AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Har bestilt time til celleprøve hos legen. Har kun gjort det en gang tidligere for mange år siden , og deretter ikke fulgt opp. Etter alle kampanjene i det siste har jeg endelig motet meg opp til å bestille en time og få det gjort. Har en far med arvelig mage/tarm-kreft og ut fra det jeg har forstått går underlivskreft på de samme genene som mage/tarm-kreft, og er derfor litt nervøs. Har hatt noen småblødninger innimellom, men tenkt at det har vært kroppen som har sagt fra fordi jeg har hoppet over mensen. Men har lest at flere har småblødninger som symptom på kreft. Men man kan vel ha slike symptomer uten st det er noe galt? Anonymkode: e0bd6...1d0
Gjest Sonic Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Googler du lenge nok ville alle symptomer til slutt ende opp som kreft. Selvfølgelig kan små blødninger skyldes noe helt annet, men det er veldig viktig at du fra nå av tar celleprøve hvert 5 år. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Småblødninger er helt normalt når man går på p-piller og hopper over mensen, men du bør jo selvfølgelig følge screeningprogrammet med celleprøver likevel. Flott at du har bestilt time! Anonymkode: e5d8f...54d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #4 Skrevet 29. september 2017 22 timer siden, Sonic skrev: Googler du lenge nok ville alle symptomer til slutt ende opp som kreft. Selvfølgelig kan små blødninger skyldes noe helt annet, men det er veldig viktig at du fra nå av tar celleprøve hvert 5 år. Lykke til Hvert 5 år??? jeg er 44 år å tar celleprøve hvert 3 år. Aldri feilt meg noen ting. Hvordan fikk du til at du slipper unna med 5 år mellom hver gang? Anonymkode: d1280...19d 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvert 5 år??? jeg er 44 år å tar celleprøve hvert 3 år. Aldri feilt meg noen ting. Hvordan fikk du til at du slipper unna med 5 år mellom hver gang? Anonymkode: d1280...19d Jeg tar hvert annet år. Hos privat gyn Anonymkode: ab026...a93 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #6 Skrevet 29. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar hvert annet år. Hos privat gyn Anonymkode: ab026...a93 Annet hver år?? jeg var i mars i år. å når hun spurte hvor lenge siden jeg var sist. Så sa jeg oktober i fjor. Da sa gynekologen at jeg ikke trengte før i 2020. Aldri feilt meg noen ting. Kun kommet i 40 årene med økende blødninger. Helt normalt. Anonymkode: d1280...19d
Ego Skrevet 29. september 2017 #7 Skrevet 29. september 2017 Må aldri lese seg for mye opp på symptomer og slikt, det skaper stort sett bare unødige bekymringer. Kroppen finner på så mye rart innimellom at småblødninger - spesielt når du går på p-piller - sjelden er tegn på noe galt. Flott at du kommer deg inn til celleprøve, det der går så fint så
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #8 Skrevet 29. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvert 5 år??? jeg er 44 år å tar celleprøve hvert 3 år. Aldri feilt meg noen ting. Hvordan fikk du til at du slipper unna med 5 år mellom hver gang? Anonymkode: d1280...19d Det er hvert 3 år som er rett. Jeg er 21 og tok første celleprøve i fjor, men tenker å ta en til neste år. Synes ikke legen min var så flink fordi han skrapte så mye at jeg fikk småblødninger i 2 dager etter på, så lurer på om jeg skal gjøre det hos gynekolog da de sikkert gjør det litt oftere og er mer rutinert. Anonymkode: de447...6f3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #9 Skrevet 29. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er hvert 3 år som er rett. Jeg er 21 og tok første celleprøve i fjor, men tenker å ta en til neste år. Synes ikke legen min var så flink fordi han skrapte så mye at jeg fikk småblødninger i 2 dager etter på, så lurer på om jeg skal gjøre det hos gynekolog da de sikkert gjør det litt oftere og er mer rutinert. Anonymkode: de447...6f3 Jo bedre de skraper, jo mer nøye blir celleprøven. Det er også nye retningslinjer på at det skal skrapes litt oppi livmorhalsen, ikke bare på kanten. Jeg har alltid småblødninger i 2-3 dager etterpå, helt normalt. Jeg har gått til tre forskjellige fastleger, og 11 gynekologer på offentlig sykehus. Jeg blir sånn uansett, unntatt en gang de forsøkte å være forsiktige, og da måtte jeg inn og ta ny prøve siden den ble for dårlig. Anonymkode: a75c9...15b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #10 Skrevet 29. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo bedre de skraper, jo mer nøye blir celleprøven. Det er også nye retningslinjer på at det skal skrapes litt oppi livmorhalsen, ikke bare på kanten. Jeg har alltid småblødninger i 2-3 dager etterpå, helt normalt. Jeg har gått til tre forskjellige fastleger, og 11 gynekologer på offentlig sykehus. Jeg blir sånn uansett, unntatt en gang de forsøkte å være forsiktige, og da måtte jeg inn og ta ny prøve siden den ble for dårlig. Anonymkode: a75c9...15b Åja, tusen takk. Du skjønner jeg sa det til noen at jeg fikk blødning etterpå og de sa det ikke var normalt, men da vet jeg det er normalt. Anonymkode: de447...6f3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #11 Skrevet 30. september 2017 Småblødninger kan komme av mye forskjellig, blant annet av å hoppe over menstruasjonen slik du selv har tenkt på. Det er også en rekke andre uskyldige faktorer som kan tukle litt med menstruasjonen. Kreft er absolutt ikke det første man tenker på ved småblødninger, selv om dette kan være et symptom på det. Anonymkode: b9d68...e96
Gjest Mass Skrevet 30. september 2017 #12 Skrevet 30. september 2017 (endret) Slike ting bør du ta med en fastlege som kan ta evt tester av deg og deretter gi deg svar. På forum kan du få så mange forskjellige svar om noe som egentlig kan variere veldig fra person til person. Bare tenk at det beste er å få det sjekket uansett om det er forandringer eller ei. Viss du har forandringer så blir du tatt veldig godt vare på. Viss ikke, så må du bare passe på å sjekke deg regelmessig slik at de fanger deg opp tidlig VISS du skulle få forandringer senere. Angående det å være genetisk disponibel for kreft, så er dette noe du kan få avklart ved den "genetiske delen" av sykehuset. Husker ikke navnet på avdelingen. Jeg fikk det sjekket der fordi forelderen min var under 60 når h*n fikk kreften som du nevner og den type kreften som h*n hadde var ikke arvelig. Det er ikke alle de type livmor-/tarmkreftene som er arvelige. Endret 30. september 2017 av Mass
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #13 Skrevet 30. september 2017 3 timer siden, Mass skrev: Slike ting bør du ta med en fastlege som kan ta evt tester av deg og deretter gi deg svar. På forum kan du få så mange forskjellige svar om noe som egentlig kan variere veldig fra person til person. Bare tenk at det beste er å få det sjekket uansett om det er forandringer eller ei. Viss du har forandringer så blir du tatt veldig godt vare på. Viss ikke, så må du bare passe på å sjekke deg regelmessig slik at de fanger deg opp tidlig VISS du skulle få forandringer senere. Angående det å være genetisk disponibel for kreft, så er dette noe du kan få avklart ved den "genetiske delen" av sykehuset. Husker ikke navnet på avdelingen. Jeg fikk det sjekket der fordi forelderen min var under 60 når h*n fikk kreften som du nevner og den type kreften som h*n hadde var ikke arvelig. Det er ikke alle de type livmor-/tarmkreftene som er arvelige. Jeg vet man kan bli tullete sv å lese på nett, og at det kan være helt normalt i og med at jeg har hoppet over mensen. Sliter også med kløe, som ikke er sopp. Kan jo være helt uskyldig det også. Skal hvertfall få det sjekket. Han har fått beskjed om at den typen han har er arvelig. Vi har svært mye mage/tarm-kreft i familien + noen med underlivskreft. Har vært på gendiagnostikk, og de har forsøkt å teste på svulsten som var tatt vare på etter hans operasjon, men det var ikke vellykket. Fikk derfor beskjed om at vi dessverre må vente til neste i familien får kreft, slik at de kan teste på en «fersk» svulst. Anonymkode: e0bd6...1d0
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #14 Skrevet 30. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Åja, tusen takk. Du skjønner jeg sa det til noen at jeg fikk blødning etterpå og de sa det ikke var normalt, men da vet jeg det er normalt. Anonymkode: de447...6f3 Det er individuelt hvor lettblødelig livmorhals man har På meg og min livmorhals er det ihvertfall vanlig, uansett hvem jeg går til. Anonymkode: a75c9...15b 1
Gjest Mass Skrevet 30. september 2017 #15 Skrevet 30. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet man kan bli tullete sv å lese på nett, og at det kan være helt normalt i og med at jeg har hoppet over mensen. Sliter også med kløe, som ikke er sopp. Kan jo være helt uskyldig det også. Skal hvertfall få det sjekket. Han har fått beskjed om at den typen han har er arvelig. Vi har svært mye mage/tarm-kreft i familien + noen med underlivskreft. Har vært på gendiagnostikk, og de har forsøkt å teste på svulsten som var tatt vare på etter hans operasjon, men det var ikke vellykket. Fikk derfor beskjed om at vi dessverre må vente til neste i familien får kreft, slik at de kan teste på en «fersk» svulst. Anonymkode: e0bd6...1d0 Okei, men har de ikke vurdert ut fra det å teste dere i familien regelmessig for å være i forkant?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #16 Skrevet 30. september 2017 1 time siden, Mass skrev: Okei, men har de ikke vurdert ut fra det å teste dere i familien regelmessig for å være i forkant? Nei, fordi det foreløbig er kun meg som har ønsket å vite. Anonymkode: e0bd6...1d0
Gjest Mass Skrevet 30. september 2017 #17 Skrevet 30. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi det foreløbig er kun meg som har ønsket å vite. Anonymkode: e0bd6...1d0 Jeg tenkte på tester ala celleprøve. Viss du er ung nå er det sikkert ikke nødvendig enda, men når du blir eldre så er det jo en mulighet for å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #18 Skrevet 2. oktober 2017 På 30.9.2017 den 11.20, Mass skrev: Jeg tenkte på tester ala celleprøve. Viss du er ung nå er det sikkert ikke nødvendig enda, men når du blir eldre så er det jo en mulighet for å gjøre det. Det er jo det jeg skal nå da... Anonymkode: e0bd6...1d0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #19 Skrevet 2. oktober 2017 Jeg tok nettopp celleprøve og da sto det i brevet at siden det ikke ble påvist hpvviruset trenger jeg ikke ta ny prøve før om 5 år Anonymkode: fb978...1d7
Honey Dew Skrevet 2. oktober 2017 #20 Skrevet 2. oktober 2017 På 28.9.2017 den 20.51, AnonymBruker skrev: Småblødninger er helt normalt når man går på p-piller og hopper over mensen, men du bør jo selvfølgelig følge screeningprogrammet med celleprøver likevel. Flott at du har bestilt time! Anonymkode: e5d8f...54d Celleprøver skal taes hvert tredje år
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå