Gå til innhold

To ukers slankekur


Angelica

Anbefalte innlegg

Begynte på en kur på mandag, som er basert på at det skal skje en kjemisk forandring på kroppens stoffskifte. Har hørt at den ikke skal være helt bra da, noen som har erfaringer med den?

Går ut på at man i de to ukene skal følge dietten nøye og KUN spise det som står der. Går mye i egg, grapefrukt, mye grønnsaker og litt kjøtt. Skal prøve å holde ut, men den er ganske hard. Har hittil gått ned 3 kg., står at man normalt vil gå ned 7 - 10 kg.

Mener det er lettere å snu på kostholdet etter kuren hvis jeg først går ned noen kilo. Og kroppen tåler vel dette i to uker.. Men skal innrømme at det blir hardt uten sjoko i 2 uker! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om den, men skulle gjerne hatt tak i den..

Skal nemlig på ball om to uker, og har en kjole jeg gjerne skulle ha passa i...

Hva heter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den bare heter 2 ukers slankediett. Den er utviklet av Rikshospitalet, er vel egentlig for pasienter som må fort ned i vekt pga. en operasjon e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg kjenner til en diett som man må følge til punkt og prikke 3 dager i uka, Stoffskiftekuren kalles den. KAn det være denne?

Pam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er massevis av forskjellige sånne "kurer". Finns også en suppediett, spise masse av en suppe og grønt ved siden av.

Disse kurene har lite kalorier pr dag og det er jo klart at man da vil gå ned i vekt... Mye vann bla.

Vet om flere som har gått på disse og etter de er ferdige går vekta opp igjen.

Det jeg ikke skjønner er hvordan en kopp kaffe + en sukkerbit til frokost kan være bra for stoffskiftet.... og så da gå helt til lunsj før det er et puslemåltid til.

For å komme seg fort ned til en operasjon, eller inn i en kjole er det sikkert greit, men det er ikke beste måten å gå ned i vekt på. Slapp blir man også av så lite energi til kroppen.

Har ikke satt meg inn i Atkins og Lindberg, men tok selv fase 1 av south beach dietten. Ble kvitt godtesuget, spiste masse mat og var aldri sulten eller slapp, mista 5 kg på 14 dager som ikke kom på igjen. Tror faktisk disse er bedre. Mer overskudd også.

Jeg ville aldri kasta meg på denne kuren. Tror dette ødelegger mer enn det er bra.

"Rikshospitalets slankekur

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet får stadig henvendelser fra personer med spørsmål om ulike slankekurer. En stadig "gjenganger" blant disse slankekurene er den såkalte "Rikshospitalets slankekur", også kalt "Rikshospitalets stoffskiftekur". Den finnes i forskjellige versjoner og sies å ha sin opprinnelse fra Rigshospitalet i Danmark. I Norge oppgis leger og annet helsepersonell som formidlere av denne slankekuren.

Kuren består av en 13 dagers kostplan à 3 små måltider per dag. Det gjennomsnittlige daglige energiinntak ligger på 2300 kJ (ca. 550 kcal), med en energifordeling på 41% fra fett, 29% fra karbohydrater og 31% fra protein. Energifordelingen er stikk i strid med Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefalinger som sier at kosten skal være rik på karbohydrater, men fattig på fett, dvs. maks 30% av energien fra fett. Dietten er på ingen måte fullverdig, dvs. den dekker ikke behovet for en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, kalsium og jern.

I 1990 gikk leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge ut med en advarsel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, hvor de bl.a. skrev: "Vi ønsker å få satt en stopper for den foreldede avmagringsskosten. Sykehuset ser meget alvorlig på at pasienter feilinformeres, og advarer mot å bruke kosten." I 1995 kom en ny advarsel, denne gang fra det danske ernæringsrådet, som skrev: "Rigshospitalets stofskiftekur er et falsum, der cirkulerer blant patienter samt i et økende omfang også utlevers af læger. Følges diætplanen opnås et vægttab, men sammensætningen af de energigivende næringsstoffer er uhensigstmæssig for patienter, der skal ændre kostvaner med henblik på vægtvedligeholdelse efter vægttabet. Det lave indhold af især kalcium, vitamin D og jern er betænkeligt hos den typiske målgruppe, kvinder, hvor jernmangelanæmi er hyppig hos de fertile, og osteoporose er hyppig hos de postmenopausale. Diæten må på denne baggrund frarådes."

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet støtter uttalelsene fra det danske ernæringsrådet og ekspertene ved Rikshospitalet. For personer som trenger å gå ned i vekt anbefales endringer i kost- og mosjonsvaner. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk, magre kjøttprodukter og magre meieriprodukter. Minst like viktig er det å komme seg opp av godstoler og bevege seg mer! Mange erfarer rask vektøkning etter ulike slankekurer med svært lavt energiinnhold. Det kan derfor være lurt å ikke satse på for store omlegginger med en gang, men gjøre gradvise endringer over tid. På denne måten er det større mulighet for å oppnå et varig vekttap. Et hjelpemiddel på veien til trivselsvekt er boken "Tips om slanking og god mat" utgitt av rådet i samarbeid med Fjernsynskjøkkenet.

