Gå til innhold

borte


beeaate

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med tanke på kattens alder, og en så usikker prognose hadde jeg avlivet. Hvis hun er så avmagret og slapp kan hun ha smerter uten å vise det, og stadig tvang gir ikke store livskvaliteten til katter, som er såpass selvstendige. Det at hun har begynt å gjemme seg allerede tyder på at det går inn på henne. Dyrleger har også vanligvis en høy terskel for å anbefale avlivning. Jeg hadde spurt om det er noe som er enkelt å fikse som kan avsløres på disse prøvene, eller om det mest sannsynlige utfallet er avlivning uansett.Katter tåler dårlig å gå uten mat, så det går fort nedover med indre organer når de slutter å spise. 

Jeg har måttet avlive syke katter selv, og det er vondt hver eneste gang, men må sette pris på de årene de har vært friske. 15 år er en ganske anseelig alder for en katt, da jeg avlivet min trettenåring hadde han hanglet en stund allerede, og jeg var mentalt forberedt. Men med hun som var bare sju år var det et kjempesjokk, da hun gikk fra å være en voksen, frisk katt til å være dødssyk iløpet av 3-4 dager. Jeg håper du finner ut av det, bruk tiden med henne godt, og ta prøvene, dersom du synes det er nødvendig for din egen sjelefred, men synes ikke du skal ha dårlig samvittighet over å avlive. 

Anonymkode: 4f04b...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin tommelfinger-regel er at om det er flere vonde dager enn gode så bør du avlive på vegne av kattens velferd. Høres ut som hun har hatt det veldig godt med dere, og syns dere bør vurdere å la henne sovne inn nå.

Hilsen veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg når jeg leser dette er at dere skal tvangsfore med vann og mat, men katten har ikke avføring? Hadde vært livredd for at tarmen skulle sprengt. 

Dyrlegen virker ikke akkurat kompetent, hadde vært hos en annen. 

Men sånn som du forklarer hvordan livet til pus er så ville jeg avlivd. Det finner grenser for hva man skal kjøre dyr gjennom, å det er vårt ansvar som eiere å si at nok er nok. 

Anonymkode: 7ef75...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til dyrlegen og la katten slippe å lide mer. Vil du betale for røntgen og blodprøver? Dette kan vel ikke gjøres før på mandag? Da må kattens helsetilstand se an time for time dag for dag. Hun har detnikke godt det er tydelig av det du skriver. 

Anonymkode: 59fcb...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kattens alder i betrakning, ville nok jeg valgt avlivning, og jeg er veldig bestemt på at avlivning i de aller fleste tilfeller skal være den absolutt siste løsningen man i det hele tatt vurderer. Kan ikke være godt for pus å ha det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutes ago, beeaate said:

Hei

Jeg står ovenfor et enormt dilemma akkurat nå. Har en katt på snart 15 år som for 3-4 uker siden begynte å spise og drikke mindre og mindre. Etterhvert sa det helt stopp, og hun sluttet helt å både spise og drikke. Tok henne med til dyrlegen for en sjekk og han fant ingenting, bortsett fra litt hard avføring i tarmen. Fikk allikevel antibiotika, B-vitaminsprøyte, ormkur og malt for evt. hårballer. Uka gikk, og hun ble bare tynnere og tynnere. Hun har alltid vært liten og småspist, men nå er det nesten bare skjelettet igjen. 

Tok henne med til en ny dyrlege forrige uke, som konstaterte at hun hadde forstoppelse og var dehydrert. Denne dyrlegen fant heller ingen annen årsak. Begynte med tvangsforing med både mat og drikke i sprøyte, elektrolytt, næringsrikt våtfor for syke katter og olje for å smøre tarmen. Etter 4 dager med dette hadde hun gått langt over en uke uten avføring, og jeg satt microlax på katten i samråd med dyrlegen. På tube nr 1 fikk hun ut litt avføring (og kastet også opp). Har gitt henne totalt 4 tuber de siste dagene, men på de 3 siste tubene har det ikke skjedd noe/bare kommet ut slim. Vil derfor tro at det er mye hard avføring igjen i tarmen som hun ikke får ut.

Hun har fått kasse inne, da hun nekter å gå ut og blir redd og utrygg om vi slipper henne ut. Har derfor latt henne være inne stort sett hele tiden. Formen hennes er så som så, hun er helt klart ikke seg selv, men virker ikke til å ha smerter. Sover mye og ligger mye i ro, men kommer også for å kose og maler mye når hun blir kost med. Når hun ikke blir kost med virker hun apatisk og litt slapp. Ellers mente dyrlegen at i forhold til sin alder virket hun som en ung katt, og formen var visstnok for fin til å gi væskebehandling.

Hun har begynt å spist litt selv de siste dagene, men det blir fortsatt for lite mat. Mtp. på vekt har hun ikke mye å gå på. Hun drikker derimot ingenting selv, og det blir vanskelige og vanskeligere å gi henne drikke med sprøyte da hun gjør mye motstand og har begynt å stikke og gjemme seg når vi prøver.

I dag har jeg nok en gang ringt dyrlegen, som sier at det eneste som gjenstår å prøve er å ta blodprøver og røntgen. Dyrlegen mente at det var usikkert om disse prøvene faktisk ville gi oss noen svar, og mtp. kattens alder var det også usikkert om det var noe å gjøre med det. Med alderen i grunn, og det faktum at det vil ta noen dager å få svar på blodprøver osv. foreslår hun avliving. 

Er det noen her inne som har peiling på katt, som har noen anelse på hva dette kan være/noen siste ting vi kan prøve ut før vi bestemmer oss? Det gjør forferdelig vondt å tenke på, men om avliving er den beste utveien for katten vår er jeg med på dette. Det siste jeg vil er at hun skal pines. :-( Så vær så snill, om noen har tips eller råd om hva som helst, hjelp meg!!


Har dere ikke tatt blodprøver ennå???

Anonymkode: 6b4b2...0b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Har dere ikke tatt blodprøver ennå???

Anonymkode: 6b4b2...0b6

Nei. Har vært hos to dyrleger som begge har sagt at de har vært relativt sikre på at det er den harde avføringen/forstoppelsen som har vært roten til at hun har sluttet å spise og drikke. De har derfor ment at blodprøver har vært "unødvendig" mtp. kattens form og mangel på andre symptomer når de har sjekket henne. Håper var jo at hun skulle få normal avføring med litt tvangsforing + avføringsmiddel og olje, og at hun igjen etter dette skulle begynne å spise/drikke som normalt, men det har altså ikke skjedd.

Ellers vil jeg si tusen takk for alle svar. Jeg er livredd for å bestemme meg for det ene eller det andre, for så å finne ut i ettertid at vi kunne gjort mer for å hjelpe henne, men akkurat nå er jeg så knust av å se henne sånn som dette at jeg nok tror vi må gi slipp på henne desverre :-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første som slo meg når jeg leser dette er at dere skal tvangsfore med vann og mat, men katten har ikke avføring? Hadde vært livredd for at tarmen skulle sprengt. 

Dyrlegen virker ikke akkurat kompetent, hadde vært hos en annen. 

Men sånn som du forklarer hvordan livet til pus er så ville jeg avlivd. Det finner grenser for hva man skal kjøre dyr gjennom, å det er vårt ansvar som eiere å si at nok er nok. 

Anonymkode: 7ef75...6bf

Takk for svar. Har selvfølgelig tenkt tanken på det med tarmen selv, selv om dyrlegen ikke har nevnt noe om det problemet. Hun har riktignok fått ut litt etter første runde med klyster, men jeg vet jo at det fortsatt er mye igjen. Vi har ikke lyktes med å tvangsfore henne noe spesielt mye med mat, men hun har spist litt selv, og når det da ikke kommer noen ting ut er dette selvsagt noe jeg tenker mye på... Har forøvrig vært hos 2 forskjellige dyrleger. Tenker at vi må bestemme oss ganske så raskt her nå, klarer ikke at hun skal ha det sånn noe mye lenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, beeaate skrev:

Takk for svar. Har selvfølgelig tenkt tanken på det med tarmen selv, selv om dyrlegen ikke har nevnt noe om det problemet. Hun har riktignok fått ut litt etter første runde med klyster, men jeg vet jo at det fortsatt er mye igjen. Vi har ikke lyktes med å tvangsfore henne noe spesielt mye med mat, men hun har spist litt selv, og når det da ikke kommer noen ting ut er dette selvsagt noe jeg tenker mye på... Har forøvrig vært hos 2 forskjellige dyrleger. Tenker at vi må bestemme oss ganske så raskt her nå, klarer ikke at hun skal ha det sånn noe mye lenger 

Jeg ville bestemt meg fort. Det kan umulig være godt for katten. Katter er eksperter på å skjule smerte, å det at hun virker slapp og apatisk kan være nettop på grunn av store smerter. Tenk deg slev hvor vondt det er å være forstoppet, å så lenge attpåtil 🙁 Nei, la pus få slippe. 

Anonymkode: 7ef75...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd zoolac?

 

Anonymkode: 6f450...edf

Hei

Nei, det har jeg ikke. Skal sjekke det ut :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dyrleger.. ta røngten og blodprøver du, skikkelig synd at de bare antar at det er forstoppelse, kan jo være veldig mye som er galt/eller veldig lite. Ut i fra det du skriver høres det ut som fremmedlegeme sitter fast, da må det opereres ut og så er katten fin igjen et par dager etterpå (min hadde samme symptomer etter å ha spist q-tips, skolisse og en hårstrikk). Sjokkerende at dyrlegene har latt katten gå over en uke uten avføring uten å ta skikkelige undersøkelser.

 

Anonymkode: 84a9f...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen dyrleger.. ta røngten og blodprøver du, skikkelig synd at de bare antar at det er forstoppelse, kan jo være veldig mye som er galt/eller veldig lite. Ut i fra det du skriver høres det ut som fremmedlegeme sitter fast, da må det opereres ut og så er katten fin igjen et par dager etterpå (min hadde samme symptomer etter å ha spist q-tips, skolisse og en hårstrikk). Sjokkerende at dyrlegene har latt katten gå over en uke uten avføring uten å ta skikkelige undersøkelser.

 

Anonymkode: 84a9f...f31

Dette å. Katter kan spise utrolig mye rart. Krev røntgen med kontrastvæske. 

Anonymkode: 7ef75...6bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, beeaate skrev:

Takk for innspill! Det jeg tenker litt på, om det evt. er noe som sitter fast i tarmen og det blir operasjon, er om hun faktisk begynner å spise/drikke selv etter dette? Jeg ønsker jo ikke at hun må bli tvangsforet resten av livet, da dette er slitsomt både for oss og for henne, og i og med at vi sliter med å få i henne nok væske fra før fører jo det igjen til stor sjanse for evt. ny forstoppelse... Forferdelig vanskelig dette her, hun har aldri vært syk før og så har dette bare skjedd så fort :-(

 

Tarmene kan slutte å fungere hvis dere ikke gjør noe, helst i går! Så tropp opp hos dyrlegen og krev at de gjør noe. Enten åpner buken for å ta ut evt avføring (som sikkert er hardt som stein nå) eller fremmedlegeme. Noe må de gjøre, katten kan da ikke gå slik. Så det blir enten det eller avliving syns jeg. Dere bør hvertfall ikke la det gå lenger slik som det er nå. 

Anonymkode: 7ef75...6bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Villmark skrev:

Tenk på katten å avliv henne, trist men det er det beste for katten

Hvorfor mener du det når en enkel operasjon kanskje kan ordne hele problemet?

Sitat

Det jeg tenker litt på, om det evt. er noe som sitter fast i tarmen og det blir operasjon, er om hun faktisk begynner å spise/drikke selv etter dette?

Min startet å spise og drikke igjen et par timer etter at vi kom hjem igjen etter operasjon.

Anonymkode: 84a9f...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det når en enkel operasjon kanskje kan ordne hele problemet?

Min startet å spise og drikke igjen et par timer etter at vi kom hjem igjen etter operasjon.

Anonymkode: 84a9f...f31

Eieren har jo vært hos 2 veterinærer, dessuten er det ikke et menneske, men en katt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...