Gå til innhold

Eksem og ekstrem kløe


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget av eksem og en helt ekstrem kløe. Legen gir meg hydrokortison og sier jeg må smøre meg tre ganger daglig.

problemet er at det hjelper ikke! Jeg smører meg med kortison minst fire ganger daglig i tillegg til fuktighetskrem. Ingenting hjelper bortsett fra mye sol og saltvann, så huden min har vært kjempe fin nå i sommer. Dette er et problem som kommer tilbake år etter år og varer ca september - mai. 

Er det noen som har noen tips som kanskje kan fungere? Jeg er desperat! Jeg sover ikke om kvelden fordi jeg klør og klør.. 

Anonymkode: ebf96...1a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hydrokortison skal ikke brukes mer enn en uke av gangen. En uke på - to uker pause om jeg ikke husker feil. Det kan bli verre om du bruker det mer enn det/mister virkning. 

Anonymkode: c9539...041

  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hydrokortison skal ikke brukes mer enn en uke av gangen. En uke på - to uker pause om jeg ikke husker feil. Det kan bli verre om du bruker det mer enn det/mister virkning. 

Anonymkode: c9539...041

Virkelig!? Det skulle legen min sagt for fem år siden!!! 

Tips til noe annet jeg kan test ut da? For jeg lever omtrent på hydrokortison året rundt

Anonymkode: ebf96...1a5

Skrevet

Hos barn har man nedtrappingsskjema. Kanskje du bør gå over til sterkere kortison? Kun Elocon som funker på mine barn. Og anbefaler en krem fra felleskjøpet som jeg ser flere har godt hell med. Agrysan pattesalve. Ingen skymle stoffer og er helt super. Lukter sterkt, men svir ikke. Tenk og på kost. Er det ting du reagerer på? Sjokolade, sukker, sitrus og tomat f eks... Og få i deg tran hver dag.

Anonymkode: f7f05...8ee

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært plaget av eksem og en helt ekstrem kløe. Legen gir meg hydrokortison og sier jeg må smøre meg tre ganger daglig.

problemet er at det hjelper ikke! Jeg smører meg med kortison minst fire ganger daglig i tillegg til fuktighetskrem. Ingenting hjelper bortsett fra mye sol og saltvann, så huden min har vært kjempe fin nå i sommer. Dette er et problem som kommer tilbake år etter år og varer ca september - mai. 

Er det noen som har noen tips som kanskje kan fungere? Jeg er desperat! Jeg sover ikke om kvelden fordi jeg klør og klør.. 

Anonymkode: ebf96...1a5

Hudlege. Ikke ta nei for et svar, og gå privat om du må.

Som påpekt så hjelper hydrokortisonkrem i en viss grad mot utslett (dog er det sjeldent at det funker godt og enda sjeldnere at det funker over tid, kostholdsregulering er betydelig mer effektivt), men det svekker også huden kraftig, så man skal bruke det med skepsis (selv om leger elsker å skrive det ut). 

Hjelper sol så stiller jeg meg spørsmålet om psoreasis har vært utelukket? 

Anonymkode: 8b1a9...355

Skrevet

Hvilken hydrokortison er det du har da? Er ikke sikkert din er sterk nok. Det første man får foreskrevet er ofte mild, som legen min sa "Det er jo nesten ikke hjelp i". Jeg fikk foreskrevet Elocon som nevnt her, og den holder eksemen min i sjakk. Jeg har to uker på og ei uke av. Smører ellers med locobase repair utenom. Den er dyr, men er den eneste fuktighetskremen som virker for meg. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært plaget av eksem og en helt ekstrem kløe. Legen gir meg hydrokortison og sier jeg må smøre meg tre ganger daglig.

problemet er at det hjelper ikke! Jeg smører meg med kortison minst fire ganger daglig i tillegg til fuktighetskrem. Ingenting hjelper bortsett fra mye sol og saltvann, så huden min har vært kjempe fin nå i sommer. Dette er et problem som kommer tilbake år etter år og varer ca september - mai. 

Er det noen som har noen tips som kanskje kan fungere? Jeg er desperat! Jeg sover ikke om kvelden fordi jeg klør og klør.. 

Anonymkode: ebf96...1a5

Noen får mer kløe av kortisonkremer og andre kremer særlig når disse inneholder sitronsyre eller E330, noen kan og reagere på kremer i metallembalasje og ikke i plastembalasje. Begynn med å undersøke hva kremene dine inneholder og hvilken tuber de er i. 

Anonymkode: b18ab...f94

Skrevet

Har du vært hos hudlege eller fastlege? Det er en grunn til at hudlege/dermatolog er en egen spesialisering og jeg kan på det sterkeste anbefale deg å reise til en hudlege på nytt/for første gang. Kortisonkremer kan som andre skiver gi mer kløe og skal heller ikke brukes i månedsvis uten pause. Be fastlegen din om en henvisning på mandag.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde ekstrem kløe på armene i flere år. Klødde meg til blods. Så ikke noe eksem eller utslett. Gikk tilslutt til hudlege (oppsøker alltid spesialister om jeg kan), fikk en kortisonkrem som hjalp, for jeg hadde nemlig eksem.
Nå hjalp den meg, men hadde den ikke gjort det, hadde jeg gått tilbake.

Til deg som sa det skulle bare brukes en uke... vel, jeg fikk som kur som skulle brukes i to uker, og har flere kremtuber på resepten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...