Gå til innhold

Terapi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva slags terapier (annet enn å gå til psykolog) kan hjelpe for oss som har vanskelig med å sette ord på følelser og snakke om følelser? Noen som har prøvd kunsterapi f.eks?

Eller blir det lettere å snakke med psykologen etterhvert? 

Anonymkode: eb5ec...f69

Videoannonse
Annonse
Gjest Esperanza98
Skrevet (endret)

Kanskje det kan hjelpe å skrive noe i en dagbok? 

Ellers kan kognitiv terapi hjelpe, men det må gjøres av profesjonelle (psykolog elns)

Endret av Esperanza98
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags terapier (annet enn å gå til psykolog) kan hjelpe for oss som har vanskelig med å sette ord på følelser og snakke om følelser? Noen som har prøvd kunsterapi f.eks?

Eller blir det lettere å snakke med psykologen etterhvert? 

Anonymkode: eb5ec...f69

Hei,

Jeg hadde heller ikke lyst til å gå til psykolog og kviet meg skikkelig for det. Ventet i noen år før jeg bare bestemte meg for å booke en time. Bestilte hos en privat så jeg kom inn relativt fort også og hadde lite tid til å angre meg (Hvilket var bra i mitt tilfelle).

Jeg slet veldig med å sette ord på følelser. Jeg klarte heller ikke å snakke om følelser eller vise følelser spesielt bra (bortsett fra glede). Jeg var generelt dårlig med følelser. Dette var mye grunnet en veldig kald og følelsesløs oppvekst der jeg rett og slett indirekte hadde lært at følelser ikke var greit. Jeg hadde derfor ingen aksept for egne følelser som igjen resulterte i fortrengning helt til det kom til et punkt der følelsene ble til angst.

Når det verste man vet, og det man er mest redd for i hele verden er å gråte foran folk. Og det jeg var dårlig på var å snakke og vise følelser. Så kan du tenke deg til at jeg gruet meg som bare f for å gå til psykolog. Jeg var livredd for å begynne å gråte og dermed miste kontrollen.
Men jeg møtte opp. Jeg gjorde akkurat det jeg virkelig ikke hadde lyst til. Jeg begynte å gråte skikkelig. Og jeg klarte ikke å stoppe. Jeg hadde fortrengt så mye at det bikket over.

Men det hjalp. Allerede etter første time så følte jeg meg bedre. Jeg var flau over å ha grått, men jeg følte meg allikevel lettere. Nå går jeg til psykolog fast. Han hjelper meg å forstå meg selv, lære å håndtere egne følelser og ha aksept for at alle følelsene mine. Han har gitt meg et slags frirom hvor jeg lar meg selv få føle og håndtere ting som er vanskelig.
Hver gang jeg har vært der så har jeg blitt hakket lettere og hakket flinkere til å faktisk tåle egne følelser.

Her ble det mye info. Hovedpoenget mitt er i allefall at du bør gå til psykolog. Og ja, det blir lettere etter hvert. Og det at det er vanskelig betyr bare at du har enda mer å vinne på å gå dit. Så bestill en time!

PS: Hvis du kommer til en psykolog du virkelig ikke føler du har kjemi med og klarer å åpne deg for så bytt. De er bare mennesker og ikke alle er like dyktige eller matcher og forstår deg like bra.

Anonymkode: 211e5...a18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...