Gå til innhold

mat vs frukt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hvordan er det å bytte ut mellommåltidene med frukt? jeg er midt i min store slankeprosess men føler at jeg må spise hele tiden.. jeg ønsker å ikke spise så mye.. så istedenfor all den andre maten jeg stapper i meg tenkte jeg imorgen p kjøpe masse masse vis av frukt, det hjelper meg til å holde meg mett og unna godteri og annet usunt. men har frukt noen som helst konsekvenser på slankingen? eller er det kun positive følger av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra å spise mange små måltider når man vil ned i vekt.

Du skla holde forbrenningen høy og da er sulting ingen bra greie.

Frukt og grønnsaker er bra. Noen frukter er bedre enn andre, men alle er bedre en sjokolade :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt ha et/to fruktmellommåltider daglig, men siden frukt inneholder endel fruktsukker anbefales ikke mer enn 2 daglig. (Spis heller grønnsaker)

Men joghurt fungerer også godt som mellommåltid, og nøtter også.

Kan jo ha et der du spiser frukt, og et der du spiser eks. yoghurt og 8 mandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt som mellommåltid kan funke, men prøv da frukt som inneholder litt mer enn bare vann og fruktsukker, for eksempel epler eller bananer. Appelsiner metter der og da, men er nesten bare vann. Det samme gjelder for eksempel fersken, druer, melon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
så fersken, druer, appelsin, epler og bananer er ok frukt u7ten alt for mye sukker?

hva med kiwi?

nei dette var ikke OK frukt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

er ikke så glad i grønnsaker men hva kan man gnaske her da? som er sunt og ikke mye sukker?

og jeg som er så flad i fersken, ananas, appelsin og kiwi:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er MYE sunnere å få i seg enn frukt i store mengder. Der frukt inneholder endel sukker (selv om det er i form av fruktose, er det like fullt sukker, og du bør ikke spise ubegrensete mengder av det), inneholder grønnsaker (for eksempel gulrøtter, brokkoli, stangselleri osv) endel fiber som bidrar til å holde deg mett lenger, samtidig som det har en gunstig effekt på blodsukkeret.

Husk at når det smaker søtt, er grunnen sukker i en eller annen form (fruktose er også sukker, men i en mer kompleks form).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du slanker deg og det er sukker i frukt, så er frukt et mye bedre alternativ enn mye annet. tenk deg at jo søtere frukten er, jo mer sukker er det i den. hold deg unna for mye banan, velg heller frukt med stort vanninnhold, som f.eks melon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hold deg unna for mye banan, velg heller frukt med stort vanninnhold, som f.eks melon.

Dette gjelder bare hvis man spiser frukt som "snop". Hvis man spiser det som mat, vil banan være mye bedre for metthetsfølelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av frukter er pære å anbefale, for det inneholder seine karbohydrater som tas sakte opp i kroppen, og da varer metthetsfølelesen lenger samtidig som blodsukkeret holder seg stabilt. (Derfor er pære en grei ting å spise før trening, mens banan som inneholder raske karbohydrater, er bra etter trening. Dette fordi næringen tas fort opp i kroppen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...