Gå til innhold

Vil noen vurdere handlelisten min? :)

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok litt off-topic, men sier det likevel. Hadde ikke livet vært litt mer komfortabelt dersom du hadde jobbet om sommeren og dermed spart deg opp en god sum du kunne bruke på mat og jobbet litt hver måned i tillegg? Jeg skal love deg at det er ikke så mye som skal til. Jeg er student selv og hvis jeg skal leve komfortabelt er det nok med 3 vakter på en hel måned. 3 vakter blir 4000 kroner i inntekt. Dersom jeg gjør det hver måned trenger jeg ikke å ta ett øre fra det jeg tjener om sommeren, men setter av sånn 12000 sånn at jeg kan ha 3 måneder der jeg ikke jobber. Jeg spiser stort sett alt jeg vil av mat og har penger til å kjøpe det meste jeg trenger. Håper du vurderer det samme, for livet blir litt mindre stressende. 

Anonymkode: ae766...ca8

Jeg jobber om sommeren og planlegger å skaffe meg deltidsjobb når jeg har kommet meg litt mer til rette. I mellomtiden blir det stramt matbudsjett, men det er egentlig bare gøy for min del.
Fra sommerjobb så har jeg ikke mye til overs, tjente ca. 8000 fordelt på 2 mnd med jobb, ræva betalt. 

Ts

Anonymkode: 23898...c07

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber om sommeren og planlegger å skaffe meg deltidsjobb når jeg har kommet meg litt mer til rette. I mellomtiden blir det stramt matbudsjett, men det er egentlig bare gøy for min del.
Fra sommerjobb så har jeg ikke mye til overs, tjente ca. 8000 fordelt på 2 mnd med jobb, ræva betalt. 

Ts

Du tjente 4000 pr mnd når du jobba 5 dager i uka? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tjente 4000 pr mnd når du jobba 5 dager i uka? 

Jobbet ca. 3-4 dager i uka med mye helg, 4-8 timers vakter. Hadde ikke mulighet til å ha annen sommerjobb ved siden av pga jeg ikke fikk vite hvilke dager jeg hadde vakter på forhånd. 

Absolutt ikke tariff, lite seriøs arbeidsgiver, og vil helst ikke gå inn på det i fare for å bli gjenkjent :) 

Skrevet
On 24.9.2017 at 12:55 PM, AnonymBruker said:

Er dette mye mat for én person å handle inn for én uke? :) Og ca. hvor mye tror du at det kommer på? (er student på stramt budsjett, og den som gjetter nærmest prisen skal få heder og ære i morgen!). Jeg har diverse andre basisvarer i skapene så jeg spiser jo selvsagt mer enn det som er nevnt. Prøver å holde meg under 200 kr i uka, så enkelte av de siste tingene på listen kan jo droppes dersom det går over

-Pastaskruer

-Makaroni

-Frossen grønnsaksblanding med brokkoli 

-Pastasaus på glass

-Frosne blåbær

-To bokser hermetiserte tomater

-Hvite bønner

-Kidney bønner

-En pakke gulrøtter

-Selleri

-Gul løk

-Squash

-Basilikum

-Halvstekte rundstykker

-Bremykt smør (har denne lang holdbarhet?)

-Pommes frites

-Revet ost 

-Fersk ananas 

-Én skyr 

Pastaskruer og makaroni er egentlig det samme, så de trenger du ikke to av.

Du kjøper pastasaus på glass mens du samtidig kjøper inn bokser med hermetiserte tomater??? Det kan du helt enkelt lage selv mye billigere ved å bruke billige tomater og litt krydder. Tomater på boks koster heller ikke mye, 5 kr for de billigste, og de blir god pastasaus! Bare med litt krydder!

Kjøp ferske brokkoli og blomkål. de er veldig billige nå, og de kan du bruke til mye, f.eks supper. Eller du kan fryse ned-.

Du trenger ikke revet ost, for du kan rive osten selv. Kjøp ost på tilbud, det har Spar med jevne mellomrom. 

Gulrøtter er også på tilbud nå. Lag pastasaus eller andre ting med masse gulrøtter. Så får du brukt mye til en billig pris, og kan fryse ned. 

Rundstykker baker du lett selv til en brøkdel av prisen. Du trenger bare ingredienser, du klarer fint å røre i hop en deig bare med en sleiv. Det har jeg gjort siden tenårene, og de blir bedre enn de du kjøper! Jeg baker også alt av brød, og det blir billig i forhold til ferdige brød av samme kvalitet.

Basilikum kjøper jeg fryst hos Spar, de har ferdigkuttet flere urter i frysedisken, og de har også ofte 10-kroners tilbud på dem. Så jeg har sikkert 10 pakker basilikum i fryseren nå. 

