Gå til innhold

Rundstykker til skolematen hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Puny skrev:

Syntes det er et ganske merkelig råd å komme med at Ts kan bake rundstykker til jenta isteden. Det skjønner jeg veldig godt at du ikke gidder med 100% jobb og flere barn. 

Dog hadde jeg nok latt henne spise kjøperundstykker om det var så viktig for henne...

De fleste foreslår faktisk bare at det bakes, uten å spesifisere hvem som skal gjøre det ;) hvis jenta får hjelp første gangen er det fint noe hun kan klare selv seinere, lang tid tar det heller ikke.

Anonymkode: e13a5...145

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn vil gjerne ha loff i matboksen, men der sier jeg nei.

Høres ut som dere alle tre er steile. Datter vil ha fancy lunsj uten å bry seg om kostnad. Du mener hun kan nøye seg med vanlig norsk brødskivelunsj. Jeg skjønner deg, men samtidig kunne du prøvd deg på å bake grove rundstykker. Gjør det sammen med jenta et par ganger, så blir det hennes jobb. Da kan du si til både jenta og samboer at hun må gjerne spise rundstykker, men må isåfall bake selv. 

Tips: frys dem ned oppskåret. Da kan de tas ut frosne på morgenen, smøres og få pålegg, så er de tint og ferske til lunsj.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her fikk samboer høre det da han robbet fryseren for fylte horn jeg hadde bakt for å ha til senere. Plutselig var det tomt. Etterpå har han begynt å spørre om det er greit at han tar noe jeg har bakt som ligger i fryseren. Det er ikke aktuelt at jeg går å baker for så at alt skal brukes på lunsjen hans. Så du får si det til hu at hvis hu absolutt skal ha rundstykker på skolen så får hu bake sjøl, fryse ned og ta opp det hun trenger om kvelden. 

Anonymkode: 21868...223

Syns det er hyggelig når maten jeg baker blir satt pris på jeg... ostehorn er jo så enkelt og kjapt å lage at! 

Anonymkode: f4452...87b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med felles økonomi høres det helt absurd ut å skulle detaljstyre hva de andre familiemedlemmene spiser, så fremt det ikke er snakk om ekstraordinært dyre vaner. Rundstykker med spekeskinke kommer ikke inn under den kategorien, med mindre dere har veldig trang økonomi.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du burde slutte å lage NAT og begynne å lage MAT :fnise:

Anonymkode: f6d48...cd9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Syntes det er et ganske merkelig råd å komme med at Ts kan bake rundstykker til jenta isteden. Det skjønner jeg veldig godt at du ikke gidder med 100% jobb og flere barn. 

Dog hadde jeg nok latt henne spise kjøperundstykker om det var så viktig for henne...

Hvorfor er det et merkelig råd? De fleste sier jenta også kan bake selv. Det kan til og med være et samarbeid. Jenta setter deigen. Så kan TS bake de ut feks. Når man er mor til to, og har en stedatter som bor hjemme er det ikke rart å bake brød og rundstykker. Det hadde vært langt over streken å forvente at mor skal stå midt på natten så stedatter skal ferske rundstykker når går på skolen, men det er ikke det som er snakk om her uansett.

Ei jente i ungdomsårene kan være sårbar når det gjelder kropp, og mat. Det er svært mange ungdommer som slurver med mat. Enten at de ikke spiser nok, eller spiser mye usunt. Syns at TS godt kan ta i et tak for at barna skal spise sunt. Kjøpebrød er sjeldent sunt, og næringsrik, og det er dette hun mener at stedatter skal spise i stede for å bake selv eller oppfordre stedatter til å bake. 

Jeg syns også det er trist at folk er så opptatt at steforeldre har noe de skulle sagt. Når det skjer i TS sitt hjem, med felles økonomi og flere barn så angår det alle. De skal være en familie, og samboer og TS må kunne snakke om dette på en ordentlig måte. Uten at det skal bli mine, og dine barn. 

Anonymkode: 11f8e...e0f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden ts sier hun ikke var ferdig med ungdomsskolen for ikke så lenge siden, vil jeg tippe hun er 10-15 år eldre enn stedatteren. Hun føler seg sikker litt sjalu og truet av denne jenta, og når har hun endelig funnet en måte å demonstrer litt makt over henne på under skalkesjulet økonomi. 

Anonymkode: e13a5...145

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, er ikke rundstykkene grove og sunne.. For en skandale! Nå utvikler hun garantert fedme :sarkasme:

Anonymkode: 74b89...eb0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Minlillesky skrev:

For å vite hvor mange rundstykker dere trenger for 2 uker for eksempel, så tenker du på hvor mange rundstykker det går pr uke. Bak litt ekstra, og frys ned. Når de to ukene har gått, har du ny bakerunde, som skal vare to uker til osv.. Ikke så himla vanskelig... 

Billigere å bake selv, enn å kjøpe på butikken. 

Men hvordan vet man hvor mange det går  pr uke? Skal  man feks tenke på hvor mange det går pr dag og gange med 4,5? 

Anonymkode: 127fc...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tillatt at ungene åt dyre rundstykker og dyrt pålegg hver dag. De får klare seg med vanlige brødskiver og normalt pålegg. 

Anonymkode: 25094...1eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp grove rundstykker fra rema 1000, og spør om hun kan tenke seg å prøve litt annet og billigere pålegg? Synes det er litt rart å be en tenåring bake maten sin selv, når en pose rundstykker koster 12-25 kroner - altså mindre enn et vanlig grovbrød. Er det virkelig penger å spare på det?

Anonymkode: 0370f...3fb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde TS vært et anstendig menneske uten så mye hat hadde hun og stedatteren tatt en bakekveld sammen og fylt opp frysen med rundstykker. Men åh, nei - hun har ikke tid. Fin unnskyldning å gjemme seg bak det. 

Og spekeskinke koster ikke 300 kr. uken, for noe sabla tull. 

Endret av Antoinette
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekeskinke hver dag høres dyrt ut, enig med ts. Men at jenta ønsker seg rundstykker må da vel være innafor. vis henne hvordan hun baker så kan hun bake sine egene.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det et merkelig råd? De fleste sier jenta også kan bake selv. Det kan til og med være et samarbeid. Jenta setter deigen. Så kan TS bake de ut feks. Når man er mor til to, og har en stedatter som bor hjemme er det ikke rart å bake brød og rundstykker. Det hadde vært langt over streken å forvente at mor skal stå midt på natten så stedatter skal ferske rundstykker når går på skolen, men det er ikke det som er snakk om her uansett.

Ei jente i ungdomsårene kan være sårbar når det gjelder kropp, og mat. Det er svært mange ungdommer som slurver med mat. Enten at de ikke spiser nok, eller spiser mye usunt. Syns at TS godt kan ta i et tak for at barna skal spise sunt. Kjøpebrød er sjeldent sunt, og næringsrik, og det er dette hun mener at stedatter skal spise i stede for å bake selv eller oppfordre stedatter til å bake. 

Jeg syns også det er trist at folk er så opptatt at steforeldre har noe de skulle sagt. Når det skjer i TS sitt hjem, med felles økonomi og flere barn så angår det alle. De skal være en familie, og samboer og TS må kunne snakke om dette på en ordentlig måte. Uten at det skal bli mine, og dine barn. 

Anonymkode: 11f8e...e0f

Rundstykker er som oftest finere enn grovbrød fra butikken. Sjeldent fødet finnes ordentlig grove rundstykker, tvilsomt at det er dem de har.

Anonymkode: 16758...b2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rundstykker er som oftest finere enn grovbrød fra butikken. Sjeldent fødet finnes ordentlig grove rundstykker, tvilsomt at det er dem de har.

Anonymkode: 16758...b2a

Enig. Det er også vanskelig å bake rundstykker/brød hjemme med 100% grovt mel uten at det blir murstein av det. Jeg har prøvd utallige ganger, og ikke pokker om jeg har fått til skikkelig grovbakst som samtidig er luftig og god. 

Det er plenty av grove og sunne brød i butikkene. Vi kjøper nøkkelhullsmerket brød med 98% fullkorn, som har kommet meget godt ut hver gang dinside kjører sine typiske tester, med ernæringsfysiologer i fleng. Det er langt billigere enn å kjøpe rundstykker også. 

Anonymkode: 25094...1eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver og rundstykker inneholder omtrent det samme. Og brød er ikke særlig billig heller :) så hva er det du skal frem til? 

Vær glad ungdommen spiser. Når jeg var på den alderen(og ellers i barneårene) så spiste jeg svært lite fordi jeg var kresen. Om det ikke var mat som frista hjemme, dro jeg på skolen uten mat. Det er ikke akkurat bra forvkonsentrasjonen. 

Så la henne spise 

dere kan kjøpe grove rundstykker istedet for fine

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Puny skrev:

Jeg mener det er latskap å ikke kunne bake  rundstykker til å ha i frysen . Når Ts ikke gidder å en gang prøve å gjøre det billigere og sunnere , så får hun bare fortsette å kjøpe rundstykkene da. 🙄🤦🏼‍♀️

Anonymkode: c3569...b0e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

... Er dette vanlig blandt ungdomsskoleelevene nå til dags? Her krever samboers datter at hun skal få steke seg rundstykker hver kveld for å ha med seg på skolen. Jeg synes dette er litt drøyt, for ikke å snakke om ikke særlig økonomisk.

Det er jeg som handler og lager NAT i huset, og jeg sluttet å kjøpe rundstykker da jeg oppdaget at datteren brukte opp en pose i uka. Trodde det ville gi seg da, men nå har far begynt å kjøpe rundstykker.... Det er heller ikke snakk om særlig grove rundstykker...

Og pålegg?? Den dyreste spekeskinka så klart! Den har jeg også sluttet å kjøpe, men far redder dagen gang på gang. Tipper han bruker rundt 300,- i uka bare på spekeskinke.

Anonymkode: f7971...d23

Du har minfulle støtte!

Vi er totalt syv i huset, og det er mange ting jeg har sluttet å handle inn fordi mine stebarn dessverre mangler oppdragelse. 

Yoghurt f.eks, noen tillater seg å spise flere stykker pr dag. (Og nei, det får ikke «mine» lov til) 

Anonymkode: 15475...6fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...