Kilde: Tidsskriftet Mat og mosjon, utgitt av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tenkt å skrive at Rikshospitalets slankekur bare er tull, men Nella sa vel alt som kan sies om det :)

Dere som prøver slike kurer burde drikke 2-3 liter vann om dagen...for å hindre dehydrering (farlig for indre organer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjenner flere som har gått på denne dietten, får å få kickstart på slankekuren. Nei, den er ikke bra får kroppen, men da er det snakk om dersom mann holder på lenge. Tror ikke Riksen ville funnet en diett som er direkte farlig for kroppen!???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært bedre å legge om kosten,øke aktivitetsnivået også vente på resultatet?

Det tar lengre tid ja,men sjansen for å lykkes både med å gå ned i vekt og holde seg der er betraktelig større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Riksen ville funnet en diett som er direkte farlig for kroppen!???

Men det er jo ikke Rikshospitalet, hverken det norske eller det danske, som har funnet opp dette sprøytet! Les innlegget til Nella grundig, så ser du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ
I 1990 gikk leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge ut med en advarsel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, hvor de bl.a. skrev: "Vi ønsker å få satt en stopper for den foreldede avmagringsskosten. Sykehuset ser meget alvorlig på at pasienter feilinformeres, og advarer mot å bruke kosten."  

For personer som trenger å gå ned i vekt anbefales endringer i kost- og mosjonsvaner. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk, magre kjøttprodukter og magre meieriprodukter. Minst like viktig er det å komme seg opp av godstoler og bevege seg mer!

Her er det jeg mener er de viktigste punktene i Nelles innlegg! Jojoslanking er ikke bra for kroppen på noen som helst slags måte. Hvis du ønsker å bli i bedre form finnes det ingen annen vei utenom enn bedre kosthold over tid samt fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si meg veldig enig med Nella. Har, som henne, også svært god erfaring med South Beach-dietten (mye proteiner, langsomme karbo i regulerte mengder samt sunt fett). Gikk ned 20kilo med den for snart et år siden, og har ikke gått opp igjen! Har da lagt inn en del varige kostendringer men skeier også skikkelig ut av og til.. Det beste med denne er at man ikke er sulten mens man slanker seg. Prosessen som blir satt i gang i kroppen når insulinet stiger p.g.a. raske karbo stimulerer apetitten noe sinnsykt, særlig for meg som har PCO og er (var?) insulinresistent.

Grunnen til at jeg ikke har klart å slanke meg før er nettopp på grunn av at jeg ikke takler å gå sulten. Hadde ikke hatt viljestyrke til den såkalte Rikshospital-dietten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det beste for kroppen å spise et sunt og variert kosthold istedet for sånne "hurtigkurer", men tror allikevel ikke den tar noe større skade etter to uker.

Jeg sliter med å gå ned noen kilo, skal ikke ned så mange, men en 7-8 kg ned hadde jeg trives bedre med vekta. Og kanskje flere av klærne hadde passet bedre. Og det om å gå opp etter kuren igjen.. Ja, selvfølgelig kan det skje, men for MEG så er det lettere å holde vekta hvis jeg først klarer å kvitte meg med noen kilo på en rask og effektiv måte.

Ikke føler jeg meg slapp og dårlig heller, og dessuten er det ikke bare en kaffekopp til frokost. Jeg spiser et egg, litt grapefrukt og en kopp te til frokost hver dag. Til lunsj kan det f.eks. være en fruktsalat, egg og tomat eller kylling. Faktisk mye sunnere ting enn det jeg pleier å spise til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Tror den bare heter 2 ukers slankediett. Den er utviklet av Rikshospitalet, er vel egentlig for pasienter som må fort ned i vekt pga. en operasjon e.l.

Den heter sykehus dietten, inneholder mye suppe som du blir veldig fort lei av, og litt frukt og annet inni mellom. den er egentlig beregnet over en uke, men kan brukes to uker på rad. med den skal du kunne gå ned mellom 4 -8 kilo hvis du følger den nøye. har prøvd og det funker.. men du blir veldig lei suppen, den gjorde meg ganske dårlig. (trenger ingen ekstra mosjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å gå ned noen kilo, skal ikke ned så mange, men en 7-8 kg ned hadde jeg trives bedre med vekta. Og kanskje flere av klærne hadde passet bedre.

Siden du ikke skal ned mer enn dette som mål så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å legge deg til en ny livsstil. Du har mye større sjans for å oppnå ett varig vekttap da. Sunn, næringsrik mat kombinert med trening.

Du har jo ikke noe som haster, har en tålmodighet og tenker langsiktig (en livsstil en kan leve med resten av livet) så blir det også lettere å gjennomføre. Legg om livsstilen din også for å oppnå en bedre helse, det vil gi deg mye mer gevinster i det lange løp enn en 2 ukers kur kan!

Ikke bare pleier en å gå opp igjen kiloene en gikk ned etter endt "kur", men en pleier å dra med noen ekstra kilo med på veien, i tillegg til de en startet med...

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Den heter sykehus dietten, inneholder mye suppe som du blir veldig fort lei av, og litt frukt og annet inni mellom. den er egentlig beregnet over en uke, men kan brukes to uker på rad. med den skal du kunne gå ned mellom 4 -8 kilo hvis du følger den nøye. har prøvd og det funker.. men du blir veldig lei suppen, den gjorde meg ganske dårlig. (trenger ingen ekstra mosjon.)

Hvorfor svare på en tråd som er 5 år gammel? :klø:

Det er mange nyere tråder om "sykehusdietten" enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...