AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #1 Skrevet 25. september 2017 Hei! Jeg var på besøk hos min svigerdatter og ble litt skremt. De bor sammen 50 % siden hun studerer i en annen by. Jeg har jo merket at hjemmet deres har forandret seg etter hun kom inn i bildet, og ting er liksom ikke godt nok lenger. Hun rydder hele tiden, blir kjempe sint hvis noe er ute av orden (sokker på stuegulvet f.eks.). Jeg var som sagt på besøk hos henne i leiligheten hennes i nabobyen, og jeg ble litt skremt. Det var ikke et støvkorn og se, alle glass og fat lå stablet, kjøkkenbenken var shinet, det var brettekant på alle håndkler og alle klær på badet (hun har en sånn korg-greie som ikke har skapdører) - t-skjortene var inndelt i farger og alle sokkene var sammenbrettet. Kan dette være en tvangslidelse? Hun er litt spesiell, men veldig kjekk og grei. Jeg tror dog at en slik diagnose ikke vil være bra for sønnen min. Han er vant med å ha det normalt med klær på gulvet, oppvask i vasken og litt mer ''casual''. Anonymkode: 58439...0da
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Det har du absolutt ingenting med. Hva du tror er bra for sønnen din eller ikke er også irrelevant. Forstår flere og flere av disse svigermortrådene som dukker opp om det er sånn som dette dere er. Anonymkode: d2135...d3e 28
HederaHelix Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 Jeg hadde blitt forbannet av sokker på stuegulvet selv. Og jeg er langt unna noe ryddefreak. Og at det er i orden når du er på besøk er faktisk normalt, man rydder ekstra når noen skal komme inn i ens hjem. 24
Outlander Skrevet 25. september 2017 #4 Skrevet 25. september 2017 Kanskje det er fordi svigermor skulle komme på besøk og hun var redd hun ville bli dømt? 36
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #5 Skrevet 25. september 2017 Hun har så klart shinet fordi du skulle komme på besøk og hun vil være den perfekte kjæresten for din sønn og imponere svigermor. Hun høres absolutt perfeksjonistisk ut, men det er ingen sykdom. Det vitner bare om et menneske med stor selvdisiplin som kan bruke den disipilnen til mer enn å rydde etter kjæresten hvis hun vil. Anonymkode: 28da8...e14 6
Hactar Skrevet 25. september 2017 #6 Skrevet 25. september 2017 (endret) Normalt med sokker på gulvet og oppvask på benken? Altså, det forekommer jo, men det er ikke slik at det trengs for hjemmekosens del. Svigerdatteren din trenger ikke ha OCD bare fordi hun rydder sokkene med en gang og ikke etter at de har fått ligge og rote litt. Tror du skal ta er skritt tilbake her. Klart hjemmet vil forandre seg litt når de er to som skal bo der. Min mor klarte ikke å forholde seg til det, og klandret svigerinnen min for alle intriørgrep hun var uenig i. Hun gikk så langt som å mene at min bror var undertrykt fordi de hadde "slik" sofa og ikke "sånn". Endte med at min svigerinne fikk fnatt av hele svigermor, og kontakten var anstrengt lenge. Endret 26. september 2017 av Hactar 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #7 Skrevet 25. september 2017 Du høres jammen ut som en trivelig svigermor du. Det er heldigvis totalt uvesentlig hva du måtte mene er "bra" for sønnen din eller ikke. Sønnen din har valgt henne, og din jobb som mor er å prøve ditt aller beste for å like henne og ønske henne velkommen i familien. Er du en sånn svigermor som egentlig ikke synes noen er bra nok for veslegutten din? For tipper du ikke hadde jublet om hun var ei sjuske uten orden på ting heller. Jeg hadde også klikket litt hvis det lå sokker å fløt på gulvet når vi fikk besøk. Så pinlig - særlig hvis man ikke har barn og slik, for da er det jo mer vanlig med litt rot. Har nok litt støv på hjernen selv, men det er da ikke snakk om noen tvangslidelse av den grunn. Det er veldig vanlig å rydde når man får besøk. Har du tenkt over at hun kanskje prøver å imponere deg ved å være ordentlig? Synes ingenting av det du nevner virker merkelig. Det er da helt vanlig å ha glass og fat stablet, kjøkkenbenken ren og pent brettede håndklær? Hvordan ser det ut hos deg egentlig? Skittentøyet utover golvet og brødsmuler på benken når du får besøk? At du går å inspiserer huset hennes - DET er spesielt. Sikker på at dette ikke bare handler om at du ikke takler at det skjer endringer i din sønns liv? At du føler det er et slags angrep på ham når det har skjedd endringer i huset? Når man bor sammen med noen så må man kompromisse. Klart hjemmet deres er endret nå. Det bor en person til der. Hun har kanskje noen krav, og det har sikkert sønnen din også. Han er vel en voksen mann. Han klarer vel å takle det selv dersom dette er et problem. Anonymkode: 57779...86e 9
Gjest Catalina Culès Skrevet 25. september 2017 #8 Skrevet 25. september 2017 (endret) Hun har ikke OCD selv om hun liker å ha det ryddig rundt seg, er vel heller sønnen din som har vokst opp i et rote hjem. Og du burde passe dine egne saker. Endret 25. september 2017 av Catalina Culès
SesameStreet Skrevet 25. september 2017 #9 Skrevet 25. september 2017 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg var på besøk hos min svigerdatter og ble litt skremt. De bor sammen 50 % siden hun studerer i en annen by. Jeg har jo merket at hjemmet deres har forandret seg etter hun kom inn i bildet, og ting er liksom ikke godt nok lenger. Hun rydder hele tiden, blir kjempe sint hvis noe er ute av orden (sokker på stuegulvet f.eks.). Jeg var som sagt på besøk hos henne i leiligheten hennes i nabobyen, og jeg ble litt skremt. Det var ikke et støvkorn og se, alle glass og fat lå stablet, kjøkkenbenken var shinet, det var brettekant på alle håndkler og alle klær på badet (hun har en sånn korg-greie som ikke har skapdører) - t-skjortene var inndelt i farger og alle sokkene var sammenbrettet. Kan dette være en tvangslidelse? Hun er litt spesiell, men veldig kjekk og grei. Jeg tror dog at en slik diagnose ikke vil være bra for sønnen min. Han er vant med å ha det normalt med klær på gulvet, oppvask i vasken og litt mer ''casual''. Anonymkode: 58439...0da Sokker på stuegulvet? Hvem i alle dager slenger fra seg sokker på stuegulvet? Herregud. Og det er dumt å blande seg inn i forholdet din sønn har med henne, han er en voksen mann og tar sine egne avgjørelser. Endret 25. september 2017 av SesameStreet 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #10 Skrevet 25. september 2017 What??? Høres ut som ditt syn på rydding og vasking er verre enn hennes... Jeg har det likedan hjemme hos meg, og har ikke OCD (er utredet for det da jeg tok en full utredning for alt mulig). Det er ganske stor forskjell på å være ryddig og ha OCD - som er en ganske alvorlig tvangslidelse (der man f. eks. tror at ens mor dør hvis det ligger en sokk på gulvet eller at huset brenner ned hvis man ikke sparker i komfyren 12 ganger før man går ut av huset). Anonymkode: c71df...1e3 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #11 Skrevet 25. september 2017 iOiOiO - som vanlig går KG i strupen på svigermødre Mange her har hengt seg opp nettopp fordi en svigermor mente og tenkte noe.... Jeg elsker min svigermor, og tar meg ikke nær av en slik synsing. Jeeesssus, altså, så folk blir fornærmet. Anonymkode: a4a20...299 2
Tiara07 Skrevet 25. september 2017 #12 Skrevet 25. september 2017 Nei, er det noe man har lært fra KG så er det at svigermødre skal ikke mene noe!!! Da er de troll!!! Har heldigvis lenge igjen til mine barn blir store, så da har jeg god tenketid på at jeg ikke skal være troll, men godta alt svigerdøtrene mine og hennes familie synes er riktig 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #13 Skrevet 25. september 2017 Jeg har tellekanter på det meste og ryddige skap og skuffer. Null OCD men jeg rydder opp etter meg med det samme for jeg ser ikke poenget med å utsette noe jeg uansett må gjøre. Anonymkode: a1aa3...6bd 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #14 Skrevet 25. september 2017 Kanskje hun rydder etter Kon-Maris metode? Det er jo veldig trendy for tiden. Anonymkode: 96f66...9fe 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #15 Skrevet 25. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg var på besøk hos min svigerdatter og ble litt skremt. De bor sammen 50 % siden hun studerer i en annen by. Jeg har jo merket at hjemmet deres har forandret seg etter hun kom inn i bildet, og ting er liksom ikke godt nok lenger. Hun rydder hele tiden, blir kjempe sint hvis noe er ute av orden (sokker på stuegulvet f.eks.). Jeg var som sagt på besøk hos henne i leiligheten hennes i nabobyen, og jeg ble litt skremt. Det var ikke et støvkorn og se, alle glass og fat lå stablet, kjøkkenbenken var shinet, det var brettekant på alle håndkler og alle klær på badet (hun har en sånn korg-greie som ikke har skapdører) - t-skjortene var inndelt i farger og alle sokkene var sammenbrettet. Kan dette være en tvangslidelse? Hun er litt spesiell, men veldig kjekk og grei. Jeg tror dog at en slik diagnose ikke vil være bra for sønnen min. Han er vant med å ha det normalt med klær på gulvet, oppvask i vasken og litt mer ''casual''. Anonymkode: 58439...0da Så det er sønnen din som har diagnosen sier du? So what om hun har ocd. Ser bare ikke problemet. Typisk svigermonster som er på vei ut av sitt skap kan det høres ut som utfra innlegget. Anonymkode: 02424...948 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #17 Skrevet 26. september 2017 Hei du svigermor! For det første så er det ikke uvanlig å rydde og systematisere ting og tang før man får besøk. Og kanskje spessielt før svigermor kommer? Det trenger man ikke å ha OCD for. Jeg har selv en diagnose som heter tvangslidelse (ocd). Jeg vil anbefale deg å lese litt om dette før du bekymrer det unødig om dette. Ocd finnes i flere varianter og grader. Å vet du hva som er gøy, alle mennesker har sin lettere grad av rutiner som man gjennomfører. Det å rydde og sortere, sjekke at komfyren er avslått, er døra låst? Osv er normalt. Det at din svigerdatter sorterer ting etter farger, rydder kjøkkenet sitt og bretter sokkene sine. Hvordan tror du det ikke kan være bra for sønnen din? Jeg har selv et småbarn og samboer og vi har det veldig bra sammen! Jeg skader ingen av dem ved at jeg har den diagnosen jeg har, da den finnes i så mange varianter og grader. Så hva om hun hadde OCD? Anonymkode: 465d5...bfe 4
Hactar Skrevet 26. september 2017 #18 Skrevet 26. september 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: iOiOiO - som vanlig går KG i strupen på svigermødre Mange her har hengt seg opp nettopp fordi en svigermor mente og tenkte noe.... Jeg elsker min svigermor, og tar meg ikke nær av en slik synsing. Jeeesssus, altså, så folk blir fornærmet. Anonymkode: a4a20...299 Så du ville synes det var helt greit om din svigermor på så spinkelt grunnlag spekulerte på om du hadde en diagnose, og at du derfor ikke ville være bra for hennes sønn? Den slags utspill ville ikke jeg tatt pent fra andre enn helsepersonell. Endret 26. september 2017 av Hactar 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #19 Skrevet 29. september 2017 Enig med de fleste her. Du har ikke nevnt noe som høres alarmerende ut. Er det lenge siden de flyttet inn? Hvis ikke kan det hende det er derfor det er så ryddig. Da tar man ofte å rydder ordentlig, legger ting riktig på plass, vasker av ting osv. Ellers er det vanlig å rydde opp hvis man får besøk, og noen mennesker har ikke diagnose bare fordi man liker å ha det ryddig. Uansett om hun har det er det bare et stort problem om hele livet hennes blir styrt av det. Altså kan ikke jobbe, og reiser ikke bort fordi man må være hjemme å rydde, skriker til barna sine for de har lagt noe feil. Da mener jeg ikke om hun blir litt irritert fordi en sokk ligger på stuegulvet. Noe jeg skjønner burde ligger der, og hvert fall ikke om man har gjester. Det at huset forandre seg når det flytter inn en helt annen person er normalt. De får inn hennes ting, og jenter er kjent for å ville vaske og rydde mer enn gutter (ikke alle selvfølgelig). Jeg tenker at dette trenger du ikke bekymre deg før sønnen din eller barnebarn kommer å forteller om ting hjemme som er vanskelig. Eller du ser noe mer som er unormalt. Rydding og vasking er veldig forskjellig fra person til person. Og det trenger ikke være noe galt fordi man ikke liker rot. Viktigste er de som bor der har det bra. Anonymkode: 23a1b...c8d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2017 #20 Skrevet 30. september 2017 Oi, har man ocd dersom man har tellekanter i åpne hyller på badet, ikke vil ha klær på gulvet og vasker kjøkkenbenken sin? Jeg skal øyeblikkelig bestille time hos psykolog, da, for det høres helt normalt ut i mitt hode. Og brette sokkene sine? Gjør ikke alle det, da? Jeg synes det høres ut som om hun har et helt normalt hjem, og ville kanskje sett med nærmere øyne på hva man selv mener er normalen...? Anonymkode: d045f...88f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå