kajira Skrevet 20. januar 2005 #1 Skrevet 20. januar 2005 Hei. Har noen noen gode oppskrifter med søtpoteter? Er også veldig nysgjerrig på de blå potetene, blå kongo heter de visst. Jeg lurer også på næringsverdien i disse kontra vanlige poteter. Noen med litt peiling her?
Arkana Skrevet 20. januar 2005 #2 Skrevet 20. januar 2005 Glaserte søtpoteter (6 porsj.) 800 g søtpoteter 90 g smør 1¼ dl brunt sukker 1 ss sitronsaft 1¼ dl appelsinsaft 1 kanelstang 2 ts revet sitronskall Skrell potetene og skjær dem i tykke skiver. Legg i en ildfast form og hell over smeltet smør. Tilsett sukker, sitronsaft, appelsinsaft og kanelstang. Legg på lokk og stek ved 180 grader i ca 30 minutter. Ta av lokket og rør forsiktig. Fjern kanelstangen, dryss over sitronskall og stek videre 15-20 minutter. Karri-kyllingpai (6 pers.) 250 g hvetemel 1 ts gurkemeie 1 ts malt spisskummen 125 g smør 1 egg 2-3 ss kaldt vann 1 kokt kylling 40 g smør 1 hakket løk 2 ss karripulver 1 ts spisskummenfrø 1 ss hvetemel 3,75 dl hønsebuljong 1,25 dl kremfløte 1 ss mangochutney 200 g søtpoteter i terninger, kokte Bland mel, gurkemeie og spisskummen. Smuldre inn melet og rør sammen med egg og nok vann til en fast deig. Dekk med plast og sett kaldt 20 minutter. Fjern skinn og bein av kyllingen og del kjøttet i biter. Fres løken myk, tilsett karri og spisskummen og stek 1 minutt til. Rør inn mel og spe så med buljongen. La koke og tykne. Rør inn fløte, chutney, søtpoteter og kylling. La koke 4 minutter og smak til med salt og pepper. Ta av varmen og avkjøl helt. Kjevle ut halvparten av deigen til en 23 cm paiform. Fordel kyllingfyllet i og kjevle resten av deigen til et lokk. Pensle med melk og stek ved 190 grader i 40 minutter. Hot potet- og grønnsakssuppe (4 pers.) 5 poteter i terninger 3 oransje søtpoteter i terninger 4 gulrøtter i skiver 1 løk i båter 2 stilker selleri i biter kyllingkraft av 2 terninger 1 boks kokosmelk, evt matfløte 3-4 tomater i båter 1 stor løk i båter 2 hakkede røde chili 3 pressede hvitløksfedd 1 bit revet ingefær 1 potte hakket koriander en neve peanøtter uten salt tabasco og worcestershiresaus Ha alle grønnsakene i en kjele, hell i nok kraft så den dekker grønnsakene. La alt koke til grønnsakene er møre. Avkjøl noe og kjør alt glatt i foodprocessor. Hell alt tilbake i kjelen og tilsett like mye kraft. Tilsett resten og la suppen putre 30-40 minutter. Sil suppen. Tilsett kokosmelk, og smak suppen til med noen dråper worcestershiresaus og tabasco. Karibisk søtpotetmos 1 kg søtpoteter 2 dl usøtet kokosmelk 70 g smør saften av 1 lime salt/pepper Skjær potetene i biter og kok møre i ca 20 minutter. Kok samtidig inn kokosmelken til det er igjen ca 1 ½ dl. Damp potetene og mos demi den varme kokosmelken. Rør inn smør og limesaft, smak til med salt og pepper. Smaker nydelig til fugl.
Gjest female Skrevet 20. januar 2005 #3 Skrevet 20. januar 2005 De rosa/orange søtpotetene kan brukes til en deilig potetmos, gjerne blandet med litt vanlige poteter.
Gjest Melk Skrevet 20. januar 2005 #4 Skrevet 20. januar 2005 Gratinerte søtpoteter med sirup, kanel og små marshmallows (jevner ut den emmene smaken). Har ingen oppskrift, men har fått det servert. Smakte ok, men jeg er ikke så glad i søtpoteter. Hjalp mye med alt det søte. Tilbehør til eks kalkun.
NullHull Skrevet 20. januar 2005 #5 Skrevet 20. januar 2005 Dersom du går inn på http://www.bama.no og søker på blå kongo og/eller søtpotet så finner du litt info som kanskje kan være til hjelp . Ellers så er det godt å bruke søtpotet når man lager ovnsbakte grønnsaker, som f.eks. rødløk, kålrot, gulrot, sellerirot, vanlig potet (eller blå kongo kanskje?)...
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #6 Skrevet 20. januar 2005 Jeg har fått søtpotet servert med kylling, hermetiske druer, koriander, hmmm... husker ikke alt det andre... men det var godt, om enn ikke "typisk søtpotet". Ellers takk til Arkana for å ha mint meg på gratinerte søtpoteter, nu skal der prøves:) Har du lagd all maten du har oppskrift på...? Hvordan har du tid til å studere? Ellers er yam og søtpotet to forskjellige ting - det er stor forskjell på a-vitamin-innholdet, om ikke jeg tar feil.
Arkana Skrevet 20. januar 2005 #7 Skrevet 20. januar 2005 Har du lagd all maten du har oppskrift på...? Hvordan har du tid til å studere? Nei, jeg har nok ikke hatt tid til å prøve alle oppskriftene, det er snakk om flere tusen. Og studietid har jeg nok av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå