Gå til innhold

Hva er galt med ordet neger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva er egentlig galt med det? Det er jo ikke ulovlig å si, men noen mener det er negativt. Flere mørkhudede kaller jo hverandre "nigger/nigga". Da kan det ikke være så negativt?

Hvis jeg ser flere hvite mennesker og så en svart mann ved siden(og alle f.eks har ca samme klær), og jeg skal forklare han, så sier jeg jo "han negeren".

Anonymkode: ed697...89d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange mener at neger er et rasistisk ord fordi det opprinnelig hadde en betydning alá mørkemenn og underjordisk.

Anonymkode: 4805d...481

Skrevet

Det har noe med konnotasjonen når en hvit person sier det om en svart. Stikkord: historien.

Anonymkode: 927c0...da5

• Liker 9
Skrevet

Har også noe med slavetida å gjøre. Da ble "negrene"  solgt på markedet som slaver. Jeg sier ikke neger blant folk, jeg sier heller afrikansk utseende.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, bettsa skrev:

Har også noe med slavetida å gjøre. Da ble "negrene"  solgt på markedet som slaver. Jeg sier ikke neger blant folk, jeg sier heller afrikansk utseende.

Er det lov å si "svart" og "mørk" da?

Skrevet
Akkurat nå, Blair Waldorf skrev:

Det er politisk ukorrekt.

joda, men jeg sier jo ikke neger om noen til noen jeg ikke kjenner. Jeg sier bare ordet neger om noen til familie og venner. 

Skrevet

Som del av svartes borgerrettighetskamp i USA utviklet det seg ideer om at visse uttrykk er en styggedom som står i veien for kampen om like rettigheter på tvers av rasetilhørighet. Disse ideene har blitt importert over dammen og resultatet av det er at mange her i Norge kjemper for tabuisering av tilsvarende og lignende uttrykk i vårt språk.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å si "svart" og "mørk" da?

Ja, like lov som det er å si lys, blond osv.

"Neger" kan vel i så måte sammenlignes med å bruke "arisk" om lyse mennesker, det har noen veldig uheldige konnotasjoner..

Og hvis det ikke er hudfargen eller hårstrukturen som er det relevante, så kan man gjerne prøve å finne andre beskrivelser som ikke skiller så veldig mellom "oss" og "dem". Jeg jobber med barn, og henger seg i mye mindre grad opp i hudfarge osv, de sier "han med den blå genseren", mens moren kanskje sier "er det han med mørk hud"?

Anonymkode: 3246e...cf4

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.fordommer.no/FordommerMytene/Neger-betyr-bare-svart

Det er ikke opp til majoriteten å bestemme hva en minoritet skal kalles. Det er toppen på imperalistisk arroganse.

Anonymkode: c8023...1c2

Det er ikke nødvendigvis all verdens logikk i at noen meningsbærere skal diktere hvordan en større gruppe mennesker skal omtale en mindre gruppe mennesker de selv hevder å tale på vegne av. Det er heller ikke sikkert alle i minoriteten er enige med høylytte meningsbærere som hevder, eller tvinger seg til, å tale på vegne av resten av minoriteten. Man kan også snu det hele på hodet, og stille spørsmål ved om minoritetens rett til å bestemme noe om hvordan majoriteten skal omtales. Først og fremst er vi alle uansett individer.

Toppen av imperialistisk arroganse kan man like gjerne tillegge det at amerikansk historie og uttrykksmåter skal legge føringer for hvordan andre befolkninger i andre land skal oppfatte lignende uttrykk i sine egne språk. Tabuiseringen av ordet neger her i Norge er en konsekvens av den voldsomme amerikanske kulturpåvirkningen, som man gjerne kan kalle amerikansk imperialisme.

• Liker 2
Skrevet

Synes det blir for dumt å reagere på slike bagateller.

De som prater swahili kaller jo oss hvite for "mzungu" f.eks. Kunne ikke falt meg inn og "misforstått" ordet når jeg ble kalt det der nede. 

Anonymkode: 861b6...c40

Skrevet
29 minutter siden, bettsa skrev:

Har også noe med slavetida å gjøre. Da ble "negrene" solgt på markedet som slaver. Jeg sier ikke neger blant folk, jeg sier heller afrikansk utseende.

"Negrene" ble altså solgt på markedet som slaver en gang i tiden, og av den årsak skulle det være tabu å bruke ordet neger i dag. Hva da med ordet slave? Argumentet ditt skulle tilsi at ordet slaver burde være enda mer tabu. Men det er det jo ikke. Ordet slave kommer av de mange slaviske folk som ble satt i slaveri. Det har ikke ført til at ordet slave, slaver eller slaveri har blitt tabu av den grunn.

Hva vil forresten afrikansk utseende si? Ordet Afrika har visstnok sin opprinnelse fra et folk i Nord-Afrika og var ikke knyttet til befolkningen sør for Sahara. Tatt mangfoldet i den afrikanske befolkning i betraktning blir ordet afrikansk utseende ganske upresist. Omtrent som asiatisk utseende heller ikke sier så altfor mye.

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, bettsa skrev:

Afrikansk utseende er så mangt. Eller tror du en fra Egypt og en fra Sierra Leone ser like ut ?

Anonymkode: 9b82a...9cf

Skrevet
4 minutter siden, Klossmajor skrev:

"Negrene" ble altså solgt på markedet som slaver en gang i tiden, og av den årsak skulle det være tabu å bruke ordet neger i dag. Hva da med ordet slave? Argumentet ditt skulle tilsi at ordet slaver burde være enda mer tabu. Men det er det jo ikke. Ordet slave kommer av de mange slaviske folk som ble satt i slaveri. Det har ikke ført til at ordet slave, slaver eller slaveri har blitt tabu av den grunn.

Hva vil forresten afrikansk utseende si? Ordet Afrika har visstnok sin opprinnelse fra et folk i Nord-Afrika og var ikke knyttet til befolkningen sør for Sahara. Tatt mangfoldet i den afrikanske befolkning i betraktning blir ordet afrikansk utseende ganske upresist. Omtrent som asiatisk utseende heller ikke sier så altfor mye.

Selvfølgelig, ordet slave i seg selv er ikke et problem. men bruker man ordet "slave" som et kallenavn på en mørkhudet - da er det ille. Verre enn ordet neger. 

Anonymkode: 7c87b...177

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva er egentlig galt med det? Det er jo ikke ulovlig å si, men noen mener det er negativt. Flere mørkhudede kaller jo hverandre "nigger/nigga". Da kan det ikke være så negativt?

Hvis jeg ser flere hvite mennesker og så en svart mann ved siden(og alle f.eks har ca samme klær), og jeg skal forklare han, så sier jeg jo "han negeren".

Det vitner om at du er sosialt klønete. Det slår negativt ut for deg å bruke slike uttrykk. Hvis jeg skal peke ut en mørkhudet mann blant andre, lyse folk, sier jeg jo: "Han mørke".

Anonymkode: d8aa9...7d7

• Liker 5
Skrevet

Folk som kaller afrikanere for negere er blant de mest harry menneskene som finnes!

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, ordet slave i seg selv er ikke et problem. men bruker man ordet "slave" som et kallenavn på en mørkhudet - da er det ille. Verre enn ordet neger. 

Anonymkode: 7c87b...177

Følger man argumentet om at ordet neger er ille fordi det gir konnotasjoner til en tid hvor deler av befolkningen i Afrika-sør-for-Sahara ble solgt som slaver til eksterne befolkningsgrupper, skulle det tilsi at også ordet slave i seg selv skulle være vel så ille. Når en her over skriver at negrene ble solgt på markedet som slaver ligger det implisitt at de ble solgt som om de var slavere. Det skulle innebære at slavere er laverestående enn negre. På norsk har man fra gammelt av ordet trell som er synonym til slave. Hvorfor bruke ordet slave, når det bygger på tragiske skjebner fra slavernes forhistorie, når man kan bruke ordet trell som betyr det samme? 

Skrevet
1 minutt siden, Mystix skrev:

Folk som kaller afrikanere for negere er blant de mest harry menneskene som finnes!

Du møter deg selv litt i døra her da. Du omtaler en gruppe mennesker med et nedlatende ord på bakgrunn av at de omtaler en annen gruppe mennesker for et ord du oppfatter nedlatende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...