Gå til innhold

Erfaringer med PFC?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så mye hell med hormonprevensjon. Har prøvd så og si alt, untatt spiraler av alle slag, og disse er for meg utelukket av diverse personlige årsaker. Det eneste jeg til nå ikke får bivirkninger av er p-sprøyte, men på grunn av familiehistorie på begge sider med hjerteproblemer, anbefaler legen min at jeg ikke fortsetter med denne så altfor lenge nå. 

Jeg og kjæresten min har sammen kommet fram til at "vi" skal forsøke oss på en sånn PFC, eller fertilitetsmonitor. Det hadde ikke vært verdens undergang hvis jeg skulle bli gravid, men vi hadde helst sett at det ikke skjedde akkurat nå, så derfor tenker vi at dette er en grei rute å gå nå. Jeg bruker heller ikke prevensjonsmidler for noen plager eller sykdommer, det er kun for å motvirke graviditet.

Problemet er bare at det er så sinnsykt mange, og alle lover jo all verden. Jeg har i utgangspunktet trodd at den slags bare var noe tull, men etter å ha lest litt mer begynner jeg å helle mot at det er mer i det enn jeg først trodde. Det kan også hende jeg har lest meg litt blind på det hele, da det skrives så mye flott om "hormonfri prevensjon", og at det hele bare er tull. Dette er en helt ny verden for meg, så jeg håper noen kan komme med litt innsikt. 

Dette er det jeg så langt har sett på, og mine tanker rundt det.

ClearBlue fertilitetsmonitor: For meg virker dette i utgangspunktet tryggest, da man har noe helt konkret, altså hormoner i urinen å forholde seg til. Det er dog det dyreste alternativet, og foruten om prisen på selve monitoren kommer det jo på 200-300 kroner i måneden for testpinner. 

LadyComp: Av alle temperaturmålerene er jo denne den mest etablerte. Den har jo blitt reklamert for i åresvis, og det er så vidt jeg kan se ganske stor enighet om at den fungerer tålig greit. Dyr å kjøpe, men den skal vare lenge, så det "tjener" man jo inn. Uansett billigere enn barn. Kjipt med så stor utgift hvis jeg skulle finne ut av at dette ikke er noe for meg. 

Pearly: I grunn de samme argumentene for og imot som med LadyComp. Litt billigere, men også litt enklere. 

Natural Cycles: Jeg vet det har vært mye kontrovers med denne, spesielt her til lands hvor alle bloggerene fikk en, og "alle" gikk ut og advarte mot den. I mellomtiden har den derimot blitt godkjent EU som prevensjon, og "bestått" kliniske tester, og så vidt jeg har forstått regnes den som omtrent like sikker som Pearly og LadyComp. Jeg trekkes nok litt mer mot denne selv. Her legger man inn data i en app, som har litt flere "evner" enn de andre computerne, og er litt smartere. Et annet aspekt er prisen. Du betaler 699 i året for bruk av appen, og da følger termometer med, eller 99 i måneden, og da må man kjøpe termometer ved siden av til snaue 300 kroner. Selvfølgelig blir dette dyrere i lengden, men det aspektet at jeg kan prøve ut konseptet før jeg punger ut 5000 kroner på et termometer er svært tiltrekkende. Dessuten bruker jeg røft regna rundt 600 kroner i året på prevensjon nå også, så det er overkommelig. 

Jeg er bare så usikker på om dette har noe for seg. Er det noen som har noen erfaringer? For/imot? Er det mye hassle, er det så trygt som de sier hvis man bruker de som man skal? 

Anonymkode: cbd7c...5a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...