Gå til innhold

USA, visdomstenner og narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

På Youtube er det veldig populært å filme seg selv når de våkner fra narkose etter å ha fjernet visdomstenner. Grunnen til dette er fordi de fleste oppfører seg skikkelig rart- de snakker mye, er ofte forvirrede, noen gråter av småting osv osv. Dette har mange av dere sikkert sett. 

Det jeg egentlig lurer på er hva slags narkose de egentlig bruker i USA? Aldri har jeg opplevd noen i Norge oppføre seg sånn etter narkose. Hva er egentlig dette for noe? 

Anonymkode: eb756...ed7

Skrevet

Overdrivelse. 
Tror de bruker ekte narkose som ved en operasjon (aka, dypp søvn hvor du ikke merker noe). I Norge har vi forskjellige typer bedrøvelser for forskjellige ting. 

Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Overdrivelse. 
Tror de bruker ekte narkose som ved en operasjon (aka, dypp søvn hvor du ikke merker noe). I Norge har vi forskjellige typer bedrøvelser for forskjellige ting. 

Ja, jeg vet det er ekte narkose som blir brukt. Men skjønner ikke reaksjonen, har som sagt aldri vært borti det her i Norge. 

Skrevet

Har inntrykk av at det brukes sterke bedøvelser, smertestillende og narkose for ting vi her absolutt ikke bruker slikt. 

Anonymkode: ed000...ade

• Liker 2
Skrevet

Mange er faktisk veldig omtåket når de våkner fra narkose, mange sier og spør om mye rart. Dere som aldri har sett dette, hvor mange som våkner fra narkose har dere egentlig sett? 

Anonymkode: 9a6a3...e81

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet det er ekte narkose som blir brukt. Men skjønner ikke reaksjonen, har som sagt aldri vært borti det her i Norge. 

Det er fordi vi ikke over medisinerer :) 
Amerikanere har en tendens til å overdrive med medisiner. 
Det meste er ikke engang reseptbelagt i usa.

Endret av Drakan
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange er faktisk veldig omtåket når de våkner fra narkose, mange sier og spør om mye rart. Dere som aldri har sett dette, hvor mange som våkner fra narkose har dere egentlig sett? 

De fleste blir ganske så normale når de våkner. Akkurat i det de blir vekket etter operasjonen så sier man mye rart, men når man våkner av egen maskin etter 1/2 -1 time så er de fleste helt normale. 

Kan ikke tenke meg at disse menneskene har blitt kastet ut av tannlegekontoret før de i det hele tatt er våkne. De er nok veldig godt neddopet. Ting vi ikke gjør her. 

• Liker 1
Skrevet

Det nærmeste vi kommer slikt i Norge, er når kidsa får fx midozolam (dormicum) når de skal gjøre skumle ting hos tannlegen. Min gutt ble drita da han skulle trekke tenner og fikk hallusinasjoner og pratet masse vås. 

Jeg har selv vært i narkose flere ganger og man blir ikke sånn da.

Skrevet

Aha! Så det er slik å forstå at det ikke er selve narkosen som er skyld i oppførselen, men at de er kraftig medisinert? Det gir absolutt mening. At jeg ikke kunne tenke meg fram til det selv :balltre:

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha! Så det er slik å forstå at det ikke er selve narkosen som er skyld i oppførselen, men at de er kraftig medisinert? Det gir absolutt mening. At jeg ikke kunne tenke meg fram til det selv :balltre:

Den som spør får svar. 
Man trenger ikke like svarene :) 

Skrevet

Her er det mange som ikke aner hva de snakker om.

Anonymkode: 57995...d7a

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mange som ikke aner hva de snakker om.

Anonymkode: 57995...d7a

Enig med deg i den, hilsen en som ser mennesker våkne av narkose hver dag. 

