AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #1 Skrevet 26. september 2017 Har deltatt på leseveilederkurs for foreldre for 1.klassinger i dag, som forsåvidt var veldig interessant og lærerikt. Men det ble sagt en ting som jeg, etter å ha kommet hjem, begynte å fundere på og kjenne at jeg egentlig var veldig uenig i. Kursleder poengterte viktigheten av å øve på lesing 15 minutter hjemme hver dag, uansett. Så langt ok. Men dersom eleven er sliten eller av annen grunn ikke klarer både mattelekse og lesing skal lesingen komme først, alltid. Så får heller matteleksen være ugjort. Jeg kjenner at dette strider i mot alt inni meg. Joda, jeg forstår virkeligheten av lesing. Men dersom matteleksen alltid utgår, eller ofte for den saks skyld. Hvordan skal da eleven få fundamentet han eller hun trenger for å senere kunne forstå matematikken? Er dette noe som er vanlig blant andre skoler? Tenker jeg helt feil som reagerer på dette? Anonymkode: e5c0e...781
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #2 Skrevet 26. september 2017 Hvis man MÅ velge, så er jeg enig. Og dette gjelder jo mer i de laveste trinnene, og mindre og mindre oppover. Man må kunne lese for alt! Både i hverdagen, og for å gjøre lesker i alle andre fag. Også matte. Anonymkode: ab9be...914 14
GammelKaktus Skrevet 26. september 2017 #3 Skrevet 26. september 2017 Man trenger som han over meg sier alltid lesing og man skal ikke langt opp i matematikken før man må lese oppgavene. Så ja, lesing er det som må prioriteres, det trenger man for å forstå alt det andre. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #4 Skrevet 26. september 2017 Jeg tenker at man selv kjenner sitt barn best, og kan ta lærernes innspill som et godt råd, uten å følge det slavisk. Hvis barnet leser uten problemer, tenker jeg at jeg heller ville prioritert matteoppgavene. Anonymkode: 6b636...ea2 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #5 Skrevet 26. september 2017 De mente det nok ikke så kategorisk. Har barnet ditt gode lesekunnskaper er det jo hipp som happ, men det de vil er nok at barna først og fremst lærer å lese, for uten å lese kan man ikke gjøre noen av de andre fagene.... Anonymkode: 8fb90...40d 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Skrevet 26. september 2017 Enig med kurslederen. Jeg hadde glatt droppet matte til fordel for lesing, hvis man strevde med begge. Jeg synes også lesing er mye viktigere enn alt annet de lærer på skolen. Selv om det etterhvert finnes mye gode hjelpemidler og det finnes alternativer til ren lesing, er et kunnskapbasert samfunn som vårt helt avhengig av at befolkningen kan ta til seg den kunnskapen. Jeg tror mange undervurdere hvor mye pensum man skal pløye seg i gjennom i løpet av skolegangen. Da vil det å kunne lese skikkelig være en stor fordel. Anonymkode: d0c49...a20 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #7 Skrevet 26. september 2017 Min 2. Klassing er ofte for sliten til lesing. Matte gjør hun fort. Skrivelekse og lesing et ork. Lærer sa at lesingen var viktigst... Nå går lesingen bedre pga hun nå har fått et spesialopplegg hvor hun leser på data. Relemo. Nå går lesingen som en lek og hun leser gladelig 5 ganger. Nå er det bare finskriftleksa som er et ork. Den er ukelekse, så deler opp så hun skrivee litt hver dag. Anonymkode: 3bb0a...9d6
SesameStreet Skrevet 26. september 2017 #8 Skrevet 26. september 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har deltatt på leseveilederkurs for foreldre for 1.klassinger i dag, som forsåvidt var veldig interessant og lærerikt. Men det ble sagt en ting som jeg, etter å ha kommet hjem, begynte å fundere på og kjenne at jeg egentlig var veldig uenig i. Kursleder poengterte viktigheten av å øve på lesing 15 minutter hjemme hver dag, uansett. Så langt ok. Men dersom eleven er sliten eller av annen grunn ikke klarer både mattelekse og lesing skal lesingen komme først, alltid. Så får heller matteleksen være ugjort. Jeg kjenner at dette strider i mot alt inni meg. Joda, jeg forstår virkeligheten av lesing. Men dersom matteleksen alltid utgår, eller ofte for den saks skyld. Hvordan skal da eleven få fundamentet han eller hun trenger for å senere kunne forstå matematikken? Er dette noe som er vanlig blant andre skoler? Tenker jeg helt feil som reagerer på dette? Anonymkode: e5c0e...781 Det betyr ikke at du skal droppe leksene i matte hver uke, men om barnet ditt er sliten en uke så ønsker de at dere som foreldre skal fokusere på lesingen. Vi prioriterer også lesingen, hvert eneste år. (Og som de andre sier, vi leser hele tiden i hverdagen. Mitt barn ser på Masterchef Australia og leser teksten der.) Endret 26. september 2017 av SesameStreet
Vera Vinge Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 Lærere jeg kjenner sier det samme, at god leseforståelse er grunnlaget for all annen læring, også i matte. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #10 Skrevet 27. september 2017 Lesing er viktigere å få i gang i 1. og 2. klasse enn matte. Får ikke eleven til lesing, nei da kommer ikke matte til å bli noe lettere. Det å lære seg å lese er ikke bare bare. Det krever utrolig mye av hjernen, noen ganger kan det bli for mye for enkelte barn og lære flere ting samtidig som lesing. Matte er kjempe viktig det å, men ingenting er så viktig å få til som å kunne lese. Kommer lesingen seg, så kommer matten etter hvert og. Det å kunne lese er grunnlegger for all læring. Anonymkode: 9fa85...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #11 Skrevet 27. september 2017 Det synes jeg var fryktelig bastant. Klart leseferdigheter er veldig, veldig viktig, men matematikk er ikke uviktig, som det nærmest fremstilt på dette kurset. Matte er vel gjerne det faget folk sliter mest med, og det blir ikke akkurat lettere med årene om man ikke henger med fra starten av. Det beste må da være å prioritere det faget man er svakest i? Å insistere på at ungene MÅ lese 15 minutter hver dag og heller droppe matten som de sliter med, blir jo bare dumt. Sååå mye trenger man faktisk ikke å lese for å få gode leseferdigheter, altså. Anonymkode: 53144...872
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #12 Skrevet 27. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det synes jeg var fryktelig bastant. Klart leseferdigheter er veldig, veldig viktig, men matematikk er ikke uviktig, som det nærmest fremstilt på dette kurset. Matte er vel gjerne det faget folk sliter mest med, og det blir ikke akkurat lettere med årene om man ikke henger med fra starten av. Det beste må da være å prioritere det faget man er svakest i? Å insistere på at ungene MÅ lese 15 minutter hver dag og heller droppe matten som de sliter med, blir jo bare dumt. Sååå mye trenger man faktisk ikke å lese for å få gode leseferdigheter, altså. Anonymkode: 53144...872 Jo det gjør man. Dette her er jobben dems, å lære barn. Før måtte barn lære alt, alle fikk like lekser og det ble vanskelig for de som syntes det var vanskelig - å henge med. Nå har de barne i fokus, alle skal få utvikle seg. Men alle lærer ikke i samme tempo! Så om ungen din synes det er vanskelig å lese nå og må kutte ut matte, kan det godt hende at når han knekker lesekoden og begynner å lese sånn som andre, at han tar igjen alle i matte. Det vet du ikke. Hør på hva de sier, det er faktisk helt riktig det de sier. Anonymkode: 9fa85...4e8 3
SesameStreet Skrevet 27. september 2017 #13 Skrevet 27. september 2017 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det synes jeg var fryktelig bastant. Klart leseferdigheter er veldig, veldig viktig, men matematikk er ikke uviktig, som det nærmest fremstilt på dette kurset. Matte er vel gjerne det faget folk sliter mest med, og det blir ikke akkurat lettere med årene om man ikke henger med fra starten av. Det beste må da være å prioritere det faget man er svakest i? Å insistere på at ungene MÅ lese 15 minutter hver dag og heller droppe matten som de sliter med, blir jo bare dumt. Sååå mye trenger man faktisk ikke å lese for å få gode leseferdigheter, altså. Anonymkode: 53144...872 Det er ikke sånn at lærerne sier at du skal skulke leksene i matte hver uke, men om du har et barn som er utrolig sliten en uke og dere ikke kommer noen vei så fokuser på lesingen den uken. Det er ikke noe dumt. Hovedsakelig skal de gjøre begge, men om dere sliter en uke (med vekt på en) så dropp matte. Jeg tror du undervurderer hvor mye barna skal lese når de begynner på de høyere trinnene. Det er mye og det er mange fag. Mye, mye, mye mer enn når jeg gikk på skolen og jeg er ikke blitt tredve år ennå. Nå begynner man å legge grunnlaget for videre læring. Matte har de også på skolen, de gjør oppgaver og lærer der. Hvis du får helt panikk av å tenke på dette så vær litt løsningsorientert. Mange skoler er veldig fleksible og da kan dere sette dere ned en lørdag for å gjøre dem, eller søndag om ukedagene er litt kaotisk en uke. Endret 27. september 2017 av SesameStreet 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #14 Skrevet 27. september 2017 Veldig viktig med lesing. De får ganske lange/vanskelige tekstoppgaver i matematikk allerede i andre klasse, og da er det de som sliter med leseforståelse som ikke klarer oppgavene. Begge deler er selvsagt viktig men lesing er jo base for alle andre fag og helt klart det som bør stå som første prioritet til barnet leser godt. Anonymkode: 2fb6d...3e8 1
Gullik Skrevet 27. september 2017 #15 Skrevet 27. september 2017 Uten lesekunnskap er det vanskelig å tilegne seg annen kunnskap. Derfor er det så viktig. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #16 Skrevet 27. september 2017 Lesing før matte, ja. Lesing er grunnpilarene i all læring... Anonymkode: 5b885...ed3 3
ViljaH Skrevet 27. september 2017 #17 Skrevet 27. september 2017 De sier lesing er viktigst av alt i småskolen hos oss også. Men jeg skjønner ikke alt dette strevet, ingen som satt å nileste slik med meg. Vi leste bare på skolen, og vi gikk 3 dager i uka. Innen 5.klasse var jeg en lesehest som pløyde gjennom bøkene i biblioteket. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #18 Skrevet 28. september 2017 10 timer siden, ViljaH skrev: De sier lesing er viktigst av alt i småskolen hos oss også. Men jeg skjønner ikke alt dette strevet, ingen som satt å nileste slik med meg. Vi leste bare på skolen, og vi gikk 3 dager i uka. Innen 5.klasse var jeg en lesehest som pløyde gjennom bøkene i biblioteket. Det at DU pløyde gjennom bøkene betyr ikke at flertallet gjorde det. På den tiden var der veldig mange som aldri lærte å lese for å lære. Enkelte ble til og med bedt om å slutte på skolen fordi de "ikke hadde evner". Som lærer må jeg si meg enig i at lesing er den viktigste leksen. Det er ikke mulig for læreren å lese med alle elevene hver dag. Det betyr ikke at matematikk blir nedprioritert! Det jobbes mye med faget på skolen, og på så mange ulike måter at det går fint om man dropper leksene innemellom. Anonymkode: 2cb97...a16
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #19 Skrevet 28. september 2017 På Tuesday, September 26, 2017 den 22.54, AnonymBruker skrev: Har deltatt på leseveilederkurs for foreldre for 1.klassinger i dag, som forsåvidt var veldig interessant og lærerikt. Men det ble sagt en ting som jeg, etter å ha kommet hjem, begynte å fundere på og kjenne at jeg egentlig var veldig uenig i. Kursleder poengterte viktigheten av å øve på lesing 15 minutter hjemme hver dag, uansett. Så langt ok. Men dersom eleven er sliten eller av annen grunn ikke klarer både mattelekse og lesing skal lesingen komme først, alltid. Så får heller matteleksen være ugjort. Jeg kjenner at dette strider i mot alt inni meg. Joda, jeg forstår virkeligheten av lesing. Men dersom matteleksen alltid utgår, eller ofte for den saks skyld. Hvordan skal da eleven få fundamentet han eller hun trenger for å senere kunne forstå matematikken? Er dette noe som er vanlig blant andre skoler? Tenker jeg helt feil som reagerer på dette? Anonymkode: e5c0e...781 Hvor ofte er en 1. Klassing så trøtt og uopplagt at han ikke får gjort all leksen? Om matteleksen ikke blir gjort i uken så må da ansvarlige foreldre kunne sette seg ned med barnet og få gjort all matteleksen i løpet av helgen? Eller er foreldrene så travle 24/7 at lekser er noe barnet alene får ansvaret for? Om barnet dropper lesingen en gang i blant, så er det å bli lest for også viktig for forståelsen av skriftlig informasjon. En annen sak er at for å "Fatte Matte" så må man ofte også beherske lesingen. Anonymkode: 1d0a2...d39
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #20 Skrevet 28. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte er en 1. Klassing så trøtt og uopplagt at han ikke får gjort all leksen? Om matteleksen ikke blir gjort i uken så må da ansvarlige foreldre kunne sette seg ned med barnet og få gjort all matteleksen i løpet av helgen? Eller er foreldrene så travle 24/7 at lekser er noe barnet alene får ansvaret for? Om barnet dropper lesingen en gang i blant, så er det å bli lest for også viktig for forståelsen av skriftlig informasjon. En annen sak er at for å "Fatte Matte" så må man ofte også beherske lesingen. Anonymkode: 1d0a2...d39 Er enig i denne. Kan skjønne at enkelte er trøtte og slitne en dag eller to i uka, og at det ikke da alltid er like lett å få gjort lekser, men ikke hver dag. Da bør man kanskje revurdere fritidsaktiviteter. Anonymkode: 33436...d42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå