Gå til innhold

Burde jeg blande meg inn her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en sønn på 12 år. Han har en stor vennekrets i fotballen. 3-4 av dem er han sammen med nesten over halve uken, og alltid i helgene. Disse går i la oss si 7x. I sin egen klasse har han to gode venner, som også er en del av fotballgjengen.

I en annen klasse går det en gutt som ikke driver med fotball men en annen sport. Han har en mindre gjeng. Hans foreldre er meget ressurssterke. de bor i ett flott digert hus og har nå stelt i stand tidenes Halloween fest. Deres sønn har nå invitert alle fotballguttene fra klasse x, samt hans ene gode venn fra klassen, samt hans venninner fra samme klasse til festen. Sønnen min og den ene gutten i klassen er nå de eneste fra gjengen som ikke er bedt. Ergo, har de kun hverandre på Halloween, når de i utgangspunktet skulle feire sammen flere fra fotballen. Jeg får så vondt av sønnen min, og blir så drit irritert på foreldrene som lager splid i så mange klasser. Burde jeg holde kjeft, eller kan jeg snakke med moren og si det er litt synd at de utelukker 2 stykker fra gjengen.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde absolutt ta det opp med moren!! Ingen tvil om at de 2 siste guttene burde få bli med!!

Prøv deg på en rolig og hyggelig tone... Moren forstår sikkert. Mulig det har vært en glipp? Eller tror du de blir holdt utenfor med vilje? Uff, jeg hadde blitt lei meg om det var en av mine døtre som ikke var bedt.

Anonymkode: 88d8b...f87

• Liker 9
Skrevet

Ville spurt høflig.

Anonymkode: f4049...f2e

• Liker 3
Skrevet

Er de i samme gjeng da? Jeg skjønte ikke dette helt. Altså en gutt i en annen klasse som driver på med en annen sport enn din sønn har ikke invitert din sønn? Er din sønn og denne gutten særlig venner da? Hvor pleier de å omgås? 

Synes vel egentlig ikke det gjør noe om du spør forsiktig. Men hvis de egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre er det jo ikke rart at din sønn ikke ble invitert. Den andre familien har sikkert ikke oversikt over hvem din sønn er venn med. 

Skrevet

Føler samtidig at han begynner å bli så gammel at han må tåle litt nederlag....Kjenner ikke moren så godt heller. Pluss at jeg er redd at sønnen min får vite at jeg har blandet meg noe som ville ha vært katastrofe. Må også nevne at disse folka er sånne foreldre mange misliker. De hadde stor fest for ett år siden hvor de serverte barna på 11 år red bull, og hadde fyrverkeri.......

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Er de i samme gjeng da? Jeg skjønte ikke dette helt. Altså en gutt i en annen klasse som driver på med en annen sport enn din sønn har ikke invitert din sønn? Er din sønn og denne gutten særlig venner da? Hvor pleier de å omgås? 

Synes vel egentlig ikke det gjør noe om du spør forsiktig. Men hvis de egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre er det jo ikke rart at din sønn ikke ble invitert. Den andre familien har sikkert ikke oversikt over hvem din sønn er venn med. 

De henger aldri sammen på fritiden. Han har invitert de fleste gutta fra klasse x, da dette er den kule klassen. Gutta fra klasse x henger heller ikke med gutten som skal ha festen.

Skrevet
7 minutes ago, Jens said:

De henger aldri sammen på fritiden. Han har invitert de fleste gutta fra klasse x, da dette er den kule klassen. Gutta fra klasse x henger heller ikke med gutten som skal ha festen.

Ok, skjønner. Det er veldig dårlig gjort å invitere nesten alle fra en klasse, og utelate noen. Skjønner dilemmaet ditt godt. Da jeg var på den alderen var vi to stk som ikke ble invitert til bursdagen i en i klassen. Den festen ble visst skikkelig bra, alle snakket om den lenge etterpå. Veldig kjipt å ikke være invitert, men sånn er det... Hva med å diskutere det med sønnen din? Hva syns han? Det beste hadde jo vært om han selv eller kameratene i klassen tok kontakt med gutten og sa at han burde invitere alle. Type "vi kommer gjerne, men bare hvis alle i klassen er invitert, vi ønsker vel ikke å utestenge noen?". Spørs om de gutta er modne/tøffe nok til det? 

Skrevet

de er nok ikke tøffe nok til det. Bare så synd at de splitter vennegjengen på den måten....

Skrevet

Jeg synes dere kan involvere læreren siden de har skolen som felles arena. Greit at man ikke trenger invitere alle men det å utestenge to er langt ifra greit! Og om det skulle være en glipp fra foreldrene til denne gutten sin side så vil det nok være en lettelse for alle parter å få det oppklart.

Anonymkode: 6eab0...2ac

• Liker 6
Skrevet

Når guttene er så store så tror jeg ikke jeg hadde involvert meg. Sjansen er stor for at det kommer ut til barna (som snart er ungdommer) at mora hans ringte mora mi og du skjønner tegninga. 

