Gå til innhold

p-pille pause

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når er jeg på 2. brettet, og skal begynne på 3. om da 20 dager har jeg planer der jeg helst ikke skulle hatt mensen, som da vil komme akkurat på den tiden dersom jeg tar det 3. brettet nå. Derfor tenker jeg å ta pausen på 5-7 dager nå, istedenfor etter 3. brett. Går dette bra?

Anonymkode: 6addf...dcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må ha tatt 21 piller etter hverandre for å være trygg de dagene du har pause. Nå har jeg gått på p-piller i mange år, sånn at det kan være jeg føler meg mer trygg på dette, men jeg tar bare p-piller i kanskje 3-4 mnd i strekk og så kan jeg bestemme meg for å ta pillefri uke, og da trenger jeg ikke ta alle pillene på det brettet jeg er på siden jeg har tatt 21 piller eller mer før jeg tar pillefri uke. Jeg regner ikke ut fra brettene og hvor jeg er på de, men hvor mange piller jeg har tatt på rad. Du må selvfølgelig passe på at p-pillene dine er av typen monofase før du gjør dette, altså at det er lik mengde hormoner i hver pille. Jeg forstår heller ikke hvorfor du sier 1,2 og 3 brett da et brett er et brett.

Anonymkode: edcf4...e05

Skrevet

Altså, jeg har brukt p-piller i mange år. Jeg har nå tatt 2 brett (med 21 på hver). Det er ikke så "nøye" om jeg er trygg før om 20-30 dager. Så om jeg tar pausen nå, istedenfor etter enda et brett, har det noe å si?

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har brukt p-piller i mange år. Jeg har nå tatt 2 brett (med 21 på hver). Det er ikke så "nøye" om jeg er trygg før om 20-30 dager. Så om jeg tar pausen nå, istedenfor etter enda et brett, har det noe å si?

TS

Så du har ikke hatt pause mellom disse to brettene? Hvis du har tatt 21 piller på rad er det bare å ta pillefri uke når som helst. Hvis du ikke har tatt 21 piller på rad så kan du bli gravid om du har hatt sex den siste uken også, så det må du passe på siden sædceller kan leve i 7 dager. Hvis du ikke har hatt sex de siste 7 dagene og ikke har tenkt å ha det de nærmeste 14 dagene kan du ta pillefri uke nå om du ikke har tatt 21 piller på rad, men det forstår jeg ikke poenget med. 

Skrevet

Poenget er å unngå mensen/blødninger når jeg ikke ønsker å ha det (om 20 dager). Ja jeg har nå nettopp tatt 2 brett med 21 piller uten pauser, jeg har ikke hatt sex på over 1 mnd, og trenger ikke være beskyttet før om 20 dager ish. Derfor tenker jeg at pausen passer å ta nå.

Skrevet

Du må ikke ta pause. Det er vare å fortsette på de vanlige pillene (hoppe over de små) og bare begynner rett på nytt brett. Da er du både trygg og unngår mensen. 

Anonymkode: 2af6a...b6c

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er å unngå mensen/blødninger når jeg ikke ønsker å ha det (om 20 dager). Ja jeg har nå nettopp tatt 2 brett med 21 piller uten pauser, jeg har ikke hatt sex på over 1 mnd, og trenger ikke være beskyttet før om 20 dager ish. Derfor tenker jeg at pausen passer å ta nå.

Hvorfor ta pause i det hele tatt? Hopp over neste og begynn rett på nytt brett. Da er du trygg mtp prevensjon og du får ikke mensen.  

Anonymkode: eb693...eb3

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da kan du ta pause og du vil også være trygg pillefri i 7 dager. Men du trenger jo ikke ta pause siden det egentlig er unødvendig. 

Skrevet

Av erfaring vet jeg at etter at jeg har tatt 3 brett med 21 piller og ikke tar et par dager pause, så får jeg fæle mellomblødninger med en gang! Derfor tar jeg alltid pause etter 3 brett med 21 piller. Det er det som kommer til å skje dersom jeg ikke tar pausen nå...

Skrevet

Ta en pause nå du, ikke noe problem det.. er sånn jeg gjorde også.. tok pause når det passet meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...