Gå til innhold

Merkeling avføring - slim og tegn til blod

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gutt 20.
De siste to ukene har jeg merket endringer i avføringen. Først og fremst må jeg mye oftere på do, men får ut veldig lite om gangen. Får aldri tømt meg skikkelig, og føler alltid at det er mer som skal komme - men det kommer ikke. Jeg har ofte vært plaget med oppblåst mage når jeg spiser type mat jeg ikke tåler (eller som jeg vet jeg reagerer på), og da får jeg mageknip og hele det pakket der. Dette er ikke det samme, tvert i mot. 

Nå de siste tre dagene har jeg attpåtil lagt merke til slim og noe blod. Avføringen er merkelig i form - den er på ingen måter fast, og ser ut som den "revner" fra hverandre. Kommer også noen "klumpete" avføring ut i tillegg til dette. Den som ser refsete ut er ganske så lyse brun, mens de klumpene er mye mer mørkere. Slim kan jeg se på dokanten, samt noe blod når jeg tørker meg (flekker). Noen ganger kommer det rett ut etter at jeg har satt meg på skåla, og andre ganger tar det litt lenger tid - kommer litt luft o.l. ut først. Bortsett fra den konstante følelsen av å måtte do, samt "litt mer liv i magen" så merker jeg ikke noe utenom det vanlige. Kostholdet er trolig ikke det beste, men drikker ganske mye.

Har søkt litt rundt, og det eneste som kommer opp er tarmkreft.. selvfølgelig. Dette gjør meg jo naturligvis engstelig, men har også lest at det å få tarmkreft i en alder av 20 er ganske uvanlig. Har og lest om hermorider, men følger ingen slags klump ved anus. Hva kan dette være? Vurderer å kontakte lege, men får ikke dratt til fastlegen før om 2 uker pga. jeg er borte. Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: 89290...5be

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå til legen selvfølgelig. Og dess fortere du drar, dess bedre, sånn at du får kommet deg til spesialist. 

Lite trolig at det er tarmkreft, men alternativene er blant annet ulcerøs kolitt og chrons, altså kroniske tarmsykdommer. Er dette tilfellet så er det dumt å vente med legetime mtp. på behandling. Jo fortere du får startet på medisin, jo bedre. Ved forløp uten medisin så blir spredningen av betennelsen fort verre. 

For å få fortgang i prosessen bør du forberede deg på å levere inn en avføringsprøve, så hadde jo vært bra om du kunne tatt det med til legetimen. Tror man får kjøpt prøveglass på apoteket. Der kan diverse markører fastlå fort om det er snakk om noen av disse diagnosene, og kan styrke sjansen din for å komme fort til spesialist.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, lillsunshine skrev:

Gå til legen selvfølgelig. Og dess fortere du drar, dess bedre, sånn at du får kommet deg til spesialist. 

Lite trolig at det er tarmkreft, men alternativene er blant annet ulcerøs kolitt og chrons, altså kroniske tarmsykdommer. Er dette tilfellet så er det dumt å vente med legetime mtp. på behandling. Jo fortere du får startet på medisin, jo bedre. Ved forløp uten medisin så blir spredningen av betennelsen fort verre. 

For å få fortgang i prosessen bør du forberede deg på å levere inn en avføringsprøve, så hadde jo vært bra om du kunne tatt det med til legetimen. Tror man får kjøpt prøveglass på apoteket. Der kan diverse markører fastlå fort om det er snakk om noen av disse diagnosene, og kan styrke sjansen din for å komme fort til spesialist.

Takk for svar. Virker som du har peiling, hva er faren med disse to alternativene du nevnte? Gjorde et kjapt søk, men ser bare informasjon om hva det er og ikke hva det gjør med kroppen. Er dette noe som utvikler seg og kan bli livsfarlig? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Virker som du har peiling, hva er faren med disse to alternativene du nevnte? Gjorde et kjapt søk, men ser bare informasjon om hva det er og ikke hva det gjør med kroppen. Er dette noe som utvikler seg og kan bli livsfarlig? 

Ja, jeg har ulcerøs kolitt selv og derfor har jeg litt "peiling" på diagnosen. Med meg begynte det med ferskt blod, og etterhvert som tiden gikk, magesmerter, slim og hyppig avføring. Jeg gikk til legen og ble med en gang henvist til spesialist, en avføringsprøve gjorde til at jeg fikk kommet til koloskopi fort og bekreftet diagnosen. Mitt forløp var heldigvis så mildt at de først trodde at jeg kun hadde en "vanlig" betennelse i endetarmen, siden den var såpass avgrenset. Fikk medisin, men det ble tatt prøver som senere bekreftet diagnosen. UC går i aktive og passive perioder, dvs. at jeg i perioder kan være helt symptomfri. Jeg har blant annet vært i en passiv periode siden desember og ikke trengt å gå på medisiner nå. Har før hatt en passiv periode på 2 år. Ellers har jeg gått greitt, men har vært småplaget i aktive perioder. Jeg har som sagt heldig og har et mildt forløp av sykdommen. Har hatt en koloskopi til der spesialisten sa at nå hadde betennelsen spredd seg litt. Uten behandling så vil den gjerne spre seg, og jo mer den sprer seg, jo verre blir den gjerne. Dette sa spesialisten, og derfor er behandling med medisin så viktig for at sykdommen ikke skal få utvikle seg.

Dersom jeg hadde ventet med å gå til legen og fått diagnosen senere, startet med behandling senere, så kunne jeg fort vært mer plaget. Diagnosen varierer fra person til person, men noen blir skikkelig dårlige og fungerer ikke i hverdagen, går ned flere kilo og får til og med alvorlige komplikasjoner. Det kan bli livstruende dersom en får hull på tarmen, performasjon. Dette skjer sjeldent, men sjansen øker vel om sykdommen er veldig aggresiv. Noen må også få utlagt tarm fordi de blir så dårlige og ingenting virker. 

Hvordan forløpet utvikler seg er individuelt fra person til person, men det sier seg selv at det er dumt å vente med å få diagnose og behandling.

Jeg skjønner du tenker det er greitt å vente, men altså, valget med å vente kan gjøre til at du i fremtiden får betydelig redusert livskvalitet fordi du lar sykdommen potensielt utvikle seg i stedet for å bremse utviklingen ved riktig behandling. Sprer betennelsen blir den mer komplisert å behandle. Jeg har vært heldig med at den bare har forholdt seg til endetarmen og har kunnet bruke stikkpille som behandling, noe som gir lite bivirkninger. 

Chrons kan jeg mindre om, men sånn som jeg har forstått den oppstår betennelsen gjerne ulike steder i tarmen og er ikke like avgrenset som UC.

Det er selvfølgelig en mulighet for at du ikke har noen av diagnosene. Det kan jo være at du har irritabel tarm (det kan gi slim) og at blodet kommer av hemorider, men hvorfor sjanse på det? 

Skrevet

Lite sannsynlig for at det er kreft. Men det du beskriver bør sjekkes av en lege. Både Chrons og Ulcerøs kolitt gir slike symptomer du skriver. Man kan se på en avføringsprøve om man har en betennelse i tarmen som både U.K og C er. Om det slår ut så går man videre til koloskopi. 

Både Chrons og ulcerøs kolitt er ganske så fæle sykdommer før man finner ut av hva man tåler og ikke tåler og blir riktig medisinert. Chrons kan gå fra munn til endetarm, u-k går bare på tykktarmen. I ekstreme tilfeller så blir tykktarmen fjernet og man får utlagt tarm, da er man kvitt u.k, men det er som sagt ekstreme tilfeller.

Man må leve resten av livet med sykdommene, men mange holder de i sjakk med riktig medisinering. 

Anonymkode: a9c45...a0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...