Gå til innhold

Passende antrekk i begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart i begravelse og er litt usikker på hva som er passende antrekk. Jeg vil hverken være for pyntet eller for avslappet, men er usikker på hvor grensen går mellom de to. Vedkommende som begraves var ikke nær meg personlig, men veldig nær mine foreldre. Jeg har alltid kjent henne gjennom foreldrene mine, og jeg skal være med i minnestunden etter. Jeg er snaut 30 år gammel og står i grunnen mellom to antrekk: En veldig enkel, sort linkjole som jeg i sin tid brukte i begravelse til et veldig nært familiemedlem. Kjolen er enkel, ikke ettersittende, ikke utringet. Går jeg i den, vil jeg bruke sort strømpebukse og pumps med ikke så veldig høye hæler. Alternativet er sort bukse og en pen, sort bluse, sannsynligvis (men ikke nødvendigvis) med en dressjakke over.

Er det noen som har vært i en del begravelser som kan hjelpe meg litt her? Hva vil være mest passende?

Anonymkode: e3928...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reglene sier at skjørtelengden skal være til, eller nedenfor knærne. Kle deg enkelt i mørke farger, bare ikke mørkerødt. Hvis du skal bruke smykker, hold deg til enkle perleøredobber. Ikke velg store øredobber eller stort halssmykke. Har du et halskjede med en enkel rad med perler i lik størrelse som øredobbene, passer det veldig godt. Har du et lite kjede med kors, går dette også fint.

Jeg ville unngått hæler når det gjelder begravelse. Jeg vil si hæler på maks 5 cm er passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er helt innafor. Jeg har aldri tenkt over at noen er upassende kledd i begravelse. Og jeg mener skjørtelengde han være hva som helst så lenge du har tjukk strømpebukse under. Blir jo det samme som bukse. Unngå pupper på utstilling og bare knær, så går det fint

Anonymkode: 05fc3...867

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler høres bra ut. Bruk det du føler deg mest vel i. Og husk ulltrøye eller lignende for å slippe å fryse hvis det er en gammel og kald kirke. 

Anonymkode: ae560...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal bruke mørkt skjørt eller kjole som ikke er kortere enn rett over knærne eller mørk dressbukse.  Kombinerer dette ofte med lys bluse og mørk kåpe samt støvletter eller mørke pensko.  Aldri utringet, aldri for trange klær og aldri gjennomsiktelige klær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes begge antrekkene du vurderer er innafor...
Har aldri reagert på en skjørtelengde (men har heller aldri sett miniskjørt), type hæler osv har jeg heller aldri reagert på.

Har reagert noen ganger i begravelse, men da har det vært om de kommer i vanlige hverdagsklær i div farger. Synes det er respektløst ovenfor både avdøde og pårørende.

Anonymkode: 0754e...26c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge antrekkene høres ut som om de er innenfor. Sier som resten: Minst knelagt skjørt/kjole eller mørk bukse og mørk overdel. Ikke utrigning eller store smykker. 

Jeg har faktisk sett miniskjørt så korte at du kan se bunnen av rompeballene på folk mens de står oppreist, gjerne kombinert med utrigning til navelen. Det tar seg bare ikke ut.... I en begravelse skal man kle seg nøytralt og pent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si det ikke er så nøye med mindre det er skrikende farger, hatter med frukt eller man ser ut som en papegøye. Har sett folk i vanlige klær i begravelser, og siden begravelser er på hverdager, i arbeidstiden, syns jeg det er flott at de tar seg tid til å delta, eller ta farvel med den døde, samt å vise overfor de nærmeste at vedkommende betydde noe for dem. Og jeg er rett som det er i begravelser

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg vil nå si det ikke er så nøye med mindre det er skrikende farger, hatter med frukt eller man ser ut som en papegøye. Har sett folk i vanlige klær i begravelser, og siden begravelser er på hverdager, i arbeidstiden, syns jeg det er flott at de tar seg tid til å delta, eller ta farvel med den døde, samt å vise overfor de nærmeste at vedkommende betydde noe for dem. Og jeg er rett som det er i begravelser

Vet om en som hadde på seg conversesko i begravelse, og det ble lagt merke til...  Det går an å ta på seg penere sko, en mørk jakke og en mørk bukse som ikke er jeans. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp høye hæler, dersom de kan spare deg for høy lyd. Det tar seg dårlig ut når folk går inne i kirken midt i begravelsen med "klikk" "klakk". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hvilket ab antrekkene du velger. Begge høres passende ut. 

Jeg har reagert på antrekk i begravelser ved noen anledninger, sist nå i sommer, hvor et par damer hadde funnet frem «den lille sorte» som var både ettersittende, utringet og kort. Kombinert med bare ben og høye hæler var de særdeles upassende for begravelse. Det er ikke ok bare det er sort, liksom. Jeg har også opplevd (godt voksen) dame i åletrang olabukse kombinert med boblejakke og høyhælte støvletter med lårhøye skaft (ala Julia Roberts i Pretty Woman), bærende på en halvliter cola som hun nippet til gjennom seremonien. Uff.

Anonymkode: 52e9e...f78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mystix skrev:

Vet om en som hadde på seg conversesko i begravelse, og det ble lagt merke til...  Det går an å ta på seg penere sko, en mørk jakke og en mørk bukse som ikke er jeans. 

Som sagt, noen tar seg fri et par timer på en arbeidsdag og kommer i det de tok på seg om morgenen. Syns det er fint å se mange i kirka fremfor å henge seg opp i hva folk har på seg.

Er som sagt i noen begravelser (jobber i helsevesen) og kan ikke si jeg husker å ha sett noen komme i noe svært upassende eller hørt noen kommentarer om antrekk

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Takk for svar, dere. Som jeg skrev over, så skal jeg i minnestunden, så det er ikke bare snakk om kirken. Det er derfor det er litt viktig for meg å ta meg godt ut. Kjolen er litt kortere enn jeg skulle likt (ville gjerne hatt den helt til knærne), men jeg kommer i så fall til å ha tykke, mørke strømper under, så det blir ikke noen hudfargede ben uansett. Jeg tolker svarene dit hen at begge mine alternativer går fint (kanskje med unntak av skoene?), så da slår jeg meg til ro med å velge det jeg er mest konfortabel i på dagen.

Anonymkode: e3928...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravet nettopp en kjær. Husker ingenting av hva folk hadde på seg. Bare fint de var der.

Anonymkode: 3fdb9...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes begge forslagene dine virker passende. Er enig i at antrekket i begravelse i utgangspunktet ikke er superviktig, jeg tenker som andre her at nøytralt hverdagstøy er ok. Når det er sagt, har jeg også sett folk bomme så til de grader. De verstet var vært jenter, sikkert rundt 20 som har sett ut som de har pyntet seg til julebord. Superkorte, trange og utringede kjoler, lass med sminke, ekstremt mye juggel osv. Synes synd på dem, de har helt sikkert ikke ment å være respektløse, men det har bare ikke sett bra ut.

Anonymkode: a64c1...ea9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...