Gå til innhold

Amsterdam


Tusseline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg og kjæresten var i Amsterdam i mars/april. Desverre litt tidlig da tulipanene (som er over hele byen) ikke hadde kommet helt opp ennå.

Det er masse å oppleve. Byen er vel på en måte nord-europas Venecia.

Uendelig med kanaler og tusenvis av bruer, så en tur med kanalbåt er jo uungåelig.

Vi leide sykler 2 dager, da dette definitivt er den beste måten å oppleve byen på.

Ellers var vi på Artis Zoo som er ganske sentralt, men vet ikke om jeg vil anbefale det...Tigrer, løver , pumaer etc. som levde på noen kvadratmeter. Fikk vel mer vondt i magen av det.

Også har du et stort loppemarked på Waterlooplein, som MÅ oppleves.

Kunne vært der i dagevis... Også Albert Cuypstraat som er en endeløs lang gate med hundrevis av boder. Tok meg en dag å gå fra ene enden og tilbake en gang...

Leidseplein er torget og området hvor det er et yrende uteliv.

Vondelpark bør vel også oppleves om sommeren, en park som er flere kilometer lang. I nærheten av Leidseplein.

Amsterdam er jo kjent for sin kultur og alle sine museum. Rijksmuseum kan være en opplevelse uansett om du er kulturinterresert eller ei.

Er du interessert i den "røykende delen" av Amsterdam kan Bulldog Palace på Leidseplein være en opplevelse. Tidligere politistasjon, kjekke bartendere i hvite skjorter(...) og en plass hvor ofte kjendiser observeres...

Lurer du på noe mer er det bare å spørre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på red light!

Hehehe

Jeg var der i 21-13 juni i Amsredam.

Red light er horestrøket. (Ikke det at jeg solgte meg) Så damene stå i undertøyet i spesielt rødt lys. Når det var helt mørkt så var det damer i alle fasonger og størrelser der! (Bestemødre oxo,s å det ut som)

- Men var å titta. Ellers så er det kaffebarer der. OG de serverer ikke mye kaffe!!!- Det er hasjbuler!!!

Ikke sikkert at du er så ivrig på det da! :Men jeg var der og så. ! Ikke lesbiske jeg altså!, men vi gikk ialg en gjeng med bussjoføren som guide.

*smil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, utifra hva jeg sjekket på forhånd, at det var litt dyrere enn vi trodde. Men det kan jo ha litt med plassene vi spiste/drakk på også da!

Krona står sterkere i forhold til euroen nå enn når jeg var der. Så du får vel bra utbytte for pengene. En øl skal koste rundt 20 kroner, men flere plasser opplevde vi at den var mye dyrere.

I butikker og kiosker er det VELDIG billig. Lønner seg å kjøpe drikke, alkohol etc. der hvis det er mulig. Handla mat/drikke/alkohol for noe som sikkert hadde kommet på 300 her og det kostet utrolige 60-70 kr.

Vet du i hvilken del av Amsterdam dere skal bo?

Legger ved en link om ting å oppleve i Amsterdam:

www.amsterdamhotspots.nl

Det eneste jeg faktisk ikke opplevde var Red light. Sykla gjennom på en av sykkeldagturene, men trådde litt for fort...og var plutselig ute av området.Skumle negre på hvert et hjørne......Det arrangeres guidede turer hit, kanskje litt tryggere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde like ved siden av Red Light District i fjor, og jeg synes IKKE det var spesielt kult å gå der. Masse siklende mannfolk og ekkel stemning. Har ikke sansen for å fråtse i andre folks elendighet, særlig når jeg veit at de fleste som jobber som prostituerte der nede er illegale innvandrere som ikke har noe annet valg. Nei, Amsterdam har mye annet å by på som er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amsterdam er en superkul by!

For å ta det siste først: En liten tur innom Red-light er vel helt OK.... Klart det er kjipt med alle de prostituerte. Prostitusjon er for jævlig uansett om de står i utstillingsvindu i AmDam eller på gata i Oslo. Det største problemet mitt var å skulle gå rundt og se på jentene som om man var i dyreparken eller noe sånt... Men jeg følte meg ikke utrygg. Og Red-light er jo en del av byen, da. Så jeg bestemte meg for å kaste prinsippene på båten. Og det var unektelig en spesiell opplevelse...

Hvis jeg skal komme med noen tips ut over de klassiske Rijksmuseum, vanGogh-museet, Kanaltur, Anne Frank-huset osv., må det bli JORDAAN.

Jordaan er et gammelt arbeiderstrøk som er blitt pusset opp, kjempekoselig med masse små kafeer (ikke hasjbuler) og fantastiske restauranter, som er stilige og ikke alt for dyre. Strøket egner seg til å rusle rundt i både på dagtid, når lunsjen skal inntas, eller på kvelden hvis man vil spise middag. Jordaan ligger ikke så langt fra Anne Frank-huset.

En annen ting er å gå på markedet på Albert Cuyp. (Ligger ikke så langt fra Rijksmuseet.) Det er ikke marked der alle dager så det bør du sjekke ut før du tar turen ut dit (de vet det sikkert på hotellet). Tror jeg var der på en lørdag. Her selger man alskens ting og tang og alle er ute for å handle, unge som gamle, innvandrere som nederlendere, ganske livat.

Sted å bo: Jeg bodde veldig nærme Dam-plassen, og det var utrolig sentralt, viste det seg. Når jeg skal tilbake til AmDam vil jeg bo der igjen. Hotellet het Tulip Inn, eller noe i den duren.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet ikke om du har vært i A'dam nå, men et lite tips - også til andre som har tenkt seg dit: skal du på vanGogh museet må du være tidlig ute og belage deg på kø! Da jeg var der, kom jeg til museet ca. 1130, og kunne da få billetter til kl. 1800....... :cry: Vi gikk i Rijksmuseets butikk og kjøpte bilde av solsikken...... :hoho:

Ellers er det ingen som har nevnt blomstermarkedet! Det må jo bare oppleves, både for fargene, utvalget og prisenes skyld - hva med 40 tulipaner til 60,- kr! Vi bar oss skakke på løker og annet kjekt. :D

En tur innom et diamantsliperi er også tiden verd. Det ligger flere slike i området rundt vanGogh og Rijksmuseet. De har også utsalg, så legg kredittkortet igjen på hotellet..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...