AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Lurer på hvorfor det ofte er slik at jenter skal ha bling,rosa,lilla,og se søte og pene ut mens gutta kan være røffe,kule og ha klær med Spiderman og ninja... Har en datter på 5år som aldri har likt kjole og bling. Sa tydelig ifra rundt 1-årsalder. Hun velger helst boxere med superhelter eller annet røft design. Hun har Lego,Spiderman og tunge kjøretøy på genser . Hun har fått og arvet mye jentetøy men sier hver gang at hun ikke vil ha rosa eller lilla,ha bling eller glitter. Hun spør om få gå i bukse i bursdag(helt greit for oss)-og de fineste klærne hun har er en fotballtrøye. Hvorfor må vi velge i gutteavd? Kan ikke jenter også ha røde,grønne,oransje klær med rødt utseende,truser med kjøretøy og røffe jakker? Synes det er trist for den oppvoksende slekt at de skal bli stigmatisert. Anonymkode: 7084a...c56
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Selvfølgelig skal ungene få gå i hva de vil. Hele konseptet med "jentefarger" og "guttefarger" er helt idiotisk. Selv bruker jeg gjerne en knall rosa hettegenser eller lue, selv om jeg er mann. Har aldri fått negative kommentarer på det.Heldigvis er kjønnsrollene under utvidelse nå, det blir mer og mer akseptert med "guttejenter" og feminine gutter. Eller at man blandet vilt Anonymkode: a42fd...0e6 3
Zienna Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Det er ikke alltid foreldrene som legger opp til denne kjønnsdelingen. Barna observerer og lærer av andre barn. Jentene er ikke gamle før de forstår at rosa og lilla er "deres" farge. Guttene har skjønt det samme, og holder seg langt unna rosa. Da nytter det lite når de voksne sier at det ikke finnes gutte- og jentefarger. Barna VET at det gjør det! Mote og markedsføring.. Alt underbygger rollemønsteret. Enig med deg i at det er uforståelig, trist og trangt.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvorfor det ofte er slik at jenter skal ha bling,rosa,lilla,og se søte og pene ut mens gutta kan være røffe,kule og ha klær med Spiderman og ninja... Har en datter på 5år som aldri har likt kjole og bling. Sa tydelig ifra rundt 1-årsalder. Hun velger helst boxere med superhelter eller annet røft design. Hun har Lego,Spiderman og tunge kjøretøy på genser . Hun har fått og arvet mye jentetøy men sier hver gang at hun ikke vil ha rosa eller lilla,ha bling eller glitter. Hun spør om få gå i bukse i bursdag(helt greit for oss)-og de fineste klærne hun har er en fotballtrøye. Hvorfor må vi velge i gutteavd? Kan ikke jenter også ha røde,grønne,oransje klær med rødt utseende,truser med kjøretøy og røffe jakker? Synes det er trist for den oppvoksende slekt at de skal bli stigmatisert. Anonymkode: 7084a...c56 Men dersom hun finner klær hun liker i gutteavdelingen, hva er da problemet? Vil du helst at identiske klær skal henge også i jenteavdelingen? Til min fem år gamle sønn styrer jeg glatt unna gensere med kjøretøyer og superhelter og annet med 'røft' utseende, som du kaller det. Det er mye å velge i av barneklær, om man bare leter litt + kanskje styrer unna de store kjedene. Anonymkode: 576ae...86c 1
Vera Vinge Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 Dette har jeg lurt mye på siden jeg fikk barn. Men heldigvis er man ikke nødt til å handle i jenteavdelingen bare fordi man har jente. Jeg handler ofte en del basic ting i jenteavdelingen til guttene mine, fordi jeg syns fargeutvalget i gutteavdelingen ofte er helt tragisk. Jeg liker glade farger og at barn ser ut som barn, og heldigvis liker barna mine også farger godt, særlig rødt og gult. Men de skiller seg ut blant guttene i barnehagen, som bruker mest blått og grått, med et og annet spiderman-trykk. Men jeg får mange kommentarer fra foreldre om at barna mine er forfriskende i tøyet, og heldigvis har de fått få kommentarer fra andre barn om at de går i "feil" farger. Det eneste er at 5-åringen nå nekter å gå i lyserosa nå (som en lys lakserosa shorts som faktisk er kjøpt i gutteavdelingen på Lindex). Han sier han liker alle farger, men at han kommer til å få kommentarer om han kommer i lyserosa klær i barnehagen. Så, jeg syns barn skal få bruke de klærne de vil, men jeg ser ikke problemet med å vise dem ulike valgmuligheter litt utenfor den typiske boksen.
Arkana Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 Jeg synes det har skjedd mye på barneklærfronten på bare få år. Da eldstemann ble født i 2008 fantes det mange fargerike klær til gutter og vi fråtset i glade klær, men så gikk det ikke lenge før alt ble mørkt og dystert. Nå har det vært grått, mørkeblått og svart så langt øyet kan se i flere år, og i jenteavdelingen er det vanskelig å finne noe som ikke er enten rosa eller har Frost eller Disney-trykk foran og selv der er det få farger utover rosa, svart og grått. Hva skjedde med alle de andre fargene? Jeg har problemer med å finne smale nok bukser til min tynne gutt, i gutteavdelingen er buksene alltid vide, mens i jenteavdelingen er det bare trange bukser og tights og ingenting mer romslig. Det er trist. Og selvfølgelig kan man gå i akkurat de fargene man vil, men barn blir tidlig påvirket av andre enn foreldrene sine og lærer fort hva andre ser på som jente- og guttefarger. Dessverre er jenteboksen romsligere enn gutteboksen. Det er mye enklere å være en jente som vil gå i bukser og røffe klær, og ordet guttejente er positivt ladet, mens det er langt vanskeligere å være en gutt som liker rosa, Frost og kjoler, i allefall når man kommer over barnehagealder. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Jeg har ei jente som nå er 6 år, hun har alltid likt det vi finner i jenteavdelingen, så jeg tenker ikke så mye på denne probelmstillingen. Hadde jenta mi helst villet hatt traktor og supermann hadde nok jeg også opplevd dette som ett større problem. Men er vel bare å handle på gutteavd da. Som ei skriver over her, så handler hun på jenteavd til guttene. Jeg selv er dame og har handlet på herreavd, for der hadde de det jeg ville ha. Anonymkode: 6d9a3...d32
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 Min jente (6 år) vil ikke gå med den nye, dyre dunjakka sin, fordi den er gul "Rar og sjelden farge" påstår hun. Og niåringen min nekter en oransje skalljakke. Jeg kjøpte dem (fra jenteavdeling) fordi jeg er PISS LEI rosa og lilla. Jeg har virkelig lett etter røde klær til jenter, røde bukser, strømpebukser og bomullsgensere er ikke standardutvalg hos HM og Lindex.(hos Polern og P fant jeg noe). Ellers lilla yttertøy, lilla votter, lilla gensere med glitter. Turkis godtar de. Men det er noe feil syns jeg, når alt annet enn pastell og rosa blir sett på som "feil". Guttetøyutvalget ser ikke så mye bedre ut i butikken, men guttene her vi bor går mye i røde, grønne og oransje bukser i hvertfall. Og fargerike sportsjakker. Jentene ser ut som de skal i bursdagsselskap hver dag, med tema rosa-prinsesse. Det er kun militærgrønne bomberjakker som skiller seg ut for tiden. Så skjønner hjertesukket ditt, om enn fra en annen side. Jeg handler gladelig fra gutteavdelingen, men det blir ikke brukt. Ønsker meg mer unisex. Seksåringen ble kjempebegeistra da hun fant kaptein sabeltannnattkjole i rosa, så noe finns en sjelden gang. Anonymkode: d59e2...ade
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 14 hours ago, AnonymBruker said: Men dersom hun finner klær hun liker i gutteavdelingen, hva er da problemet? Vil du helst at identiske klær skal henge også i jenteavdelingen? Til min fem år gamle sønn styrer jeg glatt unna gensere med kjøretøyer og superhelter og annet med 'røft' utseende, som du kaller det. Det er mye å velge i av barneklær, om man bare leter litt + kanskje styrer unna de store kjedene. Anonymkode: 576ae...86c At man bruker "gutteprodukter" som barn betyr kanskje at de utvikler en skeiv kjønnsidentitet? At siden de brukte gutteleker og gutteklær siden de var barn, så begynner de å føle seg mer som gutter? At de er født i feil kropp? Kanskje de begynner å tenke at de ikke er jenter, men intetkjønn? Jeg tenker at å begrense hva som er "jentete" og "guttete" i så ekstrem grad som vi gjør i Norge kan skade barnas syn på hva det vil si å være jente eller gutt Anonymkode: 77808...bd4
Ulrikke Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 (endret) Jeg jobber på barneskole, og har særlig ei jente som konsekvent går i fotballtrøyer, fotballshortser og "treningsklær" generelt, eller i "nøytrale" t-skjorter osv. Ingen bling eller glitter. Ingen leer et øyelokk, alle er så vant til at det er det hun liker. Jeg har også en gutt som har en helt tydelig såkalt "jentesekk". Har ikke hørt noen nevne det for ham (eller for andre). Ville ikke laget noen sak ut av det overfor barnet, bare sagt som en gutt jeg hadde da jeg jobbet i barnehage, som elsket sin knall rosa matboks og hadde en del rosa t-skjorter, gjorde da en annen unge spurte "hvorfor har du rosa matboks?" Gutten svarte: "Fordi jeg liker det og synes det er fint!". Og dermed var jo det avklart, og ingenting å lure på. Hørte aldri noen kommentar om det siden. Endret 29. september 2017 av Ulrikke Skrivefeil 1
Arkana Skrevet 29. september 2017 #11 Skrevet 29. september 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: At man bruker "gutteprodukter" som barn betyr kanskje at de utvikler en skeiv kjønnsidentitet? At siden de brukte gutteleker og gutteklær siden de var barn, så begynner de å føle seg mer som gutter? At de er født i feil kropp? Kanskje de begynner å tenke at de ikke er jenter, men intetkjønn? Anonymkode: 77808...bd4 Jeg blir både sint og mest av alt lei meg over at voksne mennesker kan ha slike holdninger. Det er altså ikke rom for at ei jente kan like grønne klær med Spiderman på og foretrekke å leke med traktorer enn barbie, eller at gutter kan gå i rosa og like Frost-leker framfor biler uten at man er noe mindre gutt av den grunn. Det er noe oppriktig galt når man da spekulerer om barnet er født med feil kjønn. Man trenger ikke presse barn hverken inn i eller bevisst ut av boksen (ved å nekte jenter rosa klær eller nekte gutter superheltklær), poenget er å presentere dem for alle mulighetene, ikke la hverken de eller en selv bli begrenset av hva butikkene kaller jente- og gutteleker/-klær, og ikke minst å la dem være den de er. Endret 29. september 2017 av Arkana 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå