AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #21 Skrevet 24. september 2017 20 minutes ago, AnonymBruker said: -Revet ost -Fersk ananas -Én skyr Anonymkode: 23898...c07 Pastaskruer: 12,40,- Makaroni: 12,40,- Frossen brokkoli: 9,50,- Pastasaus: 8,80,- Frosne blåbær: 14,90,- Hakkede tomater: 5,90 x 2 = 11,80,- Hvite bønner: 12,50,- Kidneybønner: 5,90,- Gulrøtter: 14,90,- Selleri - hvilken type selleri? Sellerirot eller stangselleri? Gul løk: 14,90,- (2 stk, får det sikker billigere i løsvekt) Squash: 19,90,- Basilikum: 19,90,- Frosne rundstykker: 22,60,- Bremykt: 29,90,- Pommes frites: 17,90,- Revet ost (topping fra FP): 35,70,- Ananas: 14,90,- (var ikke så dyrt som jeg husker...) Skyr: 12,90,- = 291. Dette er priser fra Meny sin nettbutikk. Om Meny er ca. 6% dyrere enn billigkjedene, vil det ideelt sett bli 17.41 billigere = 273 kroner. Fortsatt et godt stykke fra 200 kroner, men det er jo rom for å kutte i listen din (merk at jeg ikke har inkludert prisen på "selleri" som stod oppført). Anonymkode: 3f4db...e86
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #22 Skrevet 24. september 2017 1 minutt siden, applestories skrev: Nei, "du får ikke det over til 200 kroner", altså at du får ikke det [du skrev i i innlegget] over til 200 kroner. Det vil koste mer. Men nå har jeg bare småbutikker rundt meg så grønnsakene er nok en del billigere hos deg, uten at jeg tror du får skvist det under 200. Et lite anslag; Nå tror jeg ikke at du får det så billig, men dette kom på 253,-. Håper du kommer med fasiten når du har bestemt deg og har vært på handletur Skal prøve å få det under 200 Blir kanskje til at jeg må løpe mellom butikker som har firstprice, trumf på frukt og grønt, og billige tørrvarer generelt. Orker ikke å dra ned til sentrum for grønnsakssjapper, det blir litt for stressende. Mulig at jeg kutter ut ananasen og heller kjøper en hel ost som jeg river! Men ja, jeg skal komme med fasiten etter handleturen i morgen! Ts Anonymkode: 23898...c07 1
applestories Skrevet 24. september 2017 #23 Skrevet 24. september 2017 Tomatpuré kan du kjøpe på tube, det har de fleste butikkene nå, den er laget for å porsjoneres ut og holder mye lenger enn et åpnet glass. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #24 Skrevet 24. september 2017 22 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg har sjekket 3 av innvandrerbutikkene i byen, og ja det er billig, men å kjøpe noen kilo med bønner for 90 kr per type blir uansett for dyrt selv om det er økonomisk langsiktig. Har veldig masse med krydder så det går bra Pommes frites og osten (+ grønnsaker) er fredags og lørdagskosen min denne uka, så det får egentlig gå. Ts Anonymkode: 23898...c07 En kilo bønne er nok mat for minst 2-3 dager. Med mindre du er overvektig og spiser mye. Ferdigstekte rundstykker, skyr, ost, pasta og makaroni er mindre økonomiske enn bønner. Du får kanskje mye makaroni for lite penger, men det er ikke noe næring i det, det er tomt fyll i mat. Bønner er reltaivt næringsrikt og billig i forhold til hvor mye mat det er. Anonymkode: cebbe...3cb
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #25 Skrevet 24. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Skal prøve å få det under 200 Blir kanskje til at jeg må løpe mellom butikker som har firstprice, trumf på frukt og grønt, og billige tørrvarer generelt. Orker ikke å dra ned til sentrum for grønnsakssjapper, det blir litt for stressende. Mulig at jeg kutter ut ananasen og heller kjøper en hel ost som jeg river! Men ja, jeg skal komme med fasiten etter handleturen i morgen! Ts Anonymkode: 23898...c07 Du kommer ikke til å få det under 200... Anonymkode: 3f4db...e86
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #26 Skrevet 24. september 2017 Liten dråpe i havet men ville ha droppet enten pastaskruene eller makaronien.. Det er jo nesten det samme produktet i mine øyne (iallefall når budsjettet går på kroner og ører). Lykke til iallefall! Blir spennende å høre sluttsummen Anonymkode: de69d...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #27 Skrevet 24. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kilo bønne er nok mat for minst 2-3 dager. Med mindre du er overvektig og spiser mye. Ferdigstekte rundstykker, skyr, ost, pasta og makaroni er mindre økonomiske enn bønner. Du får kanskje mye makaroni for lite penger, men det er ikke noe næring i det, det er tomt fyll i mat. Bønner er reltaivt næringsrikt og billig i forhold til hvor mye mat det er. Anonymkode: cebbe...3cb Makaronien er til en suppe så den er litt nødvendig Skyr kjøper jeg fordi den er på tilbud, rundstykkene er også til suppen, og osten skal fryses etterpå. Absolutt enig i at tørre bønner er økonomisk, men jeg har for øyeblikket også tørre linser i skapet og tar meg ikke råd til tørre bønner akkurat denne uka. Uansett takk for tips Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #28 Skrevet 24. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer ikke til å få det under 200... Anonymkode: 3f4db...e86 Mulig at jeg kutter ut basilikum og ananas. Vi får se Ts Anonymkode: 23898...c07 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #29 Skrevet 24. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Liten dråpe i havet men ville ha droppet enten pastaskruene eller makaronien.. Det er jo nesten det samme produktet i mine øyne (iallefall når budsjettet går på kroner og ører). Lykke til iallefall! Blir spennende å høre sluttsummen Anonymkode: de69d...4ec Makaronien er til middagen og pastaskruene er til lunsj Teksturen har litt å si for oppskriften jeg følger, men jeg er enig. Likevel kommer det til å bli en del resten igjen av all pastaen jeg kjøper som holder noen uker til. Takk! Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #30 Skrevet 24. september 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Mulig at jeg kutter ut basilikum og ananas. Vi får se Ts Anonymkode: 23898...c07 Ja, med 200 kroner i uken er det ikke akkurat de to tingene jeg ville ha prioritert selv. Anonymkode: 3f4db...e86
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #31 Skrevet 24. september 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Makaronien er til en suppe så den er litt nødvendig Skyr kjøper jeg fordi den er på tilbud, rundstykkene er også til suppen, og osten skal fryses etterpå. Absolutt enig i at tørre bønner er økonomisk, men jeg har for øyeblikket også tørre linser i skapet og tar meg ikke råd til tørre bønner akkurat denne uka. Uansett takk for tips Ts Anonymkode: 23898...c07 Så lenge du vet å skille mellom økopnomisk og hvilken mat du ønsker å spise. Om du ønsker å spise mest mulig økonomisk må du legge om matvanene dine totalt. Om du kun ønsker å spise billigere versjon av det du spiser nå, så er det noe annet. Selv spiser jeg for ca 1000- 1500 i måneden, men det er inkludert søppelmat og kosemat som cola, potetgull og den slags. Kunne skjært av en 300-400kr i måneden om jeg spiste 100% sunt Anonymkode: cebbe...3cb
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #32 Skrevet 24. september 2017 1 time siden, applestories skrev: Tomatpuré kan du kjøpe på tube, det har de fleste butikkene nå, den er laget for å porsjoneres ut og holder mye lenger enn et åpnet glass. I tillegg går det helt fint å lage pastasaus uten tomatpure også. En veldig enkel basis er å hakke og surre løk og hvitløk, ha i hermetiske tomater, pepper og urter, la koke litt og smake til med salt og krydder, og runde av med en klype sukker. Løk er billig, og hermetiske tomater kan du få for 6-7 kr pr boks. En løk og to bokser tomater blir 3-5 porsjoner spaghettisaus, som kan fryses ned i porsjoner og tilsettes det du måtte ønske eller ha i huset av skinke, kjøttdeig etc. eller bare bruke som den er med litt ost på toppen. Anonymkode: b6bc5...788
SweetM Skrevet 24. september 2017 #33 Skrevet 24. september 2017 Jeg ville kjøpt hel ost i stedet for revet. Og poteter i stedet for pommes frites, skjær dem i staver eller båter, krydre med peppermix, salt og eventuelt paprikakrydder og stek i ovnen i ca en halvtime. Poteter er billige nå.
applestories Skrevet 24. september 2017 #34 Skrevet 24. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Makaronien er til en suppe så den er litt nødvendig Skyr kjøper jeg fordi den er på tilbud, rundstykkene er også til suppen, og osten skal fryses etterpå. Absolutt enig i at tørre bønner er økonomisk, men jeg har for øyeblikket også tørre linser i skapet og tar meg ikke råd til tørre bønner akkurat denne uka. Uansett takk for tips Ts Anonymkode: 23898...c07 Da ville jeg kjøpt First Price baguetter - rundt 7,90 en firepakning. De beste ferdigbaguettene på markedet (dog er de selvsagt bare luft og hvetemel).
