Gå til innhold

Fårikål

Gjest Catalina Culès

Liker du fårikål  

79 stemmer

1. 1. Svar ja eller nei, om du liker fårikål eller ikke

• Ja
      66
    • Nei
      13

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
13 minutter siden, Jerry Lee skrev:

...Kremt. og salt.  :)

- forstår at mel skal tjukne kraften, men aldri om jeg kommer til å prøve det.   

Og salt. Lenge siden jeg laget dette sist skjønner jeg ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker det, men best uten får. 

Laga det faktisk i dag!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, FantasDick skrev:

Jeg liker det, men best uten får. 

Laga det faktisk i dag!

Fårikål uten får...?  Ikke si at det var du som hardnakket påsto at svinekjøtt og kål er fårikål? Det nekter jeg å tro på.  :fnise:

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet
21 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Får(!)øvrig brukes det vel for det meste lam...ikke sau, som blir litt vel voldsomt. ☺

Jo sant det, men er ikke får en betegnelse på både sau og lam?

Skrevet
5 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Jo sant det, men er ikke får en betegnelse på både sau og lam?

Det er det...og voksen sau var vanlig å bruke før. Tror ingen utenom innbitte eldre (enn meg...  :fnise:) bruker bruker det mer. Blir altfor stramt..smakt det en gang. Lam er jo mye mildere, likevel smakfullt.

• Liker 1
Skrevet

Hvilken del av lammet bruker dere i fårikål? 

Anonymkode: da7b6...dd8

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken del av lammet bruker dere i fårikål? 

Anonymkode: da7b6...dd8

Visste ikke så måtte sjekke.

Det ferdig skårede fårikålkjøttet de fleste kjøper på butikken er vanligvis bog, nakke, bryst og slagside. Framparten, altså. 

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Fårikål uten får...?  Ikke si at det var du som hardnakket påsto at svinekjøtt og kål er fårikål? Det nekter jeg å tro på.  :fnise:

Haha, ikke meg! :ler: Nei, jeg har aldri vært særlig glad i kjøtt så har alltid spist bare kålen og poteter. Nå er jeg veganer i tillegg, da. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, FantasDick skrev:

Haha, ikke meg! :ler: Nei, jeg har aldri vært særlig glad i kjøtt så har alltid spist bare kålen og poteter. Nå er jeg veganer i tillegg, da. :)

Hehe. Godt å høre.  😉

Og, ja...mye god smak i den nesten gråkokte* kål'n og med gode krafta over fine poteter.  ☺ Slik spiser jeg siste slanten fra kjelen. 

*Brun er den vel egentlig...

Endret av Jerry Lee
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg får ikke tak i ferdig fårikålkjøtt siden jeg bor i utlandet. I stedet går jeg til den tyrkiske slakteren og kjøper en hel lammehals som han kutter opp i passende tykke skiver. For meg er det viktig at det er bein med mtp. krafta. Først bruner jeg kjøttet på alle sidene, og legger det så lagvis i ei jerngryte (innbiller meg at det blir bedre smak) med kål kuttet i grove båter og hele pepperkorn. Til slutt heller jeg over vann (og evt. hjemmelaget grønnsaks-/lammekraft hvis tilgjengelig) til alt er dekket. Koker det opp og skummer av det verste. Setter jerngryta med lokket nesten helt på i stekeovnen ved 130-150°, og der får det stå i fire-seks timer. En knapp time før alt er ferdig, smaker jeg til med salt, og legger i potetene (faste, med skallet på) slik at de kokes langsomt i krafta. 

Og så spiser jeg fårikål de neste tre-fire dagene. 

Skrevet
2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Ingen påsto det, og det fikk du grundig forklart i flerfoldige innlegg.

On topic: Fårikål er greit nok, men ikke mer heller. Jeg foretrekker andre lammeretter, synes feks osso buco er godt å lage med lam (skanker eller bog i skiver), eller feks rosastekt flatbiff med godt tilbehør. Men det fine med fårikål er at det er en så minimalistisk rett som bruker to sesongråvarer som utfyller hverandre perfekt, og som sammen gir en helt unik smak. Så jeg lager det gjerne en gang i løpet av høsten om anledningen byr seg.

Anonymkode: d5238...feb

Skrevet

Elsker fårikål! :spise:

Fårikål for meg på høsten, er som de første norske jordbæra om sommeren.
Det er ordentlig godfølelse! Det er så godt!
En god dose på tallerkene og litt ekstra salt på kålen,
så er det lykke :fnise:

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Anbefaler også den greske varianten:

Fårekjøtt, løk, paprika og zucchini plasseres i folie sammen med pepper og salt. Bakes i ovn. Serveres med poteter. Veldig godt.

Skrevet

Jaa, det er kjempegodt!
Hadde fårikål til middag i dag, og har masse deilige rester igjen. :sikle: 

• Liker 1
Skrevet

Elsker fårikål, gjerne med sau i stedet for lam!

For en variant som er litt "finere" (ja da, det er å banne i kjerka), går det an å ha pepperkornene i et kaffefilter som stiftes igjen (brett og stift). Når kålen har kokt til nærmest mos, tas kjøtt og pepperpakke opp, og kålen pureres med stavmikser. Så koker man en gang til, med kål i båter. Denne kålen kokes bare mør. Resultatet er en kåljevnet saus, og delikate kålbåter. Og masse smak.

Skrevet

Enig med deg, @Blair Waldorf, fårikål er ikke godt. Det er ca det jævligste jeg vet om. Men jeg liker hverken får eller kål, så kanskje ikke så rart at jeg misliker fårikål da. :fnise: Syns pinnekjøtt, fenalår, lammelår/stek og fårepølse også er grusomt. Takler ikke sau/lammekjøtt i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet

Elsker fårikål, det lukter død og dårlig mage, men smaker herlig :biggrin:

Skrevet
4 hours ago, Salka said:

Enig med deg, @Blair Waldorf, fårikål er ikke godt. Det er ca det jævligste jeg vet om. Men jeg liker hverken får eller kål, så kanskje ikke så rart at jeg misliker fårikål da. :fnise: Syns pinnekjøtt, fenalår, lammelår/stek og fårepølse også er grusomt. Takler ikke sau/lammekjøtt i det hele tatt. 

Stakkars! :hug:

Skrevet
59 minutter siden, T-Rex skrev:

Stakkars! :hug:

Hø? Er da ikke synd på meg. :hoho: 

Skrevet

Jeg elsker det, men jeg er en av de få som liker den best dagen den er laget. Liker å ha "kontroll" på hva som er kjøtt og hva som er flesk, siden jeg ikke er glad i konsistensen på flesket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...