Gå til innhold

Min første strikkegenser- HJELP!!


Jente599

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å strikke min første genser (vilmagenser) som visstnok ikke skulle være så komplisert. Men nå er jeg straks ferdig med mønsteret og begynner å grue meg litt til slutten, det er nemlig da jeg faller av lasset😅 

" hals; fell de midterste 20m på forstykket og strikk videre frem og tilbake. Fell i hver side hver annen p 2m  1 gang og 1m 2 ganger. Strikk i alt 12p sort etter borden og fell av" 

"halskant: start på venstre skulder, strikk opp fra retten (64)m med sort på kort rundpinne langs halsen og strikk rundt. Strikk 4cm vrangbord 2r 2vr og fell løst av" 

nesten alt dette skjønner jeg ingening av...😅 Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal forsøke: 
De fleste gensere, enten de er strikket eller ei, har en halsåpning som går lenger ned foran enn bak. For å få til dette må du felle til halsringing. 

Når du skal felle de 20 midterste maskene på forstykket må du telle deg fram til hva som er midt på forstykket. Deretter teller du ti masker utover på hver side av midten. Dette er til sammen 20 masker, som du skal felle når du har strikket deg fram til dit på omgangen.
Det du deretter sitter igjen med, skal du strikke fram og tilbake. Hvis det er glattstrikk, så strikker du rett på rettsiden, og vrange masker tilbake. Strikk disse maskene en gang fram (rettsiden) og en gang tilbake (vrangsiden). 
Så skal du strikke en omgang på rettsiden igjen, men først feller du to masker. Så strikker du resten av omgangen, helt til det står igjen to masker. Disse to feller du av. Strikk vrangt tilbake.
Så feller du en maske, strikker resten av omgangen, helt til det står igjen en maske. Den feller du. Strikk vrangt tilbake.
Så gjør du det samme en gang til: altså feller første og siste maske på omgangen og strikker vrangt tilbake. 

Så skal du strikke noen omganger fram og tilbake uten å felle, slik at du til sammen har strikket 12 omganger etter at du var ferdig med mønsterborden. Jeg vet ikke hvordan mønsteret ser ut, og hvor mønsterborden sluttet, men de omgangene vi har beskrevet detaljert over her = 8 omganger. 
Når du har 12 omganger til sammen, feller du av.

Halskant er ganske enkelt: du plukker opp riktig antall masker jevnt fordelt fra den halsringingen du har felt. Dette gjør du med en kort rundpinne. Så strikker du 4 cm vrangbord med 2 rette og 2 vrange masker, før du feller av.

Anonymkode: 86a5c...871

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts, men er også nybegynner i strikking. Jeg stusser på det du over skriver her: Så strikker du resten av omgangen, helt til det står igjen to masker. Disse to feller du av.

Kan man felle av masker i slutten av en pinn, da? Nå har jeg ikke strikketøy i hende, men står man ikke da igjen med én maske, så et hull på to masker, og så resten av maskene..? Må man ikke heller strikke ut pinnen, og så felle de to maskene når man begynner å strikke tilbake igjen?

Anonymkode: bef17...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke felletips noe sted i oppskriften din, TS? Sist jeg strikket noe der jeg skulle felle til hals, sto det felletips for hvordan jeg skulle felle helt øverst i oppskriften, der sto det også hvordan man strikker en rille osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. 

Hvordan feller jeg de 20 da? Strikke to sammen eller to over og en tilbake(?) 

og hva med bakstykket? Lar jeg det bare være som det er?

Anonymkode: df6cd...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

takk for svar. 

Hvordan feller jeg de 20 da? Strikke to sammen eller to over og en tilbake(?) 

og hva med bakstykket? Lar jeg det bare være som det er?

Anonymkode: df6cd...c85

https://www.garnstudio.com/video.php?id=15&lang=no 

Jeg bruker å felle halsen slik. 

Det står vel en beskrivelse av hvordan du skal strikke ferdig bakstykket også? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, men er også nybegynner i strikking. Jeg stusser på det du over skriver her: Så strikker du resten av omgangen, helt til det står igjen to masker. Disse to feller du av.

Kan man felle av masker i slutten av en pinn, da? Nå har jeg ikke strikketøy i hende, men står man ikke da igjen med én maske, så et hull på to masker, og så resten av maskene..? Må man ikke heller strikke ut pinnen, og så felle de to maskene når man begynner å strikke tilbake igjen?

Anonymkode: bef17...bb6

Du kan felle av masker på slutten av en pinne, men det er ikke så fornuftig. Gjør du det riktig, får du ikke hull, siden du trekker tråden gjennom den siste masken. Men du får flere tråder å feste, så jeg feller alltid av på begynnelsen av pinnen selv om det kanskje står noe annet i oppskriften. Alt for å slippe å feste flere tråder. ;)

Men, jeg syns det var vanskelig å tolke om de med felling i hver side mener hver side av halskanten eller om de virkelig mener at man skal felle mot ermet. Felling mot ermet pleier vel å starte før? Jeg syns det var litt upresist beskrevet. Men min første tolkning var at man bare skal felle inn mot halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar. 

Hvordan feller jeg de 20 da? Strikke to sammen eller to over og en tilbake(?) 

og hva med bakstykket? Lar jeg det bare være som det er?

Anonymkode: df6cd...c85

Du kan f.eks. felle slik at du strikker en maske og så drar forrige maske over. Eller slik du har lært å felle, så lenge det blir et stort "hull" i strikketøyet når du er ferdig, ikke sånn felling hvor du bare strikker to og to sammen. 

Bakstykket lar du bare være så lenge. Jeg pleier bare å la det henge på rundpinnen uten å strikke det før forstykket er ferdig. Eller du kan sette maskene til bakstykket på en tråd så lenge, hvis du syns det er enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

nå har jeg kvernet noen dager på dette her.. 

kan det være at når det står "strikk frem og tilbake" at jeg rett og slett strikker hele pinnen frem og tilbake? Da vil jo bakstykke også bli riktig? I og med at det heller ikke står noe om bakstykket senere i oppskriften? 

 

Og ja, de med de andre 2 og 1 maskene som skal felles i sidene? Hvilke sider? Siden av genseren eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Jente599 skrev:

Takk for svar!

nå har jeg kvernet noen dager på dette her.. 

kan det være at når det står "strikk frem og tilbake" at jeg rett og slett strikker hele pinnen frem og tilbake? Da vil jo bakstykke også bli riktig? I og med at det heller ikke står noe om bakstykket senere i oppskriften? 

 

Og ja, de med de andre 2 og 1 maskene som skal felles i sidene? Hvilke sider? Siden av genseren eller hva?

Hele pinnen ja, du tenker helt riktig. 

Felling i sidene betyr felling i sidene på halsen, dvs mot skulderen på begge sider. 

Anonymkode: e49fe...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk. 

Så de 2 og 1 maskene feller jeg på en måte "inn" mot der jeg allerede har felt 20 masker? 

Og siden det ikke står noe om bakstykket så regner jeg ikke med det er noe felling bak?😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jente599 skrev:

Tusentakk. 

Så de 2 og 1 maskene feller jeg på en måte "inn" mot der jeg allerede har felt 20 masker? 

Og siden det ikke står noe om bakstykket så regner jeg ikke med det er noe felling bak?😁

Hvis det blir rett ut mot skulderen så gjør du det. Du kan sette alle maskene på en stor/flere rundpinner eller alle maskene på en tråd og prøve på deg genseren. Da ser du lettere hvor det blir riktig å felle maskene i siden på halsen. 

Du skal ikke felle noe bak nei. 

Anonymkode: e49fe...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå. Jeg skjønner ikke dette..! Jeg kan jo ikke felle ut mot armene, så må jo bli i samme gata som de 20 før. Ellers er jeg kanskje blåst som ikke skjønner noe

Anonymkode: df6cd...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nesten helt håpløst å gi deg klare svar uten å se selve oppskriften, det er ikke slik at det finnes én måte å felle på i alle genseroppskrifter, snarere tvert imot. På de aller fleste oppskriftene jeg har brukt, står det klare felletips beskrevet et eller annet sted i oppskriften. 

Anonymkode: a25a1...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2017 den 21.50, Jente599 skrev:

Jeg har begynt å strikke min første genser (vilmagenser) som visstnok ikke skulle være så komplisert. Men nå er jeg straks ferdig med mønsteret og begynner å grue meg litt til slutten, det er nemlig da jeg faller av lasset😅 

" hals; fell de midterste 20m på forstykket og strikk videre frem og tilbake. Fell i hver side hver annen p 2m  1 gang og 1m 2 ganger. Strikk i alt 12p sort etter borden og fell av" 

"halskant: start på venstre skulder, strikk opp fra retten (64)m med sort på kort rundpinne langs halsen og strikk rundt. Strikk 4cm vrangbord 2r 2vr og fell løst av" 

nesten alt dette skjønner jeg ingening av...😅 Noen som kan hjelpe?

I hver side betyr ut mot skulderen, eller midt oppå mot skulderen. Hvis du legger genseren flatt så ser du hva som er hver side!

 

Anonymkode: e49fe...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett det på oppskrifter på nett, men i denne står det ikke noe om felletips.. 

men nå har jeg felt de 20 og får bare prøve.. sliter nå med hvordan jeg skal unngå å strikke sammen åpningen igjen😅 Tror jeg må klippe tråden og heller starte runden på den ene siden av halsfellingen👍🏻

 

Jeg vet for øvrig hvor sidene er, de er merket. Men de maskene er jo tydeligvis en del av fellingen til halskant. Ellers vil jo halsfellingen få en firkantet form..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jente599 skrev:

Jeg har også sett det på oppskrifter på nett, men i denne står det ikke noe om felletips.. 

men nå har jeg felt de 20 og får bare prøve.. sliter nå med hvordan jeg skal unngå å strikke sammen åpningen igjen😅 Tror jeg må klippe tråden og heller starte runden på den ene siden av halsfellingen👍🏻

 

Jeg vet for øvrig hvor sidene er, de er merket. Men de maskene er jo tydeligvis en del av fellingen til halskant. Ellers vil jo halsfellingen få en firkantet form..

Det går nok bra! 

Lykke til!

Anonymkode: e49fe...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne genseren: er den sånn som du skal klippe opp til ermehull etterpå, eller har du allerede delt bolen i for- og bakstykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermehull skal klippes til etterpå. Alt er strikket rundt på rundpinne frem til nå.. så det ble jo litt galt når jeg felte de 20.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis ermehullene skal klippes etterpå blir jo ting litt annerledes. Da skal du hvertfall bare felle de 1 og 2 maskene inne mot halsen, mot der du først felte 20 m. Og det blir helt riktig at du strikke forstykket og bakstykket i ett, dvs fram og tilbake på rundpinnen etter at du felte de 20 midt foran. Da blir første maske på pinnen etter at du har felt de 20, første maske til venstre for det, så strikker du helt rundt til du kommer til de 20 igjen og så snur du. Husk fellingene på de første pinnene. 

Hvis ting fortsatt er uklart kan du ta med strikketøyet til en strikkebutikk og se om de vil hjelpe? Er ofte lettere når de kan se hele oppskriften og strikketøyet.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...