AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg finner seriøst ingen konkrete svar på dette. Flere mener at hunder ikke har begrep på tid, mens jeg tror de hvertfall har litt begrep! Noen som vet? Anonymkode: 17b3a...f81
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Til en viss grad. De kan "lære seg" tiden pp når de skal ha mat hvis man gir den til samme tid hver dag, når eier legger seg hvis det skjer til samme tid osv. Men de kan ikke forskjellen på 3 timer og 5 timer hjemme alene. Anonymkode: 16218...ded 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Til en viss grad. De kan "lære seg" tiden pp når de skal ha mat hvis man gir den til samme tid hver dag, når eier legger seg hvis det skjer til samme tid osv. Men de kan ikke forskjellen på 3 timer og 5 timer hjemme alene. Anonymkode: 16218...ded Okei, så dette er sikkert? Men hvorfor sier folk at man må begynne forsiktig når man skal la valpen være alene hjemme da? Altså, starte med 1 time og så trappe opp. Anonymkode: 17b3a...f81
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Okei, så dette er sikkert? Men hvorfor sier folk at man må begynne forsiktig når man skal la valpen være alene hjemme da? Altså, starte med 1 time og så trappe opp. Anonymkode: 17b3a...f81 Ja det kan man lure på du. Tiden går og det merker alle dyr. Tror ikke noe på at hunder ikke har tidsbegrep. Anonymkode: 1e14a...6db 1
WubWub Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til en viss grad. De kan "lære seg" tiden pp når de skal ha mat hvis man gir den til samme tid hver dag, når eier legger seg hvis det skjer til samme tid osv. Men de kan ikke forskjellen på 3 timer og 5 timer hjemme alene. Anonymkode: 16218...ded http://www.animalplanet.com/pets/can-dogs-understand-time/ There is also research evidence for dogs' understanding of the concept of time based on changes in their behavior when left alone by their human companions for different lengths of time. Studies show that dogs display greater affection toward their owners if they've been separated for longer periods of time. As the amount of time away increases, so does the dogs' excitement. This will come as no surprise to dog owners; most canines get excited about the return of the master to the castle, especially after long absences. But this research is also important because it shows that dogs are capable of recognizing and responding to different spans of time. For dogs that suffer from separation anxiety, the difference between one and five hours can mean the difference between mild agitation and a full-blown panic attack. Separation anxiety in dogs is often expressed as barking, howling, whining, chewing digging, pacing, scratching, and/or urinating and defecating in inappropriate places while an owner is away or upon his or her return. 1
Phoebe Buffay Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg merker en enorm forskjell på hundens væremåte etter å ha vært alene i 3 timer fremfor 7 timer - så det at de ikke har et tidsbegrep tror jeg ikke noe på. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 Et dyreprogram jeg så på TV for en stund siden presenterte idéen om at hunders tidsbegrep var knyttet til lukter. Hunden vet når han kan vente eieren hjem fordi lukten etter eieren blir svakere etterhvert som timene går, og når luktmengden har nådd det samme nivået som alle de andre dagene (gitt at eier jobber like lange økter hver gang), forventer hunden at eieren kommer hjem. Anonymkode: 63ca0...06b 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Et dyreprogram jeg så på TV for en stund siden presenterte idéen om at hunders tidsbegrep var knyttet til lukter. Hunden vet når han kan vente eieren hjem fordi lukten etter eieren blir svakere etterhvert som timene går, og når luktmengden har nådd det samme nivået som alle de andre dagene (gitt at eier jobber like lange økter hver gang), forventer hunden at eieren kommer hjem. Anonymkode: 63ca0...06b Det dyreprogrammet hadde en fantasifull måte å bortforklare ting på som man ikke kan forklare. Anonymkode: 1e14a...6db
Gjest AvocadoMelon Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg tror også de har en viss grad for tidsbegrep, mer på det biologiske plan. At de vet at det snart er middagstid fordi de er sultne. Men også at de har lært seg at en arbeidsdag er så så lang.. nå kommer mennesket mitt snart hjem. Min hund var vant til å være hjemme en hel arbeidsdag fra han var liten.. da sto han alltid å venta på meg i vinduet men når jeg nå går på skolen og kommer hjem etter 4 timer så må jeg ofte vekke han etter å ha vært hjemme en stund (ingen vakt hund:P). Jeg tenker de vet forskjellen på kort tid og lang tid men jeg tror ikke de bevist tenker over tiden. Tror det handler mer om rutiner og vaner.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det dyreprogrammet hadde en fantasifull måte å bortforklare ting på som man ikke kan forklare. Anonymkode: 1e14a...6db Hva mener du? Anonymkode: 63ca0...06b
Gjest AvocadoMelon Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, så dette er sikkert? Men hvorfor sier folk at man må begynne forsiktig når man skal la valpen være alene hjemme da? Altså, starte med 1 time og så trappe opp. Anonymkode: 17b3a...f81 Dettr er fordi det skal skapes en tillit mellom mennesket og hunden. For at hunden skal være trygg på at du alltid kommer tilbake til den. Og man trapper forsiktig opp for at ikke valpen skal bli usikker eller redd.... du er borte så kort tid første gangen at den ikke rekker å føle på den redselen/usikkerheten. Også kan man trappe forsiktig opp.. og når du hver gang kommer tilbake så får man en hund som er trygg på å være alene hjemme.
