Gå til innhold

Biff i Sverige, Strømstad

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det billigere? Hvor får man tak i noe som ikke er så sykt seigt og dårlig som det på disse matbutikkene? Jeg har ikke kjøpt biff der på lenge, for den norske kvaliteten har vært mye bedre.

Endret av Evilposelos
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mørt kjøttet blir, kommer an på hvilken stykningsdel du velger og hvordan du behandler den. Det er strengt tatt ingen del av dyret som heter "biff".

Ytrefilet er mindre mørt enn for eksempel indrefilet og entrecote. Bog, høyrygg og fransyska (aner ikke hva den stykningsdelen heter på norsk, dessverre) er billigere kjøttstykker som slettes ikke egner seg som biff i det hele tatt - da de ofte krever lang varmebehandling for å bli møre. 

Mitt beste tips er derfor å enten finne en slakter, og snakke med personalet der, eller snakke med personalet i kjøttdisken på supermarkedet. Fortell hva du er ute etter, hvordan du vil tilberede dyret, og hvor mye erfaring du har med matlaging - så hjelper de deg å finne riktig stykningsdel!

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke det jeg spurte om. 

Det var vel opplagt at jeg spurte om det meste av biff.

Nei, det er ikke bare hvilken del og hvordan man tilbereder det som avgjør dette. Du kan google det :)

Nei, supermarkedet er som jeg sa, helt håpløst, prøvd det meste derfra og vil ikke ha så seig biff at man må ha to traktorer for å dele den.

Og ja jeg tenkte på slaktere, men hvor var spørsmålet, om noen kunne anbefale et sted. Hos slakteren finner man nemlig alle typene.

Skrevet

Tvilsomt at noen vil svare deg med den attituden der :fnise:

Anonymkode: 426c9...207

• Liker 8
Skrevet
7 hours ago, Evilposelos said:

Jeg har ikke kjøpt biff der før, for den norske kvaliteten har vært mye bedre.

Siden du er clairvoyant, ser du vel hvilket sted som er best?

Anonymkode: 6c5b0...594

• Liker 1
Skrevet

Om det er billigere nær Strömstad enn det er der du bor må du vurdere selv.

Her er et eksempel:  Färsk oxfilé    329,90 SEK/kg 

Anonymkode: fe55c...42f

Skrevet

kjøttdeig i store mengder er mye mye billigere.  Men jeg har vært uheldig med alle "biff" jeg har kjøpt der.  Smakløs og ikke mørt i det hele tatt.  Da kjøper vi kun da kjøttdeig, bacon og pålegg der.  Samt kyllingfilet fra Gullfulgen. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Outlander skrev:

kjøttdeig i store mengder er mye mye billigere.  Men jeg har vært uheldig med alle "biff" jeg har kjøpt der.  Smakløs og ikke mørt i det hele tatt.  Da kjøper vi kun da kjøttdeig, bacon og pålegg der.  Samt kyllingfilet fra Gullfulgen. 

Enig! Ja, nei jeg får heller holde meg til den norske da.  Ja, de har også veldig mye godt kjøttpålegg :)  

Pussig, jeg ligger å ser på en serie med samme navn som nicket ditt nå :fnise: 

Skrevet
2 minutes ago, Evilposelos said:

Enig! Ja, nei jeg får heller holde meg til den norske da.  Ja, de har også veldig mye godt kjøttpålegg :)  

Pussig, jeg ligger å ser på en serie med samme navn som nicket ditt nå :fnise: 

hehe :)  Sesong 3 er knall så lenge - bøkene er mye bedre da. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det funker ofte ganske greit å klemme på kjøttpakker for å sjekke mørhet. Er det mykt, er det mørt.

• Liker 1
Skrevet

Enig med TS. Dessuten er Svinesund/Nordby-biffen gjerne full av tilsetningsstoffer. Og helt sikkert tilsatt nitritt - biffen er jo ildrød på farge der.

Anonymkode: 37a04...ad0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...