Det er ikke fint gjort å splitte og unnlate å invitere 2 stk, men fra den alderen sønnen din er i og i årene fremover blir det flere og flere slike situasjoner. Selv om det svir godt i morshjerte/farshjerte så må man begynne å ruste barna. Snakk med dem om det, anerkjenne følelser osv. Hjelpe dem å takle det når noe føles urettferdig og ugreit. 

Anonymkode: 56bf3...409

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

Altså. Gutten din er med i en gjeng. Den andre gutten inviterer de fra denne gjengen minus din+en annen.

Hva har hvilke klasser de går i med det å gjøre? Regner med at det er flere gutter i din sønns som ikke er bedt,mer enn de to?

Hvis jeg har forstått rett,så kan du vel ikke akkurat si noe?:klo:

En ting er å invitere alle fra klassen,men det blir litt mye om en skal ta hensyn til gjenger også!

Skrevet

Hvis han som arrangerer hadde gått i samme klasse som sønnen din, kunne du reagert litt mer. Siden han ikke gjør det, tja... Men støtter den om at du kan ta det forsiktig opp med en av foreldrene til gutten evt. 

Anonymkode: 524c8...a91

Gjest NotNaomi
Skrevet

Herregud så komplisert det ble,men ser nå at jeg misforsto mht klassene. Likevel har det med gjeng å gjøre. 

Det er to som ikke er bedt. Hadde det vært en,så mye verre.

Og så tenker jeg  de som er bedt fra fotballgjengen faktisk kan takke nei og gjøre som planlagt med sønnen din og den andre? 

De er tolv år,så rart å ta dette opp med foreldrene. Da ville de jo kommet fordi vertskapet ble presset til det. Lite ålreit!

Skrevet

Jeg liker ikke sånn. Mulig jeg ikke har forstått hele dynamikken i hvem som er hvem osv, men hvis det er sånn at de fleste er invitert og det er to stykker som ikke er invitert så syns jeg det er ufint. Jeg ville gjort som en annen over her foreslår, ta kontakt med lærer og hør der om det er slik at det er to stykker som blir holdt utenfor.

Det er kjempesårt å bli holdt utenfor på en så stor ting som Halloween. Når man er 12 år begynner man å bli stor, men man er fortsatt liten. Det er vondt å bli holdt utenfor.

Hvis de kompisene som egentlig skulle være sammen blir splittet så vil det også være dumt for hele gjengen. 

Anonymkode: 6179c...2a2

Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke sånn. Mulig jeg ikke har forstått hele dynamikken i hvem som er hvem osv, men hvis det er sånn at de fleste er invitert og det er to stykker som ikke er invitert så syns jeg det er ufint. Jeg ville gjort som en annen over her foreslår, ta kontakt med lærer og hør der om det er slik at det er to stykker som blir holdt utenfor.

Det er kjempesårt å bli holdt utenfor på en så stor ting som Halloween. Når man er 12 år begynner man å bli stor, men man er fortsatt liten. Det er vondt å bli holdt utenfor.

Hvis de kompisene som egentlig skulle være sammen blir splittet så vil det også være dumt for hele gjengen. 

Anonymkode: 6179c...2a2

Gutten har bedt noen fra en fotballgjeng. Det er ikke fra en klasse. Hva skal læreren gjøre? En kan umulig be alle fra gjenger,klasser og grupper. Hjelpe meg. 

Skrevet

Ikke noe annet å gjøre enn å lage en kul kveld for de to guttene og de andre guttene i hans egen klasse da vel. Det blir ikke mer moro enn man gjør det selv. 

Anonymkode: bee4e...fd7

Gjest NotNaomi
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe annet å gjøre enn å lage en kul kveld for de to guttene og de andre guttene i hans egen klasse da vel. Det blir ikke mer moro enn man gjør det selv. 

Anonymkode: bee4e...fd7

God ide ja :-)

Skrevet

På barneskolen ble jeg og to andre jenter i klassen holdt utenfor en stor fest. Vi var sånn 12. Mamma ble så sint at hun arrangerte en fest på samme dagen hvor hun inviterte alle i klassen min OG parallellklassen. Festen ble snakket om i mange måneder etterpå.

De tre jentene som startet faenskapet dukket ikke opp, men sneik rundt å kikket inn vinduene. Ingen dukket opp på deres fest. Mamma inviterte faktisk de og selv om de holdt meg utenfor så det var deres eget valg. Skjønner jo nå som voksen at det var slemt gjort, men guri å stolt jeg var av moren min den gangen. 

Anonymkode: cae11...122

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På barneskolen ble jeg og to andre jenter i klassen holdt utenfor en stor fest. Vi var sånn 12. Mamma ble så sint at hun arrangerte en fest på samme dagen hvor hun inviterte alle i klassen min OG parallellklassen. Festen ble snakket om i mange måneder etterpå.

De tre jentene som startet faenskapet dukket ikke opp, men sneik rundt å kikket inn vinduene. Ingen dukket opp på deres fest. Mamma inviterte faktisk de og selv om de holdt meg utenfor så det var deres eget valg. Skjønner jo nå som voksen at det var slemt gjort, men guri å stolt jeg var av moren min den gangen. 

Anonymkode: cae11...122

Dette gjelder jo ingen klasse. Det gjelder en gjeng. 

Endret av NotNaomi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...