Gå til innhold

Syk men normal crp??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært dårlig lenge nå, bihulebetennelse, sår hals og slakk. Var hos legen og sjekket crp. Den var under 5.. 

noen her som har vært syke men helt normal crp? Skal ikke den stige ved sykdommer ??

Anonymkode: a2ff5...03f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

CRP stiger ved infeksjoner, bakterielle og virale. Du er bare ikke så syk som du føler deg da :)

Anonymkode: 390d4...ae4

Skrevet

Ved virusinfeksjoner så har man lav crp. Hva sier legen da?

At man er slapp kan jo komme av så mye, må ikke være fra en infeksjon. 

Anonymkode: 58077...dd4

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

CRP stiger ved infeksjoner, bakterielle og virale. Du er bare ikke så syk som du føler deg da :)

Anonymkode: 390d4...ae4

Ikke helt sant. CRP produseres av leveren, som respons på mye rart, blant annet infeksjoner. Noen infeksjoner gjør at lever produserer mye CRP, andre lite. Feks noen virus kan gi høy CRP, mens noen bakterier kan gi lav CRP (typisk eksempel er mykoplasma). CRP kan også stige uten at det er infeksjon, feks etter operasjoner. 

Stedet man har infeksjon vil også ha betydning for CRP - produksjonen, feks ørebetennelser og urinveisinfeksjoner har gjerne lav CRP. 

Og, ikke minst, det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom CRP - verdien og hvordan man føler seg. 

Anonymkode: 4cdf6...5d8

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved virusinfeksjoner så har man lav crp. Hva sier legen da?

At man er slapp kan jo komme av så mye, må ikke være fra en infeksjon. 

Legen sa ikke så mye..! Såg at jeg var hoven osv i halsen! 

Er det normalt å svette mer ved forkjølelse ? Måtte bytte sengkler i dag pga jeg hadde svettet så utrolig mye !

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen sa ikke så mye..! Såg at jeg var hoven osv i halsen! 

Er det normalt å svette mer ved forkjølelse ? Måtte bytte sengkler i dag pga jeg hadde svettet så utrolig mye !

Ja, det er normalt å ha feber ved forkjølelse. Når feberen går ned svetter man. Sist jeg hadde forkjølelse var jeg helt kake i 5 dager med feber og alt. 

Anonymkode: b3b38...8f6

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på crp.. Har hatt skikkelig ille hoste i 4 uker, hostet til jeg har kastet opp blant annet, 39 i feber, helt elendig form, på det verste har jeg ikke klart å komme meg ut av sengen en gang, alt bare snurrer, jeg hoster og hoster og kroppen svikter helt. Kom meg endelig til legen da, og alle prøver var helt fine og ikke forhøyet crp. Legen sa jo at jeg så helt forferdelig ut og at hun så jeg var veldig syk, hadde da også 39,5 i feber. Men jeg har faktisk aldri hatt forhøyet crp, selv ikke når jeg har hatt halsbetennelse med streptokokker. :klo: Så vet ikke om det er noe galt med meg eller hva...

Så ja, TS, jeg har ofte vært syk med normal crp :fnise: 

Anonymkode: f7870...b4c

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er normalt å ha feber ved forkjølelse. Når feberen går ned svetter man. Sist jeg hadde forkjølelse var jeg helt kake i 5 dager med feber og alt. 

Anonymkode: b3b38...8f6

Men tror ikke jeg har feber heller.. sovnet i 1 time før idag og våknet svett da og... 

føler jeg ikke «kan» være syk når crp er normal. Men føler meg uansett veldig dårlig :P

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tror ikke jeg har feber heller.. sovnet i 1 time før idag og våknet svett da og... 

føler jeg ikke «kan» være syk når crp er normal. Men føler meg uansett veldig dårlig :P

Jeg også svetter veldig når jeg er forkjølet, uten at jeg har/har hatt feber. Kroppen er syk, den tåler ikke så mye. Blir fort sliten og svetter lett. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner meg ikke på crp.. Har hatt skikkelig ille hoste i 4 uker, hostet til jeg har kastet opp blant annet, 39 i feber, helt elendig form, på det verste har jeg ikke klart å komme meg ut av sengen en gang, alt bare snurrer, jeg hoster og hoster og kroppen svikter helt. Kom meg endelig til legen da, og alle prøver var helt fine og ikke forhøyet crp. Legen sa jo at jeg så helt forferdelig ut og at hun så jeg var veldig syk, hadde da også 39,5 i feber. Men jeg har faktisk aldri hatt forhøyet crp, selv ikke når jeg har hatt halsbetennelse med streptokokker. :klo: Så vet ikke om det er noe galt med meg eller hva...

