hakonamatata Skrevet 28. september 2017 #1 Skrevet 28. september 2017 Hei. Finner ikke så veldig mye om det på nettet fra nyere tid, men jeg har da fått time hos ett eller annet fakultet i Oslo i den 4. desember for å flytte overkjeven noen millimeter frem. Flere som har hatt kjeveoperasjon her? Jeg skal gjøre det pga noen millimeter med underbitt. Blir helt nydelig å få time så fort etter bare 6 mnd med regulering og tennene er omtrent helt rette allerede! Jeg er 26 år, så ikke bare bare å gå med regulering i voksen alder, haha. Men det jeg lurte på da, siden man knekker av kjeven og skrur den fast lengre frem, vil ikke det da endre strukturen i ansiktet på både kinnben, nese og overleppe osv? Dere som har gjort det, ble dere mye forandret i ansiktet? Hørte også at det ikke er så normalt med kjevelås lengre.. hvertfall ikke i Oslo, men mere normalt på sykehuset i Bergen. Hva skjer om man ikke har kjevelås? Synes han snakket om en plate? Slipper man å drikke flytende av en sprøyte i mange uker? Det er dette jeg gruer meg mest til! Noen som kan dele noen erfaringer? Gjerne om hele opplegget. Hvor lenge dere var på sykehuset, hvor lenge dere lå der, smerter, tiden etter, hvor lenge til hevelsen gikk ned og hvor lenge dere måtte spise flytende/most og før dere kunne spise normalt igjen og alt. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #2 Skrevet 28. september 2017 Ved flytting eller vinkeljustering av overkjeven alene så låser man ikke kjeven. Kjeven "knekkes" ikke av. Nesen meisles løs og så skjæres det først pent slik at muskelvev og hud løsnes fra benet over kjeven. Så sages det i vannrett posisjon innover (omtrentlig i overkant av der nesen var festet nederst). Alle kutt i kjevebenet foregår veldig kontrollert og det sages, det knekkes ikke. Kjeven justeres så inn i korrekt posisjon og festes ved titanplater som skrus fast i kjeveben og og i benet under øynene (nå forstrå du hvorfor nesen meisles løs). Inne i kjeven syes det så sammen mellom kjeve og tidligere løsnet muskelvev og slimhinner/hud. Du vil være hoven etter operasjonen, og hovenheten vil sige nedover i ansiktet før den avtar og blir borte. Strukturen i ansiktet blir litt annerledes. Nesen kan bli litt bredere i nederkant siden den ofte flyttes littegrann oppover. Kinnbena endrer normalt sett ikke struktur, men du vil nok se en liten endring i området under nesen. Leppene endres ikke. De berøres ikke under en slik operasjon.Plasseringen av leppene kan bli littegrann annerledes dersom leppene kommer lenger frem i ansiktet. Ofte er denne endringen kledelig siden symmetrien og strukturen i ansiktet blir riktigere. Uten kjevelås så spiser du myk mat. Havregryn, yoghurt, supper og slikt som du slipper å tygge for å dele opp.Havregryn var det første jeg ble budt på sykehuset da jeg våknet etter operasjonen. Mener jeg spiste myk mat i 6 ukers tid, og hadde totalt løfteforbud! Flytende fra en sprøyte vil du nok absolutt slippe. Du kan jo gape (og gjett om de har åpnet kjeven din til det fulle når de skulle operere! Før operasjonen lurte kirurgen på hvor høy jeg kunne gape, og i ettertid forstår jeg veldig godt hvorfor han spurte ). Etter operasjonen fikk jeg strikk som holdt justeringen mellom over- og underkjeve pent i posisjon. Hevelsen gikk ned etter sånn omtrent + en uke (da var all hevelse borte). Jeg ble sendt hjem dagen etter operasjonen. Overkjeven inneholder mye mindre nerver enn underkjeven, men noe smertestillende de første dagene var greit. Måtte kjøre frem og tilbake til kjeveortopeden for kontroller hver annen dag den første uken, og kjøring kombinert med Pinex Forte m/varseltrekant er ikke forsvarlig overhodet. Det gikk. Så det var ikke verre enn det. Du må ligge med hodet høyt etter operasjonen. Spør kirurgen eller kjeveortopeden om platen du nevner. Det er de som vet hva som er riktig for deg og hva du trenger. Det er 7 år siden jeg ble operert for åpent bitt, så ting kan ha endret seg noe både i metodikken rundt selve operasjonen Jeg ble operert med LeFort 1, og alt jeg har skrevet refererer seg til den metoden og egen opplevelse etter operasjonen. Det er ikke sikkert det er den metoden som har blitt valgt for din operasjon.. Anonymkode: 4e3a2...6e6 1
hakonamatata Skrevet 22. november 2017 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2017 På 28.9.2017 den 16.03, AnonymBruker skrev: Ved flytting eller vinkeljustering av overkjeven alene så låser man ikke kjeven. Kjeven "knekkes" ikke av. Nesen meisles løs og så skjæres det først pent slik at muskelvev og hud løsnes fra benet over kjeven. Så sages det i vannrett posisjon innover (omtrentlig i overkant av der nesen var festet nederst). Alle kutt i kjevebenet foregår veldig kontrollert og det sages, det knekkes ikke. Kjeven justeres så inn i korrekt posisjon og festes ved titanplater som skrus fast i kjeveben og og i benet under øynene (nå forstrå du hvorfor nesen meisles løs). Inne i kjeven syes det så sammen mellom kjeve og tidligere løsnet muskelvev og slimhinner/hud. Du vil være hoven etter operasjonen, og hovenheten vil sige nedover i ansiktet før den avtar og blir borte. Strukturen i ansiktet blir litt annerledes. Nesen kan bli litt bredere i nederkant siden den ofte flyttes littegrann oppover. Kinnbena endrer normalt sett ikke struktur, men du vil nok se en liten endring i området under nesen. Leppene endres ikke. De berøres ikke under en slik operasjon.Plasseringen av leppene kan bli littegrann annerledes dersom leppene kommer lenger frem i ansiktet. Ofte er denne endringen kledelig siden symmetrien og strukturen i ansiktet blir riktigere. Uten kjevelås så spiser du myk mat. Havregryn, yoghurt, supper og slikt som du slipper å tygge for å dele opp.Havregryn var det første jeg ble budt på sykehuset da jeg våknet etter operasjonen. Mener jeg spiste myk mat i 6 ukers tid, og hadde totalt løfteforbud! Flytende fra en sprøyte vil du nok absolutt slippe. Du kan jo gape (og gjett om de har åpnet kjeven din til det fulle når de skulle operere! Før operasjonen lurte kirurgen på hvor høy jeg kunne gape, og i ettertid forstår jeg veldig godt hvorfor han spurte ). Etter operasjonen fikk jeg strikk som holdt justeringen mellom over- og underkjeve pent i posisjon. Hevelsen gikk ned etter sånn omtrent + en uke (da var all hevelse borte). Jeg ble sendt hjem dagen etter operasjonen. Overkjeven inneholder mye mindre nerver enn underkjeven, men noe smertestillende de første dagene var greit. Måtte kjøre frem og tilbake til kjeveortopeden for kontroller hver annen dag den første uken, og kjøring kombinert med Pinex Forte m/varseltrekant er ikke forsvarlig overhodet. Det gikk. Så det var ikke verre enn det. Du må ligge med hodet høyt etter operasjonen. Spør kirurgen eller kjeveortopeden om platen du nevner. Det er de som vet hva som er riktig for deg og hva du trenger. Det er 7 år siden jeg ble operert for åpent bitt, så ting kan ha endret seg noe både i metodikken rundt selve operasjonen Jeg ble operert med LeFort 1, og alt jeg har skrevet refererer seg til den metoden og egen opplevelse etter operasjonen. Det er ikke sikkert det er den metoden som har blitt valgt for din operasjon.. Anonymkode: 4e3a2...6e6 Tusen takk for svar. Da er det bare en og en halv uke til operasjon! Gleder meg egentlig.. samtidig litt kjedelig at det er midt i jula og nyttår når man helst vil kose seg med julemiddag, nyttårs middag og champagne! Haha. Er det slik at man MÅ vente 6 uker med å tygge? Eller kan man prøve om man klarer det? Kan man bare drikke suppe eller kan man for eksempel spise grøt? Noen som vet om man kan ta noen glass champagne osv på nyttårsaften siden det da er en mnd etter operasjonen? Ser en viss kjent blogget som nylig har flyttet begge kjevene som satt 3-4 uker etter på tv og drakk vin og snakket som bare det x) Og vet noen om man blir like hoven når man flytter en kjeve i forhold til om man flytter begge kjevene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå