Gå til innhold

Bettes Krok


Bette

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er mitt boltre-område, hvor jeg kommer til å skrible ned tanker som trenger å få utløp et annet sted enn i mitt hode.

Er en ung studine, med tidvis tastediarè og tankeoverflod. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, og takk!

Jeg vil, pga anonymitet, ikke si nøyaktig hva jeg studerer, men det hører til under samfunnsvitenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ikke at jeg tror du blir mindre anonym av å si det, det er tross alt mange som studerer det samme. :wink: Jeg studerer i allefall psykologi, som jo også tilhører samfunnsvitenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana

Det er greit å begynne med å holde stramt i tøylene - det pleier å skli ut etterhvert. :wink:

Psykologi er spennende! Har du lenge igjen før du er ferdig? Har du et felt du har spesialisert deg i, eller hvordan er det på profesjonsstudiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er har 2½ år igjen, kan bli ferdig etter bare 2 hvis jeg skriver hovedoppgaven tidlig (siste semester er viet hovedoppgaven, så har man den ferdig på forhånd kan man slutte tidligere), det spørs hvor mye disiplin jeg har, de siste årene er harde. Vi har ikke begynt med spesialisering enda, det kommer til høsten. Jeg har tenkt å velge dynamisk terapi. Vi begynner med praksisk en dag i uken nå og ut året, neste vår blir det et semester med bare praksis, så det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt å velge dynamisk terapi. Vi begynner med praksisk en dag i uken nå og ut året' date= neste vår blir det et semester med bare praksis, så det blir spennende.

Hva går dynamisk terapi ut på?

(jeg er nysgjerrig på det meste jeg ikke vet!)

Praksis er alltid spennende - på hva slags type sted har du fått praksisplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer om intensiv psykoterapi, psykopatologi, diagnostiske teknikker, personlighets- og utviklingspsykologi, klinisk forskningsmetodikk. Det er den veien man velger om man vil jobbe med klinisk psykologi. Man kan også velge systemisk kognitiv terapi , barne- og ungdomsspsykologi og arbeids- og organisasjonspsykologi.

Min praksis dette semesteret går ut på nevropsykologi (overhodet ikke mitt førstevalg, men jeg fikk velge som nr 29 av 36 så da var det ikke så mye igjen, heldigvis kommer jeg tilsvarende tidlig i køen neste år når listene blir snudd opp-ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et valg-problem.

Vi snakker ikke om å velge mellom Carl I. Hagen eller Kristin Halvorsen, heller ikke mellom kinamat eller norsk hjemmelaget.

Jeg snakker om å velge mellom goder. Slik i livet, uten å høres altfor kvasi-dyp ut.

Jeg har aldri vært av typen som har hatt kjæreste fordi jeg ville fylle et tomrom. Har jeg hatt tomrom, har jeg latt dem være der. Dette har blitt et prinsipp; det er bedre å være alene enn å være i et forhold som ikke holder standard.

Nå, derimot, sliter jeg litt med å klare å velge hva som er best.

Et til-og-fra-forhold, eller helt singel?

Njaaaa ... :sjarmor: Jeg er jammen ikke sikker!

Ikke fordi dette går så veldig imot "mine prinsipper" (til helvete med prinsippene, bortsett fra når det passer sånn) - poenget er jo selvsagt at jeg velger det som føles best. I øyeblikket. Og forandrer når nødvendig.

Men nå vet jeg jammen ikke hva som er best. Jeg misliker å føle meg ubesluttsom, så jeg må vel snart komme frem til en ordning.

Det skal ikke være lett å være en sta liten faen nu til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min praksis dette semesteret går ut på nevropsykologi (overhodet ikke mitt førstevalg' date= men jeg fikk velge som nr 29 av 36 så da var det ikke så mye igjen, heldigvis kommer jeg tilsvarende tidlig i køen neste år når listene blir snudd opp-ned).

Men nevropsykologi virker jo spennende - men så klart, det kan være andre ting som er enda bedre likevel. :wink:

Hva er førstevalget ditt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ville jeg ha praksisen min på en avdeling på Ullevål som tar seg av tungpsykiatriske pasienter og også kriminelle som skal tvangsbehandles, det hørtes så spennende ut. Men det var selvsagt den første plassen for forsvant. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helst ville jeg ha praksisen min på en avdeling på Ullevål som tar seg av tungpsykiatriske pasienter og også kriminelle som skal tvangsbehandles' date= det hørtes så spennende ut. Men det var selvsagt den første plassen for forsvant. :roll:

Det høres spennende ut - jeg er enig.

Når jeg etterhvert blir ferdig jobber jeg forhåpentligvis med kriminelle - interessant felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kriminologi er jeg veldig interessert i. Sluker slike programmer på Discovery. Hadde veldig lyst å studere det i kombinasjon med psykologi da jeg var i England, men da gikk jeg glipp av en del psykologifag jeg veldig gjerne ville ha, så da ble det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Velkommen :)

:vinke:

Får du tatt et valg?

Jeg har tatt et (kansje to) vanskelige valg den siste uken, men de funker ikke helt.. :P

Men så er det lite som funker i min kaotiske tilværelse da!

Skulle egentlig bare innomå si hei jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...