Skrevet

Man er forvirret og omtåket rett etter at man blir vekket etter narkose her i Norge også. Når man våkner av seg selv igjen (man blir vekket rett etter inngrepet og alle sovner igjen rett etterpå) så er man klar og orientert. Men den første oppvåkningen så er man totalforvirret og kan si mye rart. De fleste husker det ikke heller. 

Anonymkode: dae2d...904

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg i den, hilsen en som ser mennesker våkne av narkose hver dag. 

Hvis du ser mennesker våkne fra narkose hver dag, hvorfor ikke svare på spørsmålet da? Siden alle andre her tar feil.

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er forvirret og omtåket rett etter at man blir vekket etter narkose her i Norge også. Når man våkner av seg selv igjen (man blir vekket rett etter inngrepet og alle sovner igjen rett etterpå) så er man klar og orientert. Men den første oppvåkningen så er man totalforvirret og kan si mye rart. De fleste husker det ikke heller. 

Anonymkode: dae2d...904

Helt enig.

Men disse menneskene vi ser som er filmet har jo ikke nettopp blitt vekket av narkosen. Men mest sannsynlig våknet av seg selv etter en liten stund. Siden man enten ser de på vei hjem i bilen, eller ligge i sengen på sykehuset. Og da forstår jeg ikke hva noen her mener er galt. 

De kan jo også bare være veldig neddopet, og ikke nødvendigvis ha hatt narkose. 

Annonse
Skrevet
19 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det nærmeste vi kommer slikt i Norge, er når kidsa får fx midozolam (dormicum) når de skal gjøre skumle ting hos tannlegen. Min gutt ble drita da han skulle trekke tenner og fikk hallusinasjoner og pratet masse vås. 

Nei, folk får full narkose i Norge også for tannlegeinngrep. Noen får en kominasjon av sobril, midazolam og lystgass. Det er. Mange veier til rom, du kjenner ikke alle. HVordan din oppvåkning fra nakoser har vært husker du neppe, det første du husker er nok ikke den første oppvåkningen. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser mennesker våkne fra narkose hver dag, hvorfor ikke svare på spørsmålet da? Siden alle andre her tar feil.

Svarte i innlegg 5.

Skrevet

Jeg har hatt full narkose en gang, husker at jeg ble vekket i operasjonssalen og fikk på et eller annet vis på meg en badekåpe og ble geleidet inn til en sykeseng. Anestesilegen kom innom etter en liten stund og spurte hvordan jeg hadde det, hvorpå jeg svarer at jeg har det bare bra og han ler litt og sier at nå snakker du litt mer sammenhengede ja. Tydeligvis sagt noe greier jeg ikke husker engang da jeg ble vekket:fnise: 

Anonymkode: d5c16...2d7

Skrevet

Det er ikke narkosen, men man får noe jeg alltid har hørt bli kalt "likeglad"-sprøyte. Jeg har blitt sånn selv, men ikke etter hver gang i narkose så usikker på om de bruker det/ikke bruker det mer/mindre i bestemte sammenhenger.

Anonymkode: c5034...677

Skrevet
20 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Midozolam? Jeg fikk ganske heavy doser med dette nylig i forbindelse med en undersøkelse, jeg bare sovnet etter undersøkelsen. :P 

Anonymkode: c5034...677

Skrevet
20 timer siden, Drakan skrev:

Det er fordi vi ikke over medisinerer :) 
Amerikanere har en tendens til å overdrive med medisiner. 
Det meste er ikke engang reseptbelagt i usa.

Nåja, ei jeg jobbet med i statene, trakk 2 visdomstenner, hun fikk ikke bedøvelse (sprøyte) men bare narkose.
Jeg mistet en fylling selv, fikk lystgass istedet for lokalbedøvelse.

Var mange jeg jobbet med, som fikk narkose/Lystgass istedet for lokalbedøvelse, så virker som om det er mer utbredt å bruke det, enn sprøyte... Mye mulig det var billigere også :fnise: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...