenig i pengebruken så kan dere ikke ha felles økonomi. For en av forutsetning for at man skal ha felles økonomi handler om at man er enig om pengebruken. Ellers vil det bli en konstant betent tema. Hvis problemet er slik du sier. Far "kjøper" seg fri fra dårlig samvittighet så er det veldig ødeleggende. Da må du og mor ta ordentlig prat med far. Ikke si det i en krangel, eller å hinte, men virkelig ta det opp. Det finnes masse informasjon om barn og ungdommer på nettet. Du kan godt lese litt igjennom der for å få noen råd. Når det gjelder mat, og ungdommer, eller lettere sagt ungdommer som sliter med mat har jeg erfaring. Jeg vil bare si at spesielt jenter kan være ekstremt sårbar når det gjelder dette med mat og kropp så man skal være veldig forsiktig. Selvfølgelig kan man ta opp det med dyrt pålegg, og kanskje bake sine egne rundstykker, og lære barn om mat, men det er viktig å ha det litt i bakhodet at kropp og mat kan være vanskelig. Hvis man lager mye mat, og baker blir man flink og får mye mer kunnskap. Jeg kan si at det å bake brød, og rundstykker er ikke vanskelig, og det er mulig selv med travel hverdag så kan man få til mye. Feks skaffe brødmaskin. Nå vil jeg også påpeke her inne at hvis man ikke baker skal man ikke ha dårlig samvittighet. Man dør ikke av kjøpebrød, men det er en utrolig flott ting å lage mye mat selv fordi da vet man mer hva man spiser, og kan kutte ned mye på salt, og sukker. Det jeg prøver å si med dette lange innlegget er å ta dine fighter med far, og bli enig om mat og økonomi. Og vil anbefale alle som har lyst til å bake mer. Så vil jeg tro at dine barn vil få mye mer utstyr når de blir eldre, og da vil du savne den tiden de kunne arve masse. Anonymkode: 11f8e...e0f blabla leste jeg her. Jeg er likevel enig, Du har et problem med far og biologisk mor. Det unnskylder ikke deg. Det er snakk om rundstykker, liksom. Om noen år får vi et innlegg som forteller om den fæle stemoren som ikke gav henne rundstykker. Anonymkode: f5659...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #184 Del Skrevet 5. oktober 2017 Skjedde med husmann knekkebrød og brødskiver? Hehe. Polarbrød da? Det spiser ungene her. Med havre eller fullkorn. Litt dyrt, men da blir maten spist hvertfall Anonymkode: 1aee1...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 5. oktober 2017 #185 Del Skrevet 5. oktober 2017 La nå jenta få rundstykker, rema har rimelige poser med flere i enn hatting feks. Jeg spiser ofte rundstykker både til frokost og lunsj, det kjører alikevel ikke matbudsjettet vårt i vasken. Ei heller med spekeskinke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GoldenLioness Skrevet 5. oktober 2017 #186 Del Skrevet 5. oktober 2017 Koster da ikke all verden med rundstykker til en jente 5 ganger i uka? Iallefall ikke om man ta de rimeligere versjonene som ikke er fryst. Synes dette var en rar problemstilling. Jeg er ikke spesielt fan av brødskiver selv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 5. oktober 2017 #187 Del Skrevet 5. oktober 2017 På 4.10.2017 den 9.50, AnonymBruker skrev: "mine" må alltid spise en brødskive før de får yoghurt til frokost/kveldsmat.. stebarna bare slurper de i seg når de kjenner søtsuget komme.. Min mann må kjøpe yoghurt til barna sine selv, mens jeg merker mine barns yoghurt, men IKKE RØR Anonymkode: be23a...bdd Herregud, dette høres harmonisk ut. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #188 Del Skrevet 5. oktober 2017 Det er litt dumt at diverse viktig informasjon fra ts kom langt ut i tråden i steden for i hovedinnlegget. De som da svarer på hovedinnlegget uten å ha lest den andre viktige informasjonen fra ts, gir jo da andre svar enn hvis all informasjon hadde stått i hi. Anonymkode: 39853...274 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri_H Skrevet 5. oktober 2017 #189 Del Skrevet 5. oktober 2017 På 04.10.2017 den 13.25, AnonymBruker skrev: Eh, ja, men mange mener også at TS skal gjøre det. Og det er det jeg synes er merkelig. Anonymkode: 29a1d...307 Grunnen er vel fordi det er TS som irriterer seg over de "dyre" rundstykkene. Hadde TS vært stefar hadde det nok vært samme svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 5. oktober 2017 #190 Del Skrevet 5. oktober 2017 Rundstykker til skolemat hver dag er helt vanlig, helt ok og helt uproblematisk. En stemor som ikke unner barna sine/andres barn RUNDSTYKKER, og som mener at vanlig hverdagsmat som blir innkjøpt til barna fra felkeskonto bør godkjennes av henne, og at ungdomsskoleelever som har fått ny lampe ikke fortjener rundstykker , DER HAR JENTA ET STORT PROBLEM. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #191 Del Skrevet 5. oktober 2017 On 10/4/2017 at 2:38 AM, AnonymBruker said: Alle liker ikke brødskiver? Er det ikke bedre at hun faktisk spiser mat på skolen? Anonymkode: 92be7...ace Neida, og jeg vil helst ha lasagne til lunsj hver dag, men nå er det slik at man kan ikke alltid får det som man vil ha, iallefall ikke når de koster unødvendig mye penger. Anonymkode: 32056...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #192 Del Skrevet 5. oktober 2017 Rundstykker og spekeskinke velter ikke hele økonomien. Vær veldig forsiktig med mat og jenter. Spiseforstyrrelse kan lett skje ved at hun heller dropper å spise fordi hun er lei brød og det er eneste valget til lunsj. Da jeg gikk på skolen så var det populært å spise loff, banan og cola. Selvfølgelig ikke sunt, men brødskiver var jeg lei. Det ble folk ut av meg og søsknene mine selv om vi spiste forskjellig. Velg noen andre kamper i stede for dette med rundstykker og spekeskinke. Anonymkode: f4090...e1a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 5. oktober 2017 #193 Del Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er litt dumt at diverse viktig informasjon fra ts kom langt ut i tråden i steden for i hovedinnlegget. De som da svarer på hovedinnlegget uten å ha lest den andre viktige informasjonen fra ts, gir jo da andre svar enn hvis all informasjon hadde stått i hi. Anonymkode: 39853...274 Hun fikk ikke nok sympati av bare HI, så derfor måtte hun vel leggge til flere episoder. Jeg synes synd på denne stedatteren og alle andre stebarn som lever med slike steforeldre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #194 Del Skrevet 5. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke snakke for andre, men tror du ville fått ganske mange like svar, og råd om du hadde vært mor, og ikke stemor. Jeg har ikke noe imot folk som er stemor så lenge de gjør det kan for at alle skal få sin plass i familien. Jeg forstår ikke at noen orker å leve med dine og mine barn. Jeg ville uansett at vi skulle vært en familie uavhengig av hvem sine barn det er. Det er nok naturlig om det er noe som går veldig på barnet spesifikt. Feks tenåringsdatter vil ha tatovering eller noe sånt det er noe foreldre må ta. Men dagligdagse ting, og der man har felles økonomi så må steforeldre få lov til å ha meninger, og sette krav. Når man leser HI kan man tenke at dette handler om spekeskinke og rundstykker, men leser man mer i tråden, og det du har oppdatert TS så ligger det nok mer der. Det virker som du en konflikt med samboer, og dette går utover stedatter. For det første er det helt vanlig at man vil være rettferdig, men samtidig så kan man ikke behandle alle barn likt hele tiden. De er i forskjellig alder, forskjellige behov og har forskjellig personlighet. Det at barna dine arver ting er jo bare fint. Det er både økonomisk og miljøvennlig. Så lenge klær, og utstyr fungerer så ser jeg ikke det som noe galt at ski, sykler, klær og andre ting barn vokser ut av kan andre barn arve. Når barna blir eldre og de får andre behov vil dette nok forandre seg. Da vil man besteme tapet på rommet, og man vil ikke ha en 10 år gammel sykkel. Da vil det bli naturlig og arve mindre og får mer nytt som stedatter. Det kan virke som at det kan være sårt for deg at far bruker en del av felles pengene deres på stedatter. Og hvis det er sånn at du er så uenig i pengebruken så kan dere ikke ha felles økonomi. For en av forutsetning for at man skal ha felles økonomi handler om at man er enig om pengebruken. Ellers vil det bli en konstant betent tema. Hvis problemet er slik du sier. Far "kjøper" seg fri fra dårlig samvittighet så er det veldig ødeleggende. Da må du og mor ta ordentlig prat med far. Ikke si det i en krangel, eller å hinte, men virkelig ta det opp. Det finnes masse informasjon om barn og ungdommer på nettet. Du kan godt lese litt igjennom der for å få noen råd. Når det gjelder mat, og ungdommer, eller lettere sagt ungdommer som sliter med mat har jeg erfaring. Jeg vil bare si at spesielt jenter kan være ekstremt sårbar når det gjelder dette med mat og kropp så man skal være veldig forsiktig. Selvfølgelig kan man ta opp det med dyrt pålegg, og kanskje bake sine egne rundstykker, og lære barn om mat, men det er viktig å ha det litt i bakhodet at kropp og mat kan være vanskelig. Hvis man lager mye mat, og baker blir man flink og får mye mer kunnskap. Jeg kan si at det å bake brød, og rundstykker er ikke vanskelig, og det er mulig selv med travel hverdag så kan man få til mye. Feks skaffe brødmaskin. Nå vil jeg også påpeke her inne at hvis man ikke baker skal man ikke ha dårlig samvittighet. Man dør ikke av kjøpebrød, men det er en utrolig flott ting å lage mye mat selv fordi da vet man mer hva man spiser, og kan kutte ned mye på salt, og sukker. Det jeg prøver å si med dette lange innlegget er å ta dine fighter med far, og bli enig om mat og økonomi. Og vil anbefale alle som har lyst til å bake mer. Så vil jeg tro at dine barn vil få mye mer utstyr når de blir eldre, og da vil du savne den tiden de kunne arve masse. Anonymkode: 11f8e...e0f Kunne ikke vært mer enig i denne! Anonymkode: f0de4...b15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #195 Del Skrevet 5. oktober 2017 Da jeg gikk på ungdomsskolen, var det ukult å ha med mat... alle hadde med seg 10kr til god morgen yoghurt. Helt supert at det er vanlig å spise igjen! Ville lagd hva som helst til datteren min, bare hun spiser lunsj på skolen! Det er så viktig! Anonymkode: 96d9c...ee3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #196 Del Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk på ungdomsskolen, var det ukult å ha med mat... alle hadde med seg 10kr til god morgen yoghurt. Helt supert at det er vanlig å spise igjen! Ville lagd hva som helst til datteren min, bare hun spiser lunsj på skolen! Det er så viktig! Anonymkode: 96d9c...ee3 Sånn var det da jeg gikk på ungdomskolen også. Jeg var utenom normalen og hadde med 12 brødskiver + frukt hver dag. Sånn var det når man drev aktivt med idrett 😅 De andre jentene hadde med seg en yoghurt og et eple. Skjønner ikke hvordan de klarte å konsentrere seg for noe med så lite mat. Anonymkode: f0de4...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 5. oktober 2017 #197 Del Skrevet 5. oktober 2017 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette sofie777, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #198 Del Skrevet 5. oktober 2017 På 4.10.2017 den 13.02, AnonymBruker skrev: Ts her. Ser det har utviklet seg til en fin diskusjon, og det er tydelig mange meninger ang. Dette. Flere antyder dette med forskjellsbehandling og at dette kanskje bare er toppen av isfjellet, og det stemmer desverre. Hans to særkullsbarn blir gjerne "skjemt bort" med unnskyldningen at de er eldre og har andre behov enn de minste. Vel, om dette hadde vært en familien med bare helsøsken tror jeg faktisk flere hadde reagert på forskjellsbehandlingen. De to yngste arver alt. De to eldste får nytt. Ikke ting de har vokst ut i fra (noe som er en selvfølge) men som f. Eks. Klesskap, lamper, diverse ting som egentlig ikke trenger utskiftning så lenge barna bor hjemme. Samboer kaller det økonomisk, jeg mener det er forskjellsbehandling! Der er vi veldig uenige den dag i dag. Det er også slik at denne stedatter får veldig mye. Ikke bare rundstykker, men ny telefon, nye treningstøy (som overhode ikke er nødvendig), ny skrivepult og ny interiør til soverommet. Dette bare de siste ukene. Dette sier jeg ingenting på, ønsker ikke å skape ufred i heimen, men jeg tenker mitt. Far er opptatt av å kjøpe barna. Tilbringer minimalt med tid med dem. Dette er et problemet som både jeg og deres mor har reagert på og har snakket en del om. Vi har ett greit samarbeid, jeg og hun. Bedre enn hun og han. Når det kommer til budsjett ønsker jeg å være mest mulig økonomisk. Vi har ikke anledning til å sløse. Vi prøver å holde oss innafor 6000,- i måneden på mat. Ang. Samvær, har vi tre barn 60-70% av tiden og et felles barn på fulltid. Med far mye borte faller det meste av ansvaret i hjemmet på meg. Jeg har hverken tid eller ork til å bake rundstykker den lille timen jeg har for meg selv etter at barna er i seng. Skal foreslå baking til stedatter, men vet av erfaring at det mest sannsynlig ikke kommer til å skje. Å be mannen bake er som å be han om å bygge en rakett.... Anonymkode: f7971...d23 Et samboerforhold og barn med en mann som har tre fra før (60-70%) forstår jeg godt kan skape både økonomiske og andre problemer. Det var rart at du ikke oppdaget noe av disse utfordringene før du valgte å få barn med han. Anonymkode: 3254c...6f4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #199 Del Skrevet 5. oktober 2017 Men altså, om få år skal ungen bo alene og klare seg sjøl. Ikke lurt at de legger seg til dyre vaner nå. Hvordan skal hun få pengene til å strekke til hvis hun må ha rundstykker og dyr spekemat. Jeg regner med at hun ikke kommer til å stå å bake rundstykker sjøl.. Anonymkode: 76666...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #200 Del Skrevet 5. oktober 2017 På 3.10.2017 den 19.33, AnonymBruker skrev: Okei, da fikk jeg svar på det. Er ikke så fryktelig lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen selv, men kunne ikke falt meg inn å robbe fryseren for rundstykker hver dag... og iallefall ikke kreve fra mint foreldre at dette skulle være til rådighet for meg til en hver tid, Tiden har vel forandret seg og ungdomen i dag er nok vant med å få det som de vil. Ts ps. Hørt om felles økonomi? Anonymkode: f7971...d23 Herlighet. Skal du nekte barnet å få med seg mat på skolen? Herlighet, det er rundstykker med pålegg! Vær heller glad hun spiser! Og at det ikke er kebab og cola. Du er virkelig smålig. Skal hun spise havregryn laget med vann for at det ikke skal gå utover din økonomi, du hadde garantert ikke snakket slik hadde hun vært ditt barn! Stakkars barn som må vokse opp med steforeldre som deg. Jeg hadde gladelig bakt til jenta og hjulpet henne med litt variasjon når det gjelder pålegg. Jeeez. Anonymkode: d22d9...3b1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå