Gå til innhold

sjekket mine pensjonstall, ble skuffet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

når jeg så det var på 206000. er jo ikke mulig og leve på det når man fyller 67 år.

regnet vis jeg går opp til 460000 i årslønn frem til jeg er 67 så ble det 217000. kan jo ikke leve på det.

er det slik at vis man finner en vettug jobb så kan man få en pensjon spare avtale hos arbeidsgiver også`?

for seriøst jeg har ingen peiling på pensjon. kjenner jeg får litt panikk nå er 37 år nå

Anonymkode: 81869...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har fortsatt mange år igjen før du skal ta ut pensjon og de fleste går opp en god del i lønn fra de er 37 til de er 67... Samtidig er det en kjensgjerning at vi i vår generasjon ikke får en pensjon i nærheten av det våre foreldre kunne få. Det må spares inn på pensjonsutbetalingene. 

Var de tallene du fikk pensjon fra bare NAV, eller inkluderte de den obligatoriske tjenestepensjonen du har gjennom arbeidsgiver?

Skrevet

Jobber du i staten får du pensjon fra statens pensjonskasse. Jobber du i private firma har de gjenre innskuddspensjon e.l. 

Men du kan jo spare selv? Det er det som er anbefalt. Om du ønsker anstendig pensjon, så må du ta grep og spare selv. 

Husk også på at som innen du har nådd pensjonsalder har du gjerne betalt ned lån, og sitter da gjeldfri i egen bolig. Så utgiftene dine er gjerne mindre som pensjonist også. 

Anonymkode: b8db4...653

Skrevet

Du må spare selv, gjerne i aksjefond.

Anonymkode: c8136...9d2

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

når jeg så det var på 206000. er jo ikke mulig og leve på det når man fyller 67 år.

regnet vis jeg går opp til 460000 i årslønn frem til jeg er 67 så ble det 217000. kan jo ikke leve på det.

er det slik at vis man finner en vettug jobb så kan man få en pensjon spare avtale hos arbeidsgiver også`?

for seriøst jeg har ingen peiling på pensjon. kjenner jeg får litt panikk nå er 37 år nå

Anonymkode: 81869...b61

Du kan egentlig glede deg over de tallene der, for de er slik det ser ut for deg pr. i dag.

Om 30 år når du er pensjonist, har systemet gjennomgått minst 2 nye store reformer. Om du tror et sekund at de reformene fører til at du får mer eller likt i pensjon slik det ser ut i dag, tar du styggelig feil.

Innvandring og eldrebølgen kommer til å knuse folks pensjoner. De vet det bare ikke ennå.

Anonymkode: 9bc98...821

• Liker 6
Skrevet

Pensjonssystemet er faktisk veldig generøst, er en grunn til at det har blitt strammet bittelitt ned på. De færreste betaler over 200 000 i skatt i året, for å betale for 30+ år med pensjon, pluss gratis helsevesen. Alle kan leve på dagens minstepensjon, fordi man skatter ikke av pensjon før man når 190 000, og skatter kun av første kronen over dette beløpet. Så man må ta med den gunstige pensjonsbeskattningen med i regnskapet. Anbefaler alle å spare i IPS hvis man vil ha mer i pensjon.

Anonymkode: 4b82f...31e

• Liker 3
Skrevet

Klart du kan leve på det TS, til sammenligning så har en minstepensjonist i 2017  på ordinær sats kr 172 711

Men klart det er ikke mye å rutte med. Sjekk om du har pensjonssparing på jobben din, men begynn også å spare selv. Nå i desember kommer det en ny type pensjonssparing som er den mest gunstigste pensjonssparing man kan ha; IPS, individuell pensjonssparing. Skaff deg en slik når den kommer, og spar de 40 000 man kan spare pr år der, men også invester i aksjefond og eller i indexfond som sparing til pensjonisttilværelsen.

https://www.smartepenger.no/pensjon/504-ips-pensjonsforsikring

Anonymkode: 58b7e...f82

• Liker 2
Skrevet

Har 30.000,- i pensjjon pr. Mnd. Lite skatt, gjeldfri og lever kjempe bra

Anonymkode: 2baed...a95

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart du kan leve på det TS, til sammenligning så har en minstepensjonist i 2017  på ordinær sats kr 172 711

Men klart det er ikke mye å rutte med. Sjekk om du har pensjonssparing på jobben din, men begynn også å spare selv. Nå i desember kommer det en ny type pensjonssparing som er den mest gunstigste pensjonssparing man kan ha; IPS, individuell pensjonssparing. Skaff deg en slik når den kommer, og spar de 40 000 man kan spare pr år der, men også invester i aksjefond og eller i indexfond som sparing til pensjonisttilværelsen.

https://www.smartepenger.no/pensjon/504-ips-pensjonsforsikring

Anonymkode: 58b7e...f82

Er pensjonsestimatet justert for inflasjon da? 200 000 kr i dag tilsvarer vel rundt 100 000 kr om 40 års tid.

Anonymkode: 5ed68...80b

• Liker 1
Skrevet

Jeg lever med 14.000 utbetalt, og jeg klarer meg. Når jeg blir pensjonist vil jeg bli minstepensjonist uten noe ekstra da jeg ikke har mulighet til å spare opp noe, men jeg klarer meg jo nå så da vil jeg vel klare meg i fremtiden også.

Anonymkode: fa804...a5e

• Liker 1
Skrevet

Synes det er litt rart at du ikke har sjekket dette opp før du er jo ikke akkurat så ung...

Uansett, kjenner ei på jobb som og gikk inn og sjekket da hun hadde planer om å gå av når hun var 62, hun er nå 60. Hun hadde tjent opp utrolig lite til å ha jobbet i over 45 år, så man få ikke så mye når man ikke har spart opp noe selv. Trodde folk visste dette jeg.

Anonymkode: 7b417...c62

• Liker 2
Skrevet

Tanken på at en eldre person oppdager for sent i livet hvor lite de kommer til å få synes jeg er ganske trist. Jeg vet at dagens pensjonister får mye mer enn det jeg kommer til å få av staten, men det er trist, uansett. Jeg skulle ønske det var mer fokus på egen pensjonssparing. Det er så mange som bruker mye penger på bolig, bil og oppussing, men så sparer de ingenting eller alt for lite til pensjon. Jeg tror at mange ville ha moderert seg litt når det gjelder forbruk dersom de faktisk hadde peiling på hvor viktig pensjonssparing er.

Anonymkode: b539a...1e8

• Liker 3
Skrevet

Takk de som er for innvandring.

Skulle vi ikke fødd på halve afrika og midtøsten, så kunne vi ha hatt mye bedre pensjonstall fra staten.

Hva tror du stortingsrepresentantene før. Eller nei. Best å ikke sjekke.

Anonymkode: a4b50...ee1

• Liker 8
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Takk de som er for innvandring.

Skulle vi ikke fødd på halve afrika og midtøsten, så kunne vi ha hatt mye bedre pensjonstall fra staten.

Hva tror du stortingsrepresentantene før. Eller nei. Best å ikke sjekke.

Anonymkode: a4b50...ee1

Dette bli for dumt. Vi før jo ikke på "halve Afrika og Midtøsten" nå heller. En kan ikke heller forvente at en skal "få" alt fra staten. Det er  mange som kunne spart opp gode penger til pensjon, men som heller velger å bruke pengene på dyrere bolig, unødvendig forbruk og biler! "Vi kan jo ikke spare til pensjon nå, er jo enda ung!".

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville aldri bundet opp 40 000 i året i ips. Jeg ville knapt bundet noe på den måten. Jeg sparer til pensjon i en litt mer fleksibel løsning, hvor man kan ta ting ut før pensjonsalder om det er krise. Spesielt når man skal kjøpe hus er det jo litt dumt å binde så mye penger i noe man ikke får kloen i før man er 62. 

Det er jo ikke bare et spørsmål om hva man tjener mest på; det er også et spørsmål om hva man er komfortabel med. Jeg vil heller ha en god buffer og føle meg litt sikrere, og da heller få litt lavere avkastning, enn å ha høy risiko og binde opp penger men få god avkastning. 

Anonymkode: b8db4...653

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever med 14.000 utbetalt, og jeg klarer meg. Når jeg blir pensjonist vil jeg bli minstepensjonist uten noe ekstra da jeg ikke har mulighet til å spare opp noe, men jeg klarer meg jo nå så da vil jeg vel klare meg i fremtiden også.

Anonymkode: fa804...a5e

Hvis de eier og har nedbetalt boliglån vil du sikkert klare Det, men ingen vet hvordan leieprisene blir i fremtiden og da blir det værre.

Anonymkode: c8136...9d2

Skrevet

Om 35 år, når du blir pensjonist, er hele poengsystemet brutt sammen og alle får en lik alderstrygd, akkurat så mye at du såvidt overlever.
Og ikke nok med det, trygda er behovsprøvd, så om du har privat pensjonsutbetaling, blir det trukket ifra. Eller om du har bankinnskudd eller lignende.
Det du derfor må gjøre, om du vil ha litt mer å rutte med i alderdommen, er å spare, og spare slik at ikke rikdommen din er umiddelbart synlig for myndighetene. Altså ikke bank og aksjer, men kanskje gjenstander som ikke tar for stor plass, holder seg i verdi og er forholdvis lett omsettelige. Tenk på det!

• Liker 2
Skrevet

Tror nok det er mange som kommer til å få seg en overraskelse, slik du gjorde, i fremtiden.

Du bør spare selv på egenhånd. Gjerne i et globalt indeksfond, slik at du slipper å binde kapitalen i en eller annen pensjonsparingsordning med merkelige regler for skatt og uttak som endrer seg fra regjering til regjering.

Anonymkode: 578de...867

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bli for dumt. Vi før jo ikke på "halve Afrika og Midtøsten" nå heller. En kan ikke heller forvente at en skal "få" alt fra staten. Det er  mange som kunne spart opp gode penger til pensjon, men som heller velger å bruke pengene på dyrere bolig, unødvendig forbruk og biler! "Vi kan jo ikke spare til pensjon nå, er jo enda ung!".

Ta deg sammen. Hele oljefondet på 8000 milliarder er bundet opp i pensjoner. Når vi i tillegg får 100-vis av milliarder i extrakost pga innvandring, er det vel lov å tenke selv, vel?

Hvordan tror du det hadde sett ut om imigrantbølgen på 30000 i 2015 hadde fortsatt med økende styrke i 10-15 år og enda mer?

Du må forstå at staten tar høyde for dette, det vil skje og de vet det så altfor godt.

Anonymkode: 9bc98...821

• Liker 5
Skrevet

Vi som har uføretrygd i dag, hvor mye mindre (enn vi får i dag) får vi når vi blir 67 år?

Anonymkode: 487ef...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...