Gå til innhold

Hvordan unngå sure kluter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid hengt kjøkkenkluter på kjøkkenkrana uten problem, ca 1 gang i uka, men i det siste så blir de sure med en gang :( Lukter råtten høne av de.. Og jeg vasker kjøkkenkluter på 90 grader og lar de tørke godt. Går med mye tørkerull for å si det sånn..

Noen tips? 

Anonymkode: 3e9eb...526

Skrevet

Klore de innimellom?

Anonymkode: cb713...e93

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klore de innimellom?

Anonymkode: cb713...e93

Mener du å bruke klor i stedet for vaskemiddel?

Skrevet

Ute er det sommertemperatur, da blir det vel godt og varmt på kjøkkenet ditt og? 

Hvordan du bruker klutene har og noe å si. Tørker du melkesøl eller andre melkeprodukter eller annet våtorgansik med klutene så surner de raskere enn om du tørker bort det meste med papir først. Men mye bruk av papir er en belastning på miljøet. Så det er like uheldig som å bruke klorin i tide og utide. Klorin etterlater seg og klorsalter i klutene. Så bruker du klor uten å grundig maskinvaske klutene legger du igjen klorsalter i alt du tørker av med kluten. 

Bomullskluter kan du koke i en stålkasserolle på koketoppen. Noen microfiberkluter tåler også denne behandlingen. Men du skal røre i kasserollen og passe på hele tiden til det koker opp. Ikke bruke vaskemidler. 

Det enkleste og det vi gjør her i huset er å bytte klut minst en gang for dagen. Vaskemaskinen går så vidt ofte at noen ekstra kjøkkenkluter belaster ikke miljøet noe ekstra. Å ha samme kjøkkenbenkekluten en hel uke er uhygenisk, særlig når den begynner å lukte surt. Da sprer du bakterier både når du tar i kluten og det du vasker kluten med. 

Anonymkode: c3ac7...771

• Liker 7
Skrevet

Etter den er brukt skylles den i kaldt vann. 

Anonymkode: 2e64d...c73

• Liker 3
Skrevet

Hvis du henger dem på kranen og du bruker en del varmt vann, vil kluten bli varm. Og da er det godt grunnlag for bakterievekst. 

Skyll kluten i kaldt vann og heng den opp et sted det ikke er så varmt. 

Uansett så må du enten vaske eller klore kluten annenhver dag for å holde den noenlunde ren og hygienisk. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid hengt kjøkkenkluter på kjøkkenkrana uten problem, ca 1 gang i uka, men i det siste så blir de sure med en gang :( Lukter råtten høne av de.. Og jeg vasker kjøkkenkluter på 90 grader og lar de tørke godt. Går med mye tørkerull for å si det sånn..

Noen tips? 

Du må bytte dem oftere. Her ryker det en klut per middag, og det bør være normalen. Har du tørket melk, kjøtt, søl eller stort sett alt annet enn vann fra grønnsaker e.l. med kluten: bytt den.

Kluten må skylles, vries godt opp og henges slik at den tørker på noen få timer etter bruk. En skitten klut som brukes igjen etter å ha tørket vil være en bakteriebombe, og altså stinke, så om du dropper å bytte dem ofte hjelper det ikke å tørke raskt.

Anonymkode: b6ea9...03c

• Liker 3
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Skyll den i kaldt vatn. Bakteriar elskar varme. 

Skrevet
På 27.9.2017 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Noen tips? 

En gang i uka...? Jeg skifter klut hver eneste dag og jeg tror ikke at jeg er unormalt renslig eller noe. Bare opptatt av vanlig hverdagshygiene. Det er jo snakk om en klut som blir brukt der vi lager mat og spiser. 

• Liker 5
Skrevet

Det er vel en ny klut hver dag som er fasiten. Må innrømme at jeg selv synder litt der, men klarer ikke flekkete kluter, så de går i kokevasken lenge før de begynner å lukte.

• Liker 1
Skrevet

Oi, her var det mange renslige folk! Hvor kjøper dere kluter som tåler 90 grader? Må innrømme at jeg er et miljøsvin og kjøper billige first price kluter som kastes etter bruk... bytter ca 2 ganger i uka. Merker de blir fortere sure om jeg slurver med å skylle dem ordentlig opp etter bruk. 

Anonymkode: 2909a...772

Skrevet

Bytter kluter hver dag, men vasker dem bare på 60 grader. Alltid reine og fine og aldri lukt.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her var det mange renslige folk! Hvor kjøper dere kluter som tåler 90 grader? Må innrømme at jeg er et miljøsvin og kjøper billige first price kluter som kastes etter bruk... bytter ca 2 ganger i uka. Merker de blir fortere sure om jeg slurver med å skylle dem ordentlig opp etter bruk. 

Jeg kjøper mine på coop prix. 2-pk med mikrofiberkluter til 22 kroner eller noe slikt. De tåler helt fint 90 grader. 

Anonymkode: c5222...fe9

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper mine på coop prix. 2-pk med mikrofiberkluter til 22 kroner eller noe slikt. De tåler helt fint 90 grader. 

Bytter foresten hver dag jeg også. Klarer ikke å bruke kluter som allerede har blitt brukt. 

Skrevet

Bytter når de lukter kanskje 2-3 g i uka, bruker bare microfiberkluter og vasker de på 70-90 gr sammen med sengetøy, håndklær, sokker og undertøy. 

Annonse
Skrevet

Har flest strikkede kluter, og de er fantastiske. Bytter klut daglig.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Microfiberkluter på Rema koster vel 14 kr per stk. Syns de er kjempegreie. Og de holder seg fint. De fleste slike ting tåler høy vask, men man må tørke de på stativ istedenfor i trommel.

Skrevet
18 minutter siden, Scherbatsky skrev:

Microfiberkluter på Rema koster vel 14 kr per stk. Syns de er kjempegreie. Og de holder seg fint. De fleste slike ting tåler høy vask, men man må tørke de på stativ istedenfor i trommel.

Jeg tørker alltid mine i tørketrommelen. Fungerer helt fint det. 

Skrevet
8 timer siden, Scherbatsky skrev:

Jeg tørker mine i trommel i vinterhalvåret når jeg har lite tørkeplass. Aldri vært noe problem.

Skrevet

Bruk engangskluter i filt i stedet. Du trenger ikke kaste de etter en gangs bruk, jeg har mine i flere uker og de lukter ikke på langt nær like fort som de i stoff. 

Anonymkode: f9c92...362

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...