Gå til innhold

Går det influensa nå?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lett å blande kraftig forkjølelse og influrnsa. En kollega sa hun hadde influensa nå. Er det for sent å ta vaksine? Hvordan gjør man det? Må man få resept av lege, hente på apotek og så bare møte på legekontoret uten å avtale time? 

Anonymkode: c8b8f...457

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt eller lest om tilfeller av influensa. Vet ikke om vaksinen er klar enda heller?

Anonymkode: 33335...9d5

Skrevet

Det er litt tidlig enda. Jeg tenkte på at jeg burde ta den snart i går, men da tenkte jeg typ om en måneds tid. 

Anonymkode: 745ec...988

Skrevet

Noen steder har vaksinen kommet og noen steder ikke. Har ikke hørt om influensa tilfeller ennå. Skal selv vaksinere meg sent i oktober, regner med at det holder.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her kan man lese at vaksinen er på vei: https://fhi.no/historisk-arkiv/meldinger/utsending-av-influensavaksine-20172018/

Jeg kjenner folk som har hatt influensa to ganger i år allerede :laugh:

Selv er jeg over 40 år, og aldri hatt influensa. Man er dessuten immun i ca 10 år om man har vært gjennom et influensaforløp.

Det blir vel ikke helt riktig at man er immun i 10 år etterpå da det som regel er ulike virussammensetninger som fremkaller influensaen hvert år.

Anonymkode: e7399...399

• Liker 4
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Selv er jeg over 40 år, og aldri hatt influensa. Man er dessuten immun i ca 10 år om man har vært gjennom et influensaforløp.

Du er nok immun overfor akkurat den influensatypen du har hatt, men siden influensaen endrer seg fra år til år, hjelper det deg lite i praksis. Jeg fikk influensa første gang i en alder av ca 26, og fikk det da annethvert år, inntil jeg begynte å vaksinere meg (fordi jeg ikke hadde tid til en uke i senga).

Har fortsatt med å vaksinere meg, og er veldig førnøyd med det.

Anonymkode: 200c4...7e1

Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Lett å blande kraftig forkjølelse og influrnsa. En kollega sa hun hadde influensa nå. Er det for sent å ta vaksine? Hvordan gjør man det? Må man få resept av lege, hente på apotek og så bare møte på legekontoret uten å avtale time? 

På mitt legekontor har de vaksine tilgjengelig, i den aktuelle perioden, men dette kan kanskje variere. Ring og spør.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir vel ikke helt riktig at man er immun i 10 år etterpå da det som regel er ulike virussammensetninger som fremkaller influensaen hvert år.

Anonymkode: e7399...399

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok immun overfor akkurat den influensatypen du har hatt, men siden influensaen endrer seg fra år til år, hjelper det deg lite i praksis. Jeg fikk influensa første gang i en alder av ca 26, og fikk det da annethvert år, inntil jeg begynte å vaksinere meg (fordi jeg ikke hadde tid til en uke i senga).

Har fortsatt med å vaksinere meg, og er veldig førnøyd med det.

Det er riktig det dere sier. Det var som et stikk til de som 3-4 influensaforløp i løpet av et år.

Her er det mange gode svar om influensa: https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Skrevet

Hun påstår hardnakket at flere hun kjenner har influensa nå... 
Men jeg tipper det bare er en hard forkjølelse... Lett å blande da!

Influensa kommer brått på og en blir sykt dårlig og får kjempehøy feber! 

Og man er gjerne slapp i et par uker etter en blir frisk. 

Menneh altså - jeg lurte på det med vaksineringen...

Er det bare å møte opp hos legen og få vaksine, eller må man på apotek og kjøpe først - og så møte opp hos legen, eller må man ha resept først - hente på apotek - og så møte opp hos legen?

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Menneh altså - jeg lurte på det med vaksineringen...

Er det bare å møte opp hos legen og få vaksine, eller må man på apotek og kjøpe først - og så møte opp hos legen, eller må man ha resept først - hente på apotek - og så møte opp hos legen?

33 minutes ago, AnonymBruker said:

På mitt legekontor har de vaksine tilgjengelig, i den aktuelle perioden, men dette kan kanskje variere. Ring og spør.

Skrevet

Her jeg bor går det halsvondt med feber for tiden, men det er nok ikke influensa. De fleste blir friske i løpet av et par dager, men det er slitsomt nok mens det står på.

Jeg tar influsensavaksine hver år.

Skrevet

Det er alltid noe forjævlig drit som sprer seg i Norge i det det blir kaldt. Og det kan være tøft nok.

Men det er ikke influensa.

Skrevet

Influensa kan man få hele året, men det går ikke så mye nå som det går om vinteren. Sesongen begynner som oftest etter jul. I fjor kom den tidlig. Alt før jul. Influensa merker man at man har. Er ikke i tvil en gang. Feberen stiger med en gang. Høy feber som 39 og 40. Muskelsmerter, skjelving, hodepine, kvalme, trenger ikke være forkjøla med influensa men noen er det også. Varer opp til 2 uker. Alt for mange kaller en vanlig forkjølelse for influensa, klart man kan få feber med vanlig forkjølelse også men det er ikke så hardt. 

Skrevet
39 minutter siden, Bootyhunter skrev:

Influensa kan man få hele året, men det går ikke så mye nå som det går om vinteren. Sesongen begynner som oftest etter jul. I fjor kom den tidlig. Alt før jul. Influensa merker man at man har. Er ikke i tvil en gang. Feberen stiger med en gang. Høy feber som 39 og 40. Muskelsmerter, skjelving, hodepine, kvalme, trenger ikke være forkjøla med influensa men noen er det også. Varer opp til 2 uker. Alt for mange kaller en vanlig forkjølelse for influensa, klart man kan få feber med vanlig forkjølelse også men det er ikke så hardt. 

Jeg har inntrykk av at mange sier de har influensa for å få mer sympati - for man høres jo straks sykere ut når man har influensa... og ingen vil bli smitta av influensa. Er man bare forkjøla så forventer folk at man møter på jobb -men man føler seg jo gjerne elendig av forkjølelse og - så man sier - uff jeg er skikkelig influensasjuk jeg ass...........

HAR du influensa, så er du sengeliggende og orker ikke sitte og chatte på facebook...

var merkelig så fort kollegaen min kom seg da, nå skravler hun i ett sett på facebook - ble syk i går lissom.... vel vel. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig det dere sier. Det var som et stikk til de som 3-4 influensaforløp i løpet av et år.

Her er det mange gode svar om influensa: https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Du er klar over at det normalt sirkulerer ikke en men flere typer influensa hvert år? I fjor vinter, feks, var det 4 typer i omløp, en av dem den beryktede svineinfluensa (jeg var den heldige vinner av den, legen min trøstet meg med at det var minst 3 til jeg kunne få..). Så om en var vaksinert mot en type kunne en likevel få de 3 andre og om en ikke i det hele var vaksinert kunne en få 4 typer. :opplyser:

Dette er grunnen til at jeg ikke gidder vaksinere meg mot flensa. Hva er poenget med å være sikret mot 1 av 4, liksom? Og det er de årene de treffer (ofte bommer de på typen). :klo: 

Anonymkode: 4eb39...cdb

• Liker 1
Skrevet

Det er et kollektivt ansvar å vaksinere seg for å begrense spredning. De med redusert immunforsvar har ikke alltid så god beskyttelse av vaksine. Jeg syns det rett og slett er ansvarsløst av helsepersonell å ikke vaksinere seg.

Skrevet

Vel, jeg fikl påvist influensa A gjennom neseprøve. Tempen passerte aldri 38.2 (tror jeg det var), jeg hvilte/sov riktignok mesteparten av dagen, men jeg fungerte greit på ibux og paracet når jeg måtte. Og jeg måtte, da jeg er alene med barn. Kunne sikkert klart å kreke meg på jobb med ibux og paracet om jeg måtte også - men det ville vært uforsvarlig. 

Jeg fikk forøvrig influensa etter sesongslutt. 

Man må faktisk ikke bli døden nær av influensa. 

Anonymkode: 691bb...577

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg fikl påvist influensa A gjennom neseprøve. Tempen passerte aldri 38.2 (tror jeg det var), jeg hvilte/sov riktignok mesteparten av dagen, men jeg fungerte greit på ibux og paracet når jeg måtte. Og jeg måtte, da jeg er alene med barn. Kunne sikkert klart å kreke meg på jobb med ibux og paracet om jeg måtte også - men det ville vært uforsvarlig. 

Jeg fikk forøvrig influensa etter sesongslutt. 

Man må faktisk ikke bli døden nær av influensa. 

Anonymkode: 691bb...577

Etter sesongslutt... Har faktisk hørt at viruset er svakere da og gir mildere symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...