Gå til innhold

Hvem omfattes av brukergrupper Navere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg går også på aap. Og trenger forøvrig ikke et spark bak, men spørsmålet til ts var hvem av nav brukerne denne «komme opp om morgenen,-greia» var beregnet på. Jeg besvarte et spørsmål, og det var ikke meningen å være fiendtlig. 

Nav systemet er ikke ufeilbarlig. Det er et tøft arbeidsmarked der det er mange om jobbene. Presset er stort og alle skal yte max. Tilrettelegging er stort sett en vits. Det innebærer ofte at en mellomleder skriver fine og flotte papirer til nav mens arbeidstaker gjør omtrent det samme som før. Dette fører til at flere havner utenfor. For at bedrifter skal spare penger så ble det bortimot helt slutt på vikarbruk. Nå skal alle fungere til alt, slik at man kan gjøre en ferierende eller syk kollegas jobb I tillegg til sin egen. Ikke alle er poteter som kan brukes til alt. Noen gjør det glimrende med sine nisjeoppgaver, men dette er ikke nok. Å flytte er en løsning for få personer. Folk har barn, familie og stedstilhørighet som på denne måten blir frarøvet dem. 

Ok, beklager at jeg gikk hardt ut. Jeg er absoluttenig i hva du skriver, men selv er jeg nok mer naver enn deg. Jeg Jan nemlig være poteten. Jeg kan fint ta ekstra med jobb, og jeg kan fint gjøre dobbelt så mye som sjefen og mine med ansatte. Jeg kan godt jobbe 2 100% stillinger, men.... De stillingene finnes ikke. 

Nå er det gått så langt at jeg ville gjerne BETALT for å få nie å gjøre, eventuelt bare en vaske jobb. 

Anonymkode: cdb11...0e2

Videoannonse
Annonse
Gjest making.a.mess
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, beklager at jeg gikk hardt ut. Jeg er absoluttenig i hva du skriver, men selv er jeg nok mer naver enn deg. Jeg Jan nemlig være poteten. Jeg kan fint ta ekstra med jobb, og jeg kan fint gjøre dobbelt så mye som sjefen og mine med ansatte. Jeg kan godt jobbe 2 100% stillinger, men.... De stillingene finnes ikke. 

Nå er det gått så langt at jeg ville gjerne BETALT for å få nie å gjøre, eventuelt bare en vaske jobb. 

Hadde du bodd her i nærheten så kunne jeg gitt deg en deltidsjobb. Hvor bor du? 

Jeg mangler i bunn og grunn ikke jobb, men helse er det verre med. 

Skrevet
10 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Hadde du bodd her i nærheten så kunne jeg gitt deg en deltidsjobb. Hvor bor du? 

Jeg mangler i bunn og grunn ikke jobb, men helse er det verre med. 

Bor 4 timer utenfor Tromsø, mot Harstad. Men trives sånn i nærområdet så håper på jobb her, tålmodighet er en dyd. 

Håper helsa de blir bedre så du kan ha det godt i jobb 😊

Skrevet
1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

Selvsagt måtte noen bli hårsår... du skjønner godt hva jeg mente. Er man ufør så betyr det at selv om behandlinger, tilrettelegging og tiltak er gjort så er det ikke mulig med arbeidsrettet aktivitet. Det høres vel bedre ut? Men håpet er jo ute for din tid i arbeidslivet, hvis ikke hadde du ikke fått trygd. Syntes du ikke at håpet er ute så får du be om å få tilbake aap og begynne på tiltak. 

Er det mulig å gå tilbake til AAP når en er ufør?

Forøvrig er det fullt mulig å gå tilbake til jobb hvis helsen tillater det selv om en er ufør. Du blir bare trukket i trygd. Mange som gjør det.

Hva tenker de som er gradert ufør sammenliknet med de som får AAP? Hvem er det mest håp for?

Skrevet
10 timer siden, Jerry Lee skrev:

Begrepet "naver" omfatter de som urettmessig lever på NAV.

Begrepet "navklient/bruker" omfatter de som rettmessig har krav på, i følge systemets regler, støtte fra nav... det være seg sosialstønad, uføretrygd, alderspensjon og alle stønader der bruker kan bevise/understøtte rettmessig krav.

Hvilke stønader har man ikke krav på? Hvem snylter på Nav? Og hvor lenge kan man gjøre det!

Før jeg fikk AAP så fikk jeg tiltakspenger og jobbklubb i seks måneder  fikk høre at det var veldig vanskelig å forlenge det  alternativet  var å oppsøke sosialkontoret eller søke AAP. Hvis man ikke har helseproblemer eller annen god grunn til å ikke jobbe så er det komplisert å leve på ulike stønader og tiltak. Alle steder forventes det at   Du kan delta i arbeidsrettet tiltak. Møter du ikke opp blir du trukket

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men gå til hva da? Jeg har lett konstant etter jobb (er på aap) i over 1,5 år! Skal alle flytte? Flere 100.000 mennesker, kun for små deltudsstillinger (som de ikke vil klare å betale husleie med engang) 

Hvordan kan jeg slutte å bli naver (i dine øyne) og de andre i tråden som mener det bare er et spark bak som skal til.? 

En deltidsstilling kan åpne dører. Mer en å ikke ha noe. Jeg takket ja til å være ringevikar som ikke ga meg noe sikkerhet da jeg var arbeidsledig. Noen uker fikk jeg mye jobb, andre ikke. Men siden jeg med arbedsledighetstrygd ikke kunne jobbe mer en 22 timer pr 14 dag for å fortsatt motta trygd. Måtte jeg hoppe i det å satse. Rett å slett satse på at det å være ringevikar, åpnet dører som ikke ble åpnet ved å være redd for å ikke klare med uten trygd. Så ta heller en 50 prosent, og jobb med å være fleksibel ovenfor arbeidsgiver. Slik vil man bli prioritert til slutt. 

Skrevet
11 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

En deltidsstilling kan åpne dører. Mer en å ikke ha noe. Jeg takket ja til å være ringevikar som ikke ga meg noe sikkerhet da jeg var arbeidsledig. Noen uker fikk jeg mye jobb, andre ikke. Men siden jeg med arbedsledighetstrygd ikke kunne jobbe mer en 22 timer pr 14 dag for å fortsatt motta trygd. Måtte jeg hoppe i det å satse. Rett å slett satse på at det å være ringevikar, åpnet dører som ikke ble åpnet ved å være redd for å ikke klare med uten trygd. Så ta heller en 50 prosent, og jobb med å være fleksibel ovenfor arbeidsgiver. Slik vil man bli prioritert til slutt. 

Desverre ikke særlig med deltidsstillinger her jeg bor heller. Ellers ville nok nav gitt meg mulighet i form av tiltak i en eventuell deltidsjobb.

Skrevet

De som mottar arb.ledighetstrygd når de garantert kunne fått seg en jobb og de som er uføre på feil grunnlag. 

Skrevet
9 timer siden, Alexis skrev:

Da jeg var i Nav systemet var det fordi jeg ble arbeidsledig da arbeidsplassen min ble nedlagt. Har ingen utdannelse annet enn fullført vgs, men hadde jobbet i 8 år da jeg ble ledig. Tok meg 11 mnd å få jobb igjen, enda jeg søkte på masse! 

I løpet av denne perioden var jeg på Nav jobbklubb. Mange av de andre var i lignende situasjon som meg eller mødre som hadde vært hjemme med barn over lengre tid.

Men det var også folk i 50 årene som var lei jobben sin og hadde derfor sagt opp. De mente de burde kunne motta stønad helt til de ble pensjonister, for de var jo "utgått på dato i arbeidsmarkedet uansett" Og folk i begynnelsen av tyveårene som kun ville jobbe med et bestemt yrke, til tross for manglende utdanning og null relevant erfaring.

De sistnevnte er vel det jeg vil kalle Navere... 

Slike skulle blitt satt til å tvangsarbeide. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor 4 timer utenfor Tromsø, mot Harstad. Men trives sånn i nærområdet så håper på jobb her, tålmodighet er en dyd. 

Håper helsa de blir bedre så du kan ha det godt i jobb 😊

Jeg bor på grensa til østfold så det ble litt langt. 

Jeg har kronisk sykdom så kan ikke gjøre fysisk arbeid.  Det er en solid strek i regningen. Utdanning har jeg ikke, så må begynne helt fra start med noe når tiden er moden for det. Ingen anelse om hva. Er egentlig ikke særlig optimistisk. Kontor/stillesittende greier er dørgende kjedelig. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
8 timer siden, Mystix skrev:

Slike skulle blitt satt til å tvangsarbeide. 

Når noen får en holdning som at de ikke er verd noe uansett så har nok det en grunn i at de har prøvd og prøvd men ikke får napp pga alder og dermed har gitt opp. Det kan ikke være noe gøy å føle seg verdiløs og utdatert. 

Når det kommer til ungdommen så burde vgs vært flinkere til å forberede dem på arbeidslivet. Altfor mange har for høye forventninger. De syntes 200 kr i timen er for dårlig og tror det er dem som kan ta avgjørelser og organisere arbeidet, ikke sjefen. Slitsomt bør det heller ikke være. De er også innprentet med at alle skal gjøre noe de liker... så de leter etter en jobb som er bare gøy...  på ungdomskolen lærer de også at de kan bli hva de vil og at det er fint med gode karakterer men at det ikke er så nøye. Det er jo noe tøv. Man kan kun bli hva man vil om man har resultater å vise til. Det er også en formidling i skolen om at «dette året ikke er så viktig». Det er siste året på vgs som teller. Så blir ikke noe særlig gjort da,fø r siste året på vgs fordi det ikke var så viktig. Da har man vært slapp og mangler grunnlag for å gjennomføre de tingene som er vanskelige. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
9 timer siden, Pipaluk skrev:

Er det mulig å gå tilbake til AAP når en er ufør?

Forøvrig er det fullt mulig å gå tilbake til jobb hvis helsen tillater det selv om en er ufør. Du blir bare trukket i trygd. Mange som gjør det.

Hva tenker de som er gradert ufør sammenliknet med de som får AAP? Hvem er det mest håp for?

Der var jeg lity for rask. Jeg vet ikke om man kan gå tilbake til aap når man er ufør. Aap er for de som kan gå på tiltak. Mottar man ufør så har man på en måte sagt at tiltak ikke funker. 

Som gradert ufør så har man sagt at det er nærmest umulig å jobbe 100%. Når blir det antagelser og troing fra min side, men om man er 50% ufør så har man sagt at «jeg har ikke forutsetninger for å jobbe mer enn 50%». De andre 50% kan vel gå på aap? Dvs man kan bli sendt på tiltak 50% , Før man finner en deltidsjobb. Eller man finner ut at 50% ikke funket og blir 100% ufør. Aap er også for de som ikke vet hvor mye arbeidskapasitet de har og må prøve og feile litt for å finne ut hva som fungerer. 

Skrevet
11 timer siden, Mystix skrev:

De som mottar arb.ledighetstrygd når de garantert kunne fått seg en jobb og de som er uføre på feil grunnlag. 

Akkurat det med arbeidsledighetstrygd kan jeg ikke uttale meg så mye om. Ang ufør så har det blitt veldig strengt. Jeg har en slektning som er uføretrygdet og hvor barna også er det, med lidelser som jeg tviler på hadde blitt godkjent i dag. Det var tjue år siden, i dag er det ekstra vanskelig da de strammer inn noe veldig  bare det å få forlenget AAP på unntak er vanskelig, selv med godt dokumenterte helseplager. Kommer man ikke i jobb etter det blir det først jobbklubb og sosialkontoret.

Jeg kjenner kronikere som er uføre pga manglende tilrettelegging fra arbeidsplassen. Jeg har stor forståelse for at det blir vanskelig hvis en ikke klarer å jobbe fullt og i tillegg har mye sykefravær. De færreste jobber aksepterer det.

Det jeg sliter med å forstå er de som er uføre pga dårlig helse og som velger å sette to tette barn til verden. Det skal jo litt til at en får sparken som mor, men er ikke barnepass en jobb 24/7? Det fatter jeg ikke.  Hvor henter de da kreftene fra?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Som gradert ufør så har man sagt at det er nærmest umulig å jobbe 100%. Når blir det antagelser og troing fra min side, men om man er 50% ufør så har man sagt at «jeg har ikke forutsetninger for å jobbe mer enn 50%». De andre 50% kan vel gå på aap? Dvs man kan bli sendt på tiltak 50% , Før man finner en deltidsjobb. Eller man finner ut at 50% ikke funket og blir 100% ufør. Aap er også for de som ikke vet hvor mye arbeidskapasitet de har og må prøve og feile litt for å finne ut hva som fungerer. 

Å bli erklært 50prosent ufør er heller ikke lett har jeg forstått. Nav praktiserer ulike regler der. Hvis du skal leve av bare 50 prosent ufør, så bør du ha en deltidsstilling ved siden av. Og 50% fast jobb er ikke lett å finne. Jeg vet heller ikke om du får AAP for den andre halvparten  hvis arbeidsevnen er varig nedsatt. Da er det godt mulig du må oppsøke sosialkontoret. 

Skrevet
3 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Når noen får en holdning som at de ikke er verd noe uansett så har nok det en grunn i at de har prøvd og prøvd men ikke får napp pga alder og dermed har gitt opp. Det kan ikke være noe gøy å føle seg verdiløs og utdatert.

Det å miste jobben i femtiårene kan bli krise for den det gjelder. Med mindre du er lærer med mye arbeidserfaring, så ønsker arbeidslivet nye og unge krefter. Finner du deg ikke en ny jobb, og du ikke har helseplager så blir det sosialkontoret. Der forventes det at du selger hus og bil. Du kan ikke eie  noe der. Jeg vet at fortvilte fastleger må sykemelde dem for at de fortsatt skal ha en inntekt, ellers risikerer de at familielivet går til grunne. Så det er en ny gruppe meg AAP, som egentlig bare trenger en jobb:(

Skrevet
22 timer siden, Pipaluk skrev:

Det å miste jobben i femtiårene kan bli krise for den det gjelder. Med mindre du er lærer med mye arbeidserfaring, så ønsker arbeidslivet nye og unge krefter. Finner du deg ikke en ny jobb, og du ikke har helseplager så blir det sosialkontoret. Der forventes det at du selger hus og bil. Du kan ikke eie  noe der. Jeg vet at fortvilte fastleger må sykemelde dem for at de fortsatt skal ha en inntekt, ellers risikerer de at familielivet går til grunne. Så det er en ny gruppe meg AAP, som egentlig bare trenger en jobb:(

Får man ingen jobb i femtiårene, så bør man i så fall vurdere å starte for seg selv, om man har en del erfaring. Ja, det kan være tøft, men det er mye bedre enn å måtte på sosialkontoret. I det minste er det gjerne slik at man stort sett er kvitt det meste av lån i femtiårene. 

Når det gjelder hovedspørsmålet ditt, så vil jeg si "navere" er de som faktisk ikke gidder selv om de har muligheten. Altså folk som med viten og vilje velger å sitte på rumpa og spekulere i velferdsordningene. 

Anonymkode: c9e2c...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...