Gå til innhold

Audi a4/a6 som første bil evt tips til andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva gjengen her tenker om Audi A4 eller A6 som førstegangsbil, til en liten person (1,50) og som ikke er så veldig glad i fart? Tenker på tidlig 2000 modeller, til under 50.000. Jeg har også vurdert golf og lignende modeller, men jeg SKAL ha automat, og da er det ikke så veldig mange modeller å velge mellom.

Det dukket opp noen audier da jeg søkte på finn, og pappa sa bare "oi, det er MYE bil da, sikker på at du vil ha det?", og jeg aner ikke, fordi jeg ikke har peiling på bil. Jeg ser at audiene generelt er større enn feks golf, tyngre, og med ganske mye mer hestekrefter. Men hva vil det utgjøre for meg som generelt er en myk trafikant?

Anonymkode: 3d22c...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva gjengen her tenker om Audi A4 eller A6 som førstegangsbil, til en liten person (1,50) og som ikke er så veldig glad i fart? Tenker på tidlig 2000 modeller, til under 50.000. Jeg har også vurdert golf og lignende modeller, men jeg SKAL ha automat, og da er det ikke så veldig mange modeller å velge mellom.

Det dukket opp noen audier da jeg søkte på finn, og pappa sa bare "oi, det er MYE bil da, sikker på at du vil ha det?", og jeg aner ikke, fordi jeg ikke har peiling på bil. Jeg ser at audiene generelt er større enn feks golf, tyngre, og med ganske mye mer hestekrefter. Men hva vil det utgjøre for meg som generelt er en myk trafikant?

Anonymkode: 3d22c...22c

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er og om du evt har tilgang til noe bonus hos forsikringsselskapene. Men jeg ville nok forhørt meg litt ang pris på forsikring før du bestemmer deg. Er du en 18 år gammel gutt med en Audi A4, A6 eller en litt sprek Golf, uten noe særlig bonus, så blir du ruinert av å forsikre den.  

Anonymkode: 5dffd...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, AnonymBruker said:

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er og om du evt har tilgang til noe bonus hos forsikringsselskapene. Men jeg ville nok forhørt meg litt ang pris på forsikring før du bestemmer deg. Er du en 18 år gammel gutt med en Audi A4, A6 eller en litt sprek Golf, uten noe særlig bonus, så blir du ruinert av å forsikre den.  

Anonymkode: 5dffd...518

Jeg er over 24 og det er første egne bil, så altså ingen bonus. If tilbyr 40% startbonus og golf og A4 kommer ganske likt ut, men a6 er dyrere å forsikre.

Men det er egentlig irrelevant for min del, det er selve bilene jeg tenker på.

Anonymkode: 3d22c...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener A6 og A4 er for store biler, kan du jo velge A3.

 

Anonymkode: 96e5e...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A6 er dyr og holde, en så gammel bil bør faren eller du være god på å skru. Kjøp heller et merke som holder bedre og er billigere så slipper du å stå uten bil om 14 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, RoH said:

A6 er dyr og holde, en så gammel bil bør faren eller du være god på å skru. Kjøp heller et merke som holder bedre og er billigere så slipper du å stå uten bil om 14 dager. 

Dette er sånne ting som jeg vil vite, takk! Så vidt jeg har skjønt det så står det litt bedre til med A4 enn A6? Pappa er flink til å skru, men vil jo helst unngå det så mye som mulig. Hvilke merker vil du si holder bedre da?

Anonymkode: 3d22c...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sånne ting som jeg vil vite, takk! Så vidt jeg har skjønt det så står det litt bedre til med A4 enn A6? Pappa er flink til å skru, men vil jo helst unngå det så mye som mulig. Hvilke merker vil du si holder bedre da?

Anonymkode: 3d22c...22c

Kommer ann på hvor mye du vil legge i bil. Mazda 6 eller 3, bra og billig, men ruster, peugeot er vel der du f mest for penga, 308 er en fin bil med ok plass. mye felles deler ed Volvo, Volvo blir sjelden feil, Skoda, Golf. Det meste japansk som ikke er rusta opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi generelt er ikke spesielt pålitelig - de tilbyr til en hver tid den nyeste teknologien, som ikke er testet ut noe særlig. Ergo sitter du igjen med å måtte betale for masse feil. Det gjelder de fleste Volkswagenprodukt, Škoda er egentlig eneste nokså pålitelige merket i den paraplyen. Så med mindre du er kjempeglad i Audi så er ikke det noe lurt valg i det hele tatt.

Bilmerker som generelt lager gode, pålitelige biler som fortsatt er billige å eie i den prisklassen du ser på er Toyota, Kia og Volvo. Honda har også supre biler, men høye priser på verksted og deler. Produksjonsmessig så er Volvo på nivå med Audi, mens Kia nok er "enklest" i forhold - med hardere plast og enklere komponenter. For en førstegangsbilist tror jeg dog at dette ikke utgjør en forskjell.

 

Lykke til!

Anonymkode: d5d34...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, RoH said:

Kommer ann på hvor mye du vil legge i bil. Mazda 6 eller 3, bra og billig, men ruster, peugeot er vel der du f mest for penga, 308 er en fin bil med ok plass. mye felles deler ed Volvo, Volvo blir sjelden feil, Skoda, Golf. Det meste japansk som ikke er rusta opp

Hva tenker du av en Peugeot 407 som har gått 250.000 men som ser kjempefin og fresh ut, ingen rust etc?

Anonymkode: 3d22c...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Audi til Peugeot er som å gå fra asken til ilden. Ikke kjøp en fransk bil som har gått seks runder rundt jordkloden! Jeg tror kanskje du må høre med noen bilfrelste i ditt nærmiljø, for hvis du foreslår noe sånt, står du på vippen til å ruinere deg selv.

Anonymkode: d5d34...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Fra Audi til Peugeot er som å gå fra asken til ilden. Ikke kjøp en fransk bil som har gått seks runder rundt jordkloden! Jeg tror kanskje du må høre med noen bilfrelste i ditt nærmiljø, for hvis du foreslår noe sånt, står du på vippen til å ruinere deg selv.

Anonymkode: d5d34...8a2

Bra jeg har kvinneguiden når jeg overhodet ikke har peiling selv 😂 Har ikke noen bilinteresserte i min omgangskrets heller.

Anonymkode: 3d22c...22c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dét kan du si! 😎 Så du ser etter biler av en viss størrelse? Hva med Toyota Camry, Mazda 6, Honda Accord?

Anonymkode: d5d34...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, dét kan du si! 😎 Så du ser etter biler av en viss størrelse? Hva med Toyota Camry, Mazda 6, Honda Accord?

Anonymkode: d5d34...8a2

Selv om kvinneguiden ikke akkurat er et bilforum da 😂

Dette ser ut som fine biler! Størrelsesmessig tenker jeg egentlig bare at jeg vil ha en personbil, at stasjonsvogn blir litt for mye (og ganske mye lengre enn en personbil, og det er det siste jeg trenger når jeg er ny trafikken og skal drive å parkere og sånn :P).

Men vet jeg i hvert fall hvilke merker som er ok å se etter, og at jeg egentlig bare kan legge Audi-ballen død :P

Anonymkode: 3d22c...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale det. Sikkert noen som er uenig også, men vi dnakker tross alt om en første bil - som skal være billig å bruke, billig å fikse. Av småbilmerker kan også Daihatsu og Suzuki anbefales, men jeg oppfatta det slik at du er ute etter større bil.

Anonymkode: d5d34...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...