• Liker 1
Skrevet

Bra jobbet ts! Mye man kan spare ved å planlegge godt :)

Anonymkode: de69d...4ec

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Bra jobbet ts! Mye man kan spare ved å planlegge godt :)

Jeg føler at dette er et råd som retter seg mest mot de som kaster mat.

Selv kaster jeg ALDRI mat. Aldri. Ingenting råtner hos meg, jeg bruker fryserdelen av kjøleskapet flittig.

Jeg leser så mye om folk som kaster mat fordi de ikke kan spise samme tingen to dager/måltider på rad og jeg må le.

TS' handleliste er helt latterlig i utgangspunktet. Revet ost? Pastaskruer? Blåbær? Man handler ikke disse tingene om man vil spare penger.

Anonymkode: b0713...05a

• Liker 1
Skrevet
På 24.9.2017 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Har erfaring med å lage egen pastasaus, men det er ikke økonomisk av meg å kjøpe inn tomatpuré når jeg nærmest aldri bruker det. Ønsker ikke å kaste det heller når den blir dårlig, så da blir kjøpt pastasaus greit en gang i blant. 

Jeg spiser egentlig veldig sjeldent smør, så jeg ønsker noe med veldig lang holdbarhet. Vil meierismør ha like lang holdbarhet som bremykt? 

Ja, jeg vurderer å kjøpe en hel ost nå og heller rive selv :)

Det er tilbud på skyr denne uka for 10 kr, så jeg tenkte å kjøpe meg en. Har ikke hatt yoghurt eller lignende produkter siden jeg flyttet ut, så tenkte at jeg kunne unne meg en. Veldig praktisk å ha med på forelesninger også

Spiser en god del frø, så blir en god del omega 3 og andre fettstoffer 

Hvis bare leieprisene var lavere så ja, men dessverre ikke :( 200 kr er ca. estimert, jeg kan godt gå litt høyere i blant.

Ts 

Lag pastasaus av hele pureen og frys det du ikke bruker:)

Anonymkode: fd08a...1e5

Skrevet

Også ananasen, da. Fersk ananas er ikke budsjettvennlig i det hele tatt.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv kaster jeg ALDRI mat. Aldri. Ingenting råtner hos meg, jeg bruker fryserdelen av kjøleskapet flittig.

Jeg leser så mye om folk som kaster mat fordi de ikke kan spise samme tingen to dager/måltider på rad og jeg må le.

TS' handleliste er helt latterlig i utgangspunktet. Revet ost? Pastaskruer? Blåbær? Man handler ikke disse tingene om man vil spare penger.

Jeg handlet ikke revet ost, pastaskruer er en type pasta (skulle jeg hatt mel til pastaen eller laget pastaen selv? hva mener du?), hva er galt med frosne blåbær? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ananas er en frukt. Jeg liker ananas. Frukt er sunt. 

Nå kom jeg meg under 200 kr uansett, så jeg kan egentlig fint gå og kjøpe meg en ananas i morgen. 

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ts sitt tilfelle så planla jo h*n å kunne handle inn de tingene h*n skrev opp for under 200 kroner, noe ts gjorde. Nå endte ikke ts opp med å handle revet ost heller (eller ost i det hele tatt) om du leser resultatet.

Skjønner ikke helt hva kasting av mat har med ts sitt valg av innkjøp å gjøre men mulig jeg er treg.

Ts har jo spart penger om 200 kroner rekker til en uke med mat og om det var målet/budsjettet.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så om det ikke er budsjettvennlig? Må alt man handler inn være budsjettvennlig for å kunne leve av 200 kroner i uken? Hva man foretrekker å spise er vel opp til hver og en?

Og om du leser alle innleggene så ser du at ts ikke kjøpte Ananas. Fornøyd?

Skrevet

Ts spiser sunt men velger skyr?  Jaja.... Jeg hadde aldri turt å spise det.

Anonymkode: b104f...f9d

Skrevet

Du kan tjene mye på å studere tilbudene på de ulike butikkene, feks varierer kiloprisen på friske grønnsaker mye.

Sjekk gjerne tråden om budsjett for en, der er det mange gode tips. 

Er budsjettet ditt på 200 i måneden langvarig? Det mangler litt på fisk, synes jeg. Og har du gode kalsiumkilder? 

Olje kan lønne seg å kjøpe istedenfor smør. Det lønner seg å kjøpe den store Norwegiaen denne uken selv om den "stjeler" fra budsjettet for neste uke. 

Tomatpuré kan fryses i terninger og ras opp til bruk. 

Havregryn 750 gram koster 10 på Obs nå. 

Og hvis du skulle få lyst på den basilikummen, så er den billigere i tørket form enn noe annet. 

Skrevet

Ovnsstekte/råstekte poteter i stedet for pommes frites - både sunnere og mer mettende 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med skyr?

Anonymkode: 45d62...313

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med skyr? :fnise:

Anonymkode: a2553...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...