AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #1 Skrevet 23. september 2017 Sitter i en skikkelig vanskelig situasjon. Jeg er så bekymrett over bonusdatteren min. Hun har byttet skole og har virkelig ikke blitt tatt godt i mot. Hun blir frysisk og psykisk mobbet på skolen, hun bor hos sin mor. Min samboer tok grep og pratet med læreren til datteren sin for å ta dette opp. Lærer var klar over dette, og han mente at han gjør det han kan for henne. Men det gjør han så absolutt ikke. Bonusdatteren min blir tatt kveletak på, hun blir kastet stein på, sparket, dyttet, fryst ut (hun får ikke komme i bursdagsselskaper), blir ikke inkludert med noen av jentene. Hun sier i fra til læreren, hun sier at læreren snakker med de det gjelder og de forteller at de vil ikke si unnskyld og de kommer ikke til å slutte. Mannen min har ikke fått en mail eller telefon fra læreren ang dette her, moren til bonusdatteren min svarer ikke mannen min når han tar kontakt med henne, og bonusdatteren min sier at mamma sier ikke og gjør ikke noe med dette. Bonusdatteren min er 10 år, akkurat begynt i 5. klasse. Hun bor 20 minutter unna oss, vi tilhører et annet skoleområdet. Datteren min er 8 år, bonusdatteren min og datteren min er bestevenner, og bonus har mange venenr her hun bor. Bonusdatteren min fortalte i går at hun ønsker å flytte hit og begynne på skole her. Dette er noe som er helt i orden for både meg og samboer, vi har plass og økonomi til dette. Men problemet er det at moren hennes svarer ikke når samboer tar kontakt med henne. Dette var et tema for noen uker siden da mobbingen begynte, men da ble moren til datteren kjempe sint og nektet for at det skjedde noe mobbing og at hun har det kjempe fint. Men det har hun absolutt ikke. Bonusdatteren min vil ikke på skolen på mandag, vi sitter her og vet virkelig ikke hva vi skal gjøre. Får så vondt av henne, samboer har henne 40% nå og det er mor som har hovedomsorgen. Det å ta dette til retten vil ta alt for langt tid, bonusdatteren min trenger hjelp NÅ. Dette tærer på hun. Noen som har råd til hva vi kan gjøre? Anonymkode: b40a8...3d0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #2 Skrevet 23. september 2017 Kontakt barnevernet. Ikke for at de skal ta datteren deres, men for at de kan komme med sine ressurser og hjelp utenifra. Anonymkode: 5dbc9...ce2 1
strynejenta Skrevet 23. september 2017 #3 Skrevet 23. september 2017 Kontakt Politiet så snart som mulig. Når dattera blir utsatt for vold uten at skolen reagerer er kriminert. Du burde også få dattera di ut av skolen og på en ny en. 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #4 Skrevet 23. september 2017 Dette her er min bonusdatter det er snakk om, jeg har ikke mulighet til å bytte skole på henne. Og det kan vel ikke far heller? Det virker ikke som at mor følger opp i det hele tatt. Det har vært sånn siden dag 1 av dette skoleåret, bonusdatter forteller at hun ofte har vært hjemme fra skolen nesten hele uken pga vondt i magen. Etter en liten prat med henne forteller hun at hun har vondt i magen pga mobbing og ikke vil på skolen. Mor vil ikke høre på dette forteller hun. Så mor tar tydeligvis ikke tak i dette. Er det noe far kan gjøre med tanke på rettigheter han har? Anonymkode: b40a8...3d0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #5 Skrevet 23. september 2017 Barnevernet og hvor han krever hele omsorgen om han ønsker det. Mor viser absolutt null omsorgskompetanse. Anonymkode: 028a7...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #6 Skrevet 23. september 2017 Far burde sette seg i bilen og dra til mor for en alvorsprat. At hun ikke svarer på kontakt holder ikke, han vet vel hvor hun bor? Foreldrene må prate sammen og hvis ikke det hjelper, så får far kontakte andre instanser. Dette kan ikke fortsette og en løsning for jenta må på bordet. Anonymkode: 98597...38b 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #7 Skrevet 23. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet og hvor han krever hele omsorgen om han ønsker det. Mor viser absolutt null omsorgskompetanse. Anonymkode: 028a7...c9e Det er nok også her skoen trykker tenker jeg. Anonymkode: 028a7...c9e
Gjest noe tilfeldig Skrevet 23. september 2017 #8 Skrevet 23. september 2017 Dette er helt forferdelig! Om lærer er informert burde vel helsesøster, bup, og etterhvert familievernkontoret og barnevern kunne gripe inn? Kanskje "holder det" om lærere og helsesøster kan støtte i at det kan være en fordel for jenta å få bytte skole? Synes dette er helt forferdelig tragisk!! hun er heldig som har deg, stå på, snakk med far, gjør det du kan for å hjelpe henne!
Frøkenkantarell Skrevet 23. september 2017 #9 Skrevet 23. september 2017 Treffer ikke far mor under overlevering av datteren eller snakker sammen om avtale for overlevering/reise? Her må far, siden mor ikke vil engasjere seg, kalle inn til møte med ledelsen på skolen, og be om møte uavhengig av skolen, med barnevernet så barnevernet kan inkludere seg i en barnefordelingssak! Ikke noe tvil om at hun skal få flytte til dere når hun har det så vondt i det sosiale miljøet og skolemiljøet hos sin mor! Anbefaler Brennpunkt dokumentaren Arnar og Mia. Send denne til barnemor, om hun ikke finnes på mail eller sms send med jentungen et brev til moren sin. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mddp11001117/19-09-2017 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #10 Skrevet 23. september 2017 Og hva sier rektor? Far må ta dette videre til rette instans. Skolen, ved rektor er lovpålagt å legge en plan og stoppe dette. Far har henne 40%, og venter på en telefon, han tar ikke opp røret selv?! Mor er vel livredd for å involvere far, nettopp fordi han vil foreslå flytting og skolebytte. Anonymkode: 855f0...37d 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #11 Skrevet 23. september 2017 Varsle skolen om at dette skjer. Altså rektor! Be om tiltak av rektor. Er ikke noe gjort innen 5 skoledager så kan det meldes rett til fylkesmannen! Nye regler fra august (?). Krev hastetime på familievernkontoret for foreldrene. Nøytral part som lytter ril begge foreldre og gir råd. Vær klar og tydelig på at om ikke mor jobber for barnets beste og dermed også er villig til å kommunisere for barnets beste så er far villig til å gå videre mtp omsorgfordeling. Alltid bruk barnets beste som utgangspunkt! For det er for barnets beste! Om det overhodet ikke løser seg så er bekymring til barnevern også en ide. Da vil barnevernet gjerne ta en samtale med barnet på nøytralt område for å få barnets tanker og oppfatninger av ståa. Og de vil også notere seg barnets ønsker for barnets beste. Dokumenter/skriv logg ved forsøk på kommunikasjon og evt ingen respons eller hva slags respons fra mor. Lykke til! Anonymkode: 44552...1cd 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #12 Skrevet 23. september 2017 Tusen takk for råd alle sammen! Anonymkode: b40a8...3d0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #13 Skrevet 24. september 2017 Min venninnes far fikk slutt på mobbing ved å true dem som mobbet datra hans på livet. Mye kjappere enn alle disse møtene med allslags instanser. Han hadde selvsagt aldri kommet til å gjort dem noe, men det hjelper at man har foreldre eller andre voksne som tar en i forsvar. En annen jeg kjenner fortalte om mobbing til sin bestemor, og hun kom og satte seg i skolegården i storefri for å passe på at ingen mobbet han. Ble slutt på mobbinga da også. Anonymkode: 86077...37a 2
stan Skrevet 24. september 2017 #14 Skrevet 24. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kontakt barnevernet. Ikke for at de skal ta datteren deres, men for at de kan komme med sine ressurser og hjelp utenifra. Anonymkode: 5dbc9...ce2 De kan også hjelpe til å få mor til å ta mer ansvar. Det er jo mulig at mor føler seg maktesløs i forhold til dette. Og dermed framstår som handlingslammet. Det framstår jo som et alternativ å bytte skole, men mor er kanskje redd for at dere da "tar" datteren fra henne. Det beste ville jo være at at alle dere voksne opplever at dere alle ønsker det som er best for datteren uten å blande inn for mye voksenkonflikt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #15 Skrevet 24. september 2017 Jenta er vel så stor at hennes mening veier en hel del. Ta kontakt m fvk + skole . Anonymkode: 3601b...4a3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #16 Skrevet 24. september 2017 Ååh, stakkar jente. Mobbing er der værste som finnes. Men så utrolig fint at du og bf tar opp kamprn og hjelper henne. Dere bør nok snakke med bv/fvk om hva de tenker, og eventuelt ny fordeling av omsorgen, og om det kanskje er best for jenta å flytte til dere og starte på den skolen. Det jenta sier skal veie tungt, men om en ser på rettigheter i forhold til hvor mye hun skal bestemme selv, er neste grense på 12 år. Da skal hun få bestemme selv, så lenge dette ikke er til store ulemper eller kan bli problemer for jenta. Men allerede nå skal hun bli hørt og tatt på alvor uavhengig av at hun "bare" er 10 år. Lykke til og fortsett å kjemp. Jeg heiet på dere for jentas beste Anonymkode: 91372...47b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #17 Skrevet 24. september 2017 Ta kontakt med politiet. De bør gå i klassen og ta en samtale med lærer og elevene. Hold jenta hjemme til hun får bytte. Ikke server henne til ulvene. Ta også kontakt med rektor og barnevernet. En så tafatt lærer må også få en refs og kursing om hvordan han skal håntere slikt. For hvem blir neste offeret når hun forsvinner? Anonymkode: e63e4...ded 1
Lou Salome Skrevet 24. september 2017 #18 Skrevet 24. september 2017 Det virker som om du og far trenerer hele saken/håper det IKKE løser seg/gjør ingen ting for da kan blir det best å skifte skole! Det er utrolig ... ondt. Jenta må få hjelp på sin skole av sin REKTOR (det et ny lovgivning). Innen DAGER skal far/mor /jenta ha en skriftlig plan med tiltak for hvordan løse dette. Hvorfor og hvordan kan dere være passive her?! Tiltak vil selvfølgelig ikke være skoleskifte og flytting. Løser det seg greit med et ønsket skoleskifte, er det bra for jenta, men skolen/klassen har fortsatt et stort problem, og dere voksne kanskje et enda større med mor, noe som igjen vil gå ut over jenta. Du et "så bekymret og glad i jenta og vil hun skal bo hos dere", men gjør ingen ting? 2
sofie777 Skrevet 24. september 2017 #19 Skrevet 24. september 2017 Tråden er ryddet for oppfordring til voldelige handlinger, samt svar til dette sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #20 Skrevet 24. september 2017 8 timer siden, Lou Salome skrev: Det virker som om du og far trenerer hele saken/håper det IKKE løser seg/gjør ingen ting for da kan blir det best å skifte skole! Det er utrolig ... ondt. Jenta må få hjelp på sin skole av sin REKTOR (det et ny lovgivning). Innen DAGER skal far/mor /jenta ha en skriftlig plan med tiltak for hvordan løse dette. Hvorfor og hvordan kan dere være passive her?! Tiltak vil selvfølgelig ikke være skoleskifte og flytting. Løser det seg greit med et ønsket skoleskifte, er det bra for jenta, men skolen/klassen har fortsatt et stort problem, og dere voksne kanskje et enda større med mor, noe som igjen vil gå ut over jenta. Du et "så bekymret og glad i jenta og vil hun skal bo hos dere", men gjør ingen ting? Hva er det du vil frem til? Er dessverre ikke sånn at bare fordi man har født ungen så er man den som passer best på ungen. Noe som er soleklart her. Jeg er hjelpeløs her og spør om råd fordi jeg faktisk ønsker å ta tak i det som skjer på skolen, og det er bonusdatteren min som kom å sa at hun vil flytte hit og bytte skole fordi hun virkelig ikke klarer tanken på å fortsette på den skolen hun går på. Du kan jo vise litt empati og sette deg inn i hvordan denne jenta har det. Her har hun blitt mobbet, blitt gjort ting med som hele klassen har stått å ledd av, det er ingen i klassen hennes som hun føler er noe snill mot henne. Ville du ha fortsatt å møtt på disse menneskene hver eneste dag når du vet hva de har gjort med deg? Kan du se for deg å dra på skoleturer, leirskole, andre morsomme ting med sånne mennesker som du føler bare hater deg? Og hva er det mor gjør? INGENTING! Hun vil ikke høre på at datteren sin har det vondt på skolen, bonusdatteren min får beskjed om at det bare er vanskelig å bytte skole og at det tar litt tid å komme seg på plass i en ny klasse. Hun har ikke tatt en telefon til læreren en gang for å høre hans versjon en gang. Nok en gang så lurer jeg på hva i all verden du vil frem til med innlegget ditt? Jeg har ikke vært bort i mobbing før, og jeg har dessverre ingen rettigheter når det kommer til dette barnet. Mor eier ikke samarbeidsvilje med mannen min, så hun vil ikke snakke med han om noen ting. Far er kjempe bekymrett for datteren sin, og veldig bekymrett for fremtiden hennes på denne skolen. Og hvor dårlig mor følger dette her opp! Ikke prøv å kom her å dra noe «jeg later som at jeg bryr meg om bonusdatter» kortet. Jeg har vært i livet hennes fra hun var 3 år, jeg ser på hun som min egen. Anonymkode: b40a8...3d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå