Gjest Rosetelys Skrevet 24. september 2017 #21 Skrevet 24. september 2017 Det er nye retningslinjer som har kommet nå i august som sier at ALLE barn skal ha det bra på skolen. Det har åpenbart ikke denne jenta. Ta kontakt med skolen, de skal iverksette tiltak umiddelbart og senest innen fem virkedager. Gjør de ikke dette, eller dere føler de ikke gjør nok ta kontakt med fylkesmann! Dette er hva dere kan gjøre av strakstiltak. Ellers burde jenta flytte til dere og bytte skole.
Lou Salome Skrevet 24. september 2017 #22 Skrevet 24. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du vil frem til? Er dessverre ikke sånn at bare fordi man har født ungen så er man den som passer best på ungen. Noe som er soleklart her. Jeg er hjelpeløs her og spør om råd fordi jeg faktisk ønsker å ta tak i det som skjer på skolen, og det er bonusdatteren min som kom å sa at hun vil flytte hit og bytte skole fordi hun virkelig ikke klarer tanken på å fortsette på den skolen hun går på. Du kan jo vise litt empati og sette deg inn i hvordan denne jenta har det. Her har hun blitt mobbet, blitt gjort ting med som hele klassen har stått å ledd av, det er ingen i klassen hennes som hun føler er noe snill mot henne. Ville du ha fortsatt å møtt på disse menneskene hver eneste dag når du vet hva de har gjort med deg? Kan du se for deg å dra på skoleturer, leirskole, andre morsomme ting med sånne mennesker som du føler bare hater deg? Og hva er det mor gjør? INGENTING! Hun vil ikke høre på at datteren sin har det vondt på skolen, bonusdatteren min får beskjed om at det bare er vanskelig å bytte skole og at det tar litt tid å komme seg på plass i en ny klasse. Hun har ikke tatt en telefon til læreren en gang for å høre hans versjon en gang. Nok en gang så lurer jeg på hva i all verden du vil frem til med innlegget ditt? Jeg har ikke vært bort i mobbing før, og jeg har dessverre ingen rettigheter når det kommer til dette barnet. Mor eier ikke samarbeidsvilje med mannen min, så hun vil ikke snakke med han om noen ting. Far er kjempe bekymrett for datteren sin, og veldig bekymrett for fremtiden hennes på denne skolen. Og hvor dårlig mor følger dette her opp! Ikke prøv å kom her å dra noe «jeg later som at jeg bryr meg om bonusdatter» kortet. Jeg har vært i livet hennes fra hun var 3 år, jeg ser på hun som min egen. Anonymkode: b40a8...3d0 Det jeg vil fram til er at FAREN ikke har gjort noe. Du skriver da vitterlig at han ikke "har mottatt" en telefon, og moren gjør ingen ting. Så hva gjør faren? I morgen den dag må han ta et møte med kontaktlærer og rektor! Han kan ikke bare være bekymret for mors manglende oppfølging, han må følge opp selv. Det virker ikke som dere kjenner det nye lovverket en gang, det brukte de en 15 minutter på på begge foreldremøtene jeg har vært på i høst, konkret saksgangen i mobbesaker. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #23 Skrevet 24. september 2017 For øvrig for å presse skolen ytterligere burde far ta seg fri fra jobb og være skygge noen dager, se hvordan skolehverdagen er. En jeg kjenner truet skolen med dette, først da hun kom med det forslaget gjorde de noe, ikke nok, men de gjorde noe. Dette er så viktig at han kan ta seg fri fra jobb for. Anonymkode: 953c7...f6a
Mousj Skrevet 24. september 2017 #24 Skrevet 24. september 2017 Som de andre skriver, så forplikter den nye §9A at skolen må undersøke en hver melding om mobbing, og har en uke på seg til dette før man eventuelt kan gå videre til fylkesmann. Din mann må ta en telefon til kontaktlærer eller rektor ved skolen, og be om samtale for å få vite hvilken handlingsplan de har. Hvis dere mener at det er best for barnet å bytte skole, eller vil prøve ut tiltak der hun der, så få familievernkontoret til å kalle mor inn til møte sammen med dere. Rektor og kontaktlærer ev. sosiallærer ved skolen kan også invitere begge foreldre til et møte, dersom far ber dem om å forsøke dette for å få mor på banen. Dersom ingenting har skjedd innen en uke etter at far er i kontakt med dem, så går dere videre til fylkesmannen. Barn har ikke bare rett på en trygg skolehverdag, det er lovbestemt. https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwiCx8SOpL7WAhWEdpoKHaDICnQQFgg2MAM&url=https%3A%2F%2Fwww.udir.no%2Fcontentassets%2F6ca65be93719414dbd15a56bd775d462%2Fnytt_regelverk_mobbing1.pptm&usg=AFQjCNEsN3xpw-Od7wlAmJvxMtPUJh0o8Q 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #25 Skrevet 24. september 2017 5 minutter siden, Lou Salome skrev: Det jeg vil fram til er at FAREN ikke har gjort noe. Du skriver da vitterlig at han ikke "har mottatt" en telefon, og moren gjør ingen ting. Så hva gjør faren? I morgen den dag må han ta et møte med kontaktlærer og rektor! Han kan ikke bare være bekymret for mors manglende oppfølging, han må følge opp selv. Det virker ikke som dere kjenner det nye lovverket en gang, det brukte de en 15 minutter på på begge foreldremøtene jeg har vært på i høst, konkret saksgangen i mobbesaker. Her er det INGEN som har gjort noen ting, noe som har gått veldig ut over bonusdatteren min. Hverken mor, far, lærer, skolen, venner, ingen har gjort noen ting. Etter alt bonusdatteren min har opplevd er det et stort svikt fra skolen og ikke gi beskjed til foreldre! Tenk om ikke bonusdatteren min hadde fortalt oss dette her på fredag? Om hun hadde holdt dette her inni seg og ikke fortalt noen ting, hvor skulle vi ha fått beskjed fra da? Bonusdatteren har fortslt at læreren har flere ganger måtte bryte inn i det som har skjedd, bland annet når hun ble kvelt. Da hadde han kommet løpene og dratt gutten bort fra bonusdatteren min. Det er noe som lærer skal ringe å gi beskjed om! Vi har ikke hørt et ord. Om lærer har ringt til mor aner jeg ikke, men det får vi jo vite i morgen. Jo jeg kjenner til det, men når det er så ille at hun ikke vil på skolen, hun vil ikke tilbake dit, hun ønsker bare å komme seg bort fra skolen, der er jeg rådvill siden vi ikke får gjort noe. Anonymkode: b40a8...3d0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #26 Skrevet 24. september 2017 35 minutter siden, Mousj skrev: Som de andre skriver, så forplikter den nye §9A at skolen må undersøke en hver melding om mobbing, og har en uke på seg til dette før man eventuelt kan gå videre til fylkesmann. Din mann må ta en telefon til kontaktlærer eller rektor ved skolen, og be om samtale for å få vite hvilken handlingsplan de har. Hvis dere mener at det er best for barnet å bytte skole, eller vil prøve ut tiltak der hun der, så få familievernkontoret til å kalle mor inn til møte sammen med dere. Rektor og kontaktlærer ev. sosiallærer ved skolen kan også invitere begge foreldre til et møte, dersom far ber dem om å forsøke dette for å få mor på banen. Dersom ingenting har skjedd innen en uke etter at far er i kontakt med dem, så går dere videre til fylkesmannen. Barn har ikke bare rett på en trygg skolehverdag, det er lovbestemt. https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwiCx8SOpL7WAhWEdpoKHaDICnQQFgg2MAM&url=https%3A%2F%2Fwww.udir.no%2Fcontentassets%2F6ca65be93719414dbd15a56bd775d462%2Fnytt_regelverk_mobbing1.pptm&usg=AFQjCNEsN3xpw-Od7wlAmJvxMtPUJh0o8Q Høres kjempe bra ut, tusen takk for svar! Anonymkode: b40a8...3d0 1
Lou Salome Skrevet 24. september 2017 #27 Skrevet 24. september 2017 Jo, det er klart dere kan gjøre noe nå, nå som dere vet. Jeg fikk inntrykk av at dette hadde pågått siden ferien eller lengre, og dere bare var dypt bekymret og ventet på resultatet av mors og skolens tiltak som dere ikke hadde kunnskap om. Hvis dere fikk vite det først på fredag, er det klart at dete ikke har rukket så mye. Men da kan dere ikke bare konkludere med flytting og skolebytte som aller første tiltak og løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #28 Skrevet 25. september 2017 11 timer siden, Lou Salome skrev: Jo, det er klart dere kan gjøre noe nå, nå som dere vet. Jeg fikk inntrykk av at dette hadde pågått siden ferien eller lengre, og dere bare var dypt bekymret og ventet på resultatet av mors og skolens tiltak som dere ikke hadde kunnskap om. Hvis dere fikk vite det først på fredag, er det klart at dete ikke har rukket så mye. Men da kan dere ikke bare konkludere med flytting og skolebytte som aller første tiltak og løsning. Kort oppsummert: Jenta byttet skole ved skolestart. Hun kom i starten av september og fortalte at hun blir plaget og vil ikke gå på skolen. Far ringte til mor og hørte om hun viste noe. Far tok opp at det er en mulighet for å bytte skole til dit vi bor etter ønske fra jenta. Mor blir hysterisk og kjempe forbanna, legger på og nekter å snakke med far. Svarer ikke på sms eller telefon. Uansett hva det gjelder. Far tok kontakt med skolen, læreren ringte til far og fortalte at jenta blir plaget på skolen, men han har det under kontroll mente han. Han skulle ta kontak om det skjedde noe mer. På fredag kom jenta og var utrøstelig og kjempe lei seg fordi hun blir så mobbet på skolen. Moren mener at hun bare må ta seg sammen og bite tennene sammen, at det er vanskelig å være ny, men at det vil gå seg til. Dette er det jenta har fortalt oss. Fra mannen min snakket med lærer og til fredagen har vi ikke hørt noen ting, bonusdatteren min har heller ikke fortalt noe mer før på fredagen. Når vi har spurt om hvordan det går på skolen, har hun bare svart fint og at hun har fått venner. Nå forteller hun at det ikke har vært sant, men at hun prøvde å ta seg sammen etter det moren hennes har sagt til henne. Nå skal han ned på skolen og snakke med noen som kan ta litt ansvar der nede. Takker for svar alle sammen, og takker ikke for unødvendig hets bare fordi jeg blir dømt kun som bonusmor. Helt unødvendig. Anonymkode: b40a8...3d0 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #29 Skrevet 25. september 2017 På 23.9.2017 den 22.39, AnonymBruker skrev: Sitter i en skikkelig vanskelig situasjon. Jeg er så bekymrett over bonusdatteren min. Hun har byttet skole og har virkelig ikke blitt tatt godt i mot. Hun blir frysisk og psykisk mobbet på skolen, hun bor hos sin mor. Min samboer tok grep og pratet med læreren til datteren sin for å ta dette opp. Lærer var klar over dette, og han mente at han gjør det han kan for henne. Men det gjør han så absolutt ikke. Bonusdatteren min blir tatt kveletak på, hun blir kastet stein på, sparket, dyttet, fryst ut (hun får ikke komme i bursdagsselskaper), blir ikke inkludert med noen av jentene. Hun sier i fra til læreren, hun sier at læreren snakker med de det gjelder og de forteller at de vil ikke si unnskyld og de kommer ikke til å slutte. Mannen min har ikke fått en mail eller telefon fra læreren ang dette her, moren til bonusdatteren min svarer ikke mannen min når han tar kontakt med henne, og bonusdatteren min sier at mamma sier ikke og gjør ikke noe med dette. Bonusdatteren min er 10 år, akkurat begynt i 5. klasse. Hun bor 20 minutter unna oss, vi tilhører et annet skoleområdet. Datteren min er 8 år, bonusdatteren min og datteren min er bestevenner, og bonus har mange venenr her hun bor. Bonusdatteren min fortalte i går at hun ønsker å flytte hit og begynne på skole her. Dette er noe som er helt i orden for både meg og samboer, vi har plass og økonomi til dette. Men problemet er det at moren hennes svarer ikke når samboer tar kontakt med henne. Dette var et tema for noen uker siden da mobbingen begynte, men da ble moren til datteren kjempe sint og nektet for at det skjedde noe mobbing og at hun har det kjempe fint. Men det har hun absolutt ikke. Bonusdatteren min vil ikke på skolen på mandag, vi sitter her og vet virkelig ikke hva vi skal gjøre. Får så vondt av henne, samboer har henne 40% nå og det er mor som har hovedomsorgen. Det å ta dette til retten vil ta alt for langt tid, bonusdatteren min trenger hjelp NÅ. Dette tærer på hun. Noen som har råd til hva vi kan gjøre? Anonymkode: b40a8...3d0 Kontakt følgende serviceinstitusjoner: 1) Barnevernet: de kan hjelpe ved å sette inn tiltak. 2) Politiet: de kan hjelpe ved at du anmelder mobberne (og deres foreldre). Anonymkode: 50463...f96
Lou Salome Skrevet 25. september 2017 #30 Skrevet 25. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt følgende serviceinstitusjoner: 1) Barnevernet: de kan hjelpe ved å sette inn tiltak. 2) Politiet: de kan hjelpe ved at du anmelder mobberne (og deres foreldre). Anonymkode: 50463...f96 Nei. Barnevernet setter ikke inn tiltak mot mobbing i skolen. Familievernkontoret må kontaktes med hensyn til moren og morens ukonstruktive holdning (og fars noe premature konklusjon om flytting og skolebytte som første løsning). De må snakke sammen og ikke være fiender i denne saken. Politiet er også helt feil etat, det er skolen, lærere, rektor og i siste instans fylkesmannen/skoleeier. En anmeldelse vil måtte være mot skolens manglende tiltak.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #31 Skrevet 25. september 2017 Kan hun ikke bytte skole uten å flytte inn hos dere? Mor vil sikkert være litt mer imøtekommende hvis hun ikke føler at dere vil ta over hovedomsorgen. Hvis det er et problem med skoleskyss, så vet jeg at i min kommune får barn som bor halvparten hos mor og halvparten hos far tilbud om gratis skoleskyss den uka de bor i det hjemmet som er langt unna skolen. Anonymkode: ba3b9...a03
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå