Gå til innhold

Har hunder tidsbegrep?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han mener at valpen min på 13 uker «bare må bli vant til å være alene en hel dag nå». Og jeg er fullstendig uenig, men det er vanskelig å diskutere med han hvis han mener at han har rett. Hva kan jeg si? Jeg tror virkelig at hunder har tidsbegrep, men det virker bare som at det ikke er noen konkrete svar på dette..

Jeg tror de har det, men det er umulig å diskutere med svigerfar hvis jeg ikke har gode eksempler..

Anonymkode: 17b3a...f81

Tidsbegrep eller ei, valpen din på 13 uker skal IKKE være alene hjemme en hel dag!!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare fortelle at alt kan ikke bevises, men at du tror det er slik, og mange er enige med deg.  Din hund, og du bestemmer. 

Skrevet

Vi kan ikke vite hvor mye tidsbegrep hunder har, så jeg ville ikke tatt den diskusjonen. Ellers er jeg enig i at at man må lære en valp å være hjemme alene gradvis - hovedsaklig fordi det er helt unaturlig for dem å være alene på den måten. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Phoebe Buffay skrev:

Jeg merker en enorm forskjell på hundens væremåte etter å ha vært alene i 3 timer fremfor 7 timer - så det at de ikke har et tidsbegrep tror jeg ikke noe på. 

Det er fordi hunden har vært ensom lengre enn 3 timer.  Det er verre for alle som ikke liker å være alene å være alene 7 timer enn 3.  Det kjennes mer i kroppen om du skjønner.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan vel kanskje argumentere med at hunder er flokkdyr og du er valpens flokk, og derfor må den sakte og gradvis vennes til at av og til må flokken skilles. Ved å gå fra den en hel dag vil den utvikle angst, det vil den ikke gjøre dersom du går saaakte frem. Så kan hende de ikke har tidsbegret, men de må fortsatt lære at når eier går kommer h*n alltid tilbake igjen.

Endret av Anonym2467
  • Liker 2
Skrevet
5 timer siden, :-) anna skrev:

For øvrig så har jeg en hund som vet hvilken da søplebilen kommer. 

Den kjenner igjen lyden, garantert, de er helt rå der

Skrevet

Mine hunder får mat omtrent på samme tid hver dag. De veit når det er, selv om sola går ned tidligere eller seinere lager de et helvetes rabalder om jeg ikke innfrir. Så ja trur nok de har et tidsbegrep. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym2467 skrev:

Du kan vel kanskje argumentere med at hunder er flokkdyr og du er valpens flokk, og derfor må den sakte og gradvis vennes til at av og til må flokken skilles. Ved å gå fra den en hel dag vil den utvikle angst, det vil den ikke gjøre dersom du går saaakte frem. Så kan hende de ikke har tidsbegret, men de må fortsatt lære at når eier går kommer h*n alltid tilbake igjen.

Supert, takk! Virker uansett slik at det ikke er en fasit på dette, men at min svigerfar IKKE kan mene at han har rett for det vet ingen? Eller?

Anonymkode: 17b3a...f81

Skrevet
1 time siden, Mystix skrev:

Det er fordi hunden har vært ensom lengre enn 3 timer.  Det er verre for alle som ikke liker å være alene å være alene 7 timer enn 3.  Det kjennes mer i kroppen om du skjønner.  

Har to hunder da, så de er aldri alene. Men merker forskjell på de begge om jeg er borte lengre enn de er vandt til. 

Skrevet

I hvilken grad har vi mennesker tidsbegrep? Uten hjelpemidler? 

De fleste opplever at tiden er ganske subjektiv. Uten klokke eller lignende kan tiden være veldig vanskelig å vurdere. 

Har det gått fem minutter, en halvtime eller tre timer? Uten noe ytre er det veldig vanskelig å si. Prøv selv, gå inn i et rom uten vinduer og klokker, prøv å bli der i ti minutter. 

Hvis man husker tilbake som barn opplevdes tiden i tillegg ofte mye lenger. 

Det tror jeg henger mye sammen med at vi ikke hadde lært oss å bruke klokken og andre hjelpemidler for å vite hvor mye tid som hadde gått. 

Slik tror jeg det er for hunder og. Valper opplever tiden alene som lengere enn voksne hunder. Hundene lærer seg nok ikke klokka, men forskjellige triks som forteller noe om hvor mye tid som har passert. At sola og skyggene flytter på seg. At nabo ungene kommer hjem fra skolen. Og andre regelmessige hendelser som kan brukes til å anslå tiden. 

Mine hunder var veldig flinke til dette når vi var hjemme. Men var vi på hytta, med en helt annen rytme så mistet de oversikten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...