:-) anna Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 (endret) Jeg føler meg sikker på at hunder har tidsbegrep. Om de ikke hadde det hvorfor ville de da f.eks gjemme ting for å finne de igjen senere? Da vet man jo at det finnes et etterpå når man kan ha lyst på mat. selv om man ikke har det nå. Hunder er jo også istand til å gjøre ting i rekkefølge. Endret 3. oktober 2017 av :-) anna 1
:-) anna Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 For øvrig så har jeg en hund som vet hvilken da søplebilen kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 55 minutes ago, AnonymBruker said: Okei, så dette er sikkert? Men hvorfor sier folk at man må begynne forsiktig når man skal la valpen være alene hjemme da? Altså, starte med 1 time og så trappe opp. Anonymkode: 17b3a...f81 Du starter ikke med en time, du starter med noen minutter. Men det er avsporing. Min har virkelig ikke noe tidskonsept. Han blir like glad om jeg har vært borte i 15 minutter, som når jeg har vært borte i to timer. Han sover stort sett hele tiden jeg er vekk, så er ikke noe rart tidsbegrepet er mangelfullt. Det eneste jeg vet han vet om tid er at når jeg går og legger meg, så sover vi, da skal det ikke lekes eller tisses, og når jeg står opp, da er det tid for tissing og mat. Så han har rutiner, men ikke tidsbegrep. Anonymkode: b431f...71b 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 Men finnes det ingen KONKRETE svar på dette? Jeg har en svigerfar som står på sitt at hunder ikke har tidsbegrep. Jeg har ikke troen på det og vil gjerne gi han noen eksempler og forklaringer på at hunder har tidsbegrep, men det virker jo umulig?? Anonymkode: 17b3a...f81
altflyter Skrevet 3. oktober 2017 #16 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg tror ikke min har særlig tidsbegrep i hvert fall. Han er like glad for å se meg om det har gått 5 minutter eller 5 timer
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #17 Skrevet 3. oktober 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Men finnes det ingen KONKRETE svar på dette? Jeg har en svigerfar som står på sitt at hunder ikke har tidsbegrep. Jeg har ikke troen på det og vil gjerne gi han noen eksempler og forklaringer på at hunder har tidsbegrep, men det virker jo umulig?? Anonymkode: 17b3a...f81 Så han mener det er det samme for hunden om den er alene 2 eller 8 timer? BS. Ser opptil flere som prøver å lure seg selv til å tro hunder overhooooodet ikke har tidsbegrep, garantert fordi de forlater hunder i alt for mange timer og innerst inne har dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 974a4...95e 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #18 Skrevet 3. oktober 2017 12 minutes ago, AnonymBruker said: Men finnes det ingen KONKRETE svar på dette? Jeg har en svigerfar som står på sitt at hunder ikke har tidsbegrep. Jeg har ikke troen på det og vil gjerne gi han noen eksempler og forklaringer på at hunder har tidsbegrep, men det virker jo umulig?? Anonymkode: 17b3a...f81 Hva tror du selv? At ettersom alle verdens hunder er så tullete at de ikke har klart å samle seg om en skriftlig erklæring om at "JA, vi har tidsbegrep"! Så er det ikke noe i at de har vist tidsbegrep? Anonymkode: 974a4...95e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #19 Skrevet 3. oktober 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Så han mener det er det samme for hunden om den er alene 2 eller 8 timer? BS. Ser opptil flere som prøver å lure seg selv til å tro hunder overhooooodet ikke har tidsbegrep, garantert fordi de forlater hunder i alt for mange timer og innerst inne har dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 974a4...95e Jeg er vekk fra hunden min ca 3 timer hver dag. Han lider ingen nød, så det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Anonymkode: b431f...71b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #20 Skrevet 3. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så han mener det er det samme for hunden om den er alene 2 eller 8 timer? BS. Ser opptil flere som prøver å lure seg selv til å tro hunder overhooooodet ikke har tidsbegrep, garantert fordi de forlater hunder i alt for mange timer og innerst inne har dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 974a4...95e Han mener at valpen min på 13 uker «bare må bli vant til å være alene en hel dag nå». Og jeg er fullstendig uenig, men det er vanskelig å diskutere med han hvis han mener at han har rett. Hva kan jeg si? Jeg tror virkelig at hunder har tidsbegrep, men det virker bare som at det ikke er noen konkrete svar på dette.. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du selv? At ettersom alle verdens hunder er så tullete at de ikke har klart å samle seg om en skriftlig erklæring om at "JA, vi har tidsbegrep"! Så er det ikke noe i at de har vist tidsbegrep? Anonymkode: 974a4...95e Jeg tror de har det, men det er umulig å diskutere med svigerfar hvis jeg ikke har gode eksempler.. Anonymkode: 17b3a...f81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå