Gå til innhold

Er kunstner et skikkelig yrke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner du det å være kunstner som et skikkelig yrke? Jeg mener, strengt tatt kan vel hvem som helst kalle seg "kunstner".

Anonymkode: e2d44...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope. Det er bare til å slenge litt farge på et lerret så er det "kunst". Hvor mye arbeid er det liksom? Jeg klarer å tegne mye bedre enn de fleste moderne så kalte "kunstnere".

Anonymkode: 0ed17...315

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Det er bare til å slenge litt farge på et lerret så er det "kunst". Hvor mye arbeid er det liksom? Jeg klarer å tegne mye bedre enn de fleste moderne så kalte "kunstnere".

Regnes det som yrke hvis man kan leve av det?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner du det å være kunstner som et skikkelig yrke? Jeg mener, strengt tatt kan vel hvem som helst kalle seg "kunstner".

Mange  titler er ikke beskyttet.. så ja hvem som helst kan kalle seg kunstner. Hvem som helst klarer ikke å leve av det. 

Anonymkode: ed3bb...7cd

• Liker 3
Skrevet

Tenker realistisk på det. Det er vanskelig å leve som kunstner. 

Jeg regner ikke alle som betegner seg selv som kunstnere, som kunstnere i det hele tatt. Noen enkeltpersoner er flinke autodidakt og klarer seg uten utdannelse, men det er ikke akkurat så mange av dem. Det var mer noe som var mulig før i tiden. Nå trenger en stort sett en god utdannelse for å kunne leve som kunstner og må stort sett ta master for å ha en sjanse i kunstmiljøene. 

Jeg regner folk som har blitt tatt opp og har fullført kunstutdannelser ved høyskolene som kunstnere. Men selv av dem er det få som lykkes med å leve av kunst. De lever stort sett på stipender og ikke på salg av det de lager i beste fall. Og mange av dem klarer ikke få stipender og utstillinger, selv med høy utdannelse. De lever av ekstrajobber/annen inntekt, der kunsten deres ofte bare er en hobby og en utgift for dem. 

Anonymkode: caaa4...311

Skrevet

Ja jeg regner det som ett ordentlig yrke. Men ett yrke det er vanskelig å lykkes innen.

For å kalle det en jobb skal det gjerne være noe man tjener på og kan leve av. Det tror jeg krever ganske hardt arbeid og en dose flaks for å greie om man velger den retningen.

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det er flere yrkestitler som ikke er beskyttet,så du kan kalle deg mye.

Så ja,det er et yrke,og det krever mye for å tjene godt nok. Hvorfor spør du egentlig?

Skrevet

Jeg vet ikke, trenger vi kunst? Hvorfor skulle det ikke være et skikkelig yrke?

Anonymkode: 79804...7c0

Gjest NotNaomi
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror det handler om teknikk?

Gjest NotNaomi
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, trenger vi kunst? Hvorfor skulle det ikke være et skikkelig yrke?

Anonymkode: 79804...7c0

Ja vi trenger kunst. Den gjenspeiler eller forteller noe om tiden og samfunnet. Den skaper reaksjoner og det trengs. Kunsten er fri,og den "har lov"tilbå vise eller fortelle mer enn hva en kan på andre arenaer.

Skrevet
Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Du tror det handler om teknikk?

Nei, jeg tror det handler om folk som er idioter og kaster bort en masse penger på idiotiske påfunn. Jeg har hørt om en som satte frem et toalett og kalte det kunst. Folk i dag er idioter og punger ut store penger for de latterligste ting, bare du kaller det kunst.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror det handler om folk som er idioter og kaster bort en masse penger på idiotiske påfunn. Jeg har hørt om en som satte frem et toalett og kalte det kunst. Folk i dag er idioter og punger ut store penger for de latterligste ting, bare du kaller det kunst.

Hva synboliserte det toalettet da? Og hva slags kunstutstilling var det? 

Jeg syns heller ikke alt er "fint",og heller ikke forståelig. Men det ligger veldig mye symbolikk i kunst. Det tror jeg mange ikke skjønner. 

Skrevet

Hva synboliserte det toalettet da? Og hva slags kunstutstilling var det? 

Jeg syns heller ikke alt er "fint",og heller ikke forståelig. Men det ligger veldig mye symbolikk i kunst. Det tror jeg mange ikke skjønner. 

Symboliserte? Jeg går ut i fra at toalettet symboliserte dritt.

Forklar denne kunsten: http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/news/a-pair-of-glasses-were-left-on-the-floor-at-museum-and-everyone-mistook-it-for-art-a7049551.html

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Symboliserte? Jeg går ut i fra at toalettet symboliserte dritt.

Forklar denne kunsten: http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/news/a-pair-of-glasses-were-left-on-the-floor-at-museum-and-everyone-mistook-it-for-art-a7049551.html

Er jeg analytiker eller kunstlærer?

Så det. De har lurt mennesker før. Ved at aper fikk male. Noen analyserte og tolket det også.

Men nå er ikke kunst bare abstrakt da. Selv har jeg VanKogh og Munch som favoritter. Så det er en helt annen retning. 

Endret av NotNaomi
Skrevet

Er jeg analytiker eller kunstlærer?

Du er en kverulant.

Skrevet

Det meste går som "kunst". Hugh Martin er mellomnavnet til Kristopher Schau. I alle fall følge wikipedia og hans egen bror. Men man vet aldri. Hugh Martin er også navnet på kunstneren som lurte VG og daværende Arbeiderbladet trill rundt.

Med skuespillerfar Finn Schau som manager, og mor Jill Martin som styrte pressekonferansen, viste den falske britiske kunstneren fram sine barnlige sauetegninger.En av redaktørene i VG fant dette så viktig at han ga det hele 2 sider i avisen.

faximile-vg-hele-lordag-9-juli-1994-kris

faximile-Arbeiderbladet-hele-lordag-9-ju

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er en kverulant.

Nei? Se svaret mitt over. G istedenfor i VanGogh da.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunsten skal vekke reaksjoner og følelser. Så på denne måten kan man jo kalle det kunst. Selv du ble så opptatt av kunstverket at du må fortelle om det på KG. :Knegg:

Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Kunsten skal vekke reaksjoner og følelser. Så på denne måten kan man jo kalle det kunst. Selv du ble så opptatt av kunstverket at du må fortelle om det på KG. :Knegg:

Du mener ABB var en kunstner? Jeg vet ikke om noen som har skapt større reaksjoner og vekket mer følelser enn han.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mener ABB var en kunstner? Jeg vet ikke om noen som har skapt større reaksjoner og vekket mer følelser enn han.

Nei, og det hevder hverken han eller andre. 

Men kunstverket det er tale om var utstilt på en kunstutstilling. Så da kan man være temmelig sikker på at det er kunst. 

Og et ganske vellykket kunstverk, i og med KG driver å diskuterer det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...