Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din beste pizza oppskrift? Vi er kjempe glad i toro pizzafyll, kyllingfilet kuttet i biter, ananas og jarsbergost:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunnen: Jeg liker tykk bunn, ikke slike papirpizzaer. Til to personer bruker jeg ca 250 g hvetemel. Så har jeg i 1 ts salt, 1 ts sukker, ½ pose tørrgjær, 1 egg, en god skvett olivenolje, en god dæsj italiensk krydder og nok lunkent vann til en smidig deig. Lar heve ca 30 minutter, kjevler ut og har på stekebrett.

Tomatsausen: Her pleier jeg å frese hakket løk, hvitløk og evt rød chili til det er mykt. Så har jeg i en boks hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, salt, pepper, litt sukker, oregano, basilikum, timian, rosmarin og laurbærblad. Dette lar jeg putre ca 30 minutter. Så fisker jeg ut laurbærbladene og kjører sausen glatt med stavmikser. Denne oppskriften gir nok saus til tre pizzaer, så det er greit å fryse ned og ta fram en annen gang.

Fyllet: Personlig synes jeg ikke noe om fisk eller skalldyr på pizza, og pepperoni er jeg heller ikke begeistret for (men smak og behag). Vi bruker enten marinerte biffstrimler, marinert kylling eller hjemmelagede hvitløksboller. I tillegg har vi alltid på løkringer, noen ganger ringer av chili, og samboeren min får i tillegg oliven på. Mange bruker nok enda mer topping på sin i form av ananas, champignon og andre grønnsaker, men jeg synes dette er nok.

Når det gjelder osten bruker jeg alltid en blanding av cheddar (for smakens skyld) og mozzarella (smaker ingenting, men har en herlig konsistens og passer perfekt til pizza).

Pizzaen stekes ved 225 grader i 15 minutter.

Som tilbehør har vi alltid rømmedressing og salat.

Rømmedressingen lages ved å blande et beger lettrømme med 1½ ts hvitløkspulver, 1 ts sukker, 1 ts salt, 1 ts løkpulver, litt pepper, en skvett sitronsaft og en hel bunt klippet gressløk. Dressingen smaker best om den får stå og trekke litt i kjøleskapet.

Skrevet

Hjemme hos meg har vi gått over til tynn pizabunn. Syns absolutt det smaker best.

Jeg lager ingen avansert tomatsaus men bruker pizzasausen til Dolmio på glass.

Som fyll er vi veldig glad i bogskinke. Finhakkes!

Vi bruker også løk. Min kjære er glad i litt sterkt så han får jalapeños på sin del og jeg legger på friske champignoner og tomat på min del.

Som regel bruker vi vanlig norvegia på toppen og lar den steke i 15 min (litt i underkant).

Ja - også mye hvitløk selvfølgelig! Må ikke glemme det.

Den blir alltid veldig god med sprø og fin bunn og saftig og smakfult fyll :sikle:

• 6 måneder senere...
Skrevet

Testa denne pizzabunnen i går, den var veldig god :)

Skrevet

Jeg vil også ha tynn pizzabunn, og sausen lager jeg av en boks hakkede tomater med basilikum og oregano, 1/2-1 hvitløk, noen dråper tabascao, litt chili, litt soyasaus, en dasj olje og en buljongterning. Smaker til med krydder og kanskje ørlite sukker.

Kjevler ut deigen, har på saus og ost. OPPÅ osten legger jeg fyllet som pleier å være biffstrimler stekt med tabasco, bacon, sjampinjong, paprike, løk og masse oliven...

Snaddermat!

Skrevet

Jeg pleier å ha sitronpepper og oregano i deigen, det blir veldig bra. Bruker lunken melk, litt salt, en pose tørrgjær og ørlite gran grovt mel pluss hvetemel.

Godt stekt kjøttdeig med MASSE hvitløk, kepaløk skjært i lange tynne strimler, dolmioglass med ekstra hvitløk og sitronpepper, basilikum og oregano pluss hvitost vi har for hånden.

Passe tynn bunn, masse fyll og masse ost, godt stekt.

I går hadde jeg litt mais på til ære for gubben, men jeg foretrekker uten.

Skrevet

Jeg syns tynn bunn er best så det bruker alltid vi. Har en sånn stenplate i bunn av ovnen så blir bunnen skikkelig sprø og god.

Deig (2 runde)

2 ts gjær

2 1/2 dl lunka vann¨

1 ss olivenolje

1 ts olivenolje

1 ts salt

350-375 g hvetemel

Får denne stå å heve et par timer blir den kjempegrei å jobbe men, men det funker fint å ikke heve også (tålmodighet, tålmodighet)

Pizzasaus:

1 boks hermetiske tomater

1 dl tomatpure

1 dl vann

1 dl olivenolje

hvitløk (helst fersk) etter smak

oregano

Ha alt i et litermål f. eks. Kjør stavmikseren oppi til det er en jevn masse.

Som fyll så bruker vi det vi har egentlig. Ofte kyllingfilet i strimler (legges på rå), sjampinjong, rødløk (og mais på sambos del).

I går hadde vi kjøttdeig, pepperoni og sjampinjong.

Ost: Er det impulspizza tar vi det vi har av ost, ellers er jeg glad i å bruke mozarella på.

Steker på 225 grader (ikke varmluft pga stein) til pizzan er ferdig.

Anbefaler dere som liker tynn bunn til å investere i pizzastein. Det blir veldig godt .

Skrevet

Jeg lager som regel tynn bunn. Tomatsausen er enten fra Toro eller så lager jeg den utav en boks hakkede tomater, litt tomatpure, salt, pepper og bittelitt sukker.

Når det kommer til fyllet så syns jeg enten det er godt med pizza med skinke, ost og mais, eller taco-pizza. Taco-pizza'en lages ut av godt stekt kjøttdeig og en kryddermix, så legger jeg det oppå tomatsausen. Så strør jeg over med mais, og legger på osten. Over det igjen legger jeg tortillachips. Nam!

Skrevet (endret)

Jeg har eksperimentert en god del med pizzadeiger for å få den ultimate pizzabunnen som for meg er New York Pizza, desverre er ikke dette lett å få til :sur: . Det beste trikset hittil har vært å bruke 1-2 dl maismel og litt sukker i deigen, ellers er vel oppskriften omtrent som andre deiger.

Pizzasausen er som oftest hermetiske tomater, løk, urter og litt sukker, standard fremgangsmåte.

Vi er veldig glade i pepperoni på pizzaen, men den beste toppingen er for min del fire oster, trenger ikke mer. Jeg er ikke glad i biff på pizza, heller ikke kylling eller taco(grøss). Rå kjøttdeig blandet med ønsket krydder blir veldig godt! Selvfølgelig oppå osten... Ellers syns jeg det er viktig å ikke lesse ned pizzaen med for mange ingredienser, kjøtt pluss en grønnsak eller to er nok.

Endret av hilli
Skrevet

Vi liker best tykke pizzabunner, og vi har funnet den beste pizzadeigen som vi ever har smakt. Den lager vi i brødbakemaskinen! Men utenom oppskriften som står der så tilsetter vi masse hvitløk i deigen, vi elsker hvitløk.

Som fyll pleier vi å bruke kjøttdeig, mais, ananas, løk og innimellom jalapenos og bacon.

Masse krydder, vi liker mest mulig HOT pizza.

Til sausen pleier vi å enten bruke den ferdige posen fra Toro pizzafyll med Mexicana eller så lager vi selv av tomatpurè som blir utvannet, sammen med forskjellige krydder etter smak og behag. Det varierer. Vi bruker også flere ganger tacosauser som pizzasaus, jo hottere jo bedre :)

Masse ost, vi pleier å bruke enten vanlig Norvegia eller vanlig hvitost fra Finden.

Nam nam...

Ellers har snuppen fått skikkelig sansen for min pølsepizza, den liker han godt. Men den oppskriften gir jeg ikke ut ;)

Gjest gjesten
Skrevet
Jeg pleier å ha sitronpepper og oregano i deigen, det blir veldig bra.

Kan bare anbefale det jeg også.

Skrevet
Jeg har eksperimentert en god del med pizzadeiger for å få den ultimate pizzabunnen som for meg er New York Pizza, desverre er ikke dette lett å få til :sur: . Det beste trikset hittil har vært å bruke 1-2 dl maismel og litt sukker i deigen, ellers er vel oppskriften omtrent som andre deiger.

Et annet tips kan være å bruke finbakstmel og litt durumhvete istedet for maismel, men du har kanskje prøvd det allerede?

Skrevet (endret)

Ofte når jeg lager pzzasaus lager jeg den av en boks hakkede tomater... som jeg koker inn sammen med oregano, salt, pepper, hvitløk og litt anis... Skal jeg ha det litt raskt bruker jeg en flske " Sun-dried tomato sauce" fra Heinz oppå bruker jeg ofte kjøttdeig, biffkjøtt og bacon..

Endret av Titti73
Skrevet
Et annet tips kan være å bruke finbakstmel og litt durumhvete istedet for maismel, men du har kanskje prøvd det allerede?

Nei, det har jeg ikke prøvd. Jeg har sett at det har stått at man skal bruke mel med mye gluten som det vel er i durumhvete..? Hva er finbakstmel, er det en ferdig melblanding?

Brunhilde, har du fått til NY-pizzaen?

Skrevet
Nei, det har jeg ikke prøvd. Jeg har sett at det har stått at man skal bruke mel med mye gluten som det vel er i durumhvete..? Hva er finbakstmel, er det en ferdig melblanding?

Brunhilde, har du fått til NY-pizzaen?

Nei, tror ikke det - men jeg så på BBC-food en dag, og da laget de NY-pizza. Han understreket dette med ekstra finmalt hvetemel - finbakstmel som kjøpes i poser på 1 kg.

Tenkte det var verd et forsøk...

Skrevet

Jeg har aldri laget pizza før, men ble litt inspirert nå... Tror jammen jeg skal lage det en dag til uken

Skrevet

Dette er vår favoritt:

Deigen

9 dl hvetemel

3 ss olje

50 gr gjær (fersk eller tørr)

3 dl lunket vann

salt

Fyll

Bruker Dolmios pizzasaus på bunnen

Skinke

Pepperoni

løk

ananas

Masse ost

Mais

Og så har jeg et spesial krydder fra Culinario på toppen. (det som heter pizza)

Deigen står til heving nå - nam nam ;)

Skrevet (endret)

Varierer både med tykkelsen på bunnen og ellers hva jeg har på, men gjenngangeren er nok bogskinke og peperoni, løk, ananas, sopp og av og til paprika. Osten har vi på toppen og favoritten for tiden er den ferdig revede osten fra Tine - den med fire forskjellige oster. Pizzasausen lages av tomatpurre og hakkede (hermetiske) tomater.

Av krydder bruker vi kun salt, pepper, hvitløkspulver og oregano.

Endret av Titta
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Bunn: Jeg har ingen oppskrift på bunn, men tar det på slump. Liker imidlertid skikkelig tynn bunn, og bruker pizzastein for å få den skikkelig sprø.

Saus: Hjemmelaget tomatsaus med masse hvitløk, urter og litt chilli i.

Topping: Enten bacon eller spekeskinke, løk, oliven, cherrytomater, frisk sopp. Ikke nødvendigvis alt på en gang, men gjerne det også hvis jeg har alt.

Ost: Blå castello. Elsker blåmuggost på pizza :) Evt bruker vi fersk mozzarella eller vanlig revet ost kjøpt på Bunnpris. Dvs at vi vanligvis bruker blå castello på min del og vanlig revet ost på kjærestens del.

Steker pizzaen på minst 250 grader på pizzastein i oven. Pizza blir aldri det samme uten stein igjen :)

Skrevet
Ellers har snuppen fått skikkelig sansen for min pølsepizza, den liker han godt. Men den oppskriften gir jeg ikke ut ;)

Hvorfor ikke? Om vi deler på våre gode oppskrifter får vi en bedre verden... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...