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #35 Skrevet 24. september 2017 55 minutter siden, applestories skrev: Da ville jeg kjøpt First Price baguetter - rundt 7,90 en firepakning. De beste ferdigbaguettene på markedet (dog er de selvsagt bare luft og hvetemel). Jeg fant Rema 1000 sine baguetter for 8,8 i en test over grove rundstykker og smak, så det blir nesten dem! Ts Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #36 Skrevet 25. september 2017 Her er resultatet Varer kjøpt på KIWI: -Stangselleri =16,90 -Skogsbær 400g = 14,80 -Frossen grønnsaksblanding med brokkoli 9,90 -Gulrot 1 kg = 14,90 -Løk = 2,99 -Pommes frites = 17,90 Også sparte jeg 5,67 på handleturen pga trumf og kiwi pluss = 71,72 Varer kjøpt på Rema 1000 -Halvstekte rundstykker 600g = 18,10 -Fusili 100% fullkorn = 15,20 -Makaroni = 12,40 -Tomatpure 4,80 -Hermetiske grovhakkede tomater x2 = 9,8 -Hakkede tomater x2 = 10,00 -Hvite bønner 8,00 -Kidneybønner 7,90 -Ekte meierismør 20,90 -Skyr blåbær 10,00 = 117,1 Resultat på 188,82 kr ! Jeg gikk litt bort ifra den originale handlelisten av flere grunner. Norvegia sin ost på KIWI og REMA 1000 lå på både 95 og 105 kr, noe som ble for dyrt når jeg visste at denne uka ligger den på 69,90 hos Meny (men dit var det litt for langt å dra), men jeg tenkte å heller lage hjemmelaget ketchup til pommes fritesen min siden jeg har kjøpt inn litt ekstra. Jeg kjøpte skogsbær istedenfor blåbær pga litt variasjon og den var 1 kr billigere, og basilikumen og ananasen droppet jeg etter flere råd i tråden. Rema 1000 fører tydeligvis kun Dolmio sin pastasaus (svindyrt!), så det endte med at jeg kjøpte ekstra av hakkede tomater og tomatpure (mye billigere enn forventet) slik at jeg kan lage min egen saus med restene av løken og stangselleri. De grove halvstekte rundstykkene på rema 1000 fant jeg ikke, så det ble noen litt lysere og i større volum enn jeg hadde tenkt, jeg fant heller ikke fine pastaskruer/fusili på Rema, men fullkorn er jo bare positivt. Når det kom til smør så var bremykt sitt smør i mye større volum og til 7 kr dyrere enn ekte meierismør, så det hadde jo lønnet seg på sikt. Likevel så spiser jeg ikke mye smør i det hele tatt, så akkurat for meg så er den lille meierismør boksen mer ideell (sikkert veldig godt på hasselbakte poteter også!). Nå kommer jeg til å ha en god del rester med pasta og pastasaus, men neste uke blir det å se om jeg kjøper meg ost dersom det er på tilbud i nærheten og poteter! Squashen glemte jeg forresten å skrive på handelisten Ikke helt den originale handlelisten min, men det ble i alle fall billig TS Anonymkode: 23898...c07
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #37 Skrevet 25. september 2017 kjøp rema sin egen hvitost, den er like god (om ikke bedre) enn norvegia. Både rema og Kiwi sin hvitost kommer meget godt ut i test. I stedet for å kjøpe ferdiglaget rundstykker, kjøp heller hvetemel og gjær og lag rundstykkene selv. Anonymkode: b7861...217
applestories Skrevet 25. september 2017 #38 Skrevet 25. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er resultatet [...] Ikke helt den originale handlelisten min, men det ble i alle fall billig TS Anonymkode: 23898...c07 Av de varene som fantes både på den endelige listen og den jeg kommenterte på tidligere, bommet jeg med 1 kroner og 19 øre - 171,- mot dine 169,89! Trodde jeg hadde fått dagligvarebransjen ut av blodet etter å ha nærmest vokst opp på en butikk, men den gang ei
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #39 Skrevet 25. september 2017 Det er nok litt off-topic, men sier det likevel. Hadde ikke livet vært litt mer komfortabelt dersom du hadde jobbet om sommeren og dermed spart deg opp en god sum du kunne bruke på mat og jobbet litt hver måned i tillegg? Jeg skal love deg at det er ikke så mye som skal til. Jeg er student selv og hvis jeg skal leve komfortabelt er det nok med 3 vakter på en hel måned. 3 vakter blir 4000 kroner i inntekt. Dersom jeg gjør det hver måned trenger jeg ikke å ta ett øre fra det jeg tjener om sommeren, men setter av sånn 12000 sånn at jeg kan ha 3 måneder der jeg ikke jobber. Jeg spiser stort sett alt jeg vil av mat og har penger til å kjøpe det meste jeg trenger. Håper du vurderer det samme, for livet blir litt mindre stressende. Anonymkode: ae766...ca8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #40 Skrevet 25. september 2017 Pastasaus på glass ville jeg byttet ut med hjemmelaget. Du trenger hermetiske tomater, hvitløk, løk og tomatpure, gulrot og ønsket krydder. Da har du også ingredienser til andre matretter. Anonymkode: a2553...a71
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå