Gå til innhold

Hvem omfattes av brukergrupper Navere?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

er det skoletrøtte og umotiverte unge som går på Nav istedenfor å jobbe?

eller andre voksne som ikke kommer inn i arbeidslivet pga dårlige helsemessige forutsetninger? 

Greit å vite når jeg leser artikler hvor det står at Navere må komme seg opp om morran

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess

Akkurat dette gjelder nok unge arbeidsledige. de som  er arbeidsføre, men ikke tar/får jobb. Ser ikke for meg at nav vil dra kronisk syke ut av sengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Giddaluse folk på trygd.

Anonymkode: c9798...50c

Arbeidsløse, sosialklienter, sykmeldte, de som går på aap er de menneskene det er håp for, og derfor kan det være av nytteverdi og gi noen av disse et spark bak ved å få de opp om morgenen.  De på uføretrygd er håpet ute for og derfor ikke noe poeng å få igang. 

Slik jeg ser det hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Arbeidsløse, sosialklienter, sykmeldte, de som går på aap er de menneskene det er håp for, og derfor kan det være av nytteverdi og gi noen av disse et spark bak ved å få de opp om morgenen.  De på uføretrygd er håpet ute for og derfor ikke noe poeng å få igang. 

Det er nok slik Nav ser på det også. 

Anonymkode: 60480...214

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begrepet "naver" omfatter de som urettmessig lever på NAV.

Begrepet "navklient/bruker" omfatter de som rettmessig har krav på, i følge systemets regler, støtte fra nav... det være seg sosialstønad, uføretrygd, alderspensjon og alle stønader der bruker kan bevise/understøtte rettmessig krav.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hører ordet "naver" tenker jeg automatisk på dem som går på NAV selv om de ikke må. I mitt hodet er ikke en "naver" en som har mistet jobben eller av andre gyldige grunner står midlertidig utenfor arbeidslivet, men en som mer eller mindre velger å motta stønad.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Nav systemet var det fordi jeg ble arbeidsledig da arbeidsplassen min ble nedlagt. Har ingen utdannelse annet enn fullført vgs, men hadde jobbet i 8 år da jeg ble ledig. Tok meg 11 mnd å få jobb igjen, enda jeg søkte på masse! 

I løpet av denne perioden var jeg på Nav jobbklubb. Mange av de andre var i lignende situasjon som meg eller mødre som hadde vært hjemme med barn over lengre tid.

Men det var også folk i 50 årene som var lei jobben sin og hadde derfor sagt opp. De mente de burde kunne motta stønad helt til de ble pensjonister, for de var jo "utgått på dato i arbeidsmarkedet uansett" Og folk i begynnelsen av tyveårene som kun ville jobbe med et bestemt yrke, til tross for manglende utdanning og null relevant erfaring.

De sistnevnte er vel det jeg vil kalle Navere... 

Endret av Alexis
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mikrobe skrev:

Når jeg hører ordet "naver" tenker jeg automatisk på dem som går på NAV selv om de ikke må. I mitt hodet er ikke en "naver" en som har mistet jobben eller av andre gyldige grunner står midlertidig utenfor arbeidslivet, men en som mer eller mindre velger å motta stønad.

Det er vel regler for hvor lenge folk kan motta stønad som alternativ til jobb. Ikke alle tilfredsstiller kravene til det også. 

Er man langvarig arbeidsledig så er det vel også mulig å kombinere noe stønader med deltidsjobbing også. 

Det jeg vil frem til er at jeg tviler på at mange bare ønsker trygd istedenfor å jobbe men at årsaken kan være mer kompleks 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Alexis skrev:

Men det var også folk i 50 årene som var lei jobben sin og hadde derfor sagt opp. De mente de burde kunne motta stønad helt til de ble pensjonister, for de var jo "utgått på dato i arbeidsmarkedet uansett" Og folk i begynnelsen av tyveårene som kun ville jobbe med et bestemt yrke, til tross for manglende utdanning og null relevant erfaring.

De sistnevnte er vel det jeg vil kalle Navere... 

Enig i din definisjon. 

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Det jeg vil frem til er at jeg tviler på at mange bare ønsker trygd istedenfor å jobbe men at årsaken kan være mer kompleks 

Som sagt, jeg skrev "I mitt hodet er ikke en "naver" en som har mistet jobben eller av andre gyldige grunner står midlertidig utenfor arbeidslivet, men en som mer eller mindre velger å motta stønad." Jeg kaller ikke arbeidsledige som aktivt forsøker å komme i jobb for navere, altså. Noen av dem bruker lang tid på å komme i jobb igjen, men de er fortsatt ikke "navere" i mine øyne, så lenge de bruker tiden på jobbsøking og kurs osv.

For andre består aktiviteten i få tett oppfølgning av behandler, trene eller å ta medisinene sine. Det er også en form for aktivt tiltak for å komme seg tilbake i jobb, eller i det minste komme dit hvor de er i stand til å søke jobber igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, Mrs.Purdey said:

Jeg gidder ikke lese artikkelen, men ser for meg at det å orke å gå en tur krever mindre enn å være på jobb en dag... 

Det kan jeg avkrefte. Å kunne leve et "normalt" liv med jobb hverdag er langt mindre slitsomt enn å være syk og ha lite sosialtnettverk.

Anonymkode: e0198...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg skal ha meg frabedt en slik stygg betegnelse med full ansiennitet i arbeidslivet, og i tillegg eneforsørger for flere barn gjennom mange år. Skal vi sparkes direkte i graven kanskje?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, Arabella skrev:

Jeg skal ha meg frabedt en slik stygg betegnelse med full ansiennitet i arbeidslivet, og i tillegg eneforsørger for flere barn gjennom mange år. Skal vi sparkes direkte i graven kanskje?

Selvsagt måtte noen bli hårsår... du skjønner godt hva jeg mente. Er man ufør så betyr det at selv om behandlinger, tilrettelegging og tiltak er gjort så er det ikke mulig med arbeidsrettet aktivitet. Det høres vel bedre ut? Men håpet er jo ute for din tid i arbeidslivet, hvis ikke hadde du ikke fått trygd. Syntes du ikke at håpet er ute så får du be om å få tilbake aap og begynne på tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg avkrefte. Å kunne leve et "normalt" liv med jobb hverdag er langt mindre slitsomt enn å være syk og ha lite sosialtnettverk.

Anonymkode: e0198...1c0

For noe vås. Det er forøvrig ikke alle som trenger å bli rent ned av folk hver dag for å trives. Jeg setter hvertfall stor pris på eget selskap. Dessuten så kunne hun jo ikke velge bort å være syk. Hun kunne være syk MED jobb, eller syk UTEN jobb. Og det er lettere å være syk uten jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Men gå til hva da? Jeg har lett konstant etter jobb (er på aap) i over 1,5 år! Skal alle flytte? Flere 100.000 mennesker, kun for små deltudsstillinger (som de ikke vil klare å betale husleie med engang) 

Hvordan kan jeg slutte å bli naver (i dine øyne) og de andre i tråden som mener det bare er et spark bak som skal til.? 

Anonymkode: cdb11...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pipaluk skrev:

er det skoletrøtte og umotiverte unge som går på Nav istedenfor å jobbe?

eller andre voksne som ikke kommer inn i arbeidslivet pga dårlige helsemessige forutsetninger? 

Greit å vite når jeg leser artikler hvor det står at Navere må komme seg opp om morran

Ta deg en bolle.

Anonymkode: 85f81...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men gå til hva da? Jeg har lett konstant etter jobb (er på aap) i over 1,5 år! Skal alle flytte? Flere 100.000 mennesker, kun for små deltudsstillinger (som de ikke vil klare å betale husleie med engang) 

Hvordan kan jeg slutte å bli naver (i dine øyne) og de andre i tråden som mener det bare er et spark bak som skal til.? 

Anonymkode: cdb11...0e2

Jeg går også på aap. Og trenger forøvrig ikke et spark bak, men spørsmålet til ts var hvem av nav brukerne denne «komme opp om morgenen,-greia» var beregnet på. Jeg besvarte et spørsmål, og det var ikke meningen å være fiendtlig. 

Nav systemet er ikke ufeilbarlig. Det er et tøft arbeidsmarked der det er mange om jobbene. Presset er stort og alle skal yte max. Tilrettelegging er stort sett en vits. Det innebærer ofte at en mellomleder skriver fine og flotte papirer til nav mens arbeidstaker gjør omtrent det samme som før. Dette fører til at flere havner utenfor. For at bedrifter skal spare penger så ble det bortimot helt slutt på vikarbruk. Nå skal alle fungere til alt, slik at man kan gjøre en ferierende eller syk kollegas jobb I tillegg til sin egen. Ikke alle er poteter som kan brukes til alt. Noen gjør det glimrende med sine nisjeoppgaver, men dette er ikke nok. Å flytte er en løsning for få personer. Folk har barn, familie og stedstilhørighet som på denne måten blir frarøvet dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...