Gå til innhold

Hvordan var overgangsalderen din?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trur jeg har kommet dit nå og det føles ikke bra.

Jeg fryser stort sett hele tiden, men plutselig så kjenner jeg at varmen sprer seg voldsomt. Merker det først i ansiktet, kjennes ut som beg rødmer skikkelig. Blir klam på hele kroppen og svetten lukter annerledes. Jeg bruker ikke medisiner, så lukten kommer ikke derfra.

Jeg har i alle år gledet meg til overgangsalder, men fy, dette er skikkelig fælt. Dette kan skjer flere ganger om dagen, mens andre dager er roligere.

Jeg fjernet livmor for noe år siden, så mensen hsr jeg ikke hatt på disse årene. Eggstokkene er inntakte, noe som skulle sørge for at jeg ikke havnet i overgangsalder etter operasjon.

Jeg er faktisk så sliten av dette og vet ikke hvordan i all verden jeg skal klare å leve med dette i kanskje flere år. Er faktiske kollega av meg som er så medtatt av dette at Hunter sykmeldt. Jeg føler virkelig med henne.

Faktisk akkurat nå begynner jeg med svetting igjen, enda jeg sitter stille og rolig på pauserommet på jobb. Stille vakt i natt, så har ikke stresset noe som helst.

Har dere opplevd dette selv og evt råd om hva jeg kan gjøre for å få det bedre?

Anonymkode: 3ccda...f6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke i overgangsalderen, men sliter med anfall der jeg blir KOKVARM og det kjennes ut som jeg brenner og jeg svetter som en jævla gris uansett hva jeg gjør. Alle kvinner i overgangsalderen har min fulle sympati!

Anonymkode: 7f741...124

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke i overgangsalderen, men sliter med anfall der jeg blir KOKVARM og det kjennes ut som jeg brenner og jeg svetter som en jævla gris uansett hva jeg gjør. Alle kvinner i overgangsalderen har min fulle sympati!

Det er helt jævlig når det står på. Jeg som gledet meg til å få varmen i kroppen, selv jeg får nok.

Vet di noe om hvorfor du har disse plagene?

Skrevet

Legen kan sjekke om du har kommet i overgangsalderen, men det høres slik ut. Det du beskriver er typiske hetetokter. Legen kan skrive ut et hormonpreparat, det hjelper. Men ikke alle vil bruke hormonpreparater, det er en vurdering du må ta selv eller sammen med legen.

Anonymkode: 4ca97...a7e

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt jævlig når det står på. Jeg som gledet meg til å få varmen i kroppen, selv jeg får nok.

Vet di noe om hvorfor du har disse plagene?

Nei, legen mente det var helt normalt å bare leve med å bli hummerrød og gloheit med svetten rennende mange ganger daglig tydeligvis. Viser det seg at det er premenstruell overgangsalder KLIKKER det for meg, for han gadd ikke sjekke en gang.

Skrevet

Hormoner vil hjelpe. Om ikke legen din vil skrive ut det så bør du bytte lege. Tidligere så trodde man at hormoner ga hjerteproblemer, men det viser ny forskning at det gjør det ikke. 

Anonymkode: 99742...76b

Skrevet

For meg var det helt ukomplisert.Jeg mistet mensen så og si over natta,hadde hetetokter i 3 mnd og det var det.:) Jeg ønsker deg lykke til,hetetokter er slitsomt.

Skrevet

Jeg hadde det helt jæ..... i nesten 10 år.Voldsomme humørsvingninger,blødninger og smerter om hverandre for så å avta gradvis. 

Det fine er at jeg idag totalt har mistet interessen for menn. Etter 10 år med drama og STORE følelser trenger jeg heldigvis ikke menn lenger til å bekrefte meg. Ha det MYE bedre med meg selv nå.

Anonymkode: 4cd06...153

Skrevet

Jeg slet med mye svettetokter og nattesvette i ca 1,5 år. Da ga de seg, eller jeg får nå mye mildere og sjeldnere svettetokter , så nå har jeg det veldig bra. Det var faktisk en måned nå som kroppstermostaten min var helt normal ( verken svetting eller frysing)Og jeg har en mistanke om at det kan ha noe med kostholdet mitt å gjøre, for i akkurat den perioden var jeg veldig flink til å spise sunn mat og lite gluten. Du kan jo prøve deg litt fram med forskjellige matvarer, og pass på å drikke nok vann, men ikke for mye. 

Skrevet

Utmerket.

Anonymkode: 3800d...2b6

Skrevet

Jeg er en av de heldige. Har faktisk ingen plager så langt :nordvesta:

Skrevet

Høres veldig kjent ut. Jeg har så godt som akkurat samme "symptomer" og min løsning på plagene er rett og slett å bare godta at "sånn er det". På grunn av mye kreft i familien vil jeg ikke begynne med hormontilskudd før jeg virkelig må. Føler meg frossen store deler av tiden, og når et hetetokt kommer føler jeg meg ikke nødvendigvis så varm, men svetten siler. Jeg som alltid har svettet lite opplever med ett at svetten siler av ansiktet. :sukk: 

Håper ikke jeg har arvet varigheten etter min mor, for hun hadde hetetokter til hun hadde rundet sytti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...