Gå til innhold

Kan legen tvinge meg til sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal til legen snart på grunn av migrene.

Samtidig er jeg sliten så og si hele tiden. Jeg kommer meg rett og slett ikke. Jeg føler jeg er langt på etterskudd med ALT. Husarbeid, sosial kontakt, søvn, skolearbeid og eksamenslesing blandt annet. Det er ikke så ulikt de gangene moren min har vært utbrent. Kan legen tvinge meg til å sykemelde meg? Vet ikke hvorvidt dette henger sammen med migrene-anfallene, eventuelt om jeg trenger å nevne dette i det hele tatt.

Er fulltidsstudent og jobber helger i butikk. Sykemelding er rett og slett helt uaktuelt. Jeg har ikke tid, og jeg har ikke råd.

Anonymkode: b9431...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan ikke legen tvinge deg å sykemeldes. Legen kan ikke tvinge deg til noe som helst, så sant du er ved dine fulle fem. 

Anonymkode: e277b...ac6

Skrevet

Nei, ingen kan tvinge deg.

Om du har rett på sykemelding har du jo råd da du i eventuell sykemeldingsperiode får dekket lønn. Gitt at du har opparbeidet deg rettigheter. 

Men, legen kommer nok ikke til å presse på. Det finnes mange små justeringer man kan gjøre i hverdagen som på sikt kan forebygge og bedre fysiske symptomer.

Eksempelvis har jeg fått mange ulike plager(rygg, store magesmerter osv) som jeg har vært noe sykemeldt for- men samtidig har jeg og begynt med meditasjon/målrettet trening/justert kosthold etter mine mageproblemer/kuttet ut enkelte ting på fritiden. Tilsammen blir det en bedring over tid, selv om jeg fortsatt 6 måneder etter ikke er bra. Men jeg er bedre, og har erfaring med at flere små justeringer over tid ofte fører til positive endringer når plager skyldes stress og belastning/slitenhet. 

Anonymkode: c4871...cf5

Skrevet

Legen vil nok ikke beordre tvangsinnleggelse, så bare driv på, men vær forberedt på at du kan gå på en smell.

Skrevet

Haha, beklager jeg spurte så dumt da. Har aldri vært sykemeldt før. Aner ikke hvordan det fungerer :p.

Anonymkode: b9431...008

Skrevet

Med mindre du er farlig for andre (smittevernhensyn, eller at du jobber et sted der din sykdom kan gjøre at du ikke kan jobbe på en trygg måte (ekstremtilfellet er flyver, men mange andre eksempler kan du tenke deg til), så kan ikke legen tvinge deg til sykemelding.

Men det er jo dette du skal diskutere med legen, finne en balanse mellom å ivareta akutt økonomi og oppgaver, og å ikke bli så syk at du virkelig ødelegger både helse og langsiktig økonomi..

Anonymkode: c28aa...5fd

Skrevet

For mange år siden fortalte legen min meg at ho ikke ville være legen min lenger om jeg ikke sykemeldte meg nå. Jeg hadde store betennelser i skuldrene og slitasje som tilslutt førte til at jeg ikke kunne løfte armene uten å hyle og jeg jobbet på lager......Ble bare værre og værre og værre til hun sa stopp og jeg fulgte rådet hennes. Skjønner ikke hva jeg tenkte på og hvorfor jeg drøyde det så lenge. Jeg endte opp sykemeldt i 9 måneder og måtte trenes opp igjen for å bruke armene mine liksom....Skulle hørt på legen.

Anonymkode: b8894...9d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...