Gå til innhold

Gode diskusjonsforum?


GauteS

Anbefalte innlegg

Finnes det et norsk diskusjonsforum som er noenlunde fritt og anstendig? Med det mener jeg et der moderatorene ikke konsekvent sletter innlegg som de er uenig med i sak. De må gjerne slette innlegg som er personangrep på en annen innsender, og det samme med innlegg som strir mot norsk lov. Men selvfølgelig må det være tillatt å tvile på sannhetsgehalten i et innlegg, og en må ha full anledning til å fremme lovlige synspunkter i den frie samfunnsdebatten uten å bli kneblet av sensurkåte moderatorer som føler de er gitt all makt i himmel og på jord.
Finnes et slikt forum?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, GauteS skrev:

Finnes det et norsk diskusjonsforum som er noenlunde fritt og anstendig? Med det mener jeg et der moderatorene ikke konsekvent sletter innlegg som de er uenig med i sak. De må gjerne slette innlegg som er personangrep på en annen innsender, og det samme med innlegg som strir mot norsk lov. Men selvfølgelig må det være tillatt å tvile på sannhetsgehalten i et innlegg, og en må ha full anledning til å fremme lovlige synspunkter i den frie samfunnsdebatten uten å bli kneblet av sensurkåte moderatorer som føler de er gitt all makt i himmel og på jord.
Finnes et slikt forum?

Ja, Kvinneguiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, GauteS skrev:

To forslag så langt, Freak og Diskusjon (pluss to humoristiske forslag). Det fins kanskje ikke flere?

Spørs jo hva du vil diskutere da? Kan du si noe om hvilke emner du tenker på? Disse er veldig bra!

http://byggebolig.no/bad-vatrom-og-rorlegger/dusjlist-e-l-trenger-ideer
 

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=708374

 

Anonymkode: 1b1d1...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er jo VGD da...    

 Men hvorvidt dette egentlig kan kalles ett "greit" debatt-forum kan sikkert diskuteres... 

 :mynona:   

Anonymkode: 3f07b...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, GauteS skrev:

uten å bli kneblet av sensurkåte moderatorer som føler de er gitt all makt i himmel og på jord.
Finnes et slikt forum?

Nei, dessverre. Samtlige nevnte forum vil gripe inn før eller siden kun basert på "avvikende" synspunkter, som de da selvsagt begrunner ved å definere dine synspunkter som trakassering eller hatefulle ytringer.

Vendepunktet kom for seks år siden. Over natten sank takhøyden i den offentlige debatten. Debattforum fungerer mest som ekkokammer i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er jo VGD da...    
Men hvorvidt dette egentlig kan kalles ett "greit" debatt-forum kan sikkert diskuteres... 

Jeg vet ikke hvor du tok det ordet ifra? Ikke fra meg i hvert fall, jeg vet ikke helt hva en skal legge i det – i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, AnonymBruker said:

Nakenprat.no

Anonymkode: a47d4...e4d

Ha, det forumet var det en jeg kjenner som sendte meg link til! Han er gift og har barn.....

Anonymkode: 3c051...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumene blir jo ikke bedre enn brukerne som å om man vet om et bra forum så er det jo siste man ønsker å prøve å rekruttere medlemer fra forumer man mener ikke fungerer. 

Anonymkode: 22471...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Forumene blir jo ikke bedre enn brukerne som å om man vet om et bra forum så er det jo siste man ønsker å prøve å rekruttere medlemer fra forumer man mener ikke fungerer. 

Det kommer an på hva man anser er årsaken til at forumet ikke fungerer.
I ett jeg tenker på, er problemet åpenbart brukerne, som har klart å jage bort alle de fornuftige deltakerne som var der før, slik at forumet nå sitter igjen med kun et par leire med krigende kverulanter.
I et bestemt annet er det ingenting galt med brukerne, de består av den vanlige blandingen av fjols og glupinger. Problemet er de helt rabiate moderatorene som konsekvent sletter avvikende synspunkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, GauteS skrev:

Det kommer an på hva man anser er årsaken til at forumet ikke fungerer.
I ett jeg tenker på, er problemet åpenbart brukerne, som har klart å jage bort alle de fornuftige deltakerne som var der før, slik at forumet nå sitter igjen med kun et par leire med krigende kverulanter.
I et bestemt annet er det ingenting galt med brukerne, de består av den vanlige blandingen av fjols og glupinger. Problemet er de helt rabiate moderatorene som konsekvent sletter avvikende synspunkter.

Anonymbrukerfunksjonen er problemet

Anonymkode: a47d4...e4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Anonymbrukerfunksjonen er problemet

Du er så kortfattet at det er vanskelig å forstå hva du mener, men jeg mener det har funnes eksempler på velfungerende forum med anonyme deltakere. Jeg synes ikke nivået i avisenes kommentarspalter er blitt høyere etter at de begynte å kreve fullt navn. Derimot lir den frie debatten når folk ikke lenger tør si hva de mener i frykt for å miste jobben eller bli frosset ut. 
Jfr. hemmelige valg: det har vært ansett som et ufravikelig prinsipp i demokratier at valg må være hemmelige. Likevel, ved siste stortingsvalg var det ikke hemmelige valg i 12 kommuner.  Synlige avstemninger forsøkes smuglet inn bakveien (trolig for å unngå ubehagelige protestvalg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GauteS skrev:

Du er så kortfattet at det er vanskelig å forstå hva du mener, men jeg mener det har funnes eksempler på velfungerende forum med anonyme deltakere. Jeg synes ikke nivået i avisenes kommentarspalter er blitt høyere etter at de begynte å kreve fullt navn. Derimot lir den frie debatten når folk ikke lenger tør si hva de mener i frykt for å miste jobben eller bli frosset ut. 
Jfr. hemmelige valg: det har vært ansett som et ufravikelig prinsipp i demokratier at valg må være hemmelige. Likevel, ved siste stortingsvalg var det ikke hemmelige valg i 12 kommuner.  Synlige avstemninger forsøkes smuglet inn bakveien (trolig for å unngå ubehagelige protestvalg).

Nei, mesteparten av trollingen og personangrepene kommer fra ab-er

Anonymkode: a47d4...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, mesteparten av trollingen og personangrepene kommer fra ab-er

Igjen er du for kortfattet, men hvis du vil beklage deg over angivelig trolling og personangrep på Kvinneguiden, henvises du til dertil egnede tråder, for det er ikke tema i denne tråden.
I det hele tatt, Kvinneguiden spesielt skal ikke diskuteres her, av åpenbare årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...