Så ja, TS, jeg har ofte vært syk med normal crp :fnise: 

Jeg har aldri hatt høy CRP, som har vært målt. Men jeg har vært skikkelig syk for det. Hadde cholecystitt uten noen særlig crp, legen trodde ikke på meg. Men det ble påvist senere. Skal mye til før jeg får feber også. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt høy CRP, som har vært målt. Men jeg har vært skikkelig syk for det. Hadde cholecystitt uten noen særlig crp, legen trodde ikke på meg. Men det ble påvist senere. Skal mye til før jeg får feber også. 

Bra det er flere enn meg... Men jeg synes det er veldig merkelig at CRP'en aldri går opp... Heldigvis så jo legen hvor dårlig jeg var da, så hun tok meg seriøst. 

Skrevet

Om crp:

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/undersokelser/crp-hva-er-det/

"CRP øker som regel ikke, eller bare litt, ved ukompliserte virusinfeksjoner. I motsetning til blodsenkningen (SR) øker CRP lite under svangerskap."

"Verdier over ca. 40 mg/L taler for bakterier heller enn virus som årsak til infeksjon, men flere virale infeksjoner kan ha verdier over 40 mg/L. Jo høyere verdi, desto større er sannsynligheten for bakteriell årsak."

CRP er altså ingen indiksjon i deg selv om man er syk eller ikke. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra det er flere enn meg... Men jeg synes det er veldig merkelig at CRP'en aldri går opp... Heldigvis så jo legen hvor dårlig jeg var da, så hun tok meg seriøst. 

Da har du virusinfeksjon og ikke bakteriell infeksjon :) Du er akkurat like syk, men antibiotika virker ikke. Jeg var fullstendig slått ut av en virusinfeksjon i tre uker i vinter. Følte meg skamdårlig, men CRP på under 5. Legen min sa at du kunne bli like dårlig av virus som av bakterier, men ved virus må det gå over av seg selv. Kjipt, men sånn er det bare.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Sirah skrev:

Da har du virusinfeksjon og ikke bakteriell infeksjon :) Du er akkurat like syk, men antibiotika virker ikke. Jeg var fullstendig slått ut av en virusinfeksjon i tre uker i vinter. Følte meg skamdårlig, men CRP på under 5. Legen min sa at du kunne bli like dårlig av virus som av bakterier, men ved virus må det gå over av seg selv. Kjipt, men sånn er det bare.

Jeg kan forskjell på virus og bakterie, og streptokokker er jo en bakterieinfeksjon? Sist jeg hadde halsbetennelse fikk jeg påvist streptokokker.

Og denne gangen, med hosten og elendig form, høy feber osv. ble jeg testet for atypisk lungebetennelse, noe jeg hadde og fikk antibiotika for. Det er jo det som er så merkelig for meg, fordi jeg har bakterielle infeksjoner, men aldri CRP, samme hvor elendig jeg er. 

Men har ofte bare virusinfeksjon også da, er ikke noe gøy det heller for å si det sånn..

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forskjell på virus og bakterie, og streptokokker er jo en bakterieinfeksjon? Sist jeg hadde halsbetennelse fikk jeg påvist streptokokker.

Og denne gangen, med hosten og elendig form, høy feber osv. ble jeg testet for atypisk lungebetennelse, noe jeg hadde og fikk antibiotika for. Det er jo det som er så merkelig for meg, fordi jeg har bakterielle infeksjoner, men aldri CRP, samme hvor elendig jeg er. 

Men har ofte bare virusinfeksjon også da, er ikke noe gøy det heller for å si det sånn..

Streptokokkhals gir typisk liten crp-stigning, samme med atypisk lungebetennelse. Crp er en prøve som må tolkes i en sammenheng, som alle andre prøver, og henger ikke nødvendigvis sammen med hvor syk man er. 

Anonymkode: 4